Miksi et pidä kotiasi siistinä? Vaan se on räjähtänyt, likainen luukku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kans pidän tätä vähän kummallisena että jos koti on sotkuinen, epäsiisti tai likainen niin se on aina automaattisesti naisen vika. Meillä molemmat tekee ihan yhtä pitkää päivää, vien lapset hoitoon ja haen, laitan ruoat, pyykkään jne.

Miksi se kodin siivouskin pitäisi olla mun vastuullani? Miksi sotkuinen koti on naiselle häpeä ja miehelle ei.

Me ei olla lähelläkään tasa-arvoa ennenkuin tällaisista naisten ja miesten töistä ja vastuista päästään eroon.

En vaan jaksa. Viimeset 2 vuotta ollu todella vaikea päästä edes sängystä ylös aamusin.
Ei meillä nyt silti lapset lattialla joudu syömään.

Ennen oli meilläki toisin, aina oli perussiistiä ja joka perjantai kunnollinen viikkosiivous. En tiedä mitä mulle tapahtui ku voimat vaan katos eikä ne näytä tulevan ikinä takas..

Miksi koti pitäisi siivota jonkun toisen mieliksi?

Ei kotia tarvitse toisten mieliksi siivota, mutta on ikävä asua läävässä. Meillä tahtoo vähän väliä tulla kaaos ja se ei ole kiva. Itse olen nykyään hyvin vähän kotona ja en millään tahdo jaksaa pitää järjestystä yllä. Mies ja pojat kyllä siivoavat, mutta heidän siivous on hyvin suuripiirteista (osittain tavaroiden siirtelyä vain). Esim. jääkaapin putsaaminen rätillä ei tule heidän pieneen mieleenkään. Mies joskus ihmettelikin, että ai pölyjä pitäisi pyyhkiä joka viikko, kun ei meillä tehdä sitä koskaan. Ihan oikeasti itse kyllä pyyhin, mutta mies ei ole koskaan huomannut sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25480839:
Ei kenenkään ulkopuolisen mieliksi. Vaan ihan itsensä mieliksi. ja kun aina siis tosiaan aina laittaa ne tavarat oikeille paikoille käytön jälkeen niin ei synny kaaosta. Ei kodin tarvi mikään sairaala olla jossa paikat kiiltää. Mutta onko se oikein, että lapset laittaa lautaset lattialle ja istuvat myös siellä paskaisessa lattiassa ja syöminen tapahtuu siellä istuen. Kun ruokapöytä ja muutkin keitiön tasot pursuavat likaisia astioita ja muuta roinaa.

Aloituksesta saa sen kuvan että niin pitäisi tehdä ulkopuolisten takia, että he voivat arvioida onko koti tarpeeksi siisti. Jonkun mielestä meillä on välillä sekaista, joskus jopa likaista. Siivous ei meidän perheessä ole pääasia, vaikka täydellisessä kaaoksessa en voisikaan elää.

En pese ikkunoita sen vuoksi että niin kuuluu tehdä, vaan siksi että näkymä puhtaasta (puhtaammasta) ikkunasta on piristävämpi, silti en ottaisi stressiä siitä että joku vihjailee minun ikkunani olevan likaiset, enkä varsinkaan siitä että niitä (kaikkia) ei tullut pestyä joulu- tai juhannussiivojen yhteydessä. Siivoan kotini niin että siellä on hyvä asua, mutta en stressaa siitä jos joku ei pidä likaisista astioista (joskus) keittiössäni jne.

Viimeksi muokattu:
Pidän kodin siistinä ja joskus ihmettelen ihmisiä, jotka eivät pidä. Mutta jos se sotku ei häiritse asukkeja eikä kukaan siitä kärsi, niin mitäpä minä siitä välittämään. Pidän oman pesän puhtaana :D

Mulla on myös tollasia kavereita ja se on todella vastenmielistä käydä heillä, saati sitten kahvilla tms. :x Yleensä tulevatkin meille, kun meillä on aina siistiä.

Mutta noissa lapset jättää ihan kaiken lattialle, aikuiset ei siivoo keittiötä, vessoja eikä mitään muutakaan ja roskia, likaa, ruokaa, astioita yms on aina millon missäkin. Yleisesti mua ei kiinnosta millaisissa asunnoissa ystävät asuu, mutta joskus vaan ällöttää käydä kylässä. En oikein usko että asukkaatkan epäsiisteydestä nauttii (ja olen jopa tarjoutunut siivoamaan- hienotunteisesti, kun itse asiasta valittivat jne, en ollut nihkeä), mutta ei se tilanne varmaan ikinä miksikään muutu.

Lapsen syntymän jälkeen en vaan ole jaksanut. Ennen lasta tein kunnon siivouksen joka viikonloppu, nyt se on hätäinen imurointi eikä muuta. Olen luonteeltani aika laiska, joten sekin on yksi aika iso syy :D Ja vaikka lapsi ei siis ole mitenkään hankala, sairas tai muutakaan vaan ihan tavallinen taapero, niin vie vaan minulta voimat niin että oma rentoutuminen menee heti lapsen hoidon jälkeen ekalle sijalle ja sitten kun tuntuu että jaksan niin siivoan.

Vieraat ei meidän sotkua näe eli siivoan kyllä ennen vieraita.

Ja en tiedä onko harvinaista, mutta vaikka koti olisi tip top siisti niin me saadaan viikossa koti siihen järkyttävään kuntoon mitä telkkarista on nähnyt niissä siivousohjelmissa. Hella on nytkin ihan järkyssä kunnossa, vaikka viikko sitten jynssäsin sen perusteellisesti.

Yhteistyössä