Miksi joidenkin mielestä köyhällä tai pienituloisilla ei saisi olla nettiä eikä tietokonetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskeleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskeleva yh

Vieras
Kun täällä joku kyselee vinkkejä miten selvitä pienellä rahalla niin jotkut käskee myydä tietokoneen ja sulkemaan netin. Miksi ihmeessä?

Itsellä on käytettynä ilmaiseksi saatu kone ja tuskin tuosta paljoa rahaa saisi jos sitä yrittäisi myydä. Netti on halvin mahdollinen. Nettiä todellakin tarvitsen koska pitää tehdä osaa opiskeluja etänä eikä kirjaston koneelle voi mennä niin pitkäksi aikaa. Saan myös tuon netin hinnalla pidettyä yhteyttä moneen ihmiseen eikä puhelinlasku kasva liikaa. Toki on myös se vapaa-aika tässä eli tulee joskus vain surffailtua netissä tai katsottua ohjelmia. Joidenkin mielestä ei köyhällä tai pienituloisella saa olla mitään mistä nauttia.

niin ja netti on työkalu töiden ja palveluiden luo, tänä päivänä KAIKKI tuntuu olevan netissä. Yleensä vuokratkin sisältää nettiyhteydet tänä päivänä (itsellä ainakin).

Alkuperäinen kirjoittaja köyhiss;27426767:
niin ja netti on työkalu töiden ja palveluiden luo, tänä päivänä KAIKKI tuntuu olevan netissä. Yleensä vuokratkin sisältää nettiyhteydet tänä päivänä (itsellä ainakin).

Ei täällä missään asunnossa kuulu netti vuokraan.

No en käsitä. Netti on nykyään ihan välttämätön jos haluaa pysyä maailman menossa mukana. Ei tarvitse tilata lehtiä eikä pitää edes telkkaria jos on kotona netti.

Työpaikkailmoitukset,verkkopankki,opiskelijan verkkokurssit ym... ja eikös koululaistenkin "reissuvihko" ole nykyään netissä? Facebook sitä ja facebook tätä,katso tarkemmat ohjeet nettisivuiltamme ym ym ym.

Mut joo,kai sitä köyhän pitäis päivittäin raahautua kirjastoon vaikka räntäsateessa,valmiiksi jo vaikea elämä niin miksi siitä ei voisi tehdä vielä vähän vaikeampaa.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
He eivät tajua, ettei se juuri mitään maksa (meidän taloyhtiössä kuuluu 2 megainen yhteys yhtiövastikkeeseen), sukulaisista taas voi saada vanhoja koneita ilmaiseksi.

[QUOTE="vieras";27426802]Mikäs siinä jos siihen on varaa.

Ehkä idea perustuu siihen että sitä nettiä pystyy käyttämään monessa paikassa ilmaiseksikin?[/QUOTE]

Kavereiden luona? Äidin luona? Kirjastossa?

Oisko susta kiva kustantaa sun rahattomien kavereiden netin käyttö? Ne tulis aina sun luo maksaa laskunsa ja surffailemaan mol:in sivuilla ;)

Jos sossun asiakkaiden ruhtinaalisista rahoista pitäis jotain vähentää niin oisko vaikka se aikakausilehti tms. Mitä semmosella enää nykyään mitään tekee kun kaikki on siellä netissä.

[QUOTE="vieras";27426832]No en käsitä. Netti on nykyään ihan välttämätön jos haluaa pysyä maailman menossa mukana. Ei tarvitse tilata lehtiä eikä pitää edes telkkaria jos on kotona netti.

Työpaikkailmoitukset,verkkopankki,opiskelijan verkkokurssit ym... ja eikös koululaistenkin "reissuvihko" ole nykyään netissä? Facebook sitä ja facebook tätä,katso tarkemmat ohjeet nettisivuiltamme ym ym ym.

Mut joo,kai sitä köyhän pitäis päivittäin raahautua kirjastoon vaikka räntäsateessa,valmiiksi jo vaikea elämä niin miksi siitä ei voisi tehdä vielä vähän vaikeampaa.[/QUOTE]

Ainakin täällä käytetään lasten sähköistä reissuvihkoa. Itse pidän sitä todella kätevänä.

[QUOTE="vieras";27426832]No en käsitä. Netti on nykyään ihan välttämätön jos haluaa pysyä maailman menossa mukana. Ei tarvitse tilata lehtiä eikä pitää edes telkkaria jos on kotona netti.

Mut joo,kai sitä köyhän pitäis päivittäin raahautua kirjastoon vaikka räntäsateessa,valmiiksi jo vaikea elämä niin miksi siitä ei voisi tehdä vielä vähän vaikeampaa.[/QUOTE]

Juu, ja varsinkin jos lähim kirjasto sijaitsee n. 10km päässä eikä julkisia kulkuyhteyksiä ole. Eli auto sihen lisäks sitten oltava....

Itse opiskelin pari vuotta ilman nettiä ja konetta, enkä kokenut sitä ylivoimaisen vaikeaksi.

Koulun kirjastossa käytin konetta lähes päivittäin, kirjastossa kävin ja kahvilassa jossa oli ilmainen nettimahdollisuus.

Miten on vaikeaa jäädä koulun jälkeen esim. tunniksi koulun kirjastoon hoitamaan laskut, koulutehtäviä ym.?

[QUOTE="vieras";27426879]Itse opiskelin pari vuotta ilman nettiä ja konetta, enkä kokenut sitä ylivoimaisen vaikeaksi.

Koulun kirjastossa käytin konetta lähes päivittäin, kirjastossa kävin ja kahvilassa jossa oli ilmainen nettimahdollisuus.

Miten on vaikeaa jäädä koulun jälkeen esim. tunniksi koulun kirjastoon hoitamaan laskut, koulutehtäviä ym.?[/QUOTE]

On se vaikeaa jos on vaikkapa lapsia jotka tulee hakea hoidosta tiettyyn aikaan. Ei se varmaan jollekin nuorelle sinkulle olekaan hankalaa mutta kyllä perheellinen ihminen joutuu huomattavasti enemmän suunnittelemaan menonsa.

Mä en edes tiedä miten olen tullut toimeen ilman nettiä.. Paikkojen aukioloajat,reseptit,nettikaupat,ihan jokapäiväiset asiat löytyvät netistä niin helposti. Jos vaikka illalla kymmenen aikaan tulee mieleen joku juttu että ainiin,se ja se asia piti tarkistaa niin eikun nettiin vaan ja se on sillä hoidettu. Netti niputtaa niin monta asiaa yhteen kätevästi että olisin melkeinpä valmis luopumaan mistä tahansa muusta paitsi siitä :)

[QUOTE="vieras";27427000]On se vaikeaa jos on vaikkapa lapsia jotka tulee hakea hoidosta tiettyyn aikaan. Ei se varmaan jollekin nuorelle sinkulle olekaan hankalaa mutta kyllä perheellinen ihminen joutuu huomattavasti enemmän suunnittelemaan menonsa.

Mä en edes tiedä miten olen tullut toimeen ilman nettiä.. Paikkojen aukioloajat,reseptit,nettikaupat,ihan jokapäiväiset asiat löytyvät netistä niin helposti. Jos vaikka illalla kymmenen aikaan tulee mieleen joku juttu että ainiin,se ja se asia piti tarkistaa niin eikun nettiin vaan ja se on sillä hoidettu. Netti niputtaa niin monta asiaa yhteen kätevästi että olisin melkeinpä valmis luopumaan mistä tahansa muusta paitsi siitä :)[/QUOTE]

Onneksi se on vapaasti valittavissasi mihin vähät roposi käytät.

Mutta välttämättömyys se netti ei ole, ilmankin pärjää.

Nykymaailmassa helppoudesta ja mukavuudesta joutuu aina maksamaan, köyhällä ei aina mukavuuksiin ole varaa.

[QUOTE="vieras";27426878]Kirjastoissa voi käyttää nettiä ilmaiseksi, sen takia sen hommaaminen kotiin on mielestäni turhaa, jos ei sitä itse kykene maksamaan.[/QUOTE]

Mä laitan kyllä netin samaan kastiin puhelimen ja sanomalehden kanssa että joo,oikeassa olet,niiden hommaaminen on turhaa jos ei niitä itse kykene maksamaan. Puhelut voi soittaa naapurin kännykällä vaikkapa vessan siivousta vastaan ja lehdet löytää kätevästi roskiksesta lähes uutena. Kirjastoonkin kipaisee äkkiä koulupäivän jälkeen vaikkapa kolmen lapsen kanssa maksamaan laskut ja hoitamaan muut juoksevat asiat.

Jos haluaa illalla vaikkapa tarkistaa bussiaikataulut niin kipaisee ensin sinne naapuriin,soittaa äidille että viitsitkö tarkistaa netistä sen ja sen bussin lähtöajan ja sit kun oot tarkistanut niin lähetä mulle savumerkkejä tai soita tähän naapurin puhelimeen.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
[QUOTE="vieras";27427021]Onneksi se on vapaasti valittavissasi mihin vähät roposi käytät.

Mutta välttämättömyys se netti ei ole, ilmankin pärjää.

Nykymaailmassa helppoudesta ja mukavuudesta joutuu aina maksamaan, köyhällä ei aina mukavuuksiin ole varaa.[/QUOTE]

Onneksi olen työssäkäyvä ja omillani toimeentuleva ihminen mutta ei se kaikkien kohdalla tarkoita sitä että empatiakyky olisi täysin kuollut ;) Muistan todella elävästi opiskeluajan esikoisen ollessa vauva ja oishan se aika säätämistä ollut jos noinkin perusasia kuin internetyhteys olisi ollut bussimatkan ja ajanvarauslistan takana. Vai meinaatko että sinne kirjastoon voi vaan mennä rötkähtää koneelle?

Eihän vessapaperikaan ole välttämättömyys,ilmankin pärjää.

[QUOTE="vieras";27426879]Itse opiskelin pari vuotta ilman nettiä ja konetta, enkä kokenut sitä ylivoimaisen vaikeaksi.

Miten on vaikeaa jäädä koulun jälkeen esim. tunniksi koulun kirjastoon hoitamaan laskut, koulutehtäviä ym.?[/QUOTE]

Osa opiskelusta etänä ja netissä pitää olla tiettynä aikana paikalla! Ei kirjasto ole edes aina auki silloin kun pitää olla paikalla. Koulu sijaitsee 40km:n päässä eikä sielläkään aina välttämättä pääse koneelle kun on opetusta niillä koneilla. Ja olisi se hankalaa keskittyä luentoon kun ympärillä hälisee muita ihmisiä.

Kyllä on todella vaikeaa jäädä koulun jälkeen hoitamaan tuollaisia asioita kun pitää ehtiä tiettyyn bussiin jos haluaa kotiin päästä sinä päivänä. Lapsen kannalta ei voi notkua jossakin muualla kuin kotona miten sattuu. Kotona tehtävien teko onnistuu helposti kun lapsi tekee omia läksyjään, itse samalla teen ruokaa yms.

Helppo se on lapsettoman ihmisen tehdä noin kuin sä kirjoitit.

[QUOTE="vieras";27427035]Mä laitan kyllä netin samaan kastiin puhelimen ja sanomalehden kanssa että joo,oikeassa olet,niiden hommaaminen on turhaa jos ei niitä itse kykene maksamaan. Puhelut voi soittaa naapurin kännykällä vaikkapa vessan siivousta vastaan ja lehdet löytää kätevästi roskiksesta lähes uutena. Kirjastoonkin kipaisee äkkiä koulupäivän jälkeen vaikkapa kolmen lapsen kanssa maksamaan laskut ja hoitamaan muut juoksevat asiat.

Jos haluaa illalla vaikkapa tarkistaa bussiaikataulut niin kipaisee ensin sinne naapuriin,soittaa äidille että viitsitkö tarkistaa netistä sen ja sen bussin lähtöajan ja sit kun oot tarkistanut niin lähetä mulle savumerkkejä tai soita tähän naapurin puhelimeen.[/QUOTE]

On eri asia maksaa pari laskua yms. koneella kuin tehdä tehtäviä ja seurata virtuaaliluentoa!!!

[QUOTE="a p";27427062]On eri asia maksaa pari laskua yms. koneella kuin tehdä tehtäviä ja seurata virtuaaliluentoa!!![/QUOTE]

Hei,tää oli kirjoitettu vähän pilke silmäkulmassa :) Oon samoilla linjoilla kuin säkin,nykyaikana nettiyhteys on lähes välttämättömyys ellei halua käyttää kohtuutonta osaa vapaa-ajastaan asioidensa hoitamiseen.

[QUOTE="vieras";27427074]Elämä on vaikeata jos siitä tekee sellaisen.

- Joku palstalainen-[/QUOTE]

Mun elämää internet helpottaa huomattavasti eli ei tuo sun kommentti kyllä mitenkään muhun liity. Mä vain kerroin minkälaista opiskelua mulla on ja että kirjaston koneilla tuollainen ei aina edes onnistuisi hoitaa.

Täällä korvessa kun asutaan netti korvaa monet reissut 30km päähän kylälle.
Maksetaan laskut verkkopankissa, hoidetaan kelahakemukset, työhakemukset, pidetään yhteyttä sukulaisiin s-postilla, lähetetään lapsen synttäri yms. kuvat sähköisesti mummoille yms, verojutut, päivähoito asiat menee netissä, katsotaan juna- ja bussi aikataulut, luetaan lehdet, tilataan autoon varaosat jne... melkein kaikki hoidetaan netissä eikä tartte tuhlata bensaa joka pikku asian takia kaupunkiin menoon. Ja sama bensa menisi jos kirjastoon pitäisi lähteä koneelle istumaan, ja missä välissä senkin kerkeisi kun täällä tuppukylässä kirjasto ei montaa tunita päivässä ole auki.
Se 20 e kuussa on pieni hinta noiden kaikkien asioiden hoidosta,
ja kone saatiin ilmaiseksi sukulaisilta.

Netti nyt vaan ei ole ensimmäisten asioiden joukossa tarpeissa.

Ruoka, vuokra, sähkö,puhelin, laskut, lapsen tarpeet jne.

Jos välttämättömyyksistä jää yli niin siitä vain nettiin. :)
Jos yllämainittujakaan ei saa hoidettua niin netti on turha.

Yhteistyössä