miksi 3-vuotias ei halua mennä edes päiväksi kaverilleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja houkuttelenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

houkuttelenko?

Vieras
sanoo, että ei mee jos äiti ei tule kans. on pikkuveljen kans välillä hoidossa kahdestaan, mutta ei halua lähteä huomenna kaverilleen päiväksi. mitenhän saan houkuteltua, kun tiiä, että se olis kuitenkin siellä tosi mielissään. tuttu ystäväperhe on kyseessä, jonne pääsisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
onko muilla 3-vuotiaita, jotka ei halua mielellään lähteä?

On =) Ja jos ei ole pakko niin en ole vienyt. Nyt on lähempänä 4v ja jää jo joihinkin paikkoihin mielellään,toisiin ei edelleenkään.Eikä kyllä pakoteta,vaikka tiedetään,että kivaa ois kun sais menemään.Ehtiihän sitä. =)

ja kotona...Tai jossain mummin ja vaarin kanssa. Samassa paikassa myös yökylässä En ole halunnut pakolla jättää. Kun ei halua .Kyllä se joskus sekin aika tulee.Pitkä aika olla kokopäivä kaverilla parituntia ihan max.

Meillä ainakin on vielä 4v:nkin kanssa pitänyt aikuisen mennä mukaan esim. synttäreille. Ei vaan uskaltanut. Nyt 6-vuotiaana ja 5v myös menee yksin - mutta ei ole kylässä koskaan kuin 1-2 tuntia. Sopivan lyhyt aika :).

Oliskohan kyse ennemminkin siitä, että toisaalta haluaisi mennä, mutta sitten kuitenkin jännittää ja ujostelee jonkun verran. Yleensä saattaa kyllä mennä paikanpäälle saavuttaessa ohi nopeasti, kun huomaa, että kaverit on odottaneet ja pyytää leikkimään erilaisilla leluilla, kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ja kotona...Tai jossain mummin ja vaarin kanssa. Samassa paikassa myös yökylässä En ole halunnut pakolla jättää. Kun ei halua .Kyllä se joskus sekin aika tulee.Pitkä aika olla kokopäivä kaverilla parituntia ihan max.

vähän huonosti ilmaistu...

Yksin kotona äidin kanssa.Olen siis itsesstäänselvyys.

Meillä on ollut juuri tuossa 2.5-3 vuotiaina ollut ongelmia jäämisen kanssa. Aluksi kerhoon jäi mielellään, mutta sitten keksi, että ei halua jäädä. Kauhee huuto ja sitten jäi kerho. sama oli, että ei suostunut jäämään edes mummolaan jos ei ollut isoveli ja sisko mukana. Nyt aloitettu tarha ja on tottunut, että on hoidossa. (tarhassa ei ole vaihtoehtoja kun äitin on mentävä töihin niin sinne jätetään - vaikka huutamaan). Nyt siis suostuu jäämään myös hoitoon esim mummolaan.

Ei noin pienenä meillä kukaan ole halunnut mihinkään mennä yksin. Nyt viisivuotias jo haluaisi hetken aikaa olla kaverilla mutta ei mitään koko päivää hänkään.

mä en taitais ees raaskia viedä vielä. *vähän nolona* kerhossa kyllä käy ja mummoloissa on useinkin mut kavereille...en usko. paljon kyläillään kyllä yhdessä mut yksin en jättäisi. tulee mieleen esim. tilanne jossa tulee iso harmi, riitaa toisen lapsen kanssa jne.. tunnen lapseni sen verran hyvin, että sillä ainakin olisi aika avuton olo noissa tilanteissa kyläpaikassa.

kieltämättä olen ihmeissäni, että ei muidenkaan lapset ole halunneet jäädä tuon ikäisenä. mä olin aivan tyrmistynyt, kun tyttö sanoi, että en mä lähe sinne. luulin ekaks, että se pelleilee.. :) mut se onkin näköjään tosi yleistä.. ei voi kyllä pakottaa tietenkään!

Lisään vielä, että kaverikyläilyt on aloitettu tunnista ja sellaisen matkan päästä, että lapsi pääsee itse kotiin koska hyvänsä. Tuntikin on pitkä aika, jos leikit eivät jostain syystä sujukkaan.

kolme vuotta on vielä todella pieni ja tarvitsee turvaa ja omia vanhempia.
Ei uata selitellä ettei mitään hätää ole kun lapsi tietää itse jos hätä on, tunteita ei kannata selittää pois, siinä iso karhunpalvelus lapselle aikuisikääkin ajatellen jollei lapsi saa tulla kuulluksi.

musta tuntuu nyt, että tuo ajatuskin on ihan kauhee. mä oon vaan luullut, että lähes kaikki käy toisilla kylässä päiväseltään. no, opinpahan nyt tuonkin.. ;) mä luulin, että mun tyttökin olis ollu hyvin innoissaan, mut tyrmäs heti sen ajatuksen. jos aamulla sanoo vähääkään, ettei halua, niin en vie häntä.. :)

musta tuntuu nyt, että tuo ajatuskin on ihan kauhee. mä oon vaan luullut, että lähes kaikki käy toisilla kylässä päiväseltään. no, opinpahan nyt tuonkin.. ;) mä luulin, että mun tyttökin olis ollu hyvin innoissaan, mut tyrmäs heti sen ajatuksen. jos aamulla sanoo vähääkään, ettei halua, niin en vie häntä.. :)

Käykö teidän lähipiirin lapsista monikin tuon ikäisenä jo itse kavereilla kylässä?

Meidän tyttö ei todellakaan lähtisi muitta mutkitta kaverille päiväksi vaikka olisi miten tuttu kaveri... Ovat ne vielä aika pieniä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Käykö teidän lähipiirin lapsista monikin tuon ikäisenä jo itse kavereilla kylässä?

Meidän tyttö ei todellakaan lähtisi muitta mutkitta kaverille päiväksi vaikka olisi miten tuttu kaveri... Ovat ne vielä aika pieniä :)

mun siskon tyttö on ainakin ollut innokas mun mielestä jo tuossa iässä lähtemään. ja toisen siskon lapsi myös on ollut melko nuorena. en muista tarkkaa ikää kyllä, kun siitä on jo aikaa. onhanne viel aika pieniä.. <3 :)

Yhteistyössä