Miksi et kuulu liittoon/kassaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24336198]Liittoon ei tarvitse kuulua, vaan riittää kun kuuluu työttömyyskassaan.[/QUOTE]

Mikä se kassa on? Tai siis kenen intressejä se on? Onko täysin erillaan kaikista liitoista ja niiden toiminnasta?

Mikä se kassa on? Tai siis kenen intressejä se on? Onko täysin erillaan kaikista liitoista ja niiden toiminnasta?
Liitoilla on omat työttömyyskassansa. Jos haluaa, niin voi liittyä pelkkään kassaan. Kannattaa katsoa halutun liiton sivuilta tarkemmin, sillä minulla ei ole kunnon tietoa asiasta.

YTK Yleinen työttömyyskassa YTK on työttömyyskassa ilman liittoa. Kun liittyy YTK:n ja maksaa vuotuisen jäsenmaksun, pääsee työttömyyskassan jäseneksi.

Hmm.. ehkä voisin joskus perehtyä ja tutustua tuollaiseen kassaan, varsinkin jos sellaisella ei tosiaan olisi sitten mitään tekemistä minkään liittojen kanssa. Tiedän, että kuulostaa todella tyhmältä, mutta kun oikeasti uskon etten tule ikinä tarvitsemaan mitään avustusta. Työpaikan löydän aivan varmasti jos sellaisen vain haluan ja jos en heti löydä oman alan, niin olen kyllä valmis sen ajan tekemään ihan mitä vain mistä saan rahaa. :) Samoiten rahaa on nytkin säästössä lähes vuoden nettopalkat.

Mistä muualta ne liitot saa rahaa kuin jäseniltä? Kun viestien perusteella tulee tunne, että kaikki saavat sieltä enemmän rahaa kuin itse laittavat ja ovat siten voitolla?

Liitot saavat kaikki tulonsa jäsenmaksuina. Ei nyt pidä taas sekoittaa ammattiliittoja ja työttömyyskassoja. Työttömyyskassojen maksamista päivärahoista maksavat suurimman osan valtio (muiden maksamista veroista) ja työnantajat (työttömyysvakuutusnmaksuina eli palkan sivukuluina) ja pienen osan työntekijät osana työnantajan yleensä palkasta tilitttäminä, lakisääteisinä maksuina. YTK-kassaan voi kuulua ilman ammattiliiton jäsenyyttä.

Ammattiliittoon liittyminen tai liittymättä jättäminen on useimmiten poliittinen päätös. Vasemmistoa äänesti viime vaaleissa vain n. 25% äänioikeutetuista, joten vasemmistolaiseksi miellettyt ammattiliitot, jotka tukevat vasemmistopuolueita jäseniensä jäsenmaksujen kautta, eivät ole mielekkäitä useimpien palkansaajien kannalta.

Raaka totuus on, että suurin osa palkansaajista ei ole enää perinteisen duurin tapaan näitä asioita ajattelevia.

Hmm.. ehkä voisin joskus perehtyä ja tutustua tuollaiseen kassaan, varsinkin jos sellaisella ei tosiaan olisi sitten mitään tekemistä minkään liittojen kanssa. Tiedän, että kuulostaa todella tyhmältä, mutta kun oikeasti uskon etten tule ikinä tarvitsemaan mitään avustusta. Työpaikan löydän aivan varmasti jos sellaisen vain haluan ja jos en heti löydä oman alan, niin olen kyllä valmis sen ajan tekemään ihan mitä vain mistä saan rahaa. :) Samoiten rahaa on nytkin säästössä lähes vuoden nettopalkat.

=) Onnellinen puolestasi. Tämä ois pitkän tähtäimen tavoite itselläkin, toivottavasti joskus. Nyt päässyt jo siihen että tilin saldo ei ole tyhjä kun tulee rahaa seuraavan kerran vaan sielä on muutama satanen aina ja summa on suurentunut pikkuhiljaa =)

[QUOTE="vieras";24336383]Liitot saavat kaikki tulonsa jäsenmaksuina. Ei nyt pidä taas sekoittaa ammattiliittoja ja työttömyyskassoja. Työttömyyskassojen maksamista päivärahoista maksavat suurimman osan valtio (muiden maksamista veroista) ja työnantajat (työttömyysvakuutusnmaksuina eli palkan sivukuluina) ja pienen osan työntekijät osana työnantajan yleensä palkasta tilitttäminä, lakisääteisinä maksuina. YTK-kassaan voi kuulua ilman ammattiliiton jäsenyyttä.

Ammattiliittoon liittyminen tai liittymättä jättäminen on useimmiten poliittinen päätös. Vasemmistoa äänesti viime vaaleissa vain n. 25% äänioikeutetuista, joten vasemmistolaiseksi miellettyt ammattiliitot, jotka tukevat vasemmistopuolueita jäseniensä jäsenmaksujen kautta, eivät ole mielekkäitä useimpien palkansaajien kannalta.

Raaka totuus on, että suurin osa palkansaajista ei ole enää perinteisen duurin tapaan näitä asioita ajattelevia.[/QUOTE]

Tuo poliittisuus on varmastikin totta. Itsellänikin se on ehkä osasyynä siihen miksi karsastan kaikkia liittoja niin voimakkaasti, ja lisäksi olen sitä mieltä, että nykyään monet liitot vain sahaavat sitä oksaa, jolla heidän jäsenensä istuvat.

olen kuulunut littoon ja tavallaan vieläkin kuulun.
Olen vain sattumoisin pudonnut liiton PÄIVÄRAHOILTA. mule edelleenkin tulee Pamin lehti. kun san esim osa-aikatyön maksan heti itse palakasta liittoon, vaika työ olei vaan muutamana viikon.

Versatile, minkä ikäinen olet? Oletko ollut koskaan missään töissä?

Todella hälyttävää kun ihmisten tietotaso asioista on tuo.

25 ja en ole ollut ikinä työttömänä. Teininä olin aina kesätöissä, mutta AMK:n toisena vuotena aloin käymään opiskelun ohessa oman alani töissä ja töitä olen tehnyt sen jälkeen keskeytyksettä. Työpaikka on vaihtunut muutamaan kertaan, mutta olen vaihtanut uuteen aina lennosta.

Viimeksi muokattu:
25 ja en ole ollut ikinä työttömänä. Teininä olin aina kesätöissä, mutta AMK:n toisena vuotena aloin käymään opiskelun ohessa oman alani töissä ja töitä olen tehnyt sen jälkeen keskeytyksettä. Työpaikka on vaihtunut muutamaan kertaan, mutta olen vaihtanut uuteen aina lennosta.

Pidä sitten huoli itsestäsi, ettet vaan sairastu johonkin työkykyä alentavaan sairauteen kuten astmaan, mielenterveysongelmiin, sairastu työpaikan homeongelmasta tai kaadu pyörällä niin pahasti, että polvi menee p*skaksi. Huomaat pian, että työnantajat rupeavatkin hylkimään eikä uutta työpaikkaa lennosta löydykään.

Toivon sinulle kaikkea hyvää, mutta parikymppisillä on se naiivi luulo, että kaikki on aina kiinni omista valinnoista eikä mitään pahaa itselle koskaan tapahdu.

Kymmenen vuotta olen maksanut liiton maksuja ihan turhaan. Ei olis pitänyt liittyä, olen kyllä harkinnut eroavani, kun olen alalla jossa käytännössä täystyöllisyys

Yhteistyössä