Miksi ette aloita kiinteitä ennen 6kk ikää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suositukset sitä sun tätä. Ja muuttuu koko ajan. Miksi tapella tuollaisesta. Jokainen tuntee oman lapsensa.

Meillä aloitettiin alta 4 kk:n iässä vaikka paino meni reippaasti plus käyrällä ja on mennyt kiinteiden aloituksen jälkeenkin. Ei oo paino laskenut. Ja ihan sen takia että saatiin vähennettyä sillä tissitakiaisen imetyskertoja, joka onnekseni onnistui. Jos ennen imetin.. oisko lie 20 kertaa päivässä, kiinteiden aloituksen jälkeen imetyskertojen määrä vähintäänkin puolittui. Eikä tässä mielestäni ole mitään hämärää tai arveluttavaa.

[QUOTE="vieras";28224198]Työnpuolesta tapaa lapsia hieman enemmänkin, kuin vain tuttavapiirin lapset :)

Tuokin, että 6kk ikäinen ei fysiologisista syistä tarvitse enää yöimetystä, on täysin paskapuhetta. Ensinäkään "fysiologisista syistä" on aivan väärä termi tähän asiayhteyteen ;) ja toiseksi, ei ole mitään tiettya tarkkaa ikää minkä jälkeen lapsi ei tarvitse enää yöruokailua, vaan tuota 6kk pidetään tilastollisena keskiarvona, ideaalia olisi odottaa että lapsi lopettaa itse. Toiset lapset lopettavat yösyömiset jo kahden viikon iässä, toiset vasta vuoden ja kahden kuukauden iässä ja molemmat ovat ihan yhtä normaaleja ja yösyönnin tarve aivan yhtä todellinen.[/QUOTE]

Höpönlöpön, ihan tutkittua juttua on tuo. Laiskat, "ideaalia odottavat" mammat vaan karsastaa pitää unikouluja, urputtaa vaan kuinka meidän kalle tarvitsee vielä 2-vuotiaana yöllä tissiä ja blaablaa...

6kk jälkeen erittäin harvat voi tarvita vielä yöllä maitoa, mutta silloinkin kerran ja aamuyöstä, eikä tunnin-kolmen tunnin välein lutkutellen. Varsinaista yösyönnin tarvetta ei todellakaan usealla enää puolen vuoden jälkeen ole, jos syö päivällä normaalisti. Ja jos ei syö päivällä, niin syy yleensä onkin siinä kun tuputetaan yöllä sitä tissiä.

Niin hauskoja ovat nämä näkökulmat. Kun ap päättää lopettaa vauvan yöimetykset, kysymys on siitä, että hän haluaa perheelleen hyvät yöunet. Kun joku toinen jatkaa yöimetyksiä, kysymys on laiskuudesta ;)

Enpä osaa sanoa muuta kuin että jonakin kauniina päivänä huomaat ettei sinua voisi vähempää kiinnostaa, tarvitseeko naapurin kalle ruokaa yöllä vai ei. Siinä vaiheessa sinulla on todennäköisesti jälleen oma vankkumaton totuutesi jostakin ihan muusta isomman lapsen hoitoon liittyvästä asiasta.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="aloittaja";28223912]Mun tuntemani (tai tietämäni) 6kk ikään täysimeytksellä olleet ilman minkäänlaista kiinteää on molemmat painokäyrillä miinuksen puolella ja allergioita nyttemmin enemmän kuin kellään. En tiedä sitten, onko allergioilla ja sillä yhteyttä, mutta tuo painonnousu (tai nimenomaan lasku) pitäis kyllä mun mielestä herättää vanhemmat antamaan muutakin ravintoa kuin rintamaitoa.

Eri juttu, jos se maito oikeasti riittää tuonne asti, mutta kun monasti ei riitä.

Mulla olis riittänyt maito, mutta halusin päästä yöimetyksistä eroon ja aloitin kiinteät 4.5kk:n iässä jolloin 6kk iässä söi jo täydet ateriat ja saatiin lopettaa yöimetykset. Ei minkäänlaista allergiaa ja koko ja kasvu olleet aina tasaisia ja kuten pitääkin. Tehdään sama tämän kakkosen kohdalla, ihana päästä 6kk:n valvomisten jälkeen nukkumaan yöt :)[/QUOTE]

Sinulla taitaa olla aika yksipuoliset ja suppeat kokemukset täysimetyksestä.

Minä ajattelin lasteni parasta ja täysimetin heitä suositusten mukaisesti 6 kk ikään asti. Molemmat olivat varsin pulskia vauvoja. Esikoisen aikana lisäksi luovutin äidinmaitoa 8 kk ajan.

Nyt lapset ovat 7 v ja 5 v. Kummallakaan ei ole allergioita.

Mä annoin molemmille lapsille 2 kk iästä lähtien velliä ja kiinteitä syötiin jo ennen suosituksia. En muista tarkkaan missä iässä aloitettiin, kun nuorin jo 3,5 vuotta. Mitään allergioita ei ole ollut.

Noista nukkumisista, meillä esikoista täysimetettiin 4,5kk ja nukkui pinnasängyssä yöt läpi 2kk ikäisestä.

Kakkosta täysimetettiin 6kk ja perhepedissä nukkui eka vuoden, täydet yöt 2kk iästä.

Kolmosta täysimetettiin 6kk ja nukkuu yhä reilu parivuotiaana perhepedissä, yöimetykset lopetti 1v9kk iässä kun koko imetys lopetettiin.

Nelonen täyttää huomenna 4kk, täysimetyksellä ja perhepedissä yhä, heräilee öisin syömään.

Missä sitten lienee syy erilaisiin yövieroittautumisiin kun kaikkia on täysimetetty pidempään...?