Miksi ihmisnaaras käy vieraissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wiltsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wiltsu

Vieras
Aloitinkin tästä uuden aiheen:

Otin kirjastosta mukaani kasan vanhoja tiedelehtiä ilmaiseksi.

Löysin kiinnostavan artikkelin:

Miksi naaras käy vieraissa? (artikkelissa kyse on siis eläinkunnasta)

1. Onko se vain niin kivaa?
Ehkä, mutta koiras pyrkii usein vahingoittamaan myös naarasta, koska haluaa varmistaa isyytensä.

2. Houkuttaako romanttinen illallinen?
Luonnossa niin monien lajien naaraat parittelevat useiden koiraiden kanssa, että tutkijat ovat alkaneet epäillä naaraiden hyötyvän tästä. usein hyönteisurhot tarjoavat neitokaisilleen päivällisen.

3. Eikö kolmesti yhden kanssa riitä?
Suora lainaus: "Toisaalta esimerkiksi meksikonpensasnärhinaaraat voivat ottaa rennommin poikasten ruokinnan, jos niiden pesässä on kahden koiraan poikasia, sillä molemmat isät kantavat pesään ruokaa.

Aina naaraat eivät pysty välttämään paritteluja. Koiraat saattavat myös jahdata naaraita loputtomasti, jos ne eivät suostu paritteluun. Silloin parittelu ehkä takaa rauhan.

Joissakin tapauksissa naaraat parittelevat useiden koiraiden kanssa isyyden hämärtämiseksi."

4. Parempia geenejä metsästämässä?
Eli naaraat haluavat varmistaa geneettisen yhteensopivuuden.

5. Kilpailuttamassa siittiöitä?
"Usean koiraan siittiöt joutuvat kilpailemaan hedelmöityksestä, parhaat kilpailijat hedelmöittävät munat."

6. Kohti kylmää sotaa vai harmoniaa?
"Koiraan kannalta ihanteellisinta olisi, että naaraat, joiden kanssa se on paritellut, eivät enää parittelisi muiden koiraiden kanssa vaan tuottaisivat juuri sen jälkeläisiä. Naaraan kannalta edullisinta olisi puolestaan löytää paras koiras ja paritella sen kanssa.

Nämä koiraiden ja naaraiden väliset eturistiriidat voivat johtaa sukupuolten väliseen kilpavarusteluun: koiraista tulee parempia naaraiden houkuttelijoita, ja naaraista tulee vastustuskykyisempiä koiraiden hurmausyrityksille."

Summasummarum: Samat syyt kuin ihmisnaaraalla....

Olen elämässäni tasan yhden kerran pettänyt miestäni. Eli siis "käynyt vieraissa".

Aihe vaan tuli pinnalle, kun miesystäväni kysyi, että seurustelisinko hänen kanssaan. (Olemme tapailleet lähes 5 kuukautta ja olen korostanut sitä, että niin kauan kuin vaan tapaillaan, molemmilla on oikeus tapailla myös muita).

Aloin miettiä syitä, miksi en seurustelisi. Seurustellessani en historiani tuntien "käy vieraissa". Liittyykö se jotenkin sukupuoleen? Voinko seurustella ja käydä vieraissa?

Olen elämässäni tasan yhden kerran pettänyt miestäni. Eli siis "käynyt vieraissa".

Aihe vaan tuli pinnalle, kun miesystäväni kysyi, että seurustelisinko hänen kanssaan. (Olemme tapailleet lähes 5 kuukautta ja olen korostanut sitä, että niin kauan kuin vaan tapaillaan, molemmilla on oikeus tapailla myös muita).

Aloin miettiä syitä, miksi en seurustelisi. Seurustellessani en historiani tuntien "käy vieraissa". Liittyykö se jotenkin sukupuoleen? Voinko seurustella ja käydä vieraissa?

Olet joskus selittänyt että mielestäsi se ei ole pettämistä jos on aviomiehen lupa käydä vieraissa. Jos noin on, niin ehkä kantsis selittää tuolle miehelle mitä SINÄ tarkoitat pettämisellä ettei tule väärinkäsityksiä.

Viimeksi muokattu:
en nyt ole pysynyt kesän aikana näköjään ollenkaan ajan tasalla palstamme rouvan tekemisissä. Sitä se tekee kun on poissa muutaman kuukauden täältä.

Wiltsu olet siis tapaillut uutta miestä jo 5 kuukautta. Miten se on mahdollista?
Vasta keväällähän sinun avio-onnesi kukoisti omien sanojesi mukaan niin hienosti ettei tosikaan. Kauppakin laitettiin aatelissukuisen aviomiehen kanssa pystyyn ja siellähän sinä myyjänä aloitit uuden uran. Kiinteistöjen välittäminen jäi taakse.

Miten se nyt noin nopeasti ero tuli tästä ihanasta maskuliinisesta sepästä?
Mikä sai ihanan avioliiton noin äkkiä lopahtamaan?

Olet kyllä niin pesunkestävä narsisti, kuin vain olla voi. Oikein oksettaa tuollainen hallinta, missä on "tapailua" ja seurustelua. Ilmeisesti tapailu on se vaihe suhteesta, jolloin toisen hallinta alkaa, eikä vasta sitten seurustelussa. Tapailu on rakastumista, mutta jos haluan hallita, niin kylvän epävarmuutta ja sitoutan toisen minuun olemalla valmis muillekin. Terve rakastunut ihminen hätääntyy ja on ihmeissään "tapailusta", mutta ei hän sitä tajua, että takana on kylmästi laskelmoiva ihminen, joka osaa manipuloida.

Jos minulle ihastuneelle ihmiselle toinen ilmoittaa, että hän tapailee muitakin, niin kiitos ei, tapaile vain niitä muita, minä olen aivan liian arvokas ihminen kauppaamaan itseäni, kun en edes tiedä mitä olen saamassa.

Viimeksi muokattu:
- en ole halunnut pesääni useamman koiraan jälkeläisiä, yhdenkin jälkeläisissä on ollut yksin tekemistä, vaikka koiraskin pesi pesässämme.
- elo ja olo ei ihmiskoiraan kanssa ole turvattua eikä se aina kanna pesään ruokaa, puhumattakaan, jos siihen samaan pesään olisi useampia isiä ehdolla.
- kovasti ihmiskoiras yrittää pitää muut koiraat loitolla oli siihen aihetta eli ei
- jälkeläistensä hoivaamisesta ja turvaamisesta ihmiskoiras ei ole läheskään yhtä huolestunut, kuin omasta hyvästään

Vieraisiin ihmisnaaras menee useimmiten seuraavista syistä:
- kotikoiras on laiska petipuuhissa
- kotikoiras ei anna huomiota edes vongatessaan
- kotikoiras on itsekäs ja omahyväinen
- kotikoiras ei enää kiinnosta
- vieraan koiraan puutteita ei vielä tiedä
- vieras koiras antaa huomiota vongatessaan
- vieras koiras kiihottaa uteliaisuutta
- vaihtelu virkistää
- halu testata, onko viehättääkö enää yleensä ketään koirasta
- kotikoiras ei puhu eikä pussaa, vieras tekee molempia ja vielä hemmottelee muutoin

1. Onko se vain niin kivaa?
Ehkä, mutta koiras pyrkii usein vahingoittamaan myös naarasta, koska haluaa varmistaa isyytensä.

2. Houkuttaako romanttinen illallinen?
Luonnossa niin monien lajien naaraat parittelevat useiden koiraiden kanssa, että tutkijat ovat alkaneet epäillä naaraiden hyötyvän tästä. usein hyönteisurhot tarjoavat neitokaisilleen päivällisen.

3. Eikö kolmesti yhden kanssa riitä?
Suora lainaus: "Toisaalta esimerkiksi meksikonpensasnärhinaaraat voivat ottaa rennommin poikasten ruokinnan, jos niiden pesässä on kahden koiraan poikasia, sillä molemmat isät kantavat pesään ruokaa.

Aina naaraat eivät pysty välttämään paritteluja. Koiraat saattavat myös jahdata naaraita loputtomasti, jos ne eivät suostu paritteluun. Silloin parittelu ehkä takaa rauhan.

Joissakin tapauksissa naaraat parittelevat useiden koiraiden kanssa isyyden hämärtämiseksi."

4. Parempia geenejä metsästämässä?
Eli naaraat haluavat varmistaa geneettisen yhteensopivuuden.

5. Kilpailuttamassa siittiöitä?
"Usean koiraan siittiöt joutuvat kilpailemaan hedelmöityksestä, parhaat kilpailijat hedelmöittävät munat."

6. Kohti kylmää sotaa vai harmoniaa?
"Koiraan kannalta ihanteellisinta olisi, että naaraat, joiden kanssa se on paritellut, eivät enää parittelisi muiden koiraiden kanssa vaan tuottaisivat juuri sen jälkeläisiä. Naaraan kannalta edullisinta olisi puolestaan löytää paras koiras ja paritella sen kanssa.

Summasummarum: Samat syyt kuin ihmisnaaraalla....

Tuossa keskityttiin vieraissa käymiseen ainoastaan lisääntymisen ja suvun jatkamisen ja sen turvaamisen näkökulmasta. Entäs ne "ihmisnaaraat" joilla ei ole halua eikä aikomustakaan jatkaa sukua, vaan jotka päinvastoin pyrkivät välttämään sitä kaikin tavoin? Mitä syitä heillä sitten on käydä vieraissa?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä