Miksi et vie lasta eskariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oon ite kotona ja poika ei halunnu mennä... miks ois pakko, kun hän osaa jo lukea, vähän laskea, osaa olla ryhmässä ym... Pojan kaveri, joka oli eskarissa viime vuonna, oli ihan kamala joka päivä eskarin jälkeen.. riehu ja huusi vaan... että enpä nyt tiiä onko se niin tarpeellinen paikka...

Minua kans tuo asia ihmetyttää. Olen aina pitänyt eskaria itsestäänselvyytenä ja vasta vähän aikaa sitten selvisi ettei se edes ole pakollinen. Vaikka olisin valmis aina ja alati lapset kotona hoitamaan, niin jotenkin eskariin minusta kuuluu mennä, valmistautumaan sitten siihen kouluun lähtöön.

Eskari on koulun yhteydessä ja sielä touhutaan ihan koulujuttuja jo. Kaveri on tässä eskarissa opettajana... Kouluun ehtii kyllä sitten, kun koulu alkaa. Seurakunnan kerho ja harrastustoiminta (uinti) kehittaa ryhmätaitoja. Kotoa tulee käytöstavat.

Jos lapsi ei halua eskariin, ja äiti & isä suostuvat siihen ettei lapsi mene, niin mitä sitten vuoden päästä kun pitäisi kouluun mennä, eikä lapsi haluaisi sinnekään?

Kun olen noita kotona kasvatettuja katellut, niin kyllä niiden on ihan hyvä ollut käydä totuttelemassa kouluelämän sääntöihin jo eskarissa, niin ei ole se koulunaloitus kaikkine muutoksineen niin raju.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos lapsi ei halua eskariin, ja äiti & isä suostuvat siihen ettei lapsi mene, niin mitä sitten vuoden päästä kun pitäisi kouluun mennä, eikä lapsi haluaisi sinnekään?

Hyvä pointti. Me kuitenkin korvataan eskari muulla. Meidän eskari on niin huono ja sopimaton tuon ikäisille, että en halua lasta sinne. Ulkoilevat koululaisten kans välitunnilla, syövät koululaisten kans yms. Ja olen varma, että meidän lasten kohdalla tämä toimii.

Kerhoon menee ja harrastamaan mielellään. Isoveli ja isosisko on koulussa tokalla ja ekalla ja kouluun meno ei aiheuttanut minkään sortin ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun olen noita kotona kasvatettuja katellut, niin kyllä niiden on ihan hyvä ollut käydä totuttelemassa kouluelämän sääntöihin jo eskarissa, niin ei ole se koulunaloitus kaikkine muutoksineen niin raju.

Me saatiin kuitenkin vain positiivista palautetta rohkeasta päätöksestä. Lapset sopeutui hienosti kaikkiin koulujuttuihin. Olen 100% sitä mieltä, että kotona voi oppia ties mitä.

Hyvä pointti. Me kuitenkin korvataan eskari muulla. Meidän eskari on niin huono ja sopimaton tuon ikäisille, että en halua lasta sinne. Ulkoilevat koululaisten kans välitunnilla, syövät koululaisten kans yms. Ja olen varma, että meidän lasten kohdalla tämä toimii.

Kerhoon menee ja harrastamaan mielellään. Isoveli ja isosisko on koulussa tokalla ja ekalla ja kouluun meno ei aiheuttanut minkään sortin ongelmia.

Kuulostaa aika hurjalta 5-6- vuotiaalle tuo koulun yhteydessä oleva esikoulu.
Täällä eskari toimii päiväkodin yhteydessä, ja hyvä niin :). Sellaisen eskarin itsekin kävin, ja se oli erittäin päiväkotimainen.

Reipas ja sosiaalinen lapsi sopeutuu kouluun varmaan ihan hyvin, ilman eskariakin. Mutta ne tapaukset, joissa äiti kertoo ettei vie lasta eskariin koska tämä ei halua, ja itki kerhossakin niin paljon että kerhonkäynti piti lopettaa, on hirmu arka ja äidissä kiinni...ne hirvittää. Pakkohan lapsen on oppia joskus, ja kuusivuotiaalle tekee ikätovereiden seura ja ryhmässä toimiminen ilman äitiä jo ihan hyvää.

Ehkä mulla on sitten vaan vaatimustaso lasten kanssa vähän korkealla, kun musta monet kotona hoidetut lapset on vähän...hmm... en löydä sopivaa sanaa... ehkä oon vaan tottunu, että omat on olleet pienestä asti hoidossa enemmän tai vähemmän kodin ulkopuolella, niin ovat oppineet erinäisiä taitoja eli ehkä ovat sitten raukkaparat laitostuneet jo ennen puhumaan oppimista ;)

Kuulostaa aika hurjalta 5-6- vuotiaalle tuo koulun yhteydessä oleva esikoulu.
Täällä eskari toimii päiväkodin yhteydessä, ja hyvä niin :). Sellaisen eskarin itsekin kävin, ja se oli erittäin päiväkotimainen.

Reipas ja sosiaalinen lapsi sopeutuu kouluun varmaan ihan hyvin, ilman eskariakin. Mutta ne tapaukset, joissa äiti kertoo ettei vie lasta eskariin koska tämä ei halua, ja itki kerhossakin niin paljon että kerhonkäynti piti lopettaa...ne hirvittää. Pakkohan lapsen on oppia joskus, ja kuusivuotiaalle tekee ikätovereiden seura ja ryhmässä toimiminen ilman äitiä jo ihan hyvää.

Taistelin jokaisen kohdalla tuosta esikoulupaikasta. Muuta paikka ei saatu, joten hylättiin tuo. Kukaan ei ole käynyt meillä eskaria tuosta syystä siis. Tuskin pääsee kuopuskaan päiväkodin eskariin, aion hakea paikkaa silti. Noissa eskareissa on isoja eroja. Ne pitäisi yhdenmukaistaa ehdottomasti. Tuommoiseen eskariin en lastani laita. Se ei ole enää lapsen etu.

Taistelin jokaisen kohdalla tuosta esikoulupaikasta. Muuta paikka ei saatu, joten hylättiin tuo. Kukaan ei ole käynyt meillä eskaria tuosta syystä siis. Tuskin pääsee kuopuskaan päiväkodin eskariin, aion hakea paikkaa silti. Noissa eskareissa on isoja eroja. Ne pitäisi yhdenmukaistaa ehdottomasti. Tuommoiseen eskariin en lastani laita. Se ei ole enää lapsen etu.

Tuntuu kyllä tosi oudolta, että eskareissa on noin suuria eroja.
Toisillahan (meidän lasten pk:ssa esimerkiksi) on eskaria 8-12, sisältäen aamupalan, laulu/loru/askartelutunnin, tunnin ulkoilun ja lounaan: ei siinä jää paljon aikaa "koulunkäynnille". Ja toiset taas ikäänkuin aloittavat koulun vuotta aikaisemmin :|
En minäkään veisi ensi syksynä 5 v 8 kk ikäistä esikoistani koulun yhteydessä toimivaan eskariin. Pieni tyttö samassa talossa ja pihassa kuudesluokkalaisten kanssa...ei, ei ja ei. Mutta tuohon pk:n eskariin vien mielelläni =)

Meillä eskari on koulun yhteydessä. Mitä pelättävää siinä on? Eskari on suurin osa sitä leikkimistä, askartelua, satutuokioita ja välillä vähän hajoitellaan kirjoittamista ja ehkä laskemista. Aivan erilaista kuin ykkösluokan meininki. Eskari on harjoittelua tulevaan koulunkäyntiä ajatellen, harjoitellaan myös sääntöjä ja käyttäytymistä. Minusta on järetöntä jos tervettä lasta ei laiteta eskariin. Olisiko kysymyksessä kenties vanhempien LAISKUUS?

no huh huh... vanhempien laiskuutta ja epäsosiaalisia lapsia.... jos ei mene eskariin..... ookkke.. meillä tulee sit varmaan ens vuonna hirvee ongelma, kun väkisin joudutaan itkevä lapsi kouluun raahaamaan!!!!! HALOO!!!!!!!!! Sitä paitsi voin teille kertoa, että ihan turhaa ois ollu poikaa edes tänne eskariin viedä kun parin kuukauden päästä muutetaan toiselle puolella suomea...

Tuntuu kyllä tosi oudolta, että eskareissa on noin suuria eroja.
Toisillahan (meidän lasten pk:ssa esimerkiksi) on eskaria 8-12, sisältäen aamupalan, laulu/loru/askartelutunnin, tunnin ulkoilun ja lounaan: ei siinä jää paljon aikaa "koulunkäynnille". Ja toiset taas ikäänkuin aloittavat koulun vuotta aikaisemmin :|

Meillä on eskari koulun yhteydessä ja ihan samanlaista toimitaa kuin Ravistettana lapsen eskarissa.
Tosin tää meijän on vissiin välimuoto, eli eskari ja päiväkoti (joka on vain eskareille ei pienemmille) toimivat koulun kanssa samassa rakennuksessa lisäksi siinä on iltapäiväkerhon tilat.
Koulun puolella ovat eka ja tokaluokkalaiset, kolmosella siirtyvät sitten toiseen kouluun.
Tää on mun kokemuksen mukaan hyvä koska päiväkotimaisesti tulee tuleva koulu ja sen ympäristö tutuksi eskari vuoden aikana

Itse olen taistelin aikoinaan eskari asiasta. Se millainen eskari on riippuu siitä onko eskari koulutoimen vai sosiaalitoimen alaisena. Jos on koulutoimen alaisena voi eskari olla hyvinkin koulumaista. Meidän kaksi vanhempaa lasta ovat käyneet eskarin ja onneksi oli ihanat eskarit ja erityisesti eskariopettaja : ) Nuorimman kohdalla vielä mietin mihin eskariin hakisin vai haenko laisinkaan... ensi syksynä aloitta jos aloittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Meillä eskari on koulun yhteydessä. Mitä pelättävää siinä on? Eskari on suurin osa sitä leikkimistä, askartelua, satutuokioita ja välillä vähän hajoitellaan kirjoittamista ja ehkä laskemista. Aivan erilaista kuin ykkösluokan meininki. Eskari on harjoittelua tulevaan koulunkäyntiä ajatellen, harjoitellaan myös sääntöjä ja käyttäytymistä. Minusta on järetöntä jos tervettä lasta ei laiteta eskariin. Olisiko kysymyksessä kenties vanhempien LAISKUUS?

Ei, vaan tieto siitä, mitä nimenomaan tässä eskarissa tehdään. Kaveri on siinä opettajana ja eskari näkyy tästä ikkunasta. Ei se ole laiskuutta keksiä lapsille joka päivä kivaa tekemistä ja koittaa korvata se eskari muulla tapaa.

Sääntöjä ja käyttäytymistä voi oppia muuallakin. Kerhossa, kylässä, kaupassa, harrastuksessa, kotona... missä milloinkin. Kaksi lasta on koulussa jo suoraan kotoa ja hienosti on mennyt.

Mä en ymmärrä tuota pointtia että 'sopeutuu sitten kouluun paremmin' tai 'ei ota koulun alku sitten niin lujille'.

Alku se on jokatapauksessa- alkaa sitten joko eskari tai sitten se koulu. Ja sitten on ne tapaukset joilla molemmat ottaa jokatapauksessa hietikkohon.

Mutta itse kysymykseen- en vielä tiedä, sitä olen tässä yrittänyt pähkäillä. Kerho on meilläkin ja kirjaimia ja numeroita on opetellut kotona aika tavalla jo kun kiinnostavat.
Vuosi olis vielä aikaa miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
oon ite kotona ja poika ei halunnu mennä... miks ois pakko, kun hän osaa jo lukea, vähän laskea, osaa olla ryhmässä ym... Pojan kaveri, joka oli eskarissa viime vuonna, oli ihan kamala joka päivä eskarin jälkeen.. riehu ja huusi vaan... että enpä nyt tiiä onko se niin tarpeellinen paikka...

Se riehuminen oli siis eskarin syytä? =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Mä en ymmärrä tuota pointtia että 'sopeutuu sitten kouluun paremmin' tai 'ei ota koulun alku sitten niin lujille'.

Alku se on jokatapauksessa- alkaa sitten joko eskari tai sitten se koulu. Ja sitten on ne tapaukset joilla molemmat ottaa jokatapauksessa hietikkohon.

Mutta itse kysymykseen- en vielä tiedä, sitä olen tässä yrittänyt pähkäillä. Kerho on meilläkin ja kirjaimia ja numeroita on opetellut kotona aika tavalla jo kun kiinnostavat.
Vuosi olis vielä aikaa miettiä.

En minäkään ymmärrä. Lapsuus vain lyhenee joka suhteessa nykyään. Pitää olla omatoiminen ja osaava, hallita kouluasioita jo eskarissa, pärjätä, uskaltaa... Eskari on hyvä juttu, JOS se tehdään, kuten se pitäsi tehdä.

Tuntuu, että lapsi pitää laittaa opettelemaan ja pärjäämään, olemaan omillaan ja sopeutumaan jo vuoden ikäisenä. Toimimaan ryhmässä, tottelemaan. Miksi. En ymmärrä, mutta luojan kiitos ei mun tarvikaan.

Yhteistyössä