Miksi joidenkin mielestä köyhällä tai pienituloisilla ei saisi olla nettiä eikä tietokonetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskeleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taitaa nykyisin olla aika tyhjän kanssa alkaa myymään vanhaa konetta ja monessa vuokra-asunnossa tuo netti liittymä "ilmainen" siis sisältyy vuokraan. Joten eipä siinä voita mitään vaikkei sellaisessa asunnossa nettiä käyttäisi. Sama vuokra oli se liittymä tai ei. Tietokone työttömällä on melkein paras mahdollinen väline ja apukeino jos haluaa asioida työkkärissä tai olla yhteydessä tuleviin työpaikkoihin. Melkein kaikki asiointi on siirretty nettiin ja se on halvempaa ja helpompaa kuin mennä jonottelemaan paikanpäälle tai soittaa.

Netistä ja tietokoneesta on helppo kuittailla, koska voi olettaa kirjoittajan ne omistavan. Voisihan sitä sanoa, että "myy auto" tai "myy se ylimääräinen ruokapöytä". Mutta mistä tietäisi kirjoittajan ne omistavan? SIKSI on helppoa käskeä myymään tietokone ja lopettaa netti.

En ymmärrä. Netit on nykyään halpoja ja oikeasti välttämättömiä esimerkiksi opiskelussa tai työnhaussa. Puhumattakaan kuinka paljon helpommaksi ja halvemmaksi se tekee kaikki muut käytännön asiat, kelan kanssa asioinnit, laskujen maksamisen, uutisten lukemisen jne.

[QUOTE="vieras";27426879]Itse opiskelin pari vuotta ilman nettiä ja konetta, enkä kokenut sitä ylivoimaisen vaikeaksi.

Koulun kirjastossa käytin konetta lähes päivittäin, kirjastossa kävin ja kahvilassa jossa oli ilmainen nettimahdollisuus.

Miten on vaikeaa jäädä koulun jälkeen esim. tunniksi koulun kirjastoon hoitamaan laskut, koulutehtäviä ym.?[/QUOTE]

Kaikkien koulu ei ole sellaista, että ne tehtävät saisi tehtyä tunnissa vaan siellä kirjastossa pitäisi sitten koulun jälkeen olla jotain 4-6 tuntia ja olisi se varmaan kiva esim. syödäkin jotain ja nähdä vaikka puolisoa tai lapsia jos niitäkin on.

Ilmeisesti jonkun mielestä netti ja tietokone ovat jotain "luksusta". Outoa, että nimenomaan niistä luopumista ehdotetaan, vaikka käytetystä koneesta ei todellakaan saa juuri mitään. Kuka maksaisi vaikka viisi vuotta vanhasta (halpis)tietokoneesta paria kymppiä enempää, kun ei ole takeita siitä, kuinka kauan se toimii?

Koskaan ei ehdoteta myymään astioita, kirjoja, polkupyörää, kestovaippoja, yms. vaikka enemmänhän niistä saisi rahaa. Itse en toki lähtisi sillekään linjalle, koska eihän kenenkään köyhyys siitä poistu, että myy vaikka astiansa pois ja saa siitä muutaman kympin rahaa - kuten ei sen tietokoneenkaan myynnistä.

Ja jos netti maksaa vaikka kympin kuukaudessa, niin eipä sillä säästöllä juuri juhlita.

Mun mielestäni se kuuluu kaikille. Samanlainen välttämättömyys kuin puhelinkin. Nykyisin on niin paljon asioita, jotka pitää hoitaa netissä tai ainakin on helpompaa ja halvempaakin hoitaa netissä. Kaikilla ei ole kirjastoa lähellä ja on se tympeetäkin lähteä pitkäksi aikaa esim. opiskeluhommia kirjastoon tekeen.

Mä kyllä suon netin kaikille, myös niille, jotka ei itse ehkä sitä maksamaan pysty. Turhempaankin rahaa menee.

No mä asun myös kauempana kylältä, eikä täällä mitään julkisia kulje. Ja hoidan kaiken netissä, maksaa 9.90 kk, tai halvemmallakin saisi kai nykyään. Nytkin käytän ihan peruspuhelimella, vaikka onhan tuo vuosia vanha läppäri tuossa...
Mulla ei menekään keskimäärin kuussa yhtään killinkiä puhelinkuluihin, koska hoidan yhteydenpidon netissä.
Ja tosiaan eläkkeellä kun olen, niin ei ole noita pakollisia rientojakaan päivittäin sinne kirjaston lähelle.
Mutta jotkut ihmiset vaan ovat niin yksinkertaisia, ja pudonneet kelkasta, etteivät oikein vissiin osaa käyttää nettiä hyödykseen, eivätkä ymmärrä, miten paljon se säästää.
Olen tässä viimeisen kuukauden aikana hoitanut niin monta ajanvaraustakin netin kautta, että varmasti monta tuntia olisi saanut puhelimessa jonottaa.
Joo, olen syömättä viikonkin kuussa, mutta netistä en sen vuoksi luopuisi, että se kymppi säästyisi:)

[QUOTE="vieras";27427351]taas tämä sama e-p:n ruusu teki aloituksen, tarkoituksenaan saada riita aikaan jos joku jotain kommentoi.[/QUOTE]
Ketähän mahdat tarkoottaa? Et ainakaa mua koska ei mulla oo mitään verkkoluentoja kuten ap:lla näyttää olevan.

Tai miks mä edes kysyn ketä tuolla vittuululla tarkootit. Melkoosen huvittavaa olettaa, että mä oon ap. Ehkä kannattaas elää palstan ulkopuolellaki niin ei tarvitte kuvitella täällä kirjoottavista vaikka mitä. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27427444:
Ilmeisesti jonkun mielestä netti ja tietokone ovat jotain "luksusta". Outoa, että nimenomaan niistä luopumista ehdotetaan, vaikka käytetystä koneesta ei todellakaan saa juuri mitään. Kuka maksaisi vaikka viisi vuotta vanhasta (halpis)tietokoneesta paria kymppiä enempää, kun ei ole takeita siitä, kuinka kauan se toimii?

Koskaan ei ehdoteta myymään astioita, kirjoja, polkupyörää, kestovaippoja, yms. vaikka enemmänhän niistä saisi rahaa. Itse en toki lähtisi sillekään linjalle, koska eihän kenenkään köyhyys siitä poistu, että myy vaikka astiansa pois ja saa siitä muutaman kympin rahaa - kuten ei sen tietokoneenkaan myynnistä.

Ja jos netti maksaa vaikka kympin kuukaudessa, niin eipä sillä säästöllä juuri juhlita.

Mun netti maksaa jonku vajaan kympin. Tietokone on veljen vanha ja tätä ennen mulla oli siskon vanha kone. Nuo koneet, näyttö, näppis, hiiret ja kaiuttimet on ilmaaseksi saatuja. Keskusyksikööstä ei kyllä varmaan saisi paljon mitään tai ilman pitääs antaa, että ne joku huolii.

Toki saa, mutta joskus vetää mielen matalaksi. Tuttavaperhe elää vain tuilla, monta kouluikäistä. On uusi läppäri, ipad, pöytäkone, kaikilla uutta kosketusnäyttöpuhelinta, netti maksiminopeudella ja laaja paketti maksukanavia.
Mitäs tässä itse turhaan kärvistelee töissä. Vanha sanontakin jo kertoo, että viisas pääsee vähemmällä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27428031:
Toki saa, mutta joskus vetää mielen matalaksi. Tuttavaperhe elää vain tuilla, monta kouluikäistä. On uusi läppäri, ipad, pöytäkone, kaikilla uutta kosketusnäyttöpuhelinta, netti maksiminopeudella ja laaja paketti maksukanavia.
Mitäs tässä itse turhaan kärvistelee töissä. Vanha sanontakin jo kertoo, että viisas pääsee vähemmällä.

Osamaksulla ostavat varmaan nuo, miten muuten vois tuilla elävillä olla kaikkiin noihin varaa. Ei mulla ainakaa oo. Läppärin haluaasin, mutta ei oo varaa ostaa sellaasta. Kosketusnäyttöpuhelin mulla on, mutta makso 49,90 lähes vuosi sitte. Likalla sama puhelin käytettynä ja isänsä ehkä ostaa uuden. Netti meillä ei oo maksiminopeudella ja mitää maksukanavia ei oo.

ruvetaas miettii mitkä kaikki asiat eivät ole välttämättömyyksiä.esim suurin osa kodin elektroniikasta.mikro ,kahvinkeitin,vedenteitin ,telkkari jne ja joo vaatteitakaa ei tarvii kun ne välttämättätömät ja toki niitä voi paikata jne.ja korut myös turhia,iso osa hygienaituotteista,ja mitä tekee maksullisilla harrastuksilla ei nekää pakollisia tai saati sitten baarissa juominen..nämä ovat asioita jotka helpottavat ja tuovat sisältöä elämää eli musta toi ettei se ole välttämättömyys kommentti on typerä.ja netti nykyä tod edullinen toki sekää ei ole välttämätön :D

No minun mielestä köyhillä ja pienituloisilla juuri kannattaa se tietokone ja netti olla. Niin paljon asiointia voi toimittaa netitse, ja onhan se säästöä paikalla käynnin sijaan. Laskunmaksut, hakemukset, yms. Uutiset ilmaiseksi lehdentilauksen sijaan; kaikenlaiset ohjeet (reseptit, ompelu- ja neulontaohjeet, tarjoukset, vinkit...)

Ei sen koneen tarvitse olla kallis, eikä nettiyhteydenkään. Ennemmin ihmettelen,miten nykyään jotkut pärjää ilman :)

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija

Yhteistyössä