Miksi aikuiset ei opeta arkisia juttuja lapsilleen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pur:
aai tää oliki tämmänen avaus....

Mä oon lähinnä miettiny miksi 12v ei osaa esim leikata leipää, avata säilyketölkkiä ... Ei kykene kertomaan miltä tuntuu ja mitä tarvitsee... tai 7v ei osaa sitoa kylpytakin vyötä saati kengännauhoja, puhua kunnolla... miksi 5v ei ole kiinnostonut oppimaan ja se kuuluisa ITSE-vaihe on jäänyt ja jää pois...miksi 3v ei tiedä mitä haarukalla tehdään...

Tälläinen hämmästyttää minua kerta toisensa jälkeen :o . Pitää vaan toivoa, että itse kykenen ja jaksan opettaa lapsilleni elämän perusedellytyksiä.

Jep, samaa minäkin ihmettelen. mutta toisesta ketjusta luinkin, että lapsen pitää olla sen aikaa, kun äiti siivoaa tai tekee muita arkisia juttuja päiväkodissa, kun siellä on parempi olla. Eihän se lapsi opi, jos ei näitä juttuja ota tekemään kaveriksi.

Eipä välttämättä johdu tuosta, nimittäin jos lapsi olisi ollut päiväkodissa, olisi siellä esimerkiksi opetettu käyttämään haarukkaa ja sitomaan kengännauhat, jos nämä taidot eivät ole olleet valmiiksi hallussa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Druidi:
:kieh: mulle on sanottu että miten sun lapsi jaksaa istua niin nätisti paikoillaan jos ollaan jossain ravintolassakin :headwall: Kumma lapsi ;)

Joillain on se käsitys, et nätisti käyttäytyvä lapsi on jotenkin pakotettu ja alistettu. Jotkut eivät vaan tajua, että kylä, se kasvattaminen toimii ja lapstkin osaavat käyttäytyä kun heidät siihen opetetaan pienestä pitäen.

Alkuperäinen kirjoittaja pur:
aai tää oliki tämmänen avaus....

Mä oon lähinnä miettiny miksi 12v ei osaa esim leikata leipää, avata säilyketölkkiä ... Ei kykene kertomaan miltä tuntuu ja mitä tarvitsee... tai 7v ei osaa sitoa kylpytakin vyötä saati kengännauhoja, puhua kunnolla... miksi 5v ei ole kiinnostonut oppimaan ja se kuuluisa ITSE-vaihe on jäänyt ja jää pois...miksi 3v ei tiedä mitä haarukalla tehdään...

Tälläinen hämmästyttää minua kerta toisensa jälkeen :o . Pitää vaan toivoa, että itse kykenen ja jaksan opettaa lapsilleni elämän perusedellytyksiä.

Tällaisetkin pointit on erittäin tervetulleita tähän ketjuun :)
Ihan uskomatonta tosiaan, että toisille lapsille ei normaaleja juttuja opeteta!
Mitenköhän ne pärjää aikuisina? Tulee vielä olemaan iso kolaus kun jossain vaiheessa huomaavat ettei kengännauhat solmi itse itsensä, leipä pitää leikata jos siitä meinaa syödä jne.

Komppaan edellisiä ja lisään
Anteeksipyyntö ja KIITOS!!
Miksei niitä voi sanoa.

Meillä lapset korjaa astiansa pöydästä aina ja laittavat ne suoraan koneeseen.Tästä on moni kaveri jaksanut naputtaa ja ihmetellä.Ja eräskin poika tuli pöytään ja istui jalkojensa päällä!

Ja kaveri lateli miten heillä saa istua miten haluaa,ei tarvii pestä käsiä ja saa syödä sen mitä haluaa,ei siis kaikkea mitä ottaa.
Ja nimenomaan ite ottaa.
Mä en suostu siihen että otetaan ruokaa ja jätetään.
sen verran ottaa mitä jaksaa syödä,sitten lisää jos jaksaa.

Ja kuulin että heillä vaan saa ottaa purkan koska haluaa,meillä sääntö että ruokailujen jälkeen vaan.
Ei oteta milloin huvittaa,eihän sitä syödä muutenkaan koko aikaa ja purkan tarve on vain ruuan jälkeen.

Kiitos on kiva aina kuulla,meidän 3 veellä oikein kiitoskausi menossa,tulee usein ja monta kertaa.Kiitos äiti,kiitos!
Kiitos ja ison,iso kiitos!!
Ihanan kuuloista,niin aitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Mä en vaadi käsienpesua ruokailun jälkeen.

En minäkään, miksi pitäisi?

Sen takia että jos ruuan kanssa syö leipää tms jota siis syödään käsin, niin ne käset myös likaantuvat. Mä en ainakaan anna lasten menn ruokailun jälkeen rasvaisilla pienillä käsillään yhtään mihinkään muualla kun suoraan pesulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Sen takia että jos ruuan kanssa syö leipää tms jota siis syödään käsin, niin ne käset myös likaantuvat. Mä en ainakaan anna lasten menn ruokailun jälkeen rasvaisilla pienillä käsillään yhtään mihinkään muualla kun suoraan pesulla.

Aha. Pesetkö itse kätesi leivän syönnin jälkeen? En minä ainakaan. Minusta on parempi opettaa lapsille, miten leipää syödään nätisti...

Mikäli käsiin on vaikka sattunut tulemaan rasvaa ruokailun yhteydessä niin onhan se mukavampaa jos ne kädet pestään kuin se että ne rasvat pyhitään joko vaatteisiin tai joihinkin huonekaluihin.

Tai mun mielestä se pesu on huomattavasti mukavampaa, mut saattaahan joku nauttia siitä että ne sit vaan johonki pyyhitään, vaikka siihen olohuoneessa olevaan sohvaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Mikäli käsiin on vaikka sattunut tulemaan rasvaa ruokailun yhteydessä niin onhan se mukavampaa jos ne kädet pestään kuin se että ne rasvat pyhitään joko vaatteisiin tai joihinkin huonekaluihin.

Tai mun mielestä se pesu on huomattavasti mukavampaa, mut saattaahan joku nauttia siitä että ne sit vaan johonki pyyhitään, vaikka siihen olohuoneessa olevaan sohvaan.

Tottakai kädet pestään, jos ne ovat likaiset tai rasvaiset, mutta ei se minusta mikään automaatio ole. Toisin kuin siis ennen ruokailua tai vessassakäynnin jälkeen, jolloin siihen on ihan oikea syy.

Tottakai kädet pestään, jos ne ovat likaiset tai rasvaiset, mutta ei se minusta mikään automaatio ole. Toisin kuin siis ennen ruokailua tai vessassakäynnin jälkeen, jolloin siihen on ihan oikea syy.

Lapset jotka meillä ruokailevat pesevät kyllä kätensä myös ruokailun jälkeen, koska mä vaadin sen omassa kodissani ja pesevät kätensä myös ennen ruokailua samoin WC käynnin jälkeen ja myös silloin kun ulkoa tulevat sisään.
Ei se käsihygienia oo mun mielestä lainkaan pahasta opetella, mut kukin tavallaan huusholleissaan toimii.

Komppaan tätä. Mulla ei ole tapana pestä käsiäni ruokailun jälkeen, elleivät käteni ole jostain syystä erityisen likaiset, esim. jos olen syönyt tortilloja/tacoja tai jotain muuta sormin syötävää ruokaa. Silloinkin monesti riittää, kun pyyhkii kädet huolellisesti lautasliinaan.

Pikkulasten sottapyttynassut ja tahmatassut täytyy toki pestä myös ruokailun jälkeen, mutta tärkeämpää on opetella pesemään kädet ennen ruokailua. Ja tietysti aina vessassakäynnin jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Entäs sitten, kun olet pienestä pitäen opettanu niitä pöytä- ja muita käytöstapoja, ja niitä odotat ja vaadit, mut ne ei vaan tunnu pysyvän mielessä ei sitten millään?? :ashamed: :ashamed:

Mä uskon et jossain vaiheessa se kuitenkin sit loksahtaa kohdalleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:
Alkuperäinen kirjoittaja Druidi:
:kieh: mulle on sanottu että miten sun lapsi jaksaa istua niin nätisti paikoillaan jos ollaan jossain ravintolassakin :headwall: Kumma lapsi ;)

Joillain on se käsitys, et nätisti käyttäytyvä lapsi on jotenkin pakotettu ja alistettu. Jotkut eivät vaan tajua, että kylä, se kasvattaminen toimii ja lapstkin osaavat käyttäytyä kun heidät siihen opetetaan pienestä pitäen.

:wave: just näin

Samaa mieltä.
kaikki noi ap.n jutut on ehdottomasti osattava- kuuluu käytöstapoihin.
Ja paljon muitakin on tässä mainittu.

Meillä on suurimmat haasteet ( vieläkin 6v n kanssa !! ) toi mässytys ja nenänkaivuu.
Aina niistä saa yhä sanoa. Mutta kyllä uskon että jonain päivänä nekin loppuu.

Tai saa meillä nenää kaivaa jossain yksinäisesä nurkassa itsekseen..

Entäs sitten, kun olet pienestä pitäen opettanu niitä pöytä- ja muita käytöstapoja, ja niitä odotat ja vaadit, mut ne ei vaan tunnu pysyvän mielessä ei sitten millään?? :ashamed: :ashamed:

No joo, kyllä tuo eskarilainen ja isoin jo sentään muistaa, viimestään sit kun muistuttaa. Kertaushan on opintojen äiti! ;)

No joo, kyllä tuo eskarilainen ja isoin jo sentään muistaa, viimestään sit kun muistuttaa. Kertaushan on opintojen äiti! ;)

Noinhan se on :)

Näin juuri.
Ei ne isommatkaan kädet pysy välttämättä puhtaina ruokailun aikana, eli itse pesen myös käteni useimmiten ruoa jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:

Näin juuri.
Ei ne isommatkaan kädet pysy välttämättä puhtaina ruokailun aikana, eli itse pesen myös käteni useimmiten ruoa jälkeen.

Okei. Kai meillä ollaan sitten vähän epähygieenisiä. Meillä käsiä pestäisiin sitten aika usein eli homma menisi näin
käsipesu ennen ruokaa
käsipesu 20 min. päästä, kun on syöty
viiden minuutin päästä potalle, taas käsipesu
eli puolen tunnin sisään kolme pesua.

Nooh, tuli meillä eilen illalla parin minuutinkin välein kädet pestyä, kun poika kävi vessassa ja pesi kädet. Samantien pisti käden housuihin ja ei kun taas käsipesulle...Tällaista se välillä on.

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:

Näin juuri.

Okei. Kai meillä ollaan sitten vähän epähygieenisiä. Meillä käsiä pestäisiin sitten aika usein eli homma menisi näin
käsipesu ennen ruokaa
käsipesu 20 min. päästä, kun on syöty
viiden minuutin päästä potalle, taas käsipesu
eli puolen tunnin sisään kolme pesua.

Nooh, tuli meillä eilen illalla parin minuutinkin välein kädet pestyä, kun poika kävi vessassa ja pesi kädet. Samantien pisti käden housuihin ja ei kun taas käsipesulle...Tällaista se välillä on.

Tilanteesta riippuen, tietty :)
Mutta kyllä meillä pestään tosiaan kädet ennen ja jälkeen ruokailun, huolimatta siitä, että aikaa on mennyt vaan sen 20min.
Niin aikuiset kun lapset.

Noinhan se on :)

Phuuuh... meillä kerrataan, kerrataan, kerrataan, päivästä toiseen... poikien kanssa.
Toivossa elän, että ne jäisi sinne takaraivoon.
Asia mistä en _ikinä_ kenenkään kanssa luista, on että kädet on pestävä ennen ruokapöytään käymistä. (Jos on tullut suttua käsiin, myös jälkeen käsipesu)
Kyllä on moni poikien kaveri ollut ihmeissään "ei meillä vaan tarvi..." No, meillä tarvii. YÖK.
Juu, ja samaa litaniaa :älä kaiva nokkaas, älä nassuta, korjaa jälkes... meillä lauletaan päivästä toiseen.
Enkä muuten korjaa poikienkaan jälkiä jos jättävät käskyistä huolimati, haen pojat takas ja vahdin että korjaavat jälkensä.
Meillä siis asustelee pikkuhitleräiti XD

Yhteistyössä