Miksi ihmiset hakeutuvat parisuhteeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on takana jokunen parisuhde ja vain yksi niistä on ollut sellainen, joka on ottanut enemmän, kuin mitä se on antanut. Se parisuhde kesti tasan 6 viikkoa, sillä mulla ei ole pienintäkään mielenkiintoa elää moisessa suhteessa.
Mitään traumoja mulle ei tuosta suhteesta tai erosta kuitenkaan jäänyt, koska vihelsin pelin melkolailla heti alkuunsa poikki. Ei jäänyt paskan maku suuhun, tai mitään muutakaan, vaan pidemminkin sellainen ihan positiivishenkinen fiilis siitä, että tulipahan kokeiltua :)

Eroja parisuhteesta ja avoliitosta mulla on siis useampi, kuin vain yksi tai kaksi. Mutta yksikään taakse jäänyt parisuhteeni ei ole täydellisen epäonnistunut. Ei sitä parsisuhdetta voi kai nyt aivan puhtaasti onnistuneeksikaan sanoa, jos se kerran on kuitenkin päättynyt...mutta jos se päättynyt parisuhde kuitenkin jatkuu hyvänä ihmissuhteena ja vaikka se aikaa myöden siitäkin hiipuisi, mutta molemmilla osapuolilla on hyvä fiilis ja kauniit muistot suhteesta, ei sitä kyllä täydelliseksi epäonnistumiseksikaan kutsua voi.

Mä pidän kaikista ex-miehistäni. He ovat ihan huipputyyppejä, joille toivon puhtaasti pelkkää hyvää...ja tiedän, että he toivovat samaa mulle. Mulla on siis kaikkien kanssa hyvät välit ja tavatessa voidaan vaikka halata, kuten voin halata naispuolisia kavereitani, joita en ole toviin nähnyt.

En koe, että olisin koskaan lyönyt päätäni seinään. En myöskään ole tarvinnut terapiaa, enkä osaa olla kateellinen uusista kumppaneista. Päinvastoin.

Omasta puolisostani valitan siksi, kun se helpottaa. Kun saan räkästyä ulos kaiken ärsytyksen, se on melko pitkälti sitten poissa. Ainakin hetken. Mutta toki muistan kyllä sitten myös antaa kehua ja kiitosta, kun on niiden aika. En ole vittuuntunut, kuin vain toisinaan. Ja tuolloin avaan suuni ja kerron, missä mennään. Tätä kautta mieheni pystyy toimimaan siten, että vitutukseni vähenee, jos se kerran hänestä johtuu.
Olen hyvin onnellinen. Ja erittäin onnekas. Tiedän sen. Ja muistan tästäkin aina ääneen puhua.

Saan joka ikinen päivä kuulla miten kaunis, ihana ja upea olen. Tänään en tosin ole kehuja kuullut, mutta annettakoon se anteeksi, koska en ole miestäni vielä tänään nähnyt.
Moni ulkopuolinenkin on huomannut, miten ihana parisuhde mulla on. Enkä siis todellakaan kuulu heihin, jotka kertovat vain sen positiivisen puolen, vaan puhun suhteestani rehellisesti ystävilleni...myös siis niistä negatiivisistä asioista. Mutta niitä on melko vähän. Huomattavasti enemmän on niitä positiivisia juttuja. Mulla on kerrassaan upea mies, vaikka toki hänkin osaa ärsyttävä olla. Mutta kuka ei osaisi? En tunne yhtäkään ihmistä, joka ei joskus ärsyttäisi. Itse ärsytän luultavasti jopa melko usein. Välillä vähän tahallaankin.

Osaan olla onnellinen ilman parisuhdetta, mutta kyllä mulla sinkkuna sellainen olo vähän on, että jotain puuttuu. Kaipaan jotakuta, jonka kainaloon käpertyä ja jonka vieressä voin nukkua yön. On mukavaa jakaa arki jonkun kanssa, ettei itse ole vastuussa ihan kaikesta.

Kun suhde on tasapainoinen ja tasapuolinen, siitä saa kyllä ihan yhtä paljon, kuin mitä siihen on valmis itse laittamaan. Itse tosin koen saavani enemmänkin.

Kai se on biologistakin, että ihminen hakeutuu toisen luo ja pyrkii muodostamaan jonkinlaista suhdetta.

Itse olen ilmeisesti jonkinlainen poikkeus, kun en ole koskaan hakeutunut parisuhteeseen.
Asia ei käytännössä kiinnosta minua, vaikka tuleehan sitä välillä mietittyä.
En ole valmis panostamaan edes sen vertaa, että tutustuisin johonkin ja pitäisin yhteyksiä, saati sitten siitä pidemmälle.
Muiden parisuhdekaipuu tuntuu joskus aika omituiseltakin, tai lähinnä se, että se on niin suurta. En jotenkin kykene samaistumaan.

En ole koskaan ollut parisuhteessa, joka ei olisi ollut todella hyvä ja antoisa. Olen saanut parisuhteista kumppanuutta, seksiä ja romantiikkaa, syvää ystävyyttä, tsemppausta, emotionaalisia ja älyllisiä virikkeitä sekä tietysti tunteen siitä, että voi myös vastavuoroisesti antaa noita asioita toiselle. Jos ei tällaisia asioita kaipaa, ei parisuhteeseen ryhtymisessä ole tietenkään mitään järkeä.

En minäkään koskaan ole mielestäni hakeutunut parisuhteeseen vaan elämässä on kohdalle osunut miehiä, joiden kanssa yhteen päätynyt. Yes, olen sellainen "sarjasuhteilija" varmaan nipojen mielestä.
Kaikista on on hyviä muistoja ja huonoja toki, eroon on tietysti päädytty kun suhde ei ole enää toiminut. Koen oppineeni jokaisesta suhteesta paljon ja tiesin varmasti mitä haluan ja mitä en tavatessani nykyisen aviomieheni n.15 vuotta sitten. Huumaa on vieläkin ilmassa :)

Osaan olla yksin ja viihdyn liiankin hyvin omissa oloissani. Kuitenkin sitä on oppinut jakamaan elämänsä toisen kanssa ja nautin siitäkin. Ei tarvitse kaikkea yksin hoitaa ja vastuu on jaettu lasten suhteen ymym. Jos nyt mieheni kuolisi, olisin hetken aivan hukassa henkisesti vaikka asiat osaisin hoitaa yksinkin.
Parhaimmillaan parisuhde täydentää itseä ja samalla voi kuitenkin olla täysin oma itsensä.

Lievää ristiriitaa havaittavissa tämän ketjun kommenteissa ja palstan normaalin "miehet on sikoja" JSSAP linjan kanssa.

Eiköhän täällä palstalla suurin osa ole aivan täysjärkisiä eikä kaikkiin miehiin katkeroituneita naisia. ;) Jos muutama vaahtoaa niin turha leimata kaikkia.. kuten ei miehiäkään pidä yksittäistapauksien vuoksi leimata sioiksi. Kuspäisyys ei katso sukupuolta.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30276889:
parisuhde nyt on jotenki ymmärrettävissä, mutta tuo pakonomainen tarve tehdä lapsia menee jo ohi. korkeelta.

:popcorn:
Tämä on toki ihan totta. Itse selitän asian niin, että kaikki haluavat elämäänsä merkityksellisyyden kokemuksa, ja lapsen hankinta on siihen helppo, tavallinen, yhteiskunnan ja sosiaalisen ympäristön tukema tapa. Ihmiset, jotka eivät hanki lapsia, saavat näitä merkityksellisyyden kokemuksia esimerkiksi työstään, taiteesta, muiden auttamisesta, luonnosta ja niin edelleen.

• Tykkää
Reactions: päätön
[QUOTE="M33";30276938]Tämä on toki ihan totta. Itse selitän asian niin, että kaikki haluavat elämäänsä merkityksellisyyden kokemuksa, ja lapsen hankinta on siihen helppo, tavallinen, yhteiskunnan ja sosiaalisen ympäristön tukema tapa. Ihmiset, jotka eivät hanki lapsia, saavat näitä merkityksellisyyden kokemuksia esimerkiksi työstään, taiteesta, muiden auttamisesta, luonnosta ja niin edelleen.[/QUOTE]

Mä olen halunnut lapsia hyvin monesta syystä, mutta päälimmäinen syy lienee se, että mä haluan antaa rakkautta, hoivaa ja huolenpitoa. Mun on nyt jotenkin vaikea löytää ihan tismalleen oikeita sanoja, joten selvennän vähän...

Lapsena ostin hamsterin, josta huolehdin. Kun ikää tuli lisää, ostin koiran. Ja toisenkin. Lopulta aika monta. Mulla oli kova tarve hoitaa ja huolehtia sellaisista, jotka nimenomaan tarvitsivat huolenpitoani, koska ilman sitä he eivät pärjäisi. Ja tuossa kohtaa jaoin siis sitä huolenpitoa ja hoivaa koirilleni, jotka tietylä tapaa toimivat "lapsinani" silloin, kun ei vielä ollut niiden ihmislasten aika.

Se oli kuitenkin täysin selvää, että koirat eivät missään nimessä riittäisi hamaan loppuun saakka täyttämään "huolehtimistyhjiötäni" vaan kyllä siihen tarvittaisii se ihan oikea ihmislapsi. Tai oikeastaan kaksi. Tai ehkä kolmekin. Mutta ainakin kaksi. Koirasta huolehtiminen on kuitenkin niin toisenlaista, kuin ihmislapsesta huolehtiminen. Koira pärjää 8 tunnin päivän yksin kotona, ihmislapsi ei.

Saan kyllä merkityksellisiä kokemuksia muiden auttamisesta. Teen melko paljon vapaaehtoistyötä, koska saan siitä hyvää oloa, kun voin auttaa apua tarvitsevia. Saan merkityksellisiä kokemuksia myös eläinten parissa toimiessani. Mutta mikään (ei edes kaikki maailman merkitykselliset tekemiset yhdessä) ei tuota lähellekään sitä tunnetta ja oloa, minkä saan siitä, kun saan hoitaa omaa lastani. Lasta, joka tarvitsee minua, jotta hän selviytyy.

Haluaisin ryhtyä tukiperheeksi. En juuri nyt, kun perheessämme on 3 alle kouluikäistä. Mutta tulevaisuudessa. Aikanaan tulee tilanne, jolloin kotona on vain isoja lapsia...ja mulla on tyhjä syli. Eikä ajatus siitä tunnu kovin kivalta, vaikka aivan varmasti siitäkin elämäntilanteesta nautin muilta osin. On kivaa, kun pääsee taas menemään ja tekemään miehen kanssa asioita enemmän yhdessä. Mutta se ei riitä. Tarvitsen jonkun, jolle voin jakaa huolenpitoa ja hoivaa. Jonkun, josta pidän huolta siten, miten pienestä lapsesta huolta pidetään.

Omia jälkeläisiä en enempää halua. Mutta lastenlapsia toivottavasti aikanaan sitten saan. Mielellään monta. Jo pelkkä ajatus mummoudesta saa hymyn korviin :D Sitten saan taas huolehtia mummon omista pikku kullannupuista. Ja ne mummon omat lapset saavat pienen hengähdystauon arkeen...voivat vaikka sillä välin panostaa parisuhteisiinsa :)

Mun on vaikea nähdä tätä "tarvettani" sellaiseksi, että se olisi muodostunut siksi, että kun "kaikki muutkin tekevät niin". Itse kun en näe asiaa siten, että kaikkien tulisi haluta lapsia ja sitä kautta siis minunkin. Mun nähdäkseni se on aivan yhtä ok, jos ei halua lapsia, kuin se jos haluaa. Ei kaikki halua koiraakaan, vaikka minä haluankin.

• Tykkää
Reactions: päätön
Minusta hyvä parisuhde antaa enemmän kuin ottaa, haluan kumppanuutta ja jakaa arjen sekä ilot ja surut rakkaan ihmisen kanssa. Minusta riski kannattaa ottaa, vaikka parisuhde saattaisi joskus päättyä eroon.

Olen saanut enemmän parisuhteelta kuin antanut, ihan arki toimii paljon paremmin ja jaksaa kun on joku aina auttamassa ja tukemassa. Joku joka välittää ja kuuntelee ja ihan vaan auttaa kantamaan ja luomaan lunta...
Ei kyllä yksin elämisestä tulisi mitään.

Sama kuin lapset, antavat enemmän kuin ottavat, auttavat, kokkaavat, siivoilevat, hääräilevät.

Kyllä perhe on maailman hienoin asia.

Ehkä ongelma ei ole parisuhde, vaan sille asetetut odotukset?

Minä näen asian siten, että yhdessä meillä on enemmän vahvuuksia kuin erikseen. Ymmärrän niitä, joille parisuhde on pelkkää seksiä ja onnen tavoittelua. Heille ei riitä mikään ja heidän laisensa etsivät liian usein tulevaa exää.

Kun katsoo kymmeniä vuosia taaksepäin yhdessä elettyä elämää, yhdessä ratkaistuja ongelmia jne. en vaihtaisi päivääkään pois. Helppoa ei ole ollut, mutta ei tarvitsekkaan: ilman vaikeuksia ei tiedä mikä on hyvää.

Yhteistyössä