MIKSI ei voi ostaa lapsen kaverille kunnollista synttärilahjaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaaarrggggh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaaarrggggh

Vieras
Siis en kerta kaikkiaan tajua kaveriani... Hän on pihi, ok, sen ymmärrän. Ja se on tosiaan ihan ok ja hänen valintansa. Mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä sitä, miksi hän ostaa lapsensa kavereiden synttäreille lahjaksi aina jotain aivan käsittämätöntä. Siis jostain Tiimarin -90% -korista vaan jotain halpaa.

Pointtini ei ole se, etteikö halpa voisi olla mukavaa ja toivottua ja kivaa synttärisankarin mielestä. Sellaista löytyy, jos näkee edes vähän vaivaa. Itsellänikään ei ole varaa pistää lasteni kavereiden synttärilahjoihin kymmeniä euroja, mutta silti ostan aina jotain kivaa josta tiedän synttärisankarin tykkäävän.

Nyt oma poikani täytti 8 vuotta. Viime vuonna kaverin samanikäinen poika toi lahjaksi kaverisynttäreille (synttärit olivat viikko pääsiäisen jälkeen) Tiimarin pääsiäisaskartelupaketin. Se on vieläkin lapseni kaapissa avaamattomana. Nyt tänä vuonna tämä sama kaverin lapsi toi tositosi-halpis-konekivääriviritelmän, sellaisen muovisen, jossa oli unohtuneenä vielä 2 euron hintalappukin. Siis sellainen lelu, josta näkee heti ettei se kestä. Ja se menikin rikki heti, kun kaverin lapsi kokeili sitä ensimmäisenä. Eli suoraan roskiin siis, ennen kuin synttärisankari edes ehtii lelua pidellä käsissään.

Tietenkin ihastelen kaikkien tuomia lahjoja, enkä näytä lapselleni "kauhisteluani", mutta salaa mielessäni mietin, mitä ihmettä kaverini päässä liikkuu. Ja kun sama toistuu kuulemma toistenkin kaverien synttäreillä... Omille lapsilleen hän toivoo aina esim. ZhuZhu-petsejä tai Beyblade-juttuja tai muuta ikäkauteen sopivaa, joka ei kuitenkaan ole halvimmasta päästä.

[QUOTE="vieras";26027940]No oletko sinä esittänyt toiveita lapsesi puolesta synttäri lahjoista ja kertonut niistä kaverillesi?[/QUOTE]

Kyllä olen. Enkä siis ikinä toivo mitään kallista lapselleni. Aku Ankka -lehti tai taskari, piirustusvälineitä tms on tosi kivoja ja niillä hän oikeasti tekee jotain.

Jotkut vaan on niin pihiä, että eivät edes tajua, miten naurettavaa se on. Mullakin on yksi sellainen kaveri. Olen saanut ihan uskomattomia lahjoja häneltä, siihen on vaan pitänyt tottua.. Tosin kun häälahjakin oli Tiimarista, teki vähän tiukkaa :) Ei niin muuten haittais, mutta kun tää kaveri käyttää kyllä itseensä rahaa eli pihiys rajoittuu vaan lahjoihin.

Tai onhan jokaisella lupa käyttää rahansa, miten haluaa, tiedetään. Itse käyn suurimman kamppailun asiassa aina siinä vaiheessa, kun ostan hänelle tai hänen lapsilleen lahjaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mii";26027908]No oisko rahasta kiinni? Pidättekö synttäreitä vain että saisitte lahjoja?[/QUOTE]

Itselläsi ei taida olla lapsia? Kaverilla ei ole rahasta kiinni.

Ja mua ainakin itse'ni harmittaa lapsen puolesta jos se lahja menee heti rikki. Anopilla oli tapana ostella ns. halpaleluja muksuille ja ne hajosivat päivän sisällä. Nykyään tuo esimerkiksi väritys/askartelukirjan ja kyniä, ne on olleet mieleisiä sekä lapselle että äidille.

meillä ainkin on niin että lapsi ostaa omalle kaverileen ITSE lahjan, mielellään alle 10 maksavan. Minusta on aivain oikin että lapsi oppii tajuamaan rahan arvon kun ITSE OMALLE kaverileen vie lahjan. jso me äidit ei edes kunnolla toisiamme tunneta niin MIKAI MINUN pitäisi kallis lahja ostaa

[QUOTE="diudiu";26028204]Lukematta ongelmaasi on ihan hirveen hankala sanoa mitään vastaukseksi.[/QUOTE]

Jos et jaksa lukea, niin miksi sitten edes vastaat? Ongelmanihan pointti lukee jo otsikossa.

Ystäväsi aivan varmasti haluaisi ostaa lapsellesi arvokkaampia lahjoja mutta hänellä ei mitä ilmeisimmin ole oikein varaa. Se ei silti oikeuta sinua ostamaan mitään halppiksia lahjaksi!

[QUOTE="vieras";26028304]Ystäväsi aivan varmasti haluaisi ostaa lapsellesi arvokkaampia lahjoja mutta hänellä ei mitä ilmeisimmin ole oikein varaa. Se ei silti oikeuta sinua ostamaan mitään halppiksia lahjaksi![/QUOTE]

Missä kohtaa olen sanonut, että ostaisin hänen lapsilleen halpiksia lahjaksi? Eikä edelleenkään se lahjan hinta ole tärkeintä. Ja kaverillani on kyllä varaa ostaa, ei se siitä ole kiinni.

Vähän ohi aiheen, mutta mun äitini oli, ja on yhä, armottoman pihi. Osteli just kaikenmaan parin MARKAN krääsää pitkin vuotta, ja aina kun mun jollain kaverilla oli synttärit, kaivoi sitten summassa sieltä alelaaristaan jonkun nolon halpisjutun. Vaikka en lapsena mitään rahasta tajunnutkaan, tajusin kuitenkin hävetä sitä, mitä piti sitten pakon edessä synttärisankarille viedä. Olin ala-asteella ihan kuuluisa siitä, että tuon "huonoja lahjoja". Mua ei oikein haluttu ees kutsua synttäreille jne.

Ei tainnut äiti tajuta, että vielä yli 20 vuoden päästäkin muistelen asiaa. Ja me ei oltu köyhiä, siitä ei ikinä ollut kyse. Jostakin ihmeen pakkomielteisestä pihiydestä, ilmeisesti lapsen kaverit eivät olleet sen verran tärkeitä, että heihin ois voinut vähän panostaa?

Yhteistyössä