Miksi äidit vauvan saatuaan hylkäävät vanhemman, vielä taaperoikäisen lapsensa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vain

Vieras
laittamalla tämän päiväkotiin/pph:oon, jotta saa olla "rauhassa" kotona vauvan kanssa? Mikä on se rauha vai onko nää nykyvanhemmat (äidit) vaan tooooooooosi laiskoja. Kai niin sitten. Subjektiivinen päivähoito-oikeus ei ole yhtä kuin lapsen paras

Alkuperäinen kirjoittaja ahaa:
rauhasta en tiedä mutta usein kai isomman lapsen hoitoa jatketaan ettei hoitopaikka menisi?

Näin mäkin olen ymmärtänyt. Harvinaista on, että jos lapsi on ollut kotihoidossa, niin vauvan synnyttyä laitetaan vanhempi lapsi hoitoon. Yleensä lapsi on jo hoidossa eikä oteta kotihoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rauhasta en tiedä mutta usein kai isomman lapsen hoitoa jatketaan ettei hoitopaikka menisi?

Näin mäkin olen ymmärtänyt. Harvinaista on, että jos lapsi on ollut kotihoidossa, niin vauvan synnyttyä laitetaan vanhempi lapsi hoitoon. Yleensä lapsi on jo hoidossa eikä oteta kotihoitoon.

Niin no, miks EI oteta takaisin kotihoitoon? Laiskuttaa sitä mieltä olen.

Samaa olen ihmetellyt itsekin jossain määrin. Meillä lapsilla vuosi ikäeroa ja en olis voinu kuvitella että isompi olis päiväkodissa. Ymmärrän jos esikoinen on isompi niin sitte jatketaa hoidossa käymistä osa-aikaisesti että lapsi näkee niitä kavereita. Sitä en ymmärrä että jos isompi lapsi ei ole aikaisemmin ollut hoidossa, että hän aloittaa päivähoidon kun pienempi syntyy. Näihinkin olen törmänny.

Alkuperäinen kirjoittaja ai:
Voisitko selventää tuosta kuvaksestasi, että missä kohtaa äiti _hylkäsi_ sen vanhemman lapsensa?

Mitä muuta termiä voi käyttää, jos puolitoistavuotias käy päiväkodissa sen jälkeen, kun perheeseen on syntynyt uusi vauva.

Mä tuun varmaan olemaan tommonen lapseni hylkääjä. B) Hyi minua. :D

Ja ihan lasta rangaistakseni joo ajattelin, etten ota ens keväänä pois päivähoidosta, vaan saa olla vauvan synnyttyä siellä edelleen päivisin. =) :saint: Ei tosin täyttä päivää, mutta joo, oon ajatellu, että kevät menee vanhemman osalta normaalisti (hoito jatkuu).

Ja miksi? Koska mun mielestä se on parempi vaihtoehto. :) Tyttö viihtyy siellä tosi hyvin ainakin nyt (ja oletan, että sama jatkuu), kun näkee oman ikäisiään leikkitovereita ja on enemmän virikkeitä kuin kotona. Mä tunnen lapseni ja tiedän mielestäni paremmin kuin joku ulkopuolinen, mikä meille on parasta. ;)

siis varmaankin sen takia ei oteta kotihoitoon ettei se tuttu hoitopaikka menisi jollekkin muulle. sinne jää kaverit ja vajaan vuoden päästä pitäis sit hakea uutta paikkaa.

Kannattaa avata sateenvarjo! Mutta minäkin kovin asiaa ihmettelen? Miksi tehdä toinen jos edes sen yhden kanssa ei jaksa/pärjää?

Oon aukassut jo.

Olen ns. sivusta seurannut kahta äitiä, joista toinen vauvan tultua lykännyt vanhemman lapsen (2v) mummolle hoidettavaksi, joka toimii phh:na ja vierailee päivittäin siellä vauvan kanssa. Ja toisen perheen äiti laitto vanhemman lapsen jo hyvissä ajoin äitiysloman alkua esikoisen tarhaan että "saa huilattua" (hyvissä voinneissa oli) ennen vauvan tuloa.

Eli eiks toi oo just sitä että ei vaan jaksa useamman lapsen kanssa, mutta kuitenkin niitä pitää tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ihan suoraan sanottuna se olis mun näkökulmasta suurempi rangaistus lapselle kuin se, että saa jatkaa tuttua rutiinia, josta tykkää ja nähdä kavereita. :) Lapset on erilaisia (ilmeisestikin :saint: ) ja se hoito ei ole kaikista lapsista ihan hirveetä. ;)

Lapsi on tottunut hoitoon ja siellä on kaverit. Lapselle on vihdoin saatu paikka lähipäiväkotiin. Jos lapsi otettaisiin pois hoidosta, paikan menettää. Silloin voisi lapsen joutua viemään hoitoon vaikka toiselle puolen kaupunkia (ja vauvan taas toiselle puolen). Eli ajatellaan jo aikaa kotiäitiyden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ai:
Voisitko selventää tuosta kuvaksestasi, että missä kohtaa äiti _hylkäsi_ sen vanhemman lapsensa?

Mitä muuta termiä voi käyttää, jos puolitoistavuotias käy päiväkodissa sen jälkeen, kun perheeseen on syntynyt uusi vauva.

No, eiköhän se äiti edelleen huolehdi, että lapsella on hyvä olla, puhdasta päällä, ruokaa syödäkseen jne. jne. Ei lapsensa hylännyt äiti huolehdi tuollaisista asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mä tuun varmaan olemaan tommonen lapseni hylkääjä. B) Hyi minua. :D

Ja ihan lasta rangaistakseni joo ajattelin, etten ota ens keväänä pois päivähoidosta, vaan saa olla vauvan synnyttyä siellä edelleen päivisin. =) :saint: Ei tosin täyttä päivää, mutta joo, oon ajatellu, että kevät menee vanhemman osalta normaalisti (hoito jatkuu).

Ja miksi? Koska mun mielestä se on parempi vaihtoehto. :) Tyttö viihtyy siellä tosi hyvin ainakin nyt (ja oletan, että sama jatkuu), kun näkee oman ikäisiään leikkitovereita ja on enemmän virikkeitä kuin kotona. Mä tunnen lapseni ja tiedän mielestäni paremmin kuin joku ulkopuolinen, mikä meille on parasta. ;)

aika kuivaa elämää, jos et pysty olemaan lapselles läsnä, se ei kato sen enempää virikkeitä tarvitse kuin äidin ja jotain tekemistä. Että sä tunnet lapses ja höpön höpö. Kysys joltain kasvatusalan ammattilaiselta, mitä sen lapsen päässä pyörii. Vai ootko lastenpsykologi...

Mulla nimittäin oli esikko 2kk vauvan syntymän jälkeen kotona, jonka jälkeen oli 3 kuukauden ajan 10pv/kk hoidossa. Sit oli kesä-heinäkuun lomalla ja perjantaista eteenpäin taas 10pv/kk.
Tämä lähinnä siksi että esikko pääsee välillä leikkimään muiden lasten kanssa. Koskaan sillä ei oo vaikeaa olla jäädä päivähoitoon, päinvastoin. On yksi kilteimmistä lapsista siellä. Ottaa kaikki huomioon, syö hyvin ja ehkä vähän puolustaa heikompia.. Eri asia olis jos sille hoidossa oleminen olis vaikeaa, sitten en varmaan veis.

*muoks* siis lapsi oli jo 1,5 vuotta päivähoidossa ennen vauvan syntymää, ettei täällä kukaan revi pelihousujaan mun kommentista

Sitten myös vauvan unirytmi vaikuttaa. Minusta on parempi viedä esikoinen hoitoon kuin olla itse kuoleman väsynyt ku vauva valvottanu koko yön. Meillä syntymästä asti vauva valvoi yöt. Tai siis 2-3:sta asti oli enemmän tai vähemmän hereillä, mutta vasta kahdeksan jälkeen nukkui pidemmän pätkän. Eli nukkui kun esikoinen heräs. Ja sama meno jatkuu. Olen todella naatti välillä, ja jos minä olen naatti tarkoittaa se itkua. Eikö ole parempi olla leikkimässä muiden lasten kanssa kuin lohduttaa itkevää äitiä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:

Ihan suoraan sanottuna se olis mun näkökulmasta suurempi rangaistus lapselle kuin se, että saa jatkaa tuttua rutiinia, josta tykkää ja nähdä kavereita. :) Lapset on erilaisia (ilmeisestikin :saint: ) ja se hoito ei ole kaikista lapsista ihan hirveetä. ;)

Lapsihan oppii sopeutumaan, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi lapselle parasta.

Yhteistyössä