Miksi imetyksen lopetus on niin vaikeaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
miten siitä tulee huono omatunto? yli 50% ajasta koko touhu ärsyttää, eritoten kun lapsi haluaisi tissiä kaiken aikaa. Ja niinkun kaikki sanoi että taaperon imetys on helppoa, muutaman kerran päivässä.

Ikää lapsella 1 v. 3 kk ja haluaa tissiä joku 5 krt päivässä. Öisin kitisee ja tissiä puolet yöstä, vaikka ei saakkaan. Kova on nautiskelemaan ja hiplaamaan, koko ajan kädet liiveissä. En usko että jaksan vierottaa lapsentahtisesti, miten se tälläisen lapsen kanssa muka onnistuu?

Jos siitä tulee huono omatunto, niin mietitkö lapsen tarpeita vai jonkun muun? Jos jonkun muun, niin unohda ne. Jos taas lapsen tarpeita, niin onko nyt oikea aika vieroittaa? Voi ollakin, jos se itselle on liian raskasta tai ärsyttävää, mutta toisaalta lapsella menee ne lähetymis- ja etääntymisvaiheet kausittain, ja juuri silloin kun äidistä tuntuu että muksu roikkuu kiinni rasittavuuteen asti, voi olla vaikein hetki yrittää venyttää napanuoraa. Kuukauden päästä se voi sujua jo paljon helpommin. Pätee siis sekä imetykseen että muuhunkin.

Meidän lapsonen kävi tuossa vaiheessa rinnalla päivisin vähintään sen viisi kertaa, ja useamman kerran yössä. 1v2kk-1v4kk tuli useampi hammas, ja se myös vaikutti ihan selvästi hänellä asiaan varsinkin öisin. Silloin yritin rajoittaa jatkuvaa tissillä roikkumista öisin, mutta kun ei kymmeneen päivään kukaan talossa ollut nukkunut, niin luovutin. Sitten 1v4kk - 1v5kk vähensi itse yösyönnit yhteen aamuyön syöntiin, mutta kun se aamuyön syönti alkoi kuukauden päästä venyä kello viidestä seitsemään, niin puolitoistavuotiaana vieroitin yösyönneistä. Silloin se kävi hyvin kivuttomasti. Puoli vuotta jatkoin vielä päiväimetyksiä, jotka karsiutuivat aika lailla itsestään lopulta yhteen, ja 2-vuotispäivää seuraavalla viikolla lapsi kolmen päivän kesälomareissulla yksinkertaisesti unohti pyytää maitoa, ja siihen loppui meidän imetys :) En kerro tätä siksi, ettetkö saisi vieroittaa jos aika tuntuu nyt oikealta vaan siksi, että ihan oikeasti ne lapset saattaa itse vähentää tai jopa lopettaa ;)

Jos vieroitus on ajankohtainen niin toivottavasti saat siihen hyvät vinkit, minulla on vähän huonosti antaa.

Tuntuu nimenomaan että se on lapselle niin tärkeää :/ olisin halunnut lopettaa jo siinä 1 vuoden kohdilla, vähensinkin mutta lapsi oli täysin raivona ja itkuinen aina kun ei saanut. En jaksanut viikkoa kauempaa pitää kiinni vähentyneistä kerroista. Ajattelinkin että on joku takertumisvaihe, mutta sitä takertumista on nyt jatkunut kyllä kuukausikaupalla. No, jospa se kohta meidänkin muksu kävis jonkun etääntymisvaiheen läpi :P Ja hampaita tulee kyllä nyt ahkerasti, sekin vaikuttaa varmasti.

Tiedätkö sellaisen keskustelufoorumin kuin Maitolaituri? En pysty nyt puhelimella suoraa linkkiä laittamaan, mutta sieltä löytyy väkeä jonka kanssa voi jakaa imetysärsytyksen, saada kannustusta jatkamaan tai vinkkejä lopettamiseen ihan sen mukaan mitä itse toivot.