miksi ei juo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juomaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juomaton

Vieras
10kk vauva ei suostu juomaan kuin ihan suullisen tai kaksi muuta nestettä kuin äidin tissimaitoa, onko hälyttävää näin kuumalla? Tissimaitoa tulee 24h noin 300-350ml. Myöskään ruoka ei kauheasti maita. Vesi, tutteli, mehut ei maistu niin nokkamukeista, laseista, mukeista, pillistä kuin ruiskuistakaan. Aivan kuin lapsi ei suostuisi juomaan muuta kuin tissiltä maitoa. Onko vastaavia kokemuksia ja onko normaalia vai ei?

Mä oon kanssa miettinyt ihan samaa, mutta todennut, että jos vauva on tyytyväinen, niin ei ole mitään hätää. Ei meilläkään juoda niin kauheasti vettä ja maitoa vielä vähemmän nokkamukista, 2dl purkki riittää pari päivää ja osan voi joutua heittään vielä poiskin. Mehutkaan ei tunnu maistuvan, ehkä se on hyväkin asia...
Ruokaa menee vaihtelevasti, välillä enemmän ja sitten vain muutama lusikallinen. Tätyy tankata sitten useammin tuota tissimaitoa = ) = ) = )

10-kuinen tarvitsee jo pelkkää maitoa vähintään 5-6 dl päivässä, puhumattakaan lisänesteestä helteillä. Maitomäärä siis riittää kunhan saa sen tissimaidon lisäksi esim. jogurttia tms. 2 dl päivässä. Tarkkaile lapsen vointia kuumalla säällä ja tarjoa vettä (pullosta, nokasta tai mukin reunalta) aina kun mahdollista, vaikka hörppy silloin tällöin.

meillä sama homma, saman ikäinen vauva, ja imetyksen lopetuksin pitäisi hoitaa kesäkuumilla. NEuvolassa sanottiin että luotettava siihen että lapsi juo kun sen on jano, muistettava vain usein tarjota. Hmm. Meillä ei tuo vesi ja korvike käynyt kauppansa ollenkaan, vettä vähän naukkaili mutta lopetti senkin kun yritin korviketta saada menemään.

No sitten koetin vielä yhtenä kuumana päivänä niin että laitoin pikkuriikkisen täysappelsiinimehua ja sitten loput vettä, siis todella laimea seos mutta makua kuitenkin ja se sattui sitten maistumaan vähän paremmin. Se vaihdettiin kutienki laimennettuun omppumehuun (sekin täysmehu siis ei lisäsokeria). Mummon viinimarjamehu ei oikein tehnyt kauppansa. Kun sitä meni toista viikkoa mehulla ni koitin taas korviketta sitäkin vedellä lantraten ja lämmintä, ja kappas alko käymään. Imetän nyt 2 kertaa päivässä, maitomaäärä siitä ei ole kovin iso mutta muutoin saan maitokiintiön ruuissa kyllä täytettyä, ja ite oonkin ollut huolissani enemmän siitä nesteen saannista. Joten isolla huonolla omallatunnolla oon nyt hellepäivinä antanu mehua, ja ruuan jälkeen korviketta. Tosin menekki esim. korvikekessa on jotain 1-1,5 dl/pv maksimissaan ja mehua ehkä puol desiä tai desi. Joten ei päätähuimaavia.

Kuitenkin jos pissaa tulee ja lapsi on virkeä ei pitäisi olla nesteen suhteen ongelmia. Kannattaa kokeilla aina tämän tästä, pitää nokkamukista vähänt aukoa ja koettaa muutaman päivän päästä uudelleen. Tympeä vain kun jostain mehun antamisestakin joutuu potemaan huonoa omaatuntoa. ÄItinä on aina syyllistynyt johonkin ...

Älä hyvä ihminen ota huonoa omatuntoa MEHUSTA! Kyllä lapsellesi on tässä maailmassa huolia ja uhkia paljon raskaammassa sarjassa kuin mehut... miksi meidät syyllistetään JOKA HELVETIN PIKKUASIASTA!!!! Tälläkin palstalla pyörii tietty täydellisten äitien kerho, joka kyllä kertoo jos olet tehnyt ""väärin"" ...tämänhetkisten neuvolan ohjeiden mukaan. Vaan entäs kun ohjeet saattavat muuttua vuoden sisällä? Olen kokenut senkin, kun kahdella ensimmäisellä on ikäeroa 1,5 v. ja yhtäkkiä täti, joka esikoisen kanssa kyseli huolissaan, enkö aio jo aloittaa kiinteitä, kun poika on jo 3,5 kk(suositus 3kk) sanoi toisen kanssa, että tuossa 4kk pitäisi aloittaa ja nythän se on jo 6kk. Vehdatkaa sääntöjenne kanssa ja antakaa meidän muiden rauhassa ottaa riski:

Meidän tyttö on myös huono juomaan pullosta ja huono juomaan tissistä. Aluksi tuputin, nyt en jaksa. Tissiä söi hellepäivinä 3 krt ja yöllä vähän herättelinkin syömään kerran vielä. Vettä muutamat hörpyt päivällä tuttipullosta, ehkä vettä 1dl yhteensä. Kiinteitä syö hyvin ja kiinteiden määrän vähentäminen ei auta nesteen lisäämiseen. Kiinteitä meni helteellä vajaat 3 purkkia ja puuroa 2dl.

Liian vähän saa nestettä suositusten mukaan, mutta kasvaa tosi nopeasti ja on hirmuisen nauravainen ja tyytyväinen tyttö joten en ole huolissani.

Olen tehnyt omalla tavallani niin paljon asioita joten ei enää hetkauta nämä ""vauvan pitäisi välttämättä saada"" -jutut. Paskanmarjat sanon minä :-) Äiti tietää ja tuntee vauvansa.

Hih! Samat sanat! Mullakin lukee neuvolakortissa parin kk ikäisenä, että applesiinimehua annettu..ja just 30v.täytin et hyvin pyyhkii. Mulla nuorempi on 1v. tyttö joka juo kanssa mukista/pullosta päivän aikana vettä/mehua vaihtelevasti..niukasti kuitenkin, mutta neuvolatäti ei ollut huolissaan ja saahan sitä nestettä ruuastakin. Jos muksu virkeä ja pissaa tulee niin nou hätä!

Yhteistyössä