Miksi ihmeessä kukaan haluaa ostaa kesämökkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mun jakeluun ei mene se, että suomalaisilla on joku sisäänrakennettu tarve hankkia oma kesämökki. Miten ihmeessä tuollaista hankintaa voi perustella järkisyillä? Onko se perimmäinen syy "mökkihöperyyteen" se, että mökki nyt vain kuuluu olla suomalaisten toivelistalla. Ekologiseksi valinnaksi mökkeilyä ei todellakaan voi sanoa

Jotka haluavat jämähtää paikoilleen vuosikausiksi pakotettuina viettämään kaikki mahdolliset vapaat sillä mökillä kun se kerran on hankittu.
Sellaiset jotka haluavat maksaa ylimääräisiä sähkölaskuja ja kiinteistöveroja,raataa vapaa-aikansa kunnostaen,siivoten,huoltaen ja vahtien kallisarvoista mökkiään.
Eli siis rajoittuneet ihmiset joiden elämässä ei nähdä muita tapoja viettää aikaa kun mökkeily.

Alkuperäinen kirjoittaja sellaiset:
Jotka haluavat jämähtää paikoilleen vuosikausiksi pakotettuina viettämään kaikki mahdolliset vapaat sillä mökillä kun se kerran on hankittu.
Sellaiset jotka haluavat maksaa ylimääräisiä sähkölaskuja ja kiinteistöveroja,raataa vapaa-aikansa kunnostaen,siivoten,huoltaen ja vahtien kallisarvoista mökkiään.
Eli siis rajoittuneet ihmiset joiden elämässä ei nähdä muita tapoja viettää aikaa kun mökkeily.

Höpö höpö mä relaan möksällä ja ollaan paljon vesillä.Makuja on monia toiset tykkää toiset ei niistä on turha riidellä

Siellä on niin ihanaa! Siellä on ihan eri tavalla lomalla kun kotona, lapset voi juosa temmeltää ja keksiä vaikka mitä ihan vapaasti, itse voi uida ja istuskella terassilla... No ehkä jos asuis jossain maalla olis kotonakin samat riemut.

Jos näkisit kuinka monta kertaa päivässä tuo meidän etuovi käy, niin ymmärtäisit että olis kiva lähteä mökille lepäämään ja ihmisiä karkuun :whistle: Luonnon rauhaa ja kiireettömyyttä, ei telkkaria, tietokonetta, vain yhdessä touhuamista ja pelkästään oman perheen kesken. Haaveilen kyllä omasta mökistä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun jakeluun ei mene se, että suomalaisilla on joku sisäänrakennettu tarve hankkia oma kesämökki. Miten ihmeessä tuollaista hankintaa voi perustella järkisyillä? Onko se perimmäinen syy "mökkihöperyyteen" se, että mökki nyt vain kuuluu olla suomalaisten toivelistalla. Ekologiseksi valinnaksi mökkeilyä ei todellakaan voi sanoa

Itse haaveilen ekologisesta mökistä. en siis sähkölämmitteisestä huvilasta, vaan ihan mökistä, joka lämpiää vaan puulla, jos ollenkaan. sähköjä ei tarvita eikä vesivessoja, vaan ehkä kemiallinen vessa.

en voisi kuvitellakaan olevani äiti ja pitäväni suomessa 2 lämmitettävää asuntoa. rikos lapsiamme kohtaan mielestäni!

haaveilen mökistä, koska olisi ihana saunasta käydä uimassa ja muutenkin viihdyn rauhassa ja hiljaisuudessa. Luonto on tärkeä minulle kuten monelle muullekin suomalaiselle. vesi.

Riippunee siitä mihin sitä vertaa.

Meidän mökillä on kyllä sähköt, mutta ei sitä paljoa kulu. Ulkohuussi ja suihkuttomuus vähentää vedenkäyttöä varmaan 100L per nenä per vrk verrattuna kotona olemiseen.

Jos verrataan kahta lomaa: Yksi perhe lentää Thaimaaseen, asuu hotellissa, huristelee vuokra-autolla ja ui hotellin altaassa päivittäin jne. Toinen perhe ajelee tunnin päässä sijaitsevalle kesämökille jossa on kuivakäymälä. Saunan lämmittävät pari kertaa viikossa, polttoaineena mökin ympäristön hoitamisen yhteydessä kaadetut puut. Ei telkkareita, tietokoneita tms.

Silloin mökkeily on ekologisempaa. Jos taas verrataan siihen, että kakkosasuntoa ei ole lainkaan niin sitten toki mökkeilyn voisi sanoa olevan epäekologista.

Mökkeily on mukavaa :). Omaa en ostaisi, koska käyttö olisi vähäistä. Mutta mökillä on kiva olla rennosti. Nikkaroida, grillata, yms. Kaikki sama onnistuisi kotipihassakin mutta mökillä on oma tunnelmansa. Ja lapset viihtyy.

Onneksi ei tarvitse ostaa omaa kun vanhemmilla on mökki jossa saadaan käydä ihan vapaasti :D

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Meidän mökillä on kyllä sähköt, mutta ei sitä paljoa kulu. Ulkohuussi ja suihkuttomuus vähentää vedenkäyttöä varmaan 100L per nenä per vrk verrattuna kotona olemiseen.

Jos verrataan kahta lomaa: Yksi perhe lentää Thaimaaseen, asuu hotellissa, huristelee vuokra-autolla ja ui hotellin altaassa päivittäin jne. Toinen perhe ajelee tunnin päässä sijaitsevalle kesämökille jossa on kuivakäymälä. Saunan lämmittävät pari kertaa viikossa, polttoaineena mökin ympäristön hoitamisen yhteydessä kaadetut puut. Ei telkkareita, tietokoneita tms.

Silloin mökkeily on ekologisempaa. Jos taas verrataan siihen, että kakkosasuntoa ei ole lainkaan niin sitten toki mökkeilyn voisi sanoa olevan epäekologista.

Juu, vertasin tietenkin tilanteeseen, jossa kakkosasuntoa ei ole lainkaan. Toki maailmasta löytyy paljon epäekologisempiakin juttuja kuin mökit. Ja mökkejäkin on erilaisia. Nykyään tuntuu olevan vähimmäisvaatimuksena sähkölämmitys, sisävessa ja pelit ja vehkeet. Eli käytännössä yksi perhe omistaa ja ylläpitää kaksi taloa, joista toinen on tyhjillään reilusti yli puolet vuodesta. Ja niiden väliä sitten suhataan kesäviikonloppuisin yksityisautolla...

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Siellä on niin ihanaa! Siellä on ihan eri tavalla lomalla kun kotona, lapset voi juosa temmeltää ja keksiä vaikka mitä ihan vapaasti, itse voi uida ja istuskella terassilla... No ehkä jos asuis jossain maalla olis kotonakin samat riemut.

aloin lukeen sun juttua ja tuli mieleen, että niinhän sitä kotonakin voi tehdä samaa... mutta jatkoitkin juuri mitä piti sanoa, eli KOTONA SAMAT RIEMUT, ainakin meillä!

Mä en rentoudu samalla tavalla kotona kuin mökillä. Mökillä kaukana kaikista on niin ihanaa.

Siksi me tehtiinkin valinta. Ei ostettu asuntoa vaan mökki. Asutaan siis vuokralla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Silloin mökkeily on ekologisempaa. Jos taas verrataan siihen, että kakkosasuntoa ei ole lainkaan niin sitten toki mökkeilyn voisi sanoa olevan epäekologista.[/

Juu, vertasin tietenkin tilanteeseen, jossa kakkosasuntoa ei ole lainkaan. Toki maailmasta löytyy paljon epäekologisempiakin juttuja kuin mökit. Ja mökkejäkin on erilaisia. Nykyään tuntuu olevan vähimmäisvaatimuksena sähkölämmitys, sisävessa ja pelit ja vehkeet. Eli käytännössä yksi perhe omistaa ja ylläpitää kaksi taloa, joista toinen on tyhjillään reilusti yli puolet vuodesta. Ja niiden väliä sitten suhataan kesäviikonloppuisin yksityisautolla...

Eikä siinä mitään että jotkut elävät näin. Vaan kun naistenlehdet vielä esittelevät, samoin kuin sanomalehdet tätä elämäntyyliä oikein ihaillen. esitellään "mökkejä" jotka 150 neliötä-200 neliötä ja jotka eivät eroa mitenkään normikodista, vaan useimmissa enemmän laitteita kuin meillä kotona.

Mökillä on mukavaa. =) Paapan mökki on mukava ja pieni, ei sähköä eikä juoksevaa vettä. Olen miettinyt jos menisi sinne likan kanssa jossakin vaiheessa kesää.

Kyllä mökillä vain on erilaasta kuin kotona. Mökillä rentoudutaan, uidaan meressä, veneillään, kalastetaan, kävellään metsässä tai rannalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Se on tosiaan niin paljon kiinni siitä, että minkälaisesta mökistä on kyse.
Sähkölämmitys ei kuitenkaan tee mökistä "ei-ekologista".

Minusta peruslämmölliset mökit, joissa on vesiputkien tai jätevesien puhdistuksen takia pakko pitää lämpöä päällä, pitäisi lailla kieltää. Samoin kuin vesivessat.

Meillä on mökillä sähkölämmitys, mutta se on päällä ainoastaan tarpeen mukaan, ei pidetä mitään turhia peruslämpöjä päällä. Ja juoksevaa vettä ei ole ja kompostoiva vessa. Joten on se aika ekologista elämää, käydä pesulla järvessä (säästyy 150 litraa per nenä vettä päivässä...). Ja kun mennään sinne, mennään sitten pidemmäksi aikaa.

Ja ei ole oma mökki, vaan vanhempien.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä en rentoudu samalla tavalla kotona kuin mökillä. Mökillä kaukana kaikista on niin ihanaa.

Siksi me tehtiinkin valinta. Ei ostettu asuntoa vaan mökki. Asutaan siis vuokralla.

Me mietimme aikoinamme ihan samaa. Eli ostaako oma (ei sähkölämmitys tai juokseva vesi tarpeen) kesämökki ja asua edullisessa vuokra-asunnossa.

Mutta kun käytännössä noita edullisia vuokra-asuntoja ei ole perheelle. Mistä vuokraat edullisesti kolmion /neliön perheelle? Ja kolmiossa olisi ahdasta kun lapset (2 kappaletta) teinejä/murkkuja.

Siis asumme isohkossa kaupungissa ja vuokrat korkeat, siinä kuin hinnatkin.

Mä ymmärrän. Vanhemmilleni heidän mökkinsä on pakopaikka arjesta. Sinne mennään lähes joka viikonloppu, kuokitaan kasvimaata, ollaan rauhassa lähellä luontoa. Eletään ihan eri elämää kuin kaupungissa kivitalossa työssä juosten.
Itse en kyllä mökkiä kaipaa, olen rakentanut kaupunkielämäni sellaiseksi että viihdyn.

voiko enää negatiivisemmin jotain asiaa nähdä.

me ei olla jämähdetty vaikka mökki on. osa lomasta ollaan täällä, osa matkustellaan. sehän se vasta epäekologista onkin kun ajellaan autolla paljon....

meille mökki on rentoutumisen paikka. meillä ei ole vesivessaa ja ekologinen joku vessa... (en tiedä tarkkaan mutta biolanin joku kompostoiva systeemi), vesi tulee sisään mutta suihkua ei ole. sähköpatterit on, mutta niitä ei juuri käytetä koska se maksaa niin älypaljon. mahdollismman paljon lämmitetään puilla. kesällä ei tartte edes lämmittää kun mökki lämpenee jopa liikaa ihan auringosta. (eilen yläkerrassa oli 25 astetta)

ainoa kunnon epäekologisuus jota keksin tästä on automatkat. siinä toki saastutamme paljon. muuten tää on jopa ekologisempaa kuin kotona kaupungissa olo. :)

ja ei, tämä ei myöskään ole meille työleiri kuten jotkut luulee mökin olevan. kyllä me täällä 98%:sti vaan rentoudutaan. pyöräillään, kalastetaan, veneillään, saunotaan, uidaan jne... kerran viikkoon mies ajaa nurtsin. puut meille toimitetaan naapurin maajussin toimesta joka niitä myy.

Vanhemmilla on kaksi mökkiä joissa meillä mahdollisuus käydä ja olla. Siellä ollaan kun on aikaa ja sellainen olo,mitään pakottavaa tarvetta ei siellä ole joka ainutta vapaa hetkeä viettää.
Toisella mökillä sähkö,mutta vedet kannetaan kaivosta,puut pilkotaan itse ja ulkohuusi.
Toisella mökillä ei edes sähköä.

Vaihtelu virkistää. Mökillä on niin erilaista kuin kaupungissa kotona ja ihanan rauhallista ja hiljaista, ainakin yleensä. Luonto on just oven takana ja melkein sisäpuolellakin. Ja kyllä mä ainakin pidän ekologisempana sitä, että ajetaan mökille autolla kuin reissataan lentokoneella, syödään ulkona, ysm. mitä nyt etelänreissuihin kuuluu.

Mutta en mä mökkiä ostaisi, se pitää rakentaa tai rakennuttaa itse. Kun vuosia sitten mietin, niin tulin siihen tulokseen että en haluaisi myydä meidän "sukumökkiä", kaupunkiasunnostakin on paljon helpompi muuttaa muualle kuin myydä pois mökki, jonka oma isä on rakentanut ja johon liittyy paljon muistoja lapsuus- ja nuoruusajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Vaihtelu virkistää. Mökillä on niin erilaista kuin kaupungissa kotona ja ihanan rauhallista ja hiljaista, ainakin yleensä. Luonto on just oven takana ja melkein sisäpuolellakin. Ja kyllä mä ainakin pidän ekologisempana sitä, että ajetaan mökille autolla kuin reissataan lentokoneella, syödään ulkona, ysm. mitä nyt etelänreissuihin kuuluu.

Mutta en mä mökkiä ostaisi, se pitää rakentaa tai rakennuttaa itse. Kun vuosia sitten mietin, niin tulin siihen tulokseen että en haluaisi myydä meidän "sukumökkiä", kaupunkiasunnostakin on paljon helpompi muuttaa muualle kuin myydä pois mökki, jonka oma isä on rakentanut ja johon liittyy paljon muistoja lapsuus- ja nuoruusajalta.

miten ulkona syöminen on epäekologista? eikö se ole ekologisempaa kuin syödä kotona ja lämmittää vaan yhtä perhettä varten ruokaa. ja kotiin ostetaan kaikki pienissä pakkauksissa ja tulee jätettä. ravintolaan todennäköisesti tukusta isommissa... oletan...

lentäminen on tottakai epäekologisinta mitä on, ja toiseksi autoilu ja kyllä se suomen ilmanalassa peruslämmön pitäminen ja lämmittäminen on paha juttu, eli isot asunnot/mökit. ei suomessa ole mitään ekolgoista tapaa lämittää kämppää, kun tuulivoima ja aurinkoenergia on niin vähäistä.

puun polttaminen aiheuttaa kymmeniä ellei satoja kuolemia joka vuosi, ja aiheuttaa syöpää. ne pienhiukkaset. ja ilmastonmuutosta öljy ym. lämmitys.