Miksi äitejä kytätään ja syyllistetään kaikkialla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tuskin missään muussa ihmiset puuttuvat toistensa, usein vieraidenkin ihmisten asioihin niin paljon kuin lapsiin liittyvissä asioissa. Kytätään muiden lasten vaatetusta ja käytöstä, ja mennään jopa helposti huomauttamaan, vaikkei asia kuulu itselle ollenkaan. :-O

Täälläkin ihmetellään jatkuvasti kuinka jollain lapsella ei ollut käsineitä tai sitten oli, tai päähinettä, tai liikaa päällä, tai vääränlaiset vaatteet jne.

Sama juttu ihan elävässä elämässäkin, varsinkin naiset menevät monesti jopa huomauttamaan toisille naisille epäkohdista, esim. tänään joku mummeli taivasteli kun 1 v:lläni ei ollut käsineitä. ( Lämmintä +17 astetta, eikä juuri tuule... ) Samoin jos lapseni sattuu väsähtämään ja vaikka vähän itkee, esim. kaupassa, niin ei ole tavatonta etteikö joku tulisi huomauttamaan, vaikka olisin juuri kyykyssä lapseni vieressä, katsomassa mikä hätänä, lohduttelemassa, antamassa tuttia tms.

Kun lapseni aloitti lähes totaalisen syömälakon muutamia viikkoja sitten, sain hänet syömään näyttämällä hänelle läppäriltä piirrettyjä ruokailun ajan. Tämänhän tuomitsivat aika monet jotka siitä kuulivat, vaikken edes mielipiteitä kysellyt. No ei siitä ollut kerrassaan mitään haittaa, päinvastoin, se oli ainoa keino jolla sain hänet syömään. Vaihe kesti pari kolme viikkoa, ja meni itsekseen ohi, lapsi alkoi taas syödä suosiolla, eikä mitenkään tottunut piirrettyihin ruokailun aikana tms., vaikka moni siitä varoitteli.

Samoin monesta, monesta muusta olen saanut kuulla, tuntuu että teki ihan mitä vaan, niin joku on puuttumassa ja huomauttelemassa jotain. Toki tosiaan teen niin kuin parhaaksi näen, mutta ihmetyttää vain suuresti, miksi näin tehdään?

Eihän kukaan kyttää toistensakaan tapoja tehdä asioita yhtä paljon kuin äidin tapoja toimia lapsensa suhteen. En minä ainakaan mene huomauttamaan jos joku vaikka kulkee ilman käsineitä, vaikka on tuulista. Puhumattakaan siitä että taivastelisin asiaa jossain nettipalstalla. :-)

*avaa sateenvarjon* :-D

Siksi koska miltei jokainen nainen voi ryhtyä äidiksi ja ajatella olevansa se "maailman paras" äiti omille lapsilleen. Joillekin naisille joilla ei koskaan ennen elämässään ole ollut mitään muuta osa-aluetta jossa he ovat saaneet tuntea olevansa hyviä, asiantuntevia ja päteviä, pärjätä siinä, tämä nousee päähän. Pelkästään se että on onnistunut paukahtamaan paksuksi vaakamamboilusta nostaa kenet tahansa oman elämänsä tunarin tietyllä mammamittarilla heti paremmaksi kuin lapsettomat ("no kyllä mäkin noin aattelin ennen kun mulla oli lapsia, mut nyt tiedän että sä oot väärässä" ). Vastaavasti kahden lapsen äidit tietävät paaaaaljon enemmän kun yhden ("no kyllä mäkin yhden kanssa vielä tollain hössötin, mut nyt kun mulla on kaks niin tiedän paremmin" ), kolmevuotiaiden äidit saavat hymähdellä vastasyntyneiden äideille ("no kyllä mäkin sillon meidän Tainaolavin kanssa hössötin, mutta nyt kuule oon jo fiksumpi".

Äitiys. Maailman helpoin ja nopein asiantuntijakoulutus. Me kaikki tiedämme paremmin.

en mä ole hirveemmin muualla kuin tällä palstalla törmännyt siihen arvosteltuun ja taivasteluun sun muuhun.
tosi elämässä oon tavannut vain mukavia, normaaleja äitejä 99%:sesti, jotka joo saattaa hämmästellä,ihmetellä,miettiä ja jutella erilaisista lapsiin(kin) liittyvistä asioista,mutta ilman sitä puhtdasta vittumaisuudensävyä joka esim.tällä palstalla useimmiten rehottaa.

Ap puhuu ihan asiaa, mutta kyllähän sen ymmärtää, että lapsiin liittyvät asiat herättävät tunteita ja keskustelua. Syyllisyyskin kuuluu äitiyteen, onhan vanhempi vastuussa lapsen elämästä ja hyvinvoinnista.

Mun kamalin kokemus on kun olin ostamassa nania pienen poikavauvani kanssa. Siihen tuli joku samaa ikäluokkaa oleva nainen, kaksi lasta kärryissään. Alkoi mulle paasata siitä että miksi en imetä noin pientä vaan ostan korviketta. Mä hämmennyin ja menin ihan sanattomaks. Ihan kuin lekalla päähän olis lyöty. Koitin sopertaa että kun en pysty imettämään... jo tuli seuraava litania: Kaikki pystyy imettämään se on vaan viitsimis kysymys, jos noita korvikkeita ei olis tai ne olis kalliimpia niin kyllä alkais motivaatiota löytyä.

Mä nakkasin korvikkeet kärryyn ja lähdin itku kurkussa pois. Mä en voinnut imettää kun mulla oli lääkitys veritulppiin& verenpaineeseen jotka tulivat mulle rakausmyrkytyksen yhteydessä... Kun olisi ollut kovempi luonne, olisin paukuttanut vastaan, mut en pystynyt

Aikas harvoin olen loppupelissä noihin arvostelijoihin törmännyt. Joskus tuntuu että ihmiset tuijottavat, mutta tästäkin suurinosa lienee omaa kuvitelmaani... sen sijaan usein ovat ihmiset, puolitutut ja tuntemattomatkin tuleet kehumaan lastenhoitoani, kasvatusta jne. Se on yllättävän yleistä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap puhuu ihan asiaa, mutta kyllähän sen ymmärtää, että lapsiin liittyvät asiat herättävät tunteita ja keskustelua. Syyllisyyskin kuuluu äitiyteen, onhan vanhempi vastuussa lapsen elämästä ja hyvinvoinnista.

Niin, ehkä se juuri tekee äidin alttiiksi arvotelulle, kun äiti on täysin vastuussa lapsesta, varsinkaan pieni lapsi ei voi vaikuttaa juuri mihinkään miten äiti häntä hoitaa ja kohtelee.

Itse en pidä itseäni mitenkään normaalia herkkänahkaisempana, mutta on kyllä monta kertaa ihmetyttänyt, kuinka ihan IRL:kin ihmiset tulevat neuvomaan ja arvostelemaan, ei vain netissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Siksi koska miltei jokainen nainen voi ryhtyä äidiksi ja ajatella olevansa se "maailman paras" äiti omille lapsilleen. Joillekin naisille joilla ei koskaan ennen elämässään ole ollut mitään muuta osa-aluetta jossa he ovat saaneet tuntea olevansa hyviä, asiantuntevia ja päteviä, pärjätä siinä, tämä nousee päähän . Pelkästään se että on onnistunut paukahtamaan paksuksi vaakamamboilusta nostaa kenet tahansa oman elämänsä tunarin tietyllä mammamittarilla heti paremmaksi kuin lapsettomat ("no kyllä mäkin noin aattelin ennen kun mulla oli lapsia, mut nyt tiedän että sä oot väärässä" ). Vastaavasti kahden lapsen äidit tietävät paaaaaljon enemmän kun yhden ("no kyllä mäkin yhden kanssa vielä tollain hössötin, mut nyt kun mulla on kaks niin tiedän paremmin" ), kolmevuotiaiden äidit saavat hymähdellä vastasyntyneiden äideille ("no kyllä mäkin sillon meidän Tainaolavin kanssa hössötin, mutta nyt kuule oon jo fiksumpi".

Äitiys. Maailman helpoin ja nopein asiantuntijakoulutus. Me kaikki tiedämme paremmin.

Toi boldattu kohta on niin totta, olen saman havainnon tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Aikas harvoin olen loppupelissä noihin arvostelijoihin törmännyt. Joskus tuntuu että ihmiset tuijottavat, mutta tästäkin suurinosa lienee omaa kuvitelmaani... sen sijaan usein ovat ihmiset, puolitutut ja tuntemattomatkin tuleet kehumaan lastenhoitoani, kasvatusta jne. Se on yllättävän yleistä. =)

Joo onneksi kehujakin tulee. Itse olen kuullut monesti olevani hyvä äiti, mm. anopiltani, se todella lämmittää mieltä. :-)

Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
Mun kamalin kokemus on kun olin ostamassa nania pienen poikavauvani kanssa. Siihen tuli joku samaa ikäluokkaa oleva nainen, kaksi lasta kärryissään. Alkoi mulle paasata siitä että miksi en imetä noin pientä vaan ostan korviketta. Mä hämmennyin ja menin ihan sanattomaks. Ihan kuin lekalla päähän olis lyöty. Koitin sopertaa että kun en pysty imettämään... jo tuli seuraava litania: Kaikki pystyy imettämään se on vaan viitsimis kysymys, jos noita korvikkeita ei olis tai ne olis kalliimpia niin kyllä alkais motivaatiota löytyä.

Mä nakkasin korvikkeet kärryyn ja lähdin itku kurkussa pois. Mä en voinnut imettää kun mulla oli lääkitys veritulppiin& verenpaineeseen jotka tulivat mulle rakausmyrkytyksen yhteydessä... Kun olisi ollut kovempi luonne, olisin paukuttanut vastaan, mut en pystynyt

Kamalaa! :-(( Joo tuo imetys juurikin on asia johon puututaan ehkä eniten, ja monesti juuri ihan tuntemattomatkin. Samanlaisia juttuja olen kuullut tuttavapiirissäni. Törkeää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kamalaa! :-(( Joo tuo imetys juurikin on asia johon puututaan ehkä eniten, ja monesti juuri ihan tuntemattomatkin. Samanlaisia juttuja olen kuullut tuttavapiirissäni. Törkeää!!!

Siis tarkoitin että imetys tai imettämättömyys.

Niinpä. Kuka kehtaisi mennä kiljumaan ventovieraalle miksi tämä ostaa epäterveellistä ruokaa tai liian pieniä kenkiä? Mutta koska ÄITI TIETÄÄ PARHAITEN niin jotkut sitten katsovat sen oman tenavan hengissä pitämisen riittäneen pätevöittämään muiden arvosteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Missä te oikein liikutte ja miten jos ventovieraat tulee kommentoimaan?
Mulle on tasan kerran yks mummeli tullu selittämään näkemyksiään ja sekin keräs luunsa äkkiä pois kun katsoin hetken sitä muoria.

Asun pk-seudulla, ja minulla on täälläpäin paljon tuttavia joilla on kokemuksia ulkopuolisten kommentoinneista.

"Hyökätäänkö" isien kimppuun yhtä herkästi kuin äitien? Vai koskeeko tämä ilmiö pelkästään äitejä? Kellään parempaa tietoa tai kokemusta?

Helposti sitä kyllä saa epäonnistuja/huonoäiti-fiiliksen, kokemusta siitä on. Sitä vain haluaa olla paras äiti lapselleen ja jos joku vaikkapa vain valitsee sanansa väärin tarkoittamatta pahaa, sitä pahoittaa itse mielensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Missä te oikein liikutte ja miten jos ventovieraat tulee kommentoimaan?
Mulle on tasan kerran yks mummeli tullu selittämään näkemyksiään ja sekin keräs luunsa äkkiä pois kun katsoin hetken sitä muoria.

Mulle tämä ihana rouvas henkilö tuli imetys-sättimistään pitämään ihan tavis Prismassa, arkipäivänä. Normaalin näköinen mielestäni ole ja niin oli hänkin, ihan tavis ihmisiä, normaali arkiasioissa. Hännellä vaan näemmä varsin vahva mielipide imetyksestä.

Mua ei ole tosi elämässä arvostellut äitiydestäni kuin oma LAPSETON siskoni. Se oli jo vähän liikaa. Totesin, että hanki nyt ensin omat lapset, ennen kuin tulet neuvomaan.
Toisilta äideiltä en ole kyllä saanut palautetta äitiydestäni.

Toi oli kyllä kaiken huippu, että joku vieras äiti oli ruvennut arvostelemaan korvikkeen ostoa ja antamaan imetys-neuvoja :O

No huh huh! Olipa todella tökeröä ja junttimaista käytöstä siltä mammalta! :(

Mulle ei ole kyllä kukaan tullut mitään kommentoimaan, jos tulisi niin varmaan laittasin takasinpäin kommenttia. Tosin esim. tuo korviketarina oli kyllä sellanen, että olisin varmaan itekin mennyt hetkeksi hämilleni!

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
en mä ole hirveemmin muualla kuin tällä palstalla törmännyt siihen arvosteltuun ja taivasteluun sun muuhun.
tosi elämässä oon tavannut vain mukavia, normaaleja äitejä 99%:sesti, jotka joo saattaa hämmästellä,ihmetellä,miettiä ja jutella erilaisista lapsiin(kin) liittyvistä asioista,mutta ilman sitä puhtdasta vittumaisuudensävyä joka esim.tällä palstalla useimmiten rehottaa.

Samoin täällä. IRL en ole törmännyt siihen että kukaan arvostelisi toisten valintoja. Puhua voidaan mutta ei arvostella, äiti-ihmiset tuntuvat olevan ihan suvaitsevaisia täällä päin. Ainoa joka on arvostellut on lapseton kaverini, jolla on nyt hirveä ekoinnostus päällä. Sitä rupesi sanomaan kun käytän kersoilla kertiksiä. Totesin että katotaan asiaa sitten kun sulla on omia lapsia, tämä on mun valintani.

Ja jos joku tulisi paukuttamaan päätänsä mulle jossain korvikehyllyn vieressä mä varmaan juottaisin sellaselle eukolle litran sitä korviketta... Kysyisin vielä että oliko se nyt kuolemaksi. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Samoin täällä. IRL en ole törmännyt siihen että kukaan arvostelisi toisten valintoja. Puhua voidaan mutta ei arvostella, äiti-ihmiset tuntuvat olevan ihan suvaitsevaisia täällä päin. Ainoa joka on arvostellut on lapseton kaverini, jolla on nyt hirveä ekoinnostus päällä. Sitä rupesi sanomaan kun käytän kersoilla kertiksiä. Totesin että katotaan asiaa sitten kun sulla on omia lapsia, tämä on mun valintani.

Ja jos joku tulisi paukuttamaan päätänsä mulle jossain korvikehyllyn vieressä mä varmaan juottaisin sellaselle eukolle litran sitä korviketta... Kysyisin vielä että oliko se nyt kuolemaksi. :kieh:

Arvaappa montako kertaa olen käynnyt jälkikäteen mielessäni sen "keskustelun" jonka olisin halunnut silloin syöltää tuolle naiselle? Jotenkin karmaisevaa kun ei osata ajatella että elämässä voi olla erillaisia tilanteita jolloin ei sit vaikka tuo imetys onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Arvaappa montako kertaa olen käynnyt jälkikäteen mielessäni sen "keskustelun" jonka olisin halunnut silloin syöltää tuolle naiselle? Jotenkin karmaisevaa kun ei osata ajatella että elämässä voi olla erillaisia tilanteita jolloin ei sit vaikka tuo imetys onnistu.

Itselläni sama juttu, monesti menee ihan lukkoon jossain tilanteessa kun joutuu yhtäkkiä sanallisen hyökkäyksen kohteeksi, ja sitten jälkikäteen keksii nasevia juttuja joita olisi tehnyt mieli sanoa.

Itse olisin varmaan raivostunut ihan mielettömästi tuossa tilanteessa, olisin saattanut olla jopa melkoisen epäasiallinen.

Onkohan niin, että kun on itse tarpeeksi sinut oman äitiytensä kanssa, niin silloin ei enää kuule / huomaa näitä arvosteluja / ihmettelyjä? En nimittäin muista törmänneeni (pk-seudulla) asun montaakaan kertaa. Ja paukautan sanoa kyllä herkästi takaisin, jos niikseen tulee ;) Ainoa, joka mua on joskus yrittänyt "neuvoa" lapsenkasvatusasioissa on kampaajani, mutta nyttemmin olen hänetkin saanut "ruotuun" :D

Luotatte vaan äidit omaan arvostelukykyynne ja siihen, että tunnette lapsenne ehdottomasti parhaiten. Ne mummot ja tädit jne, jotka turuilla ja toreilla kulkee, eivät tiedä teistä mitään eikä heidän tarvitsekaan tietää. Jos heidän tapansa tulla tilanteeseen on törkeä/tökerö, voi heille mielestäni vastata samalla mitalla. Usein pääsee helpommalla, kun vain keskittyy lapseen ja sanoo vaikka: "Kiitos ilmoituksesta!" tms.

oisit kysyny, mitä se mamma ite teki korvikehyllyllä =)

Yhteistyössä