Miksi ihminen käyttäytyy näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Ehkä hän ei vain itse sitä hoksaa, jos kyse on sairaudesta? Kyllä mä voisin ottaa asian puheeksi ja hiukan testailla, että onko tämä nyt tahallista vai onko viitteitä patologiseen valehtelijaan.
Kurjaahan tuo on kenestä tahansa, kun valehdellaan jatkuvasti, vaikka sillä ei sinänsä olisi merkitystäkään. Onko sellanen ihminen sitten aito?

Just tuota minäkin mietin.
Onko koko ihminen, sellaisena kuin mä hänet tunnen, pelkkää esitystä ja valhetta vaan?
Onkohan mikään sen kertoma (mm. oma perhetausta, missä ennen asuivat, mitä opiskeli ja missä ) totta....

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Voi reppanaa, mun käy oikeasti sääli häntä. Hän luulee selvästi, että hänen ihmisarvonsa on noista asioista ja jostakin ulospäin annettavasta kuvasta kiinni. :( Oo vaan normaali ja ystävällinen (vaikket ehkä voisikaan oikeasti ystävystyä), hänellä on selvästi asian kanssa ongelma. Jos haluaa ystävystyä lähemmin, voihan sitten jollakin tasolla ottaa juttu puheeksi.

Me ollaan tunnettu jo jotain 4 v. Oltiin jossain vaiheessa tekemisissä lähes päivittäin, soiteltiin, jne, eli oltiin ystäviä. Sitten mulle alkoi selvitä tämä pashanjauhanta, ja otin etäisyyttä. Nähdään me edelleen, useimmiten kyllä sattumalta, lähes viikoittain.
Mua alkaa vaan tosissaan rassata tämä sen jatkuva valehtelu, jolle en ole antanut mitään syytä, ja joka ei tunnu vähentyvän lainkaan.

Jos haluat oikeastikin olla ystävä, niin asianhan voi ottaa esille. Vaikka kaksin ollessanne, rauhassa jutellessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos haluat oikeastikin olla ystävä, niin asianhan voi ottaa esille. Vaikka kaksin ollessanne, rauhassa jutellessa.

Joo, en mä missään kaikkien kuullen leikkipuistossa tai kaupan kassalla ajatellutkaan ottaa asiaa esille :)

Jos ja kun tämä tyyppi on patologinen valehtelija tai muunlainen "sekopää " niin en mä halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Kerran jouduin tosi tukalaan paikkaan tuollaisen takia, enää en sitä virhettä tee.

Siis en ymmärrä ihmisiä, jotka valehtelee ja aina ja usein. Tiedän yhden miehen (no joo, ei se kyllä mikään Mies ole!), yhden kaverin ex, joka on ihan uskomaton peen jauhaja. Muutettiin samalle alueelle ja törmäsin siihen monen vuoden jälkeen. Tiesin että asui uuden tyttöystävänsä kanssa osaomistusasunnossa ja tiesin jopa missä talossa, koska olin nähnyt hänen aiemmin menevän siitä kerrostalon rapusta sisään, ja vielä oven läpi näkee että nimikyltissä lukee hänen ja tyttöystävänsä sukunimet.

No törmättiin, ja tuli puheeksi missä kohtaa asuu. No hän viittoi, mä asun tuolla rantsussa, heh, me asutaan lähempänä rantaa (ihan kun nyt se olis jotenkin tosi hienoa), mutta se tyyli miten sanoi. En sit raaskinut sanoa että tiedän kyllä missä talossa asut.

No seuraavilla kerroilla on tullut aina jotain uskomatonta skeidaa, työpaikoista (mutta ei nimiä mainitse koskaan), lomamatkoista, lomista ylipäänsä, rahasta, siitä että kämppä on maksettu (antaa ymmärtää että omistusasunto kyseessä)... niin on hän katsellut omakotitaloakin ja viimeksi oli tulossa isäksi, mutta kun näin heidät tyttöystävänsä kanssa yhdessä, ei mitään mahaa ollut, oli sitten ilmeisesti valehdellut senkin. :o

Ja syy miksi se on kaverini ex, oli juuri tämä valehtelu ja omituisuus. Järkkyä.

Antaisin olla ja juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ainoa millä nyt on jotain merkitystä on tuo jos hän lupaa lapselleni jotain ja sitten pettää lupauksensa.

Ilmeisesti hän haluaa uskoa näihin haaveisiinsa ja puhuu siksi niitä. Ajatellen että jos jostain ilmeistyisikin yllättäin vaikka lottovoitto ja voitaisiin hankkia meidän lapsille sitä ja tätä. No, ystäväksi en tuollaisena kanssa jaksaisi ruveta mutta puisto- ja kerhokaverina menisi, varsinkin jos lapset viihtyy keskenään.

Antaisin olla ja juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ainoa millä nyt on jotain merkitystä on tuo jos hän lupaa lapselleni jotain ja sitten pettää lupauksensa.

Ilmeisesti hän haluaa uskoa näihin haaveisiinsa ja puhuu siksi niitä. Ajatellen että jos jostain ilmeistyisikin yllättäin vaikka lottovoitto ja voitaisiin hankkia meidän lapsille sitä ja tätä. No, ystäväksi en tuollaisena kanssa jaksaisi ruveta mutta puisto- ja kerhokaverina menisi, varsinkin jos lapset viihtyy keskenään.

No...ei ne oikein viihdy :snotty:, tai siis on niillä lukuisia sellaisiakin puistokamuja joiden kanssa leikit sujuu.

Eli ei ole oikein tuotakaan syytä olla tekemisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

No...ei ne oikein viihdy :snotty:, tai siis on niillä lukuisia sellaisiakin puistokamuja joiden kanssa leikit sujuu.

Eli ei ole oikein tuotakaan syytä olla tekemisissä.

No sitten en olisi koko ihmisen kanssa tekemisissä enempää mitä pakko.
Ihan jo sellaisen pikkujutun takia etten halua pienen lapseni joutuvan kuulemaan valheita. Eli jutellaan kun törmätään ja jos pyytää mukaan jonnekin niin keksitään sille menopäivälle jotain muuta.

Kuulostaa kyllä siltä että vois ollakin patologinen valehtelija. Itse tunnen myös erään tällaisen ihmisen ja hän kertoo aivan uskomattomia juttuja ihan totena. Luultavasti uskoo niihin ainakin välillä itsekin. En tosiaan tiedä auttaako asian puheeksi ottaminen mitään, hän ei välttämättä tajua omassa toiminnassaan olevan mitään väärää jos uskoo itsekin omiin juttuihinsa..tai ei varmasti ainakaan myönnä yhtään mitään.

Yhteistyössä