Miksi eräät ihmiset ovat saamattomia, että eivät voi ilmoittaa jos eivät juhliin pääse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi, miksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksi, miksi

Vieras
Meillä on ollut nyt tämän vuoden aikana parit isommat juhlat. Joihin kutsuttiin molempien sukulaisia. Sitten on ollut muita juttuja joihin on pyydetty kavereita, sukulaisia jne kuten tupperit, vaatekutsut, kynttiläkutsuja. Joita on järkkäilty noin kerran vuodessa.

Esimerkiksi kesällä kun meillä oli juhlat, oli kutsuttu noin 65 henkilöä. Ja pyydettiin ilmoittamaan jos ei pääse. Jo ihan sen takia, ettei tulisi varattua liikaa tarjoilupuolta. No mitä mitä? Juhliin tuli 30 henkilöä. Ei se minua haitannut, vaikka vähemmän oli porukkaa. Vaan se, että kaikkia tarjoiluja oli varattu liikaa, kun ei voida ilmoittaa että ei pääse. Jäi yksi iso täytekakku, paljon salaattia, 1 kokonainen voileipäkakku yms.

Ja eihän sitä itse jaksa enää samoja syömisiä montaa päivää syödä. Etenkin salaatti ei säily pitkään. Täytekakku meni pakkaseen ja voileipäkakku. Mutta voileipäkakku oli aika mielenkiintoisen makuista pakastuksen jälkeen :( Ja ihan tiedoksi tilasimme 3 voileipäkakkua leipomosta. Ja 1½ meni juhlan aikana.

No joo tämä on turha purkaus, kun elämässä voi olla niin paljon ikävempiäkin asioita. Kuten meilläkin on ollut.

Mutta onpa hienoa sitten, kun on näitä sukulaisia jotka seuraavana päivänä laittoivat viestiä: " niin me ei sitten päästy teille juhliin", "ai niin teillä oli ne juhlat eilen ihan unohdin ilmoittaa että ei me tulla"

Mä oon kyllä samaa mieltä, että pitäisi ilmottaa tuleeko vaiko ei. Varsinkin jos sitä ihan erikseen kutsussa mainitaan.

Mulla käytössä tämä jopa poikani synttärikutsussa. Viimme vuonna poika taisi kutsua 8 ja kolme tuli paikalle. Yksi ilmoitti ettei pääse, muista ei kuulunut mitään. Mulle siitä ei ollu haittaa, mutta poikaa vähän harmitti, kun ei niitä vieraita sitten tullutkaan niin "paljon" kun luuli.
Sama homma tänä vuonna. Osa kutsuista on toimitettu perille, osan poika vie huomenna kouluun. Kattoo miten moni ilmoittaa ja mitäkin.

Joiltakin ihmisiltä vaan puuttuu alkeelliset, sisäänrakennetut käytöstavat.

Näinhän se on. Ja "huvittavaa" on myös se, että kutsuttu ihminen ei itse vaivaudu ilmoittamaan. Vaan viesti tulee jonkun toisen vieraan mukana. " niin se Maija sanoi, että ei nyt pääse mukaan kun tuli kumminkaiman pojan häät" Ja on näitäkin ihmisiä jotka ilmoittavat ihan tulevansa ja no kun juhlapäivä koittaa, niin joku toinen ihminen tuo viestin "pekka perheineen ei päässyt kun heidän lapsenlapsen syntymäpäivät päätettiin viettää tänään" niin eli sille sukulaisrouvalle tää "pekka" vaivautuu ilmoittamaan asiasta mutta ei tälle juhlia järjestävälle isäntäväelle?

Se järkevämpi tapa kuuluu niin että ILMOITTAUDUTAAN JOS TULLAAN ja kerrotaan samalla erityisruokavaliosta. Olette itse toimineet väärin eli pyytäneet ilmoittaa jos eivät ole tulossa.

ihmisillä ei ole käytöstapoja. Tuo kuuluu alkeellisiin käytöstäpoihin ilmoittaa tulostaa. Itse laitan aina kutsuihin vp. siihen ja siihen mennessä ja ketkä ei ilmoita niin ovat automaattisesti pois sitten. Laitan vp. ihan lasten synttärikutsuihinkin.

Juurikin ärsyttää ilmoitella ettei ole tulossa kun sitä sitten päivitellään että etteks nyt mitenkään kuitenkaan ja onhan se nyt harmi sen kerran kun mekin juhlat järjestetään jne.

Parempi niin päin että ketkä tulee, ilmoittaa tulostaan, ei sitten niiden jotka ei tuu, tarvitse kuunnella itkuvirttä siitä kuinka moni muukaan ei ole tulossa, eikä tarvitse valehdella korvaan jos ei vaan halua lähteä, keksi siinä sitten just niitä kumminkaimankoiranserkkuja ja kaikkkihan sen loppupeleissä valheeksi arvaa. Ihmisen kuitenkaan ei oo pakko osallistua jos ei halua mutta kuulunee niihin käytöstapoihin ettei sitä suoraankaan sanota...

[QUOTE="joo";24558583]no voi vidu taas sitä valitusta! olisit sitten pitäny seuraavana päivänä kulmakunnan pihabileet,niin kuin me tehtiin,ei jäänyt ruokaa roskiin asti...[/QUOTE]

Tämä on hyvä idea, jos vaan tulee naapureitten kanssa toimeen tahi on ees tutustunu niitten kanssa.

Mitäs sitten jos asuu jossain sellasella alueella, missä ei juuri naapureita ole, niinkö vaikka maalla?!?!

Juurikin ärsyttää ilmoitella ettei ole tulossa kun sitä sitten päivitellään että etteks nyt mitenkään kuitenkaan ja onhan se nyt harmi sen kerran kun mekin juhlat järjestetään jne.

Parempi niin päin että ketkä tulee, ilmoittaa tulostaan, ei sitten niiden jotka ei tuu, tarvitse kuunnella itkuvirttä siitä kuinka moni muukaan ei ole tulossa, eikä tarvitse valehdella korvaan jos ei vaan halua lähteä, keksi siinä sitten just niitä kumminkaimankoiranserkkuja ja kaikkkihan sen loppupeleissä valheeksi arvaa. Ihmisen kuitenkaan ei oo pakko osallistua jos ei halua mutta kuulunee niihin käytöstapoihin ettei sitä suoraankaan sanota...

Kyllä minä ainakin ymmärrän jos joku ei paikalle pääse ja sen myös ilmoittaa. Sellasia juhlia on hankala järjestää johon kaikki kutsutut pääsisivät tulemaan.

Mitäs sitten jos asuu jossain sellasella alueella, missä ei juuri naapureita ole, niinkö vaikka maalla?!?!

No on täälläkin naapureita, ne vaan asuu vähän kauempana :D!
Mut täällä ollaan muutenkin tekemisissä ihmisten kanssa, kyllä mun on aika vaikea kuvitella tilannetta, että ylijäävä ruoka olis ongelma, joka pitää heittää pois! Sen voi vaikka jaella kavereille, jos ei ehdi yhdessä syödä.

Muuten varmaan toimivampaa on pyytääilmoitautua juhlaan, jos sinne tulee. Kun tuo että ilmoittaa jos ei tule, unohtuu niin helposti: kutsu tulee pari kk ennen juhlaa. Se työnetään johonkin ajatuksella "katotaan sit lähempänä" ja hups, koko juttu unohtuu. Mutta jos on suunnitellu menevänsä alusta asti ja ilmoittautunu, niin sen pistää eritavalla ylös.

Yhteistyössä