Miksi ette aloita kiinteitä ennen 6kk ikää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Allergiaterveyden kannalta olisi hyvä aloittaa kiinteiden maistelu jo ennen 6 kk ikää, tietty rintamaidon rinnalla ja siis nimenomaan maistelu. Nykypäivänä on entistä enemmän allergialapsia enkä voi ymmärtää, miksi jotkut näidenkin tutkimusten valossa pitkittää lapselle kiinteiden aloittamista 6kk ikään. Kertokaa, mikä järki siinä on, te jotka ette anna mitään muuta kuin rintamaitoa ennen sitä maagista 6kk ikää?

Allergiaterveyden kannalta vain 9kk ja sitä pidempi täysimetys altistaa allergioille, 6kk ikään rintamaito riittää hyvin. Neljä lasta täysimetetty 6kk ikään saakka ja sen jälkeen kiinteitä ruokia, yksinkertaisesti siksi että se on lapselle parasta ravintoa ja liian aikainen kiinteiden aloitus ei ole hyvästä.

Pistäpä nyt vähän faktoja kehiin, ap, tosta väittämästäsi.

En ole antanut kiinteitä alle 6-kuiselle kun lapsi ei ole niitä tarvinnut. Rintamaito on pikkuvauvan täysravintoa.

Tuosta on olemassa ristiriitaisia tutkimustuloksia. Osa asiantuntjoista on liittänyt allergiat nimeomaan liian varhaiseen kiinteiden aloitukseen. Moni neuvoo siis aloittamaan vasta 6 kk iässä.

Näin tein itsekin eikä kenelläkään lapsista ole allergioita, meistä moniallergisista vanhemmista huolimatta.

Lapsihan saa vastustuskykyä lisääviä bakteereja juurkin tuosta äidin maidosta, se miksi allergioita on nykyään niin paljon johtuu liian puhtaasta elinympäristöstä, jolloin ei altistuta tarpeeksi erilaisille normaaleille bakteereille ja sitten hups joskus kun yhtäkkiä altistutaankin niin keho ei osaa reagoida oikein ja syntyy allergia, joita muuten myös kannattaisi hoitaa siedätyshoidolla.

Joten vanhemmat, antakaa lastenne maistella koiran paskaa niin ovat terveempiä!

Suomessa on loppujen lopuksi melko pieni prosentti lapsia jotka täysimetetään 6 kk ikään asti ja useimmissa tutkimuksissa allergiaoiden syyt löytyy ihan muualta kuin ravinnosta. Alle 6 kk ikäinen saa niitä "maisteluita" ja allergeeneja ihan riittävästi maidon mukana, joten allergioiden pelossa ei kyllä kannata kiinteitä aloittaa liian aikaisin. Ennemmin kannattaa katsoa mitä kemikaaleja sille vauvalle tuputtaa jo vastasyntyneestä lähtien, niillä pesuaineilla, voiteilla ja esim. vaipoilla on paljon suurempi merkitys allergioiden kehittymiseen kuin mitä uskoisikaan.

[QUOTE="vieras";28223664]Pistäpä nyt vähän faktoja kehiin, ap, tosta väittämästäsi.

En ole antanut kiinteitä alle 6-kuiselle kun lapsi ei ole niitä tarvinnut. Rintamaito on pikkuvauvan täysravintoa.[/QUOTE]

Kiinteän ruuan myöhäinen aloitus vauvoille lisää allergian riskiä | Ohjelmaopas | yle.fi

Rintamaito onkin ensisijaista ravintoa, en sitä kieltänytkään, mutta kiinteiden aloitus maistelumielessä on silti allergioiden puolesta edullisempaa jo ennen 6kk ikää kuin sen jälkeen.

Meidän neuvolan ja yleisen ohjeistuksen mukaan ideaali on jatkaa täysimetystä sinne 6kk ikään. Siksi. Luonnollisesti lapset ovat kasvaneet hyvin pelkällä rintamaidolla ja kiinteiden aloitus on sujunut helposti kaikilla, toivottavasti myös tuolla nuorimmalla 2kk päästä. :)

(Mitä muuten allergioihin tulee, en näe niitä meidän perheessä oikeastaan minkäänlaisena riskinä. )

[QUOTE="Vieras";28223725]Suomessa on loppujen lopuksi melko pieni prosentti lapsia jotka täysimetetään 6 kk ikään asti ja useimmissa tutkimuksissa allergiaoiden syyt löytyy ihan muualta kuin ravinnosta. Alle 6 kk ikäinen saa niitä "maisteluita" ja allergeeneja ihan riittävästi maidon mukana, joten allergioiden pelossa ei kyllä kannata kiinteitä aloittaa liian aikaisin. Ennemmin kannattaa katsoa mitä kemikaaleja sille vauvalle tuputtaa jo vastasyntyneestä lähtien, niillä pesuaineilla, voiteilla ja esim. vaipoilla on paljon suurempi merkitys allergioiden kehittymiseen kuin mitä uskoisikaan.[/QUOTE]

Sitäkin vähän ihmettelen että jos 1% suomalaisvauvoista täysimetetään sen 6kk niin miten on mahdollista että allergiat yleistyvät räjähdysmäisesti juuri tuon pitkän täysimetyksen takia. Enkä usko edes että jokainen 6kk täysimetetty olisi pahasti allerginen, meiltä löytyy kaksi (kohta 3) tällaista lasta joilla ei ole mitään allergioita ollut ja tuttavapiiristä useita lisää vaikkei suomen tilastoihin kuulutakaan.

[QUOTE="aloittaja";28223754]Kiinteän ruuan myöhäinen aloitus vauvoille lisää allergian riskiä | Ohjelmaopas | yle.fi

Rintamaito onkin ensisijaista ravintoa, en sitä kieltänytkään, mutta kiinteiden aloitus maistelumielessä on silti allergioiden puolesta edullisempaa jo ennen 6kk ikää kuin sen jälkeen.[/QUOTE]

Siis tässä tutkittiin lapsia, joilla alttius diabetekseen, eikö?

Turun yliopistossa on jo vuosia selvitetty mikä ykköstyypin diabeteksen synnyn laukaisee. Ykköstyypin diabetes on yleistymässä kaikkialla maailmassa mutta eniten sitä esiintyy Suomessa jostain syystä. Aineistoa siis riittää. Sairastumisriskiä lisää perinnöllinen taipumus, joka liittyy elimistön puolustusjärjestelmän eli immuunijärjestelmän ns. HLA-kompleksiin.

Tutkimuksessa seurataan HLA-kompleksin osalta diabetekselle alttiita lapsia vauvaiästä lähtien. Nyt julkaistu tutkimus perustuu lähes tuhannen lapsen aineistoon. Terveyttä suoraan mittaavien indikaattorien ohella lapsista on kerätty tietoja monenlaisista asioista kuten imetyksen kestosta ja kiinteiden ruoka-aineiden aloitusiästä. Pelkästään rintamaidon varassa lapset olivat keskimäärin 1,8 kuukautta.

Siis voisi kai sanoa, että NÄILLÄ lapsilla syystä tai toisesta allergiariski on lisääntynyt. No, tässä artikkeli myös:

Keliakia-, diabetes- ja allergiariskiin voidaan vaikuttaa - Oikea-aikainen lisäruokien aloitus tukee lapsen tulevaa terveyttä | Cision Wire

Liian aikainen ei ole sen parempi kuin yli 6kk täysimetyskään, 6kk sen sijaan on hyvä ikä aloittaa kiinteät ruoat, yksilöllistä lienee se, kuinka pitkään pelkkä maito perheelle ja vauvalle sopii. Monikohan Suomessa täysimettää 6kk? Taisi olla pieni prosentti?

[QUOTE="aloittaja";28223754]Kiinteän ruuan myöhäinen aloitus vauvoille lisää allergian riskiä | Ohjelmaopas | yle.fi

Rintamaito onkin ensisijaista ravintoa, en sitä kieltänytkään, mutta kiinteiden aloitus maistelumielessä on silti allergioiden puolesta edullisempaa jo ennen 6kk ikää kuin sen jälkeen.[/QUOTE]

Tuon artikkelin mukaan lapset oli pelkällä rintamaidolla 1,8kk. Mitä ne sen jälkeen saivat? Moniko jatkoi edes osittainimetyksellä ja sitä kautta siedättyivät hiljalleen niin maitoon, kalaan ym. mitä äitikin söi? Tuo vaihe jää pois niiltä joilta loppuu kokonaan imetys. Kattavampi artikkeli olisi ollut paikallaan.

Mutta 6kk täysimetystä koska suositukset ja tutkimukset ovat puoltaneet tuota ikää, lapset kasvaneet hyvin ja imetys ollut mukavaa.

"Jouduin" aloittamaan kiinteät viiden kuukauden iässä, koska vauvani joka sai pelkkää rintamaitoa ei kakannut kahdeksaan vuorokauteen ja vatsa oli kuin jalkapallo. Lääkäri sanoi, että todennäköisesti lapsen suolisto kaipaa jo jotakin kiinteämpää... Ja tämä oli suomen parhaita lasten allergialääkäreitä. Kun aloitimme maistelemaan kiinteitä, vatsa alkoi toimia päivittäin eikä ummetusta enää ollut.
Joo, tiedän, että rintaruokittu lapsi ei välttämättä kakkaa joka päivä, mutta tämä oli jo tuskallista lapselle.

Mun tuntemani (tai tietämäni) 6kk ikään täysimeytksellä olleet ilman minkäänlaista kiinteää on molemmat painokäyrillä miinuksen puolella ja allergioita nyttemmin enemmän kuin kellään. En tiedä sitten, onko allergioilla ja sillä yhteyttä, mutta tuo painonnousu (tai nimenomaan lasku) pitäis kyllä mun mielestä herättää vanhemmat antamaan muutakin ravintoa kuin rintamaitoa.

Eri juttu, jos se maito oikeasti riittää tuonne asti, mutta kun monasti ei riitä.

Mulla olis riittänyt maito, mutta halusin päästä yöimetyksistä eroon ja aloitin kiinteät 4.5kk:n iässä jolloin 6kk iässä söi jo täydet ateriat ja saatiin lopettaa yöimetykset. Ei minkäänlaista allergiaa ja koko ja kasvu olleet aina tasaisia ja kuten pitääkin. Tehdään sama tämän kakkosen kohdalla, ihana päästä 6kk:n valvomisten jälkeen nukkumaan yöt :)

[QUOTE="aloittaja";28223912]Mun tuntemani (tai tietämäni) 6kk ikään täysimeytksellä olleet ilman minkäänlaista kiinteää on molemmat painokäyrillä miinuksen puolella ja allergioita nyttemmin enemmän kuin kellään. En tiedä sitten, onko allergioilla ja sillä yhteyttä, mutta tuo painonnousu (tai nimenomaan lasku) pitäis kyllä mun mielestä herättää vanhemmat antamaan muutakin ravintoa kuin rintamaitoa.

Eri juttu, jos se maito oikeasti riittää tuonne asti, mutta kun monasti ei riitä.

Mulla olis riittänyt maito, mutta halusin päästä yöimetyksistä eroon ja aloitin kiinteät 4.5kk:n iässä jolloin 6kk iässä söi jo täydet ateriat ja saatiin lopettaa yöimetykset. Ei minkäänlaista allergiaa ja koko ja kasvu olleet aina tasaisia ja kuten pitääkin. Tehdään sama tämän kakkosen kohdalla, ihana päästä 6kk:n valvomisten jälkeen nukkumaan yöt :)[/QUOTE]

Minä tiedän kymmenittäin 6 kk ikään asti täyimetettyjä vauvoja joilla kellään ei ole mitään allergioita ja painokäyrillä osa on jopa reippaasti yläkäyrillä. Kyllä nuo sinun tuntemasi pari tapausta ovat ihan poikkeuksia. Paino kyllä laskee kaikilla vauvoilla kun kiinteät aloitetaan ja kuuluukin laskea. Sen sijaan pitäisin kyllä todella epäilyttävänä lopettaa täysimetys sen takia että saa vieroitettua sylivauvan yöimetyksistä.

[QUOTE="vieras";28224009]Minä tiedän kymmenittäin 6 kk ikään asti täyimetettyjä vauvoja joilla kellään ei ole mitään allergioita ja painokäyrillä osa on jopa reippaasti yläkäyrillä. Kyllä nuo sinun tuntemasi pari tapausta ovat ihan poikkeuksia. Paino kyllä laskee kaikilla vauvoilla kun kiinteät aloitetaan ja kuuluukin laskea. Sen sijaan pitäisin kyllä todella epäilyttävänä lopettaa täysimetys sen takia että saa vieroitettua sylivauvan yöimetyksistä.[/QUOTE]

6kk ikäinen ei fysiologisista syistä tarvitse enää yöimetystä, jos syö päivällä hyvin. Joten mikä mun toimista on epäilyttävää? :)

Sen lisäksi aikaisempi kiinteiden aloitus ei ole mitenkään haitallista lapsen kehitykselle, päinvastoin, joten sekin puoltaa mun toimintaa. Eli kerro ihmeessä, miksi on epäilyttävää jos haluan perheellemme hyvät yöunet puolen vuoden valvomisten jälkeen?

Ja ihme jos tiedät KYMMENITTÄIN pelkästään täysimetettyjä, jos niitä kuitenkin on verrattain pieni määrä koko Suomessa. Taitaa nyt joku puhua palturia... ;)

Itse en asu Suomessa joten ehkä siksi tunnen suhteellisen paljonkin 6kk täysimetettyjä lapsia enkä ole näiden lasten keskuudessa huomannut ongelmia kasvussa tai terveydessä. Vähän päinvastoinkin, eli yleensä ne lapset ketkä sairastelee paljon eivätkä meinaa kasvaa kunnolla ovat näitä kenen imetys on loppunut ihan alkumetreillä (kumpi sitten tuli ensin, muna vai kana; johtuuko sairastelu ja heikko kasvu vähäisestä imetyksestä vai kaatuiko imetys siihen että vauva oli liian heikko ja pieni?).

Mutta toki järkeä saa käyttää myös (täys)imetyksessä. Jos vauva selvästi tarvitsee muutakin ravintoa niin toki sitä annetaan silloin, fanaattinen ei kannata olla missään. Itsekin aloitin esikoiselle kiinteät 4,5kk iässä koska neuvola oli huolissaan kasvusta, myöhemmin huoli todettiinkin sitten turhaksi mutta väliäkö sen.

[QUOTE="aloittaja";28224047]
Ja ihme jos tiedät KYMMENITTÄIN pelkästään täysimetettyjä, jos niitä kuitenkin on verrattain pieni määrä koko Suomessa. Taitaa nyt joku puhua palturia... ;)[/QUOTE]

Riittää kun on alalla töissä niin johan noita harvinaisempiakin tapauksia näkee :rolleyes:

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Kauanko ap muuten olet osittaisimettänyt vauvaasi?

Nuo kasvukäyrät tehdään korvikevauvoille, siksi moni täysimetetty ei mene plus-käyrillä (eikä se kyllä ole tavoitekaan). Tasainen kasvu kertoo vauvan hyvinvoinnista, yleensä 4kk iässä painonnousu hivenen hidastuu ja nousee sitten taas.

Kerro, ap myös miten se parin prosentin luokkaa oleva 6kk täysimetys lisää räjähdysmäisesti allergioita? Vai olisiko allergioiden lisääntymisen syy jossain muualla, kuitenkin.. ;)

[QUOTE="aloittaja";28223912]Mun tuntemani (tai tietämäni) 6kk ikään täysimeytksellä olleet ilman minkäänlaista kiinteää on molemmat painokäyrillä miinuksen puolella ja allergioita nyttemmin enemmän kuin kellään. En tiedä sitten, onko allergioilla ja sillä yhteyttä, mutta tuo painonnousu (tai nimenomaan lasku) pitäis kyllä mun mielestä herättää vanhemmat antamaan muutakin ravintoa kuin rintamaitoa.

Mulla olis riittänyt maito, mutta halusin päästä yöimetyksistä eroon ja aloitin kiinteät 4.5kk:n iässä jolloin 6kk iässä söi jo täydet ateriat ja saatiin lopettaa yöimetykset. Ei minkäänlaista allergiaa ja koko ja kasvu olleet aina tasaisia ja kuten pitääkin. Tehdään sama tämän kakkosen kohdalla, ihana päästä 6kk:n valvomisten jälkeen nukkumaan yöt :)[/QUOTE]

Okei. Eli mun 6kk täysimetetty (+10 - +20 -käyrällä kasvanut) nukkui 2 kk iästä alkaen täydet yöunet eikä hänellä ole minkäänlaisia allergioita. Tuosta toisesta 6 kk täysimetetystä ei voi vielä vuoden iässä sanoa tuleeko hänelle allergioita seuraavien 10 vuoden aikana.

Taas se lapsista, joka sai rintamaidon lisäksi korviketta sekä kiinteät aloitettiin 4 kk iässä (kasvoi muuten tästäkin huolimatta aina -10 - -15 -käyrillä), hänellä on astma ja muutamia ruoka-aineallergioita.

Eli tämän perusteella siis sinun puheesi, ap, on ihan täyttä hevonpaskaa :D!

Tilastollisuus ja yksilön tilanne on kaksi eri asiaa...

[QUOTE="aloittaja";28224047]6kk ikäinen ei fysiologisista syistä tarvitse enää yöimetystä, jos syö päivällä hyvin. Joten mikä mun toimista on epäilyttävää? :)

Sen lisäksi aikaisempi kiinteiden aloitus ei ole mitenkään haitallista lapsen kehitykselle, päinvastoin, joten sekin puoltaa mun toimintaa. Eli kerro ihmeessä, miksi on epäilyttävää jos haluan perheellemme hyvät yöunet puolen vuoden valvomisten jälkeen?

Ja ihme jos tiedät KYMMENITTÄIN pelkästään täysimetettyjä, jos niitä kuitenkin on verrattain pieni määrä koko Suomessa. Taitaa nyt joku puhua palturia... ;)[/QUOTE]

Työnpuolesta tapaa lapsia hieman enemmänkin, kuin vain tuttavapiirin lapset :)

Tuokin, että 6kk ikäinen ei fysiologisista syistä tarvitse enää yöimetystä, on täysin paskapuhetta. Ensinäkään "fysiologisista syistä" on aivan väärä termi tähän asiayhteyteen ;) ja toiseksi, ei ole mitään tiettya tarkkaa ikää minkä jälkeen lapsi ei tarvitse enää yöruokailua, vaan tuota 6kk pidetään tilastollisena keskiarvona, ideaalia olisi odottaa että lapsi lopettaa itse. Toiset lapset lopettavat yösyömiset jo kahden viikon iässä, toiset vasta vuoden ja kahden kuukauden iässä ja molemmat ovat ihan yhtä normaaleja ja yösyönnin tarve aivan yhtä todellinen.

Eka meni täysimetyksellä kuusikuiseksi, toka vain kolmikuiseksi (hyvä syy) ja vika seitsenkuiseksi.

Vanhemmilla ei mitään allergioita ja kotona siedätystä yhdelle jos toiselle asialle. En osannut hetkeäkään pelätä että lapset allergisoituisivat, ja niin ei käynytkään.

Minä olen toisella aloittanut kiinteät n.viiden kuukauden iässä kun paino ei noussut tarpeeksi rintamaidolla. Tämä toinen kasvoi hyvin rintamaidolla mutta kiinteiden maistelu alkoi 4,5 kk iässä. Lapsi söi yöt päivät tiuhaan tahtiin ja siksi aloitettiin maistelu. Nyt jo ikää kohta kuusi kk ja ruokmäärät vielä pieniä.

Minä haistatan paskat noille tutkimuksille ja sille että lasta tulisi täysimettää 6 kk ikään. Vielä vähän aikaa sitten samainen suositus oli että täysimetys 4 kk ikään saakka.Aina ne muuttuu. Lapset on joskus suositusten mukaan alkaneet saamaan kiinteitä jo 3 kk iässä ja kyllä ne suolistot kykenevät ravintoa vastaanottamaan aika pienestä saakka.

Edelleenkin imetän kiinteiden ohella ja en ymmärrä miksi tämä tilanne lapseni kannalta olisi erilainen olenko aloittanut kiinteät viikko sitten vai kuukausi sitten. Se taitaa olla ratkaisevampaa saako hän rintamaitoa vai ei. En ymmärrä sitä miksi minun pitäisi pitää lastani nälässä vaan ja ainoastaan sen takia että joku nyt vaan suosittelee näin. Ja erityisesti kun nuo suositukset muuttuvat koko ajan.