Miksi ihmiset ei voi ottaa puistoon omia leluja?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Todella harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Todella harmaa

Vieras
Tänään tas puistossa kärähti, kun ihmiset tulee lapsineen hiekkalaatikolle leikkimään, eikä meininkiäkään, että olisi omat hiekkalelut mukana. Vastavuoroisuusperiaatteella lelujen lainaaminen on OK ja ainakin meidän lähipuistossa ihan yleinen käytäntö, mutta tuollainen jatkuva ja tarkoituksellinen pummaaminen ärsyttää. Kenelläkään ei varmasti ole niin tiukka talous, ettei muutaman euron hiekkasettiä ja palloa saa ostetuksi, siitä homma ei voi olla kiinni.

Toinen juttu on se, että lainatut lelut voisi edes pitää siinä hiekkalaatikossa, että poislähtiessä olisi jotakin mahdollisuuksia löytää omat lelunsa, mutta tästäkään nämä puistopummit eivät voi huolehtia - leluja kuljetetaan kysymättä ympäri puistoa.

Samaa mieltä! Mut viimeeks kun tästä aiheesta kirjottelin tänne ni tuli kaamee tappelu. Täällä oli monta jonka mielestä oli ihan ok et ei oo omat kamat mukana ja sitte lainataa vaan jonku leluja hiekkiksellä eikä tarvi ees lupia kysellä :(

samaa mieltä ap:n kanssa ärsyttävää ja tämän takia mä pidän huolen siitä et mun lapset pitää omat lelunsa pussissa ja varsinkin ne millä ei leiki + jos menee esom. keinuun lapset kerää ensin lelut vasta soitten muihin leikkeihin. paitsi omassa kotipihassa voidaan pitää lelut hiekkalaatikolla siinä toimii tuo lainaaminen vastavuoroisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kauheeta! Kuluuko ne lelut? :o

Ei, mutta tänäänkin taas eräs perhe hyökkäsi meidän lelujen kimppuun juuri, kun oltiin lähdöösä pois puistosta. Ikävä sitten "repiä käsistä" toisilta lelut - vanhemmat vielä kehtas mulkoilla ja tuhista asiasta. Sitten huomattiin, että toinen porukka oli levittänyt lapsen autot ympäri tannerta: hidastilähtöä huomattavasti, kun piti ruveta etsimään niitä.

meidän pihan puistoalueella ei tarvi tuollaisesta huolehtia. meilläpäin opetetaan että lelut pitää jättää lojumaan pitkin maita ja mantuja niin että niillä saa muutkin leikkiä. erityisen mukavaa se on niille joilla on ruohonleikkausvuoro.

lapsesta asti opetetaan että tavaroista ei kannata pitää huolta ja aina voi ostaa uuden.ja jos ei oo omaa niin ottaa maasta! kätevää ja kaikilla on mukavaa.

Kyllä ne lelut kulkee mukana kivasti jos usein käykin, mä oon vaan niin lahopää jos joskus eksyn tonne yleiselle hiekkikselle niin mitään muista alkaa leluja miettimään etukäteen :ashamed: pysyis kyllä varmasti mukana jos kävisi usein niin jäis paremmin mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Kyllä ne lelut kulkee mukana kivasti jos usein käykin, mä oon vaan niin lahopää jos joskus eksyn tonne yleiselle hiekkikselle niin mitään muista alkaa leluja miettimään etukäteen :ashamed: pysyis kyllä varmasti mukana jos kävisi usein niin jäis paremmin mieleen.

Sen mä ymmärränkin, että jos satunnaisesti käy lasten kanssa puistoilemassa, niin ei sitä välttämättä tule aina kuskanneeksi mukana leluja koko ajan. Mutta tämä perhe, johon mulla meni hermot, käy tuolla samassa puistossa JOKA VIIKONLOPPU. Että asiaa ei voi mitenkään selittää unohtamisellakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei, mutta tänäänkin taas eräs perhe hyökkäsi meidän lelujen kimppuun juuri, kun oltiin lähdöösä pois puistosta. Ikävä sitten "repiä käsistä" toisilta lelut - vanhemmat vielä kehtas mulkoilla ja tuhista asiasta. Sitten huomattiin, että toinen porukka oli levittänyt lapsen autot ympäri tannerta: hidastilähtöä huomattavasti, kun piti ruveta etsimään niitä.

Toi on jotenkin sitä uusavuttomuutta noilta lelupummi-ihmisiltä - ei osata ajatella kuin omaa napaa. Harmi että ne lapsetkin siinä sivussa oppii vanhemmiltaan samat tavat. Musta ois varsin jees JOS kysyttäis saako lainata jos kerta tarvis on lainata, tosi moukkamaista vaan iskee kiinni sanomatta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Onpaonkelma:
onneksi meidän puistoihin kuuluu lelut kalustoon, paitsi tietty viikonloppuisin, mutta silloin ei paljon puistoillakkaan kun on muuta puuhaa =)

Niin meilläkin, mutta työssäkäyvänä perheenä me puistoillaan yleensä vain viikonloppuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Onpaonkelma:
onneksi meidän puistoihin kuuluu lelut kalustoon, paitsi tietty viikonloppuisin, mutta silloin ei paljon puistoillakkaan kun on muuta puuhaa =)

Niin meilläkin, mutta työssäkäyvänä perheenä me puistoillaan yleensä vain viikonloppuisin.

jaah, noh tasan ei käy aina leikkipuistoilut =)

Aika osuvasti kirjoitettu, Nibbler! ;) Tuollasta se just on meiänkin pihassa. Ei kai siinä mitään jos niitä leluja lainaa ja nästisi leikkii, mutta kun ei. Ne tosiaan pitää kuljettaa toisella puolen pihaa ja jättää sinne. Ja totta kai jos joku yksinäinen lelu pihanurmikolta löytyy, niin tietenkin se tarkoittaa sitä, että lelun saa rikkoa! Sama koskee yleistä kalustoa kuten keinuja ja leikkivälineitä.

Alkuperäinen kirjoittaja *:

Toi on jotenkin sitä uusavuttomuutta noilta lelupummi-ihmisiltä - ei osata ajatella kuin omaa napaa. Harmi että ne lapsetkin siinä sivussa oppii vanhemmiltaan samat tavat. Musta ois varsin jees JOS kysyttäis saako lainata jos kerta tarvis on lainata, tosi moukkamaista vaan iskee kiinni sanomatta mitään.

Vakkariporukan kans on tullut jo kirjoittamaton sääntö siitä, että kaikki saa käyttää kaikkien leluja, eikä lupaa tarvitse kysyä erikseen. Samoin selvää on, että toisten hiekkaleluja ei viedä pois hiekkikseltä. Mutta jos paikalle tulee uusia perheitä, niin totta kai lupa kysytään. Tutustumisen myötä paikan tavat sitten tulee uusillekin tutuksi.

Mua harmittaa tuo pummimeininki nimenomaan lasten kannalta. Paitsi että oppiivat ikäviä tapoja, niin näyttää heitä harmittavan, kun ei ole koskaan itsellä mitään omaa. Oma leikki voi keskeytyä koska vaan, kun toiset lähtee puistosta pois. Plus että kyllä mä ainakin pakosta näihin röyhkeisiin pikkuihmisiin suhtaudun nuivasti, vaikka tiedänkin, että vika ei ole heidän.

Meillä ainakin niin, että vaikka olis KUINKA omat lelut mukana, niin TOISEN lelut on paljon mielenkiintoisempia. Eli aika sama, raahatako ne mukana vai ei. Kysytään kuitenkin, ennen kun käydään toisten leluilla leikkii.
Kyllä meidän leluilla saa ainakin leikkiä, kunhan nätisti leikkii. On meinaan kokemusta siitäkin, että tahallaan isompi muksu rikkoo jonkun auton, joka sitten ollut just ekaa kertaa pihalla.. Siinä osa syy, miksi en omia leluja yleisille puistoille kanna. Eikä nuo pahemmin viihdy hiekkiksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Kumkvatti:
Meillä ainakin niin, että vaikka olis KUINKA omat lelut mukana, niin TOISEN lelut on paljon mielenkiintoisempia. Eli aika sama, raahatako ne mukana vai ei. Kysytään kuitenkin, ennen kun käydään toisten leluilla leikkii.
Kyllä meidän leluilla saa ainakin leikkiä, kunhan nätisti leikkii. On meinaan kokemusta siitäkin, että tahallaan isompi muksu rikkoo jonkun auton, joka sitten ollut just ekaa kertaa pihalla.. Siinä osa syy, miksi en omia leluja yleisille puistoille kanna. Eikä nuo pahemmin viihdy hiekkiksella.

No niin. Tulihan se sieltä. Äiti, joka ajattelee asiaa vain omasta ja oman lapsensa näkökulmasta. Ei ole tullut mieleesin, että muut lapset voisi puolestaan olla kiinnostuneita niistä teidän leluista - ei, sinun lapsesi pitää olla vain saamapuolella. Itse ette voi antaa mitään.

Saman kokenu. Myö ollaan lähdössä puistosta, osa leluista jo kassissa ja loppuja kerätään ja putsataan suuremmista hiekoista. Selän takaa ryntää lauma lapsia jotka mitään kysymättä kippaa kassin maahan ja ottavat leluja. Vanhemmat seuraa vierestä mitään sanomatta.
Ei siinä auta muu kuin sanoa lapsille että juu ne on meidän omia leluja ja myö lähetään nyt joten ne lelutkin lähtee meidän mukaan.
Vanhemmat seisoo vieressä ja valittavat toisilleen kuinka törkeää on kun viedään lelut lasten käsistä. Ja minä murahtelen takasii kuinka törkeetä on tulla ottamaan toisten leluja lupaa kysymättä!
Yleensä ne ei enää sano mitään, ei minulle eikä lapsilleenkann joilla edelleenkin on meidän leluja käsissä, ja ne pitää suunilleen repiä niiden käsistä |O

Ei meidän tarvii jäädä puistoon pidemmäksi aikaa vain siksi että muut saavat leikkiä meidän leluilla :headwall:
Tulkoot aamulla 8 sinne puistoon niin saavat leikkiä :D Kyllä myö lähetään jo 11 kotia päin tekemään ruokaa ym.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Saman kokenu. Myö ollaan lähdössä puistosta, osa leluista jo kassissa ja loppuja kerätään ja putsataan suuremmista hiekoista. Selän takaa ryntää lauma lapsia jotka mitään kysymättä kippaa kassin maahan ja ottavat leluja. Vanhemmat seuraa vierestä mitään sanomatta.
Ei siinä auta muu kuin sanoa lapsille että juu ne on meidän omia leluja ja myö lähetään nyt joten ne lelutkin lähtee meidän mukaan.
Vanhemmat seisoo vieressä ja valittavat toisilleen kuinka törkeää on kun viedään lelut lasten käsistä. Ja minä murahtelen takasii kuinka törkeetä on tulla ottamaan toisten leluja lupaa kysymättä!
Yleensä ne ei enää sano mitään, ei minulle eikä lapsilleenkann joilla edelleenkin on meidän leluja käsissä, ja ne pitää suunilleen repiä niiden käsistä |O

Ei meidän tarvii jäädä puistoon pidemmäksi aikaa vain siksi että muut saavat leikkiä meidän leluilla :headwall:
Tulkoot aamulla 8 sinne puistoon niin saavat leikkiä :D Kyllä myö lähetään jo 11 kotia päin tekemään ruokaa ym.

Ihanaa, että joku ymmärtää ongelman täysin :D.

Ei meillä ole leluja aina mukana, kun poiketaan ohi mennessä johonkin puistoon leikkimään. Minä kyllä käsken lasten kysyä lupaa käyttää muiden leluja ja ja pidän huolta, ettei niitä kanniskella hiekkalaatikon ulkopuolelle.

Omat lelut on meillä merkitty selvästi lasten nimillä, siitä ei voi erehtyä kenen leluista on kyse. Esikoisen aikaan joku hänen kaimansa luuli kyllä joskus leluja omakseen, kun tunnisti oman nimensä :D Yleensä pidän huolta, että niitä on joku tasaluku mukana, niin on helppo pitää huolta, paljonko puuttuu niitä kerätessä. Ja minä pidän siitä pussista kiinni kerätessä, niin ei pääse kukaan sitä enää kippaamaan. Kotipihassa on suurempia ongelmia, siellä toiset voivat kuljetella mihin tahansa, meillä on monen talon muodostama sisäpiha.

Mua taas ärsyttää ku tuolla leikkikentällä on rikki menneittä leluja joita ei oo voitu kerätä pois vaan annetaan siellä pyöriä. Ja muitakaan leluja ei voida kerätä edes hiekkikselle jos ne halutaan sinne jättää. On sit ruohon leikkaajalla mukavaa kun kerää niitä leluja leikkurin tieltä. Näyttää ihan kaatopaikalta koko paikka.

Mua taas ärsyttää ku tuolla leikkikentällä on rikki menneittä leluja joita ei oo voitu kerätä pois vaan annetaan siellä pyöriä. Ja muitakaan leluja ei voida kerätä edes hiekkikselle jos ne halutaan sinne jättää. On sit ruohon leikkaajalla mukavaa kun kerää niitä leluja leikkurin tieltä. Näyttää ihan kaatopaikalta koko paikka.

Hmm. mene ihmeessä keräämään ne sieltä roskiin.

Vakkariporukan kans on tullut jo kirjoittamaton sääntö siitä, että kaikki saa käyttää kaikkien leluja, eikä lupaa tarvitse kysyä erikseen. Samoin selvää on, että toisten hiekkaleluja ei viedä pois hiekkikseltä. Mutta jos paikalle tulee uusia perheitä, niin totta kai lupa kysytään. Tutustumisen myötä paikan tavat sitten tulee uusillekin tutuksi.

Mua harmittaa tuo pummimeininki nimenomaan lasten kannalta. Paitsi että oppiivat ikäviä tapoja, niin näyttää heitä harmittavan, kun ei ole koskaan itsellä mitään omaa. Oma leikki voi keskeytyä koska vaan, kun toiset lähtee puistosta pois. Plus että kyllä mä ainakin pakosta näihin röyhkeisiin pikkuihmisiin suhtaudun nuivasti, vaikka tiedänkin, että vika ei ole heidän.

Eli "vakkariporukalla" kaikki lelut on kaikkien käytössä, mutta uusien puistoon tulijoiden pitää kysyä lupaa?
Ei ihme, etteivät kaikki lapset tai vanhemmat tajua että pitäisi lupia kysellä, kun nuo muutkin saa lainata leluja lupaa kysymättä :whistle: . Kiva nokkimisjärjestys.

Meillä on omat lelut mukana lähes aina. Tiistaina ei ollut, kun poikettiin puistoon lääkärireissun jälkeen, mutta sanoin pojalle että muiden leluja ei sitten saa ottaa, olenhan palstalta oppinut että se on lähes maailmanloppu :snotty:. Toisten lasten äiti oli onneksi niin fiksu ja mukava että antoi luvan lainata leluja. Ja pojalla & kyseisen naisen lapsilla olikin kiva leikkihetki yhdessä :)

Meidän leluja saa lainata, muttei tietenkään rikkoa tai omia, tai viedä puistoalueelta pois. Enkä suhtaudu nuivasti niihin pikkulapsiin, jotka lupaa kysymättä meidän lasten lapiota lainaa, hänhän on lapsi ja minun ainakin pitäisi olla aikuinen...Aina ollaan saatu lelut takaisin, kun ollaan sanottu että me lähdetään nyt kotiin. Eikä mitään ole muistaakseni rikottu tai pöllittykään.

me ei oteta koskaan omia leluja mukaan puistoihin, koska siellä yleensä niin paljon perhepäivähoitajia joilla paljon leleuja. On käynyt myös niin, että puolet meidän leluista on mennyt sitten pph:n kassiin ja on kestänyt viikkoja että ollaan ne takaisin saatu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Eli "vakkariporukalla" kaikki lelut on kaikkien käytössä, mutta uusien puistoon tulijoiden pitää kysyä lupaa?
Ei ihme, etteivät kaikki lapset tai vanhemmat tajua että pitäisi lupia kysellä, kun nuo muutkin saa lainata leluja lupaa kysymättä :whistle: . Kiva nokkimisjärjestys.

Meillä on omat lelut mukana lähes aina. Tiistaina ei ollut, kun poikettiin puistoon lääkärireissun jälkeen, mutta sanoin pojalle että muiden leluja ei sitten saa ottaa, olenhan palstalta oppinut että se on lähes maailmanloppu :snotty:. Toisten lasten äiti oli onneksi niin fiksu ja mukava että antoi luvan lainata leluja. Ja pojalla & kyseisen naisen lapsilla olikin kiva leikkihetki yhdessä :)

Meidän leluja saa lainata, muttei tietenkään rikkoa tai omia, tai viedä puistoalueelta pois. Enkä suhtaudu nuivasti niihin pikkulapsiin, jotka lupaa kysymättä meidän lasten lapiota lainaa, hänhän on lapsi ja minun ainakin pitäisi olla aikuinen...Aina ollaan saatu lelut takaisin, kun ollaan sanottu että me lähdetään nyt kotiin. Eikä mitään ole muistaakseni rikottu tai pöllittykään.

Kirjoitin sekavasti ja / tai ymmärsit väärin. Tarkoitin, että jos hiekkikselle tulee uusia ihmisiä, minä en anna lapseni mennä ottamaan heidän lelujaan lupaa kysymättä. Ja itse aina sanon, jos uusia tulee, että meidän leluilla saa leikkiä. Se, että muut leikkii mun lapsen leluilla, ei ole ongelma, vaan se, jos nämä muut kuljettaa meidän leluja ympäriinsä, omiivat lelut vain omaan käyttöönsä tai eivät anna leluja takaisin "suosiolla" kun lähdemme. Ja etenkään aikuisten ei tarvitsisi kailottaa siinä samalla suureen ääneen, että "kyllä äiti/isi ymmärtää että sulle tuli paha mieli kun joudut nyt lopettamaan leikin, mutta kun tuo täti ei halua, että sä leikit niiden leluilla". Ihan niin kuin kyse olisi siitä... *hakkaa päätään seinään*.

Tämäkin porukka, johon suivaannuin tänään, tavataan puistossa melkein joka viikonloppu, mutta silti he eivät voi edes tervehtiä - ei lapset eikä aikuiset - vaikka varmasti tunnistavat meidät. Jotenkin olisi mukavaa, jos heillä olisi joskus omia leluja mukana, joita minun lapseni voisi puolestaan lainata, ei olisi niin hyväksikäytetty olo.

Yhteistyössä