Miksi alkoholi on ok, mutta huumeet ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chala

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
15 887
1
36
Seurannut tuota erästä keskustelua jonkin aikaa ja mua ihmetyttää aivan suunnattoman paljon se miten joillekin on täysin ok että vedetään viinaa kaksin käsin niin paljon kuin ikinä pystytään, mutta poltapa kerrankin jointti niin olet narkkari ja täysin kelvoton elämään.

Okei, todella karu yleistys, mutta näitäkin täällä lukee.. Ja aika monille tuntuu olevan huumeita kokeillut yhtä kuin narkki mutta päivittäin joka vkl perseet vetävä täysin normaali kunnollinen suomalainen.

Mistä se on kiinni? Laillisuudesta ja laittomuudesta, tietämättömyydestä ja peloista, ennakkoluuloista, omista tai tuttujen kokemuksista, huhupuheista vai mistä?

En kans ymmärrä. Oon tullu siihen tulokseen että kummastakin kannattaa pidättäytyä(siis alkoholi ja kannabis) Niissä ne haittavaikutukset on hieman salakavalampia kuin muissa voimakkaammissa päihteissä. Myöskin tupakoinnin hyväksyttävyys on mulle täys arvotus.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
[QUOTE="mhm";24084236]Alkoholia voi käyttää kohtuudella, huumeita ei juurikaan.
Itse en ymmärrä kumpaakaan; itsensä tallaan vetämistä sitten aineilla tai viinalla.[/QUOTE]

Myös kannabista voi käyttää kohtuudella, mikäli kohtuuden mittapuu on keskiverto suomalaisen alkoholinkäyttö.

• Tykkää
Reactions: Neeuli
Mä just puhuin mun kaverin kans aiheesta ja sanoin, että mä en hyväksy kumpaakaan. Siis en kaman vetoa (missään muodossa), enkä ylenpalttista alkoholinkäyttöä. Meillä on jo yksi laillinen huume, eli se alkoholi, miksi niitä pitäisi hyväksyä lisää? Etenkin kun selvästikään niitä ei osata käyttää asiallisesti. Miksi se pää pitää saada sekaisin?

[QUOTE="mhm";24084236]Alkoholia voi käyttää kohtuudella, huumeita ei juurikaan.
Itse en ymmärrä kumpaakaan; itsensä tallaan vetämistä sitten aineilla tai viinalla.[/QUOTE]

Mun mies on onnistunut käyttämään huumeita kohtuudella vuosia, jopa muutakin kuin vaan sitä kannabista.

[QUOTE="vieras";24084351]Mä just puhuin mun kaverin kans aiheesta ja sanoin, että mä en hyväksy kumpaakaan. Siis en kaman vetoa (missään muodossa), enkä ylenpalttista alkoholinkäyttöä. Meillä on jo yksi laillinen huume, eli se alkoholi, miksi niitä pitäisi hyväksyä lisää? Etenkin kun selvästikään niitä ei osata käyttää asiallisesti. Miksi se pää pitää saada sekaisin?[/QUOTE]

Huumeissa on toisaalta mukana sellaisiakin, mitkä eivät saa päätä sekaisin. Esimerkkinä modafiniili, joa käyttäisin itse jos se olisi laillista.

Kiinni tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista enimmäkseen.

Näin minäkin luulen. Myönnän, että kyllä joskus teininä uskoin minäkin, että kaikki huumet on pahempia kuin alkoholi, koska alkoholi on laillista ja koulussa niin varoitettiin huumeista. Jotenkin sitä vaan uskoi sokeasti auktoriteettia. Myöhemmin kriittinen ajattelu ja tieto on lisääntynyt ja olen muuttanut mieltäni.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Molemmat ovat keskushermostoon vaikuttavia myrkkyjä. Alkoholia on tehty ja käytetty kautta aikojen länsimaisessa yhteiskunnassa. Jos se nyt keksittäisiin, niin ei varmasti saisi myyntilupaa. Sitä on kuitenkin vaikeaa kieltää (kokeiltu on, nimenomaan Suomessa), kun perinteet sen käytössä on NIIN vankat. Monet huumeistä on kehitelty vasta, kun suht kehittynyt lääketiede on voinut osoittaa haittavaikutukset ja niinpä ne ovat jääneet laittomiksi.

1961 solmittiin YK:n huumausainesopimus, joka käsitti kaikki tuolloiset päihteet. Tupakka ja alkoholi sallittiin niitä valmistavien firmojen lobbauksen seurauksena, kun taas kaikki muut päihteet julistettiin laittomiksi ja niitä alettiin kutsua yhteisellä nimittäjällä huumeet. Sama lainsäädäntö ja asenteet ovat voimassa yhä edelleen.
Itse kieltäisin kaikki päihteet.

[QUOTE="rtee";24084358]Mun mies on onnistunut käyttämään huumeita kohtuudella vuosia, jopa muutakin kuin vaan sitä kannabista.[/QUOTE]

Oletko miettinyt että jos teillä on lapsia miten käy jos miehesi joku päivä kärähtää touhuistaan?

[QUOTE="mhm";24084469]Oletko miettinyt että jos teillä on lapsia miten käy jos miehesi joku päivä kärähtää touhuistaan?[/QUOTE]

Ei ole lapsia ja en ole kärähtämistä miettinyt. Viimeksi mies taisi käyttää huumeita ennen joulua.

Mistä se on kiinni? Laillisuudesta ja laittomuudesta, tietämättömyydestä ja peloista, ennakkoluuloista, omista tai tuttujen kokemuksista, huhupuheista vai mistä?

Monet perustaa kantansa kyseenalaistamatta siihen, mikä on laillista ja mikä ei.
Tietysti vaikuttaa myös suomalaisten surullisenkuuluisa humalakeskeinen juhlimiskulttuuri. Monet eivät osaa tai halua käyttää alkoholia muuten kuin kännäysmielessä, joten huumeiden "kohtuukäyttö" tuntuu mahdottomalta käsitteeltä. Epäilen kyllä, että suomalaiset yksinkertaisesti vaan rakastaa kännäämistä niin paljon, että viinaa puolustellaan ja pidetään jotenkin "puhtaana".

Kopioin tämän vastauksen siitä aiemmasta ketjusta :) :
En hyväksyisi huumeita, seksuaalirikoksia, tappoa/murhaa, vankilatuomiota. Näitä nyt en ainakaan hyväksyisi.

Ja huumeille perusteluksi, että niistä puhuttaessa tulee aina ällöttävä ja inhottava olo. Likainen ja laiton. Moni huumeiden käyttäjä sekaantunut varmasti muihinkin laittomuuksiin ja ongelmiin. En myöskään ymmärrä, että miksi joku haluaa vetää päänsä täyteen jotain, oli se mitä tahansa. No, alkoholin ymmärrän, mutta silläkin on rajansa. Mä en suvaitse sellasta esim. joka viikonloppusta ryyppäämistä. Mulla tulee huumeista mieleen, että ihminen ei ole osannut kieltäytyä tai on esittänyt kovista tms. tai on ollut suuremmissa ongelmissa, jollain tavalla. Miks jonkun on pitänyt edes kokeilla huumeita? Miten joku ihminen voi ajautua tilanteeseen, jossa esim. piikitetään erilaisia aineita suoraan suoneen? Sairasta.

Nää on sellasia asioita mitkä tulee huumeista mieleen, mulle. Siksi en niitä voisi hyväksyä.

Tietämättömyydestä, ennakkoluuloista ja liian hysteeisestä valistuksesta johtuu. Enkä sano ettei pitäisi valistaa, mutta monet valistukset menevät vähän liiallisuuksiin, jolloin ko. asioista tulee Peikko oikean tiedon sijaan. Kannabiksen poltto -> kovat huumeet -> kadulla huoraaminen -> vankila -> kuolema tms. kun taas :

Suurkuluttaja on mies, joka...
nauttii kerralla 7 alkoholiannosta tai enemmän.
nauttii yli 24 alkoholiannosta viikossa.

Suurkuluttaja on nainen, joka...
nauttii kerralla 5 alkoholiannosta tai enemmän.
nauttii yli 16 alkoholiannosta viikossa.

kaikki vähempi on normaalia ja o.k.

[QUOTE="rtee";24084358]Mun mies on onnistunut käyttämään huumeita kohtuudella vuosia, jopa muutakin kuin vaan sitä kannabista.[/QUOTE]

Tällasesta tulee ekana mieleen HYI HELVETTI :eek:
Siksi ennemmin alkoholi, kuin huumeet. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, niin en hyväksy myöskään esim. joka viikonloppuista kännäämistä. Molemmat on ihan nou nou. Ja tekevät ihmisestä erittäin luotaantyöntävän.

Tietämättömyydestä. Itse olen entinen iv-käyttäjä ja siis kananbista ja alkoakin mennyt aikanaan runsaasti. Enemmän haittoja tuli alkoholista. Toki kannabiksestakin haittoja tulee jos käyttää runsaita määriä, mutta alkoholista silti pahempia. Eli jos pitäisi valita kumpi on laillista niin ehdottomasti kannabis.

No, siinäpä vasta ylpeilyn aihe. Ilmottele taas muutaman vuoden päästä mikä on tilanne.

En myöskään ymmärrä, että miksi joku haluaa vetää päänsä täyteen jotain, oli se mitä tahansa. No, alkoholin ymmärrän, mutta silläkin on rajansa.

Tässä tämä hassu ajatusmaailma taas. Miksi? Miksi ymmärrät alkoholin, mutta et huumeita? Minun mieheni ei ole tehnyt muita laittomuuksia, eikä sekaantunut muihin ongelmiin. Ei ole esittänyt kovista tai ajautunut suurempiin ongelmiin. Ei ole riippuvainen, käy töissä, on hyvä mies.

Miksi hän ei osannut kieltäytyä, miksi hän halusi päänsä sekaisin? Jaa, sitä minä en tiedä. Miksi ihmiset haluavat päänsä sekaisin alkoholilla? Miksi se, että mieheni sekoittaa päänsä kokaiinilla on automaattisesti pahempi kuin pään sekoittaminen alkoholilla?

Yhteistyössä