MIksi eineksiä haukutaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valmiruuan ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Valmiruuan ystävä

Vieras
Nyt kun joka tuutissa haukutaan näitä eineksiä, niin aloin miettimään, että mikä niistä oikein tekee niin epäterveellisiä. Siis jos vertaa esim. että keitän itse spagetit ja teen jauhelihakastikkeen, verrattuna siihen että ostan valmiin spagetti/jauhelihakastike-annoksen, niin miten ja miksi tuo valmisannos on epäterveellisempi?
Tai joku valmis-perunamuussi tai valmis-lasagne tai valmiiksi grillattu kana. Mikä niistä tekee epäterveellisempää kuin jos keittäisin ja muussaisin perunat itse, valmistaisin lasagnen tai kanan uunissa?
En tajua. Kaikki edellä mainitut ruuat vaativat niin pitkän keitto/uunissa olo-ajan, että valtaosa vitamiineista ja hivenaineista on mennyttä, joten mistä se terveellisyysero tulee?

Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938596:
Nyt kun joka tuutissa haukutaan näitä eineksiä, niin aloin miettimään, että mikä niistä oikein tekee niin epäterveellisiä. Siis jos vertaa esim. että keitän itse spagetit ja teen jauhelihakastikkeen, verrattuna siihen että ostan valmiin spagetti/jauhelihakastike-annoksen, niin miten ja miksi tuo valmisannos on epäterveellisempi?
Tai joku valmis-perunamuussi tai valmis-lasagne tai valmiiksi grillattu kana. Mikä niistä tekee epäterveellisempää kuin jos keittäisin ja muussaisin perunat itse, valmistaisin lasagnen tai kanan uunissa?
En tajua. Kaikki edellä mainitut ruuat vaativat niin pitkän keitto/uunissa olo-ajan, että valtaosa vitamiineista ja hivenaineista on mennyttä, joten mistä se terveellisyysero tulee?

ero onkin ssin hinnasa, se eines tule kalliimaksi, varsinkinjos pitää Kuudele ostaa. ne latikot on yleensä 400g, meidän ptiäsi ostaa nitiä ainakin 4 ja jos yks maksaa noin 2e niin sillä rahalla mitä mene einesspagettiin saan tehtyä vielä isommalle porukalle ja saan vielä sihen hintaan elivät, salatit ja maidotkin pälle

Mä ymmärrän kyllä, miksi einekset on huonompi vaihtoehto, mutta en ymmärrä mitä se kenenkään peräpäätä kaivelee, että toiset niita haluaa silti syödä.

Minusta eineksissä on laatueroja paljon. Edullisimmat lihapyörykät eivät sisällä lihaa, ihmettelen itsekin kuka oikeasti sellaisia ostaa, mutta ainakin S-marketeissa ja Prismoissa on myynnissä tuoteselosteeltaan parempaa tavaraa joka ei paljon kotitekoisen raaka-aineilta eroa (glutamaattiakin moni lisää siihen kotitekoiseen sipulikeiton muodossa). Mutta joo, minusta hyvää einestä löytyy kyllä vakuumista ja valmisruokatiskistä, mutta kaikki einekset eivät ole sitä minkälaisen mielikuvan ne antavat.

kurkkaappa niitä eineksien valmistusaineita. Lisäaineiden koodien selvitykseen käy ihan vaikka google. Ja noista perunamuussijauhoista, niissä on myös huomattavasti vähemmän ravinteita kuin tuoreessa (tai niissä kaupan) perunassa.

Minusta eineksissä on laatueroja paljon. Edullisimmat lihapyörykät eivät sisällä lihaa, ihmettelen itsekin kuka oikeasti sellaisia ostaa, mutta ainakin S-marketeissa ja Prismoissa on myynnissä tuoteselosteeltaan parempaa tavaraa joka ei paljon kotitekoisen raaka-aineilta eroa (glutamaattiakin moni lisää siihen kotitekoiseen sipulikeiton muodossa). Mutta joo, minusta hyvää einestä löytyy kyllä vakuumista ja valmisruokatiskistä, mutta kaikki einekset eivät ole sitä minkälaisen mielikuvan ne antavat.

Jos nahasta ja läskistä saadaan maustamalla hyvää niin eikö se kannata syödä? Tehomaatalous on kuitenkin niin epäekologista että parasta käyttää koko "puhveli".

Alkuperäinen kirjoittaja no mistäköhän;22938606:
No esimerkiksi lisäaineista...

Joo, mutta eikö nykyisin ole kaikessa ihan hirveästi noita lisäaineita, eli niitä on joka tapauksessa mahdoton välttää. Esim. jos ostan jauhelihaa, leipää, juustoa, maitotuotteita, makaroonia, tai oikeastaan melkein mitä tahansa, niin ne ovat täynnä haitallisia aineita.

Eineksissäkin on eroa. Esim. perunamuusi pakasteesta tuskin on kovin epäterveellistä, eihän se sisällä kuin sitä perunaa. Maku tietysti hieman poikkeaa aidosta. Mutta luepa joskus se ainesosaluettelo vaikka siitä valmislasagnepaketin kyljestä...lisäaineita, vähemmän itse raaka-aineita jne. Lisäksi einekset ovat lähes steriilejä, eli eivät edesauta immunipuolustuksen kehittymistä lapsilla. Kotiruokaahan ei voi mikrobeitta valmistaa ja se on hyvä se.

Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938596:

No eroa on jos ostat Saarioisten lasagnen kylmähyllystä tai kaupassa grillatun kanan lämminruokatiskistä. Molemmista vaan puhutaan eineksenä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kurkkaappa niitä eineksien valmistusaineita. Lisäaineiden koodien selvitykseen käy ihan vaikka google. Ja noista perunamuussijauhoista, niissä on myös huomattavasti vähemmän ravinteita kuin tuoreessa (tai niissä kaupan) perunassa.

Joo, mutta kyllä se kotonakin on se peruna keitettävä, jolloin siitä häviää valtaosa niistä ravinteista. Sama kaikkien keitettävien vihannesten kanssa. Keitetyissä vihanneksissa ei ole käsittääkseni jäljellä juuri mitään ravinteita, joten ihan sama, ostaako ne kaupasta valmiiksi valmistettuna vai raakana.

Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938695:
Joo, mutta eikö nykyisin ole kaikessa ihan hirveästi noita lisäaineita, eli niitä on joka tapauksessa mahdoton välttää. Esim. jos ostan jauhelihaa, leipää, juustoa, maitotuotteita, makaroonia, tai oikeastaan melkein mitä tahansa, niin ne ovat täynnä haitallisia aineita.

Mitä haitallisia aineita on noissa mainitsemissasi tuotteissa?

Minä ainakin ostan joskus (harvoin) sen 1 € tarjouslihapullapaketin sen 2€ jauhelipaketin sijaan kun on rahat ihan loppu ja pitää 2 lasta ruokkia..työtön yh siis :)..useimmiten panostan kyllä mahdollisimman tasapinoiseen ruokaan mutta joskus ei lue hätä lakia...

Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938695:

Ei ole. Ei pelkässä jauhelihassa ole mitään lisäaineita, eikä missään perusraaka-aineessa. Edellämainituista lisäaineita lisältävät lähinnä juusto ja leipä (sekä tietyt maitotaloustuotteet, esim. makujugurtit). Näistäkin voi helposti valita "aidon" tuotteen, kun vain vilkaisee sitä sisällysluetteloa.

[QUOTE="vieras";22938625]Mä ymmärrän kyllä, miksi einekset on huonompi vaihtoehto, mutta en ymmärrä mitä se kenenkään peräpäätä kaivelee, että toiset niita haluaa silti syödä.[/QUOTE]

Ei mun peppua muiden valinnat kaivele, mutta saahan näistä puhua. Se että sanoo ettei einekset välttämättä ole hyvä vaihtoehto, on vielä kaukana siitä että muiden valinnat jotenkin päähän ottaisi.

Toisaalta, jos valmisruualla ei olisi niin iso menekki, miten se vaikuttaisi valmistajiin, saataisiinko puhtaampaa ruokaa?

Ei ole. Ei pelkässä jauhelihassa ole mitään lisäaineita, eikä missään perusraaka-aineessa. Edellämainituista lisäaineita lisältävät lähinnä juusto ja leipä (sekä tietyt maitotaloustuotteet, esim. makujugurtit). Näistäkin voi helposti valita "aidon" tuotteen, kun vain vilkaisee sitä sisällysluetteloa.

Kyllä useimpiin jauhelihoihin lisätään jotain aineita, eri asia ovat sitten ne tuorejauhelihat, mitä isommista kaupoista saa lihatiskiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Valmiruuan ystävä;22938715:
Joo, mutta kyllä se kotonakin on se peruna keitettävä, jolloin siitä häviää valtaosa niistä ravinteista. Sama kaikkien keitettävien vihannesten kanssa. Keitetyissä vihanneksissa ei ole käsittääkseni jäljellä juuri mitään ravinteita, joten ihan sama, ostaako ne kaupasta valmiiksi valmistettuna vai raakana.

Ei ne ravinteet mitenkään täysin katoa vihannekset kypsentäessä! Häviäminen kiihtyy ajan kanssa, eli on eroa siinä, milloin kasvikset on kypsennetty. Eli eineksissä ajat sitten, itse valmistetussa tunti sitten.