Miksi joitakin ärsyttää niin paljon, että toiset elävät avoliitossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itse naimisissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itse naimisissa

Vieras
Useammalta keskustelupalstalta ja lehtien kommenttiosioista on saanut vuosien ajan lukea ihmeellistä avoliiton väheksymistä ja haukkumista. Siis miksi ihmeessä? Eihän muiden avoliitot näiden vikisijöiden omiin avioliittoihin ja parisuhteisiin vaikuta.

Tässä joitakin kummallisuuksia joita olen saanut lukea:
-Avoliitossa pidetään takaportti auki ja etsitään jos löytyisi parempi.
-Avoliitossa elävä ei halua sitoutua.
-Avoliitossa elävän saa iskeä koska varattu on vasta avioliitossa.
-Avoliitto on avoin suhde jossa saa olla muidenkin kanssa.
-Avoliitosta on helppo erota, sen kun vain lähtee.
-Erosta puhutaan vain silloin kun kyse on avioliitosta.
-Avoliitto on vain ystävyysmuoto.

Oma mielipide näihin luettelemiini kohtiin tässä:
-Avoliitto ei ole takaportin auki pitämistä tai paremman odottelua vaan yksi parisuhteen muoto.
-Avioliitto on yhtälailla sitoutumista, ei yhteen muuttaminen ole mikään pikkujuttu. Itse olen sitoutunut heti seurustelun alusta. Moni elää avoliitossa, on yhteinen asuntolaina ja lapset. Siinä sitä vasta on sitoutumista.
-Ei saa iskeä avoliitossa elävää koska hän on varattu.
-Avoliitto ei tarkoita avointa suhdetta eikä muiden kanssa panemista. Itse haluan uskollisuutta heti seurustelun alussa, jo ennen yhteen muuttamista.
-Jos haluaa erota ja lähteä, niin sen tekee on sitten avoliitossa tai naimisissa. Avoliitto ei tarkoita sitä, että eroaminen olisi helppoa.
-Avoliitto on parisuhteen yksi muoto eikä mikään pelkkä ystävyysmuoto.

Siis oikeasti! Miten voi aikuisia ihmisiä noin paljon häiritä muiden avoliitot?!? Ei vaikuta oikein terveeltä, että levitellään ties mitä olettamuksia ja suoranaisia valheita avoliitossa elävistä. Ei ole selvästikään oma suhde kovin vahvoilla jos pitää haukkua eri tavalla eläviä ihmisiä tuolla tavoin. Jokainen keskittyköön omaan parisuhteeseen eikä siihen vaikuta muiden avoliitot tai avioliitot.

Monesti näissä typerissä keskusteluissa ne haukkujat ja pätijät ovat muuten niitä naimisissa olevia ja todella harvoin näkyy sellaista, että avoliitossa elävä haukkuisi ja pätisi samalla tavalla. Jos oma avioliitto voi hyvin, niin ei silloin tarvitse kirjoittaa sontaa muiden parisuhteista.

Itse olen elänyt kaksi kertaa avoliitossa. Toinen avoliitto päättyi eroon ja toisen miehen kanssa olemme nykyään naimisissa. Kyllä mun mielestä seurustelun seuraava askel on avoliitto eikä todellakaan suoraan avioliitto. Kyllä itse olen halunnut ensin asua yhdessä ja katsoa miten se toimii. Sitten vasta naimisiin eikä sen suhteen ole mitään kiirettä.

Vaikka itse olenkin nykyään naimisissa niin silti ymmärrän jos jotkut haluavat elää vaikka loppuelämänsä avoparina. Ei ole multa pois toisten tekemiset.
-Ero se on vaikka eroaisi seurustelusuhteesta. Ero ei tarkoita vain avioeroa.

Kai siinä useimmilla on pohjalla oma epävarmuus, kuten muissakin vastaavissa tilanteissa.
Itse uskotaan johonkin, ja koetaan uhkaksi, että kaikki eivät koekaan asioita samoin. Toisaalta joillain voi myös olla epävarmuutta suhteessa,
Jolloin halutaan "ulkopuolinen" varmistus.
Ja tokihan asialla on pitkät perinteet. Kun vuosisatoja on avioliitto nähty ainoana hyväksyttynä mallina, on ajattelumallista vaikea päästä irti kovin nopeasti.

Yhteistyössä