Miksi ihmiset eivät osaa kehua muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Titta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Titta

Vieras
Noh, tuo otsikko ei ihan kuvasta mitä ajan takaa. Mutta olen miettinyt paljon viime aikoina miksei ihmiset voi sanoa jotain positiivista muiden tavaroista/työstä/lapsista?
Olemme vastikään muuttaneet uuteen kotiin, ja tosi harva on sanonut jotain tyylin "ai kun kiva" tms mitä itse sanon jos kaverit esittelee jotain uutta josta he pitävät. Voihan sitä tietty olla tuppisuunakin, mutta mun mielestä on tosi kiva myös kehua toisten juttja varsinkin kun tietää että se on heille hienoa tai arvokasta.
Tosin meillä kävijät löytävät huonoja puolia kodistamme, ja kommentoivat vain niitä. Mieheni osti uuden auton, ja kun kaverimme näki sen he löysivät siitäkin huonoja asioita ja sanoivat vain niistä.
Mä en ikinä sanoisi mitään negatiivista toisten tavaroista tai muusta. Eiköhän tavaran omistaja ole tietoinen vähemmän kivoista puoista jo?
Ja kyllä mä sanon ihan sponttaanisti että vauva on suloinen ja ihana (en ole ikinä nähnyt muunlaista vauvaa ), mutta meille ihmiset ovat jättäneet kokonaan kommentoimatta vastasyntyneet lapsemmekin.
Onko ihmiset aina tällaisia, vai onko meidän kaverit vähän outoja?

Suomalaiset ei myöskään osaa ottaa vastaan positiivista palautetta. Jos joku sanoo että "onpä sulla nätti vaate" vastaus ei suinkaan ole iloinen kiitos vaan kiusaantunut "ei tää ny mikään" mumina!

Tämä on tämä suomalainen perusluonne. säästellään kehuja minkä ehditään! " Nyt paistaa aurinko mutta kohta sataa ". Eli se negatiivisuus on niin vahvana. Olisi tosiaan paljon opettelemista!

En osaa sanoa ovatko suomalaiset kateellisempia kuin muualla, mutta ihan varmasti tosi hiljaista jengià. josksus kun on suomessa syòmàssà ravintolassa, viereisessà pòydàssà on hiirenhiljaista, melkein surulliset ilmeet ihmisten naamalla.

mä ihmettelen kans samaa. Ehkö se ei vaan istu kaikkien suuhun. Mulla on yks aivan ihana ja hyvän tuulinen ystävä, mutta hän ei ole koskaan kehunut mitään mun asioita (vaatteita/hiuksia/sisustusta/lapsia/uusia tavaroita). Hän ei vaan halua sanoa mielipidettään jostain syystä, sillä hän ei sano myöskään mitään negatiivista niistä, eikä etsi vikoja.
Mutta kun minä AINA kehun esim hänen uusia ostoksia mitkä on mun mielestä ollut hienoja, niin aloin yks päivä miettimään että hän ei ole koskaan sanonut minulle vastaavanlaisesti. Ei kuitenkaan ole totta että hän ei pitäisi mun ostoksista, koska hänellä on aivan saman maku, eli ostelee ja katselee kaupoissa aivan samanlaisia juttuja...
Kai se on vaan kotona opittu juttu...

Minä ainakin annan tutuille ja ystäville paljon positiivista palautetta.. joskus tunnen itteni ihan perseennuolijaksi.. voisin rajottaa ylenpalttista kehumista. :ashamed:

Baarin vessassa nuoleskelen myös outoja muijia. Viimeksi kehuin jonkun nahkarotsia, sitä ennen hiuksia jne. No, ainakin vältyn riidoilta. Ja saa siitä ihan hyvän mielenkin, useimmiten.. mutta liika on liikaa.. :xmas:

Mä en oikeestaan koskaan kehu muuten vaan. Jos jotain esittelee, ni tottakai sanon sit jotain, mutta oma-aloitteisesti ei tuu sanottua. En vaan osaa...olis niin väkinäistä. Jos en ite jostain tykkää, ni en kuitenkaan haukkumaan rupea.

En mä osaa itseänikään kehua.

Kyl mä yleensä saan enemmän positiivista kuin negatiivista palautetta. Yleensä mun tutut jättävät negatiiviset selvästi sanomatta. Itsekin harvemmin mollaan toisten tavaroita, lapsia yms. Joskus sattuu hassuja tilanteita esim. kaveri kehui oman lapsensa aivan hirveitä ikivanhoja luistimia, jotka eivät tue lapsen nilkkaa ollenkaan. Mä olin ihan :o enkä osannut sanoa mitään järkevää. Ei niistä olisi saanut edes valkoista valhetta keksittyä kehuksi ja en mä osaa haukkuakaan toisen tavaraa, jota toinen pitää hyvänä :/

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Suomalaiset ei myöskään osaa ottaa vastaan positiivista palautetta. Jos joku sanoo että "onpä sulla nätti vaate" vastaus ei suinkaan ole iloinen kiitos vaan kiusaantunut "ei tää ny mikään" mumina!

Just noin! Minäkin mielelläni kehun kun tunnen tarvetta/pidän jostain. Mutta moni alkaa vähätellä. Ja toisesta voi joku tosiaan olla kiva vaikka ei itsestä olisi tai muuten sopisi hyvin.
Valitettavasti hyvin monen koteja ei kyllä voi kehua:( Nuorilla nyt yleensä ihan tyylikästä mutta on kyllä tutuissa/kavereissakin tapauksia joiden kotia/sisustusta ei voi kehua ettei mene keljuiluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Minä ainakin annan tutuille ja ystäville paljon positiivista palautetta.. joskus tunnen itteni ihan perseennuolijaksi.. voisin rajottaa ylenpalttista kehumista. :ashamed:

Baarin vessassa nuoleskelen myös outoja muijia. Viimeksi kehuin jonkun nahkarotsia, sitä ennen hiuksia jne. No, ainakin vältyn riidoilta. Ja saa siitä ihan hyvän mielenkin, useimmiten.. mutta liika on liikaa.. :xmas:

Ei se tee perseennuolijaa jos asiasta kehuu. Hyvä sinä:)

mä olen moneti miettinyt miten kiva,jos joku kaveri kehuu esim.kahvipöydässä jotain,vaikka kakkua,et on tosi hyvää,että miks en mä ite muista kehua samoin,jos vaikka just kaverin pöydässä olis jotain hyvää.se ei todella liity mitenkään kateuteen tms.vaan mä itse en vaan hoksaa sanoa sitä ääneen,yksinkertaisesti.sit ku mun juttuja on kehuttu,niin se on monesti pannu miettimään,et mitenhän mä en hoksaa samaa,ku tiedän miten kiva se olis kaverillekin.ei siis todella kateutta,tai ilkeyttä tai muuta mun kohdalla ainakaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

Totta liika on liikaa, jos joku kehuisi kokoajan jotain, niin eihän sillä kehulla ole enään mitään merkitystä, kun lähes kaikki asiat kehuu. Mutta mielestäni esim. jos joku yllättäen baarinvessassa kehuu rotsia, niin silloin tosiaan tulee sellainen olo, että hän tykkää siitä ja tuntuu hyvälle. Mutta jos se sama ihminen kehuisi kaikkille vessassa oleville jotain puseroa, hiuksia, peffaa... niin ei se enään samalta tuntuisi.

Yhteistyössä