Miksi äitejä arvostellaan huomattavasti enemmän kuin isiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmmm"

Vieras
Kun puhutaan lasten hoitoratkaisuista, harvoin isiä edes mainitaan näissä keskusteluissa. Äidit sensijaan ovat joko työtävieroksuvia lusmuja=kotiäitejä tai itsekkäitä paskoja=töissä käyviä äitejä.

Samoin on, kun puhutaan huoltajuusasioista. Mikäli äiti jää yksinhuoltajaksi on hän säälittävä luuseri, kun taas yh-isä on varsinainen sankari. Jos isä näkee lastansa kaksi viikonloppua kuussa, on tämä ihan normaalia. Roolien ollessa toisin päin äiti on aivan käsittämättömän tunteeton hirviö, joka ei ansaitsisi sitäkään vähää.

Sama tuntuu olevan kaikessa muussakin. Jos isä lähtee juhlimaan vauvan ollessa 2 vrk niin tämähän on vaan kiva juttu. Jos äiti tekee saman vauvan ollessa pari kk, niin hänet lähes ammutaan alas. Jne. Listä on lähes loputon.

Kysymys siis kuuluu: miksi äitejä arvostellaan jatkuvasti vanhemmuuteen liittyen, mutta isät säästyvät lähes kaikelta kritiikiltä?

Ja tämäkin vielä: jos isä syöttää "vahtivuorollaan" lapsilleen pelkkiä eineksiä, skippaa päiväunet, ulkoilut ynnä muut rutiinit ja sen sijaan katsotaan koko päivä dvd:tä sohvalla karkkeja syöden, on tämä vaan ihanan rento isä, joka ei turhista stressaa. Mutta auta armias, jos äiti toimii samalla tavalla!

Eiköhän tässä ole ihan sellainen seikka, että äiti on kuitenkin enemmän äiti, kuin isä on isä. Eli äiti on se päävastuussa oleva vanhempi. Vaikka tätähän ei saa ääneen sanoa.

Eiköhän tässä ole ihan sellainen seikka, että äiti on kuitenkin enemmän äiti, kuin isä on isä. Eli äiti on se päävastuussa oleva vanhempi. Vaikka tätähän ei saa ääneen sanoa.

? En kyllä tätä lähtisi allekirjoittamaan.

Toki joissakin perheissä tilanne valitettavasti on tämä. Mutta paljon on jo onneksi perheitä, joissa äiti ei ole ÄITI ja isä "vaan isä".

Nainen on naiselle susi. Siksi.

Tuota ylläpitää kyllä ihan miehetkin, ei ole mikään naisten keskuudessa vellova juttu, että äitiyttä arvostellaan.

En tiedä mistä se johtuu, mutta jos mies on yhtä hyvä isä kuin naisiltakin oletetaan automaattisesti äitiyden olevan, niin mies saa kamalasti kehuja ja on joku "meis isolla Ämmällä" ja tehnyt "miehen työn".
Naista taas ei kehuskella mahtavaksi äidiksi, vaan hänen oletetaankin hoitavan hommat kuten kuuluu.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Mulle on joskus jopa sanottu että mun mies on mulle ihan liian hyvä. Koska se välittää ja koska se osaa olla lasten kanssa, osaa tehdä ruokaa ja on mulle aina ystävällinen.

Tätä samaa tekee moni nainen miehilleen, mutta miehelle ei koskaan sanottaisi noin.

• Tykkää
Reactions: baby-mama ja Ciervo

Äiti on enemmän äiti? :D :D Juu, näissä perheissä nimenomaan se isä on sitten omanapainen idiootti tai kunnon tossukka joka ei saa lapsia edes päiväkotiin pukea kun "ei osaa".

Mulle on joskus jopa sanottu että mun mies on mulle ihan liian hyvä. Koska se välittää ja koska se osaa olla lasten kanssa, osaa tehdä ruokaa ja on mulle aina ystävällinen.

Tätä samaa tekee moni nainen miehilleen, mutta miehelle ei koskaan sanottaisi noin.

Tuota just tarkoitan.

Se on ärsyttävää, että hyvää äitiyttä pidetään itsestäänselvyytenä eikä (juuri) kukaan kehu, mutta sitten jos sillä äidillä onkin normaali, hyvä mies, niin se mies on joku Jumalasta seuraava ja palvottava olento maanpäällä, jota muistetaan hehkuttaa.
Ja usein vielä sille naiselle hehkutetaan, mikä on mun mielestä loukkaavaa sitä naista kohtaan, että aivan kun se ei olisi mahtava äiti vaan sen mies on, koska ooooh wow tekee ruokaa ja hoitaa lapsii!

Ja sitten jos nainen jää yksin lapsen kanssa, niin se on typerä horo, mutta se jättäjämies on skitson ämmän uhri, varmaan huijaski siemenet siltä mieheltä se gaamee horo. :(

Tuota ylläpitää kyllä ihan miehetkin, ei ole mikään naisten keskuudessa vellova juttu, että äitiyttä arvostellaan.

En tiedä mistä se johtuu, mutta jos mies on yhtä hyvä isä kuin naisiltakin oletetaan automaattisesti äitiyden olevan, niin mies saa kamalasti kehuja ja on joku "meis isolla Ämmällä" ja tehnyt "miehen työn".
Naista taas ei kehuskella mahtavaksi äidiksi, vaan hänen oletetaankin hoitavan hommat kuten kuuluu.

Juuri näin. Hatunnosto näille isille ja hyviä isiä varmasti, mutta ilmiönä mielenkiintoinen, milloin vastaavan tehneet äidit on nostettu jalustalle?

Vuoden isä: Aika on vaikea saada riittämään | Yle Uutiset | yle.fi

Vuoden isä palkituista: "Kaksi isistä asuu ydinperheessä ja on hoitanut lapsiaan kotona. Björkfors on yksinhuoltaja, jolla on kaksi autismia sairastavaa poikaa."

Eniten mua ehkä ärsyttää, ketuttaa ja etoo aiheessa se, että valitettavan paljon tuota asennetta huomaa tällä palstallakin.

Miksi moisille ihmisille annetaan lapsia? Inhottaa ajatella, että asennevammaiset pääsevät kasvattamaan uusia aikuisia tälle pallolle.

Joo näin on niissä perheissä missä isä on hiukan... Surkea.

Niin ja sekin jollakin lailla kääntyy aina sen naisen syyksi. Olkoon nainen ennen lasten saantia millainen vastuuton pissis tahansa, niin hänen odotetaan muuttuvan vastuunkantavaksi vanhemmaksi. Mutta mieheltä ei tällaista muutosta vaadita koska "kai sinä nyt tiesit, että mies käy baareissa ja harrastuksissa ennen kuin aloit lapsia tekemään". Ja sitten vielä vihjaillaan, että se nainenhan siinä on väärin tehnyt, kun meni lapsia tekemään ja itse aikuistumaan.

Ja sitten jos nainen jää yksin lapsen kanssa, niin se on typerä horo, mutta se jättäjämies on skitson ämmän uhri, varmaan huijaski siemenet siltä mieheltä se gaamee horo. :(

Minun veljeni on totaaliyh, ja hän on eräiden silmissä sankari. Ei tarvitse kahta kertaa arvata, mitä minusta ajateltaisiin samassa tilanteessa.

Toisaalta on ihmisiä, kai yleensä naisia, jotka veljeni tapauksessa ensin kyllä miettivät että miten se osaa ja miten se pärjää ja mistä se sitten tietää yhtään mitään, että eikö tosiaan ole äiti kuvioissa, voi voi. Eli on edelleen naisia jotka ajattelevat että mies ei osaa (eli ei tee ihan täsmälleen heidän tavallaan), ja on kyllä miehiäkin joiden mielestä normaalit, hyvät isät on ämmiä.

Minun veljeni on totaaliyh, ja hän on eräiden silmissä sankari. Ei tarvitse kahta kertaa arvata, mitä minusta ajateltaisiin samassa tilanteessa.

Toisaalta on ihmisiä, kai yleensä naisia, jotka veljeni tapauksessa ensin kyllä miettivät että miten se osaa ja miten se pärjää ja mistä se sitten tietää yhtään mitään, että eikö tosiaan ole äiti kuvioissa, voi voi. Eli on edelleen naisia jotka ajattelevat että mies ei osaa (eli ei tee ihan täsmälleen heidän tavallaan), ja on kyllä miehiäkin joiden mielestä normaalit, hyvät isät on ämmiä.

Juu ja olen tehnyt sellaisen havainnon, että yh-isää autetaan enemmän kuin yh-äitiä.
Isän tapauksessa lähipiirin naiset hössöttävät ja huolehtivat, ettei sankari-isi varmasti väsy ja voi voi kun on rankkaa, mutta äidin tapauksessa on vain voi voi on varmasti rankkaa, eli ei mitään hössötystä ja viikottain tapahtuvia "anna ne lapset tänne niin saat levätä"-juttuja.

Noin keskimäärin siis, tietysti on niitä jotka suhtautuvat järkevästi ja niitä, jotka hössöttävät vähän kaikesta.
Voin vain kuvitella, kuinka suhtaudutaisiin siihen, jos veljeni jäisi yksin lapsensa kanssa..äitini varmaan muuttaisi veljen luo. :D

Juu ja olen tehnyt sellaisen havainnon, että yh-isää autetaan enemmän kuin yh-äitiä.
Isän tapauksessa lähipiirin naiset hössöttävät ja huolehtivat, ettei sankari-isi varmasti väsy ja voi voi kun on rankkaa, mutta äidin tapauksessa on vain voi voi on varmasti rankkaa, eli ei mitään hössötystä ja viikottain tapahtuvia "anna ne lapset tänne niin saat levätä"-juttuja.

Noin keskimäärin siis, tietysti on niitä jotka suhtautuvat järkevästi ja niitä, jotka hössöttävät vähän kaikesta.
Voin vain kuvitella, kuinka suhtaudutaisiin siihen, jos veljeni jäisi yksin lapsensa kanssa..äitini varmaan muuttaisi veljen luo. :D

:laugh: ja ihmettelet miksi tällaisille asennevammaisille ihmisille on suotu lapsia?