Miksi ihmiset eivät tajua, että kaikki sairauspoissaolosyyt eivät vaadi makaamista neljän seinän sisällä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kipeä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kipeä"

Vieras
Olen sairaslomalla iskiasvaivan takia. Toinen jalka kipeä alaselästä jalkapohjaan. Kovin pitkää aikaa ei pysty istumaan, makaamaan ja seisomaan. sairaslomani pituus ei päätä huimaa, oikein 4 päivää joiden aikana minulla olisi vain 2 työvuoroa.

vaiva on sen verran paha, että odotan lääkärin päätöstä siitä, mitä sille tehdään. ilmeisesti välilevy on mennyt.

No, yksi työkaveri oli nyt sitten kannellut pomolle että huijaan olevani kipeä. Tämä työkaveri ei tiedä sairauspoissaoloni syytä. Oli nähnyt minun ajavan autoa "terveen" näköisenä. Pomo tästä soitti sitten minulle, hän ei ollut mitenkään vihainen mutta sanoi että kun on sairaana, on oltava sängyssä.

Miksei ihmiset tajua, että selkäkipupotilas EI saa maata sängyssä, jos vähänkin pääsee liikkumaan???

Jep. Kaupassa on käytävä ja lapset hoidettava vaikka olisikin kuumeinen potilas. Mulle ei ole koskaan kyllä kukaan valittanut. Lapset korkeintaan kun en jaksa olla viihdyttämässä :)

Mulla on ollut selkävaivoja koko elämäni ajan (leikattu on myöskin) ja kukaan samaa kokematon ei ole tähän mennessä ymmärtänyt miten paljon selkävaivat rajoittavat normaalia elämää. Todennäköisesti asiaan vaikuttaa sekin, että selkäkipu on aika yleinen syy kun haetaan ns "turhaa" sairaslomaa lintsaustarkoituksessa. Sitä kun on vaikeaa todistaa onko sitä vaiko ei.

Mullakin oli joku aika sitten herkästi tarttuva infektiotauti (märkärupi), ja sairaslomalle laitettiin ihan jo sen takia, että työssäni olen läheisessä kontaktissa heikkokuntoisiin ihmisiin ja olisi voinut tarttua. Aiheuttihan se sitten tietysti työkavereissa närää, kun paljastui, että olin sairaslomalla tehnyt koiran kanssa pitkiä metsälenkkejä. :D

• Tykkää
Reactions: Marakatti
Näköjään puhuvat ja arpovat selkäsi takana työpaikalla ja ovat päättäneet että lintsaat.. asia ei kuulu heille hitustakaan jos sulla on esittää sairaslomalappu pomolle.. ärsyttävää toki.

Ei todella minusta tarvi olla kotona jos sairausloman syy on sellainen ettei vaadi kotona oloa. Mut en kyllä itse lähtis ulkomaille, juhlimaan ym. tollasiin menoihin. Eriasia jos ilmoittaa töihin et on vatsataudissa ja illalla istuu paikallisessa baarissa tuoppi kädessä.

Ei todella minusta tarvi olla kotona jos sairausloman syy on sellainen ettei vaadi kotona oloa. Mut en kyllä itse lähtis ulkomaille, juhlimaan ym. tollasiin menoihin. Eriasia jos ilmoittaa töihin et on vatsataudissa ja illalla istuu paikallisessa baarissa tuoppi kädessä.

Miksei voi esim lähteä juhlimaan? Jos on vaikka ranne murtunut ja se estää työnteon, tarkoittaako se myös sosiaalisen elämän lopettamista saikun ajaksi?

Miksei voi esim lähteä juhlimaan? Jos on vaikka ranne murtunut ja se estää työnteon, tarkoittaako se myös sosiaalisen elämän lopettamista saikun ajaksi?

Sairaslomallakaan ei saa toimia siten, että paraneminen hidastuu. Jos toikkaroi humalassa ja satuttaa itsensä, niin silloin työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Meidän työpaikalla on sanottu, että sairaana ei tarvitse pysyä kotona, mutta jos jaksaa lähteä baariin niin sitten jaksaa tulla töihinkin. Sosiaalista elämää voi viettää muutenkin kuin juhlimalla.

[QUOTE="vieras";28594112]Sairaslomallakaan ei saa toimia siten, että paraneminen hidastuu. Jos toikkaroi humalassa ja satuttaa itsensä, niin silloin työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Meidän työpaikalla on sanottu, että sairaana ei tarvitse pysyä kotona, mutta jos jaksaa lähteä baariin niin sitten jaksaa tulla töihinkin. Sosiaalista elämää voi viettää muutenkin kuin juhlimalla.[/QUOTE]

Miten jaksaminen liittyy siihen jos on käsi vaikkapa kantositeessä? Tai jalka paketissa ja hypit keppien varassa? Baarissa muuten ei ole pakko juoda mitään.

[QUOTE="vieras";28594112]Sairaslomallakaan ei saa toimia siten, että paraneminen hidastuu. Jos toikkaroi humalassa ja satuttaa itsensä, niin silloin työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Meidän työpaikalla on sanottu, että sairaana ei tarvitse pysyä kotona, mutta jos jaksaa lähteä baariin niin sitten jaksaa tulla töihinkin. Sosiaalista elämää voi viettää muutenkin kuin juhlimalla.[/QUOTE]

Sinulle juhliminen = alkoholi ja toikkarointi?

No johan on. Mullakin on n. 40 työkaveria ja yksi näistä varsinainen pässinpää. Olin kovassa flunssassa kesähelteillä. Lähdin hakemaan kurkkukipuun pastilleja paikallisesta kaupasta. Työkaveri näki minut ja ilmoitti pomolle. Noh, esimies vähän naureskeli, kun kerroin että fleecetakki päällä painelin kaupassa +30 asteen helteellä.

[QUOTE="alkup";28593947]Kyllä, itse vein lapon työnantajalle, ja lapossa asianmukaiset merkinnät sairausloman syystä.[/QUOTE]

Itseasiassa riittää, kun saikkulapun toimittaa työterveyshuoltoon, pomonkaan ei tartte saikun syytä tietää!

• Tykkää
Reactions: Camii
Olin kerran poissa töistä lapsen sairastumisen takia. Töihin palattuani kerroin kahvipöydässä, että olin käynyt poissaoloni aikana yhtenä iltana harrastusryhmässäni. Eikös joku kääkkä heti sanonut, että mitäs sinä siellä olin kun kerran töistäkin olin pois. Totesin siihen vain, ettei lapsen sairastuminen sido minua myös illoiksi kotiin.

Multa leikattiin umppari 4 päivää ennen lomani alkua ja ulkomaille lähtöä, ja todellakin läksin lomalle ihan suunnitellusti. Lomani siirtyi sairasloman takia ja niinpä tein reissuni sairaslomalla. So?

Sellaiset ihmiset eivät tajua, jotka ovat katkeria. Kurjaa, että teilläkin töissä sellaisia. Hyvä kuitenkin, että tulee pomollekin näkyväksi tuollainen nälviminen. Omaan nilkkaansa se vielä osuu heillä. Toivottavasti työilmapiiri paranee kesän jälkeen.

[QUOTE="Ahaa";28594198]Sinulle juhliminen = alkoholi ja toikkarointi?[/QUOTE]

Ei ole. Kokeile vaan itse käydä juhlimassa baarissa sairaslomalla ja selitä sitten esimiehellesi, että ihan selvinpäin olin. Jos tosiaan on ranne murtunut, niin vaikka baarissa ei juo, tanssiminen ei taida onnistua tungoksessa. Nykyisin baareissa musiikkikin soi niin kovaa, että juttelemisesta ei tule mitään. Miksi sinne sitten pitää sairaana mennä?

Minä kerroin vain meidän työpaikan säännöstä. Kaverin työpaikalla on sama juttu eli ei se kovin harvinainen ole.

Sellainen, jolla ei ole omakohtaista kokemusta vastaavasta kivusta/sairaudesta ei välttämättä tosiaankaan ymmärrä mistä on kyse. Iskias- ja selkävaivaisena tosiaan on suorastaan "lääkärin määräys" liikkua kivun rajoissa ja pysyä mahdollisimman paljon poissa sieltä sängystä. Harmillista, ettei ap:n pomokaan asiaa ymmärrä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28594524]Usein avoimuus auttaa. Kun kertoo lähtiessään, mikä on ja miten se vaikuttaa ja milloin palaa jne niinjää muille paljon vähemmän vatkattavaa.[/QUOTE]

Näin olen minäkin toiminut, mutta mikään pakko ei ole kaikille kertoa mikä on vikana ja ymmärrän hyvin, jos joku haluaa pitää asiansa omanaan. Mutta monesti työtoverit ymmärtävät paremmin ja jälkipuheita tulee vähemmän, jos kertoo missä mennään.

Yhteistyössä