Jos siitä tulee huono omatunto, niin mietitkö lapsen tarpeita vai jonkun muun? Jos jonkun muun, niin unohda ne. Jos taas lapsen tarpeita, niin onko nyt oikea aika vieroittaa? Voi ollakin, jos se itselle on liian raskasta tai ärsyttävää, mutta toisaalta lapsella menee ne lähetymis- ja etääntymisvaiheet kausittain, ja juuri silloin kun äidistä tuntuu että muksu roikkuu kiinni rasittavuuteen asti, voi olla vaikein hetki yrittää venyttää napanuoraa. Kuukauden päästä se voi sujua jo paljon helpommin. Pätee siis sekä imetykseen että muuhunkin.
Meidän lapsonen kävi tuossa vaiheessa rinnalla päivisin vähintään sen viisi kertaa, ja useamman kerran yössä. 1v2kk-1v4kk tuli useampi hammas, ja se myös vaikutti ihan selvästi hänellä asiaan varsinkin öisin. Silloin yritin rajoittaa jatkuvaa tissillä roikkumista öisin, mutta kun ei kymmeneen päivään kukaan talossa ollut nukkunut, niin luovutin. Sitten 1v4kk - 1v5kk vähensi itse yösyönnit yhteen aamuyön syöntiin, mutta kun se aamuyön syönti alkoi kuukauden päästä venyä kello viidestä seitsemään, niin puolitoistavuotiaana vieroitin yösyönneistä. Silloin se kävi hyvin kivuttomasti. Puoli vuotta jatkoin vielä päiväimetyksiä, jotka karsiutuivat aika lailla itsestään lopulta yhteen, ja 2-vuotispäivää seuraavalla viikolla lapsi kolmen päivän kesälomareissulla yksinkertaisesti unohti pyytää maitoa, ja siihen loppui meidän imetys

En kerro tätä siksi, ettetkö saisi vieroittaa jos aika tuntuu nyt oikealta vaan siksi, että ihan oikeasti ne lapset saattaa itse vähentää tai jopa lopettaa
Jos vieroitus on ajankohtainen niin toivottavasti saat siihen hyvät vinkit, minulla on vähän huonosti antaa.