Miksi asutte vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omakotiasukas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joudumme ainakin toistaiseksi asumaan vuokralla, koska mieheni aikoinaan meni takaajaksi ystävänsä lainaan, jota nyt joutuu maksamaan ja hänellä on siitä syystä luottotiedoissaan merkintä(ulosotto). Meillä olisi muuten kaikki mahdollisuudet hankkia oma asunto ja harmittaa todella. Katsotaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu, päästäänkö joskus omaan. Luulen, että vastaavanlaisia vuokralla asujia löytyy muitakin.

Ollaan asuttu vuokralla siksi, että ei ole tullut vielä aikaisemmin tilaisuutta oman hankintaan. Asuinpaikkakunnan pysyvyys on ollut epävarma. Emme myös olisi viimeaikaisilla tuloillamme välttämättä saaneet lainaa, vaikka olemme kyllä pystyneet maksamaan kaikki vuokrat. Nyt kun olemme ottaneet asuntolainaa, asumiskulut käytännössä pienenevät vuokraan verrattuna.
Eli vuokralla olosuhteiden pakosta, enkä aio alkaa valittelemaan asuntovelallisen elämän ankeudesta... :laugh:

Elämäntilanne ei ole sopiva oman tilan ostolle. Emme aio pysyä tällä paikkakunnalla tai edes tässä maassa kun muutaman vuoden, eikä tulojakaan kun yhteensä alle 900?/kk.

Vuokra-asumisessa on tosin muitakin etuja, se on halpaa (meillä 495?/kk, 3 makuuhuonetta, iso vinttivarasto, olohuone, ruokailuhuone, keittiö, kylpyhuone, pyykkihuone, vessa, riittävä piha puutarhamökillä), lainan lyhennykseen menisi helposti 1000? kuussa enempi, mikä nyt voisi periaatteessa pistää säästöön ja vaikka sijottaa ja sitten kymmenen vuoden päästä olla rikas (ja ostaa omaa taloa ilman että pankki vie niin paljoa välistä).
Jos putket vuotaa tai tarvitsee muuta olennaista remonttia niin ei tarvitse kun kilauttaa vuokranvälittäjälle... jeh. Kyllä meidän kelpaa... ilmaista kylppäriremonttia odotellessa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 16:05 Omakotiasukas kirjoitti:
Tämän palstan vuokrakyselyä luin ja kauhistelin vuokrien hintoja. Jopa yli 1000 euroa/kk! Mitähän järkeä lapsiperheen on asua vuokralla, jos vuokran hinnalla voi asua omistusasunnossa ja lyhentää omistusasunnon lainaa?

Kysymyksiä vuokralla asuville:
- Miksi asutte vuokralla?
- Aiotteko rakentaa tai muuttaa omistusasuntoon lähivuosina?
- Oletteko asuntosäästäjiä?
- Jääkö vuokranmaksun jälkeen rahaa säästöön/yllättäviin menoihin?
- Odotatteko lamaa ja asuntojen hintojen laskua lähivuosina?

-Mieheni on opiskelija ja saamme näin 80% vuokran hinnasta asumistukena
-Miehelläni on vielä 3 vuotta jäljellä koulua joten sitä enne EMME
-?
-Jää.
-Emme.

Asumme viihtyisästi vuokralla koska se sopii elämämme tähän hetkeen. Lisää lainaa ei huvittaisi ottaa, velkaa ropsahti joksikin vuodeksi edellisen ammattini myttyynmenon ansiosta.
Vuokra-asuntomme on omakotitalo 1,5 km keskustasta, autotalli, puuliiteri iso piha marjapuskineen ja kukkaistutuksineen, asuinneliöitä 100. Vuokra 450 euroa kuukaudessa. Vuokranantaja maksaa tarvittavat remontit. Jostain kumman syystä viihdymme täällä. Haave olisi oma koti sitten joskus, mutta saa nyt nähdä...

Minä en kyllä tajua tätä "velkavankeutta" mitä monet höösäävät. Asunnon voi myydä KOSKA TAHANSA pois. Ihmeellistä ajattelua.

Me muutetaan vuokralle varmaan kuitenkin, väliaikaisesti, myydään entinen pois ja katsellaan sitten rauhassa uutta ja isompaa.

.... ja asuisin edelleenkin vuokralla, jos itsekseni tai lasteni kanssa asuisin.

Asuin vuokralla siksi, ettei minulla ole alkupääomaa enkä pysty / pystynyt semmosta säästämään enkä siis saa pankista lainaa.

Siis tausta: tein lapset nuorena, parikymppisenä. Mies oli töissä ja minäkin, mitä siellä periferiassa nyt töitä tarjolla oli. Ei siinä paljon säästelty, kun määräaikaisa työsuhteita pienellä palkalla ja asua piti lasten kanssa, lapset elättää..

Erottiin, lähdin opiskelemaan ja olin yh.

Sain töitä, sittemmin vakituisen paikan , mutta kun se alkupääoma puuttui, ei pankki antanut lainaa ja vuokralla asuttiin.

En koe vuokralla asumista mitenkään huonompana vaihtoehtona. Lukuunottamatta yhtä asuinpaikkaa olen aina asunut hyvässä ja tilavassa ja viihtyisässä asunnossa, ympäristö ollut hyvä.

Pienipalkkaisena yh:na sain asumistuen myös.

Myöhemmin en ollut oikeutettu as.tukeen, oli sen verran rahaa että ostin ASO-asunnon, jossa oli vähän halvempi vuokra kuin oikeassa vuokrakämpässä mutta naapurit otti päähän, tosi omituinen taloyhtiö!! Muutin siihen aso-kämppään vuokrakerrostalosta, jossa oli ihan normaaleja naapureita, yörauha, siistit pihat, tavalliset lapset.. :x

Nyt asun omakotitalossa, koska miehelläni oli alkupääoma ja hyvät suhteet pankkiin ja siten mahdollisuus saada lainaa. Emme pystyisi maksamaan vuokraa pk-seudulla niin isosta asunnosta kuin tarve on, koska kaksi työssäkäyvää ei ole oikeutetu as.tukeen.... siksi on kivempi maksaa omaa, voi valita tietyyn rajaan asti asuinalueenkin vaikka ei ne naapurit tai naapureisen kakarat sen paremmin käyttäyvyiä ole täällä ns. hyvällä ok-alueella kuin missään muuallakaan, aikamoista älämölöä pitävät naapurin kossit ja tulevat luvatta toisen pihoille, leikkimään luvatta toiseten tavaroilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 13:45 asuin ennen kirjoitti:
.... ja asuisin edelleenkin vuokralla, jos itsekseni tai lasteni kanssa asuisin.

Asuin vuokralla siksi, ettei minulla ole alkupääomaa enkä pysty / pystynyt semmosta säästämään enkä siis saa pankista lainaa.

Pankista saa asuntolainaa ilman alkupääomaakin.

t. sellaisen ilman alkupääomaa ottanut

koska lainaa ei saa jos ei ole pääomaa,ei vakituista työpaikkaa.kavereillanikin oli vakituiset työpaikat,eivätkä saaneet lainaa...ei kiinnosta asua omakotitalossa,jäi kammo kun muutama vuosi sit asuimme 5n lapsen kans omakotitalos,ei sisäwctä,suihkua....ei lämmintä vettä.ja mulla oli sillo sellainen mies että jouduin raatamaan kuin orja

En itse ymmärrä miten nykyaikana ihmiset ottavat hirveitä velkoja niskaansa ja maksuaika on jotain 20-30 vuotta takaisin. Voin olla liian varovainanen, kun 90-luvun alussa se kupla puhkesi. Olin tuolloin pikkutyttyö. Valitettavasti siinä 4 tuttua lopetti päivänsä itse kun asunnon kyllä sai myytytä mutta ei sillä hinnalla kun oli ostanut. Velkaa jäi niskaan ja töitä ei ollut kun yhtiöt irtisanoi väkeä.

Yksi tuttava pariskunta on velkaa pankille 150 000. No, ei kai iso summa nykyaikana mutta netto tulot ovat kuussa 1200 euroa ja siitä maksetaan 3-henkisen perheen kaikki menot. Kyllä siinä on pankki kusettanut nuoria.

Tällä hetkellä asutaan vuokralla koska meidän tuloilla ei kovin paljoo lainaa saisi ja täällä pääkaupunki seudulla on ihan järjettömän kallliit talojen hinnat...
Tällä hetkellä maksetaan 742 euroa vuokraa rivitalo kolmiosta niin kyllä sillä maksaisi jo omaa hyvin pois..
Ja mitään rivi tai kerrostalo osaketta en halua että oma talo pitää olla..
Mutta täytyy katsella tilannetta sitten kun itse menee töihin mutta tällä hetkellä on ihan hyvä asua näin..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2006 klo 09:46 julle ankanpää kirjoitti:
koska lainaa ei saa jos ei ole pääomaa,ei vakituista työpaikkaa.kavereillanikin oli vakituiset työpaikat,eivätkä saaneet lainaa...ei kiinnosta asua omakotitalossa,jäi kammo kun muutama vuosi sit asuimme 5n lapsen kans omakotitalos,ei sisäwctä,suihkua....ei lämmintä vettä.ja mulla oli sillo sellainen mies että jouduin raatamaan kuin orja

Jos on vakituiset työpaikat niin kyllä saa melkein joka pankista ilman säästöjä ja takaajia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2006 klo 21:31 En minä ainakaan kirjoitti:
En itse ymmärrä miten nykyaikana ihmiset ottavat hirveitä velkoja niskaansa ja maksuaika on jotain 20-30 vuotta takaisin. Voin olla liian varovainanen, kun 90-luvun alussa se kupla puhkesi. Olin tuolloin pikkutyttyö. Valitettavasti siinä 4 tuttua lopetti päivänsä itse kun asunnon kyllä sai myytytä mutta ei sillä hinnalla kun oli ostanut. Velkaa jäi niskaan ja töitä ei ollut kun yhtiöt irtisanoi väkeä.

Yksi tuttava pariskunta on velkaa pankille 150 000. No, ei kai iso summa nykyaikana mutta netto tulot ovat kuussa 1200 euroa ja siitä maksetaan 3-henkisen perheen kaikki menot. Kyllä siinä on pankki kusettanut nuoria.

Meillä maksuaika 25 vuotta, lainaa reilut 110000 euroa ja nettotulot alle 2000 euroa. Kyllähän tuota joka kuukausi pitää vuokrakin maksaa ( 750 euroa) joten miksipä ei omaan. Kuussa menee 830 euroon lainaan + asumiskustannuksiin, mutta neliöitä kuitenkin 40 enemmän kuin vuokralla. =)
Pitää tietty varautua, että korkojen noustessa pystyy kuukausierää nostamaan, mutta ei pitäisi olla meille ongelma. Ei voi mitään saadakaan. ellei riskejä ota.

Olosuhteiden pakosta.Vuokralla ollaan oltu vuosia,hirveitä summia mennyt..yli 7000 euroa vuodessa vuokraan,ei sisällä sähköä.
nyt talo rakenteilla ja ootan kuin kuuta nousevaa että päästään muuttamaan ja nauttimaan omasta rauhasta.Siitä maksaakin mieluusti..
=)

En asu vuokralla, asumme omakotitalossa, velkaa on n.118 000e ja maksuaikaa 20v, sitten kun muksut muuttaa pois, voidaan myydä ja ostaa joku rivarikolmio, ja rahaa jää reilusti esim. matkusteluun. Lapset on 14v, 13v, 9 ja 2v, eli ei mee montaa vuotta kun 2 vanhinta muuttaa pois. Joku laitto et joutuis asuu ahtaalla, ei me ainakaan, neliöitä on n, 160.

Yhteistyössä