MIKSI joku pitää koiraa vapaana??? (Koira hyökkäsi tytön päälle)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hewletin Paccardi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hewletin Paccardi

Vieras
Irti ollut saksanpaimenkoira puri 13-vuotiasta tyttöä alaselkään Kontulankaarella Mellunkylässä. Hyökkäys tapahtui maanantaina noin puoli viiden aikaan iltapäivällä.

Koira hyökkäsi takaapäin täysin yllättäen ja upotti hampaansa tytön selkään sentin syvyyteen toppatakin ja farkkujen läpi.
Koiran kanssa ulkoillut nuori vaalea nainen otti lemmikkinsä kiinni ja pakeni paikalta.

Koiran hyökätessä tyttö veti perässään kolme- ja nelivuotiaita lapsia pulkassa. Mukana oli myös tytön lähistöllä asuva ystävä, joka soitti tapahtuneesta äidilleen. Äiti riensi paikalle ja vei 13-vuotiaan Lastenlinnaan, jossa tytölle annettiin jäykkäkouristusrokotus ja antibioottikuuri.

13-vuotiaan tytön täti Tarja Hukie kertoo, että tyttö pelkäsi koiria jo ennen hyökkäystä ja oli täysin sokissa hyökkäyksen jälkeen.
Lapset ovat nähneet koiran ja sen ulkoiluttajan puremapaikan lähistöllä myös aikaisemmin. Poliisille on ilmoitettu hyökkäyksestä.
Tiina Kekäläinen

moderaattori muokkasi:
Lähde kiitos? vai oletko itse kirjoittanut?

Taajamissa ei saa vapaana edes pitää ja kun tuolla on jo avattu aiheesta ketju niin sanoinkin sinne, että meillä koira ei käy lasten päälle mutta aikuisia puree ihan varmasti jos kätösen laittaa lähelle....

Meillä oli tapana penskana kaveriporukassa "leikkiä" meidän saksanpaimenkoiran kanssa niin, että joku lähti juoksemaan ja koira laitettiin perään. Tarkoitus oli ehtiä rappukäytävään ennen kuin sai takkiinsa uuden reiän...

Onneksi kellekään ei koskaan oikeasti sattunu mitään. :/

Alkuperäinen kirjoittaja memmu89:
katokkun "ei meidän fiti tee pahaa kärpäsellekkään."

Tää on semmonen lause mitä kuulee ihan liian usein. Myös semmoisissa tapauksissa, et esim. mie oon ollu ulkoiluttamassa omia uroksiani ja ne on semmosia, ettei nuorina tuu kovin hyvin toimeen muiden samaa sukupuolta olevien koirien kanssa (ellei tää toinen koira kuulu laumaan ) ja joku mummo tulee oman fifinsä kanssa vastaan ja mie koitan siinä kouluttaa koirilleni ohitusta, eli ei huomioida vastaantulevia koiria yhtään. Mummo pysähtyy lähelle ja mie huikkaan, et menee vaan ohi, ettei päästä koiraansa lähelle. Mummo huutaa, et hänen fifi on ihan kiltti, ewikä tee mitään. Siin vaihees yleensä huudan takas, et ei sillä väliä, mut meitin koirat saattaa tehä ja muutenkin on koulutus kesken. Mummot sit nyrpeinä lähtevät paikalta ja tuhahtelevat, ku ei päässytkään heidän ihanat fifit tutustumaan meitin hukkiin.

Ja aiheeseen. jos meinaa pitää koiraansa vapaana, eikä oo varma, et tekeekö se jotain, ni sit kannattaa pitää sitä koiraa vapaana jossain keskellä ei mitään, missä ei vahingossakaan ihmisiä tai muita elikoita tule vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu89:
katokkun "ei meidän fiti tee pahaa kärpäsellekkään."

Ai että noi kiltit koiruudet ärsyttää tai ei ne koirat vaan siellä hihnanpäässä olevat.
Meillä tuo nuorempi 5v pelkää koiria välillä menee ihan paniikkiin.
Sit kun ollaan ulkona ja sanoo sille koiran ulkoiluttajalle ihan ystävällisesti, ettei päästäisi sitä koiraansa lapsen lähelle niin vastaavat just noin.
Kyllähän minä ymmärrän että suurin osa koirista on ihan kilttejä eikä mitään tekeekään, mutta ei toi koirakammoinen lapsi sitä ymmärrä.

Päiväkodissa oli kerran ollut paha tilanne, kun oli uusi hoitaja lähtenyt lasten kanssa kävelylle kaksi isompaa ja kaksi pientä rattaissa. meidän likka oli kävellyt rattaiden vieressä pitäen niistä kiinni, kun oli tullut koira vastaan tuolle hoitajalle ei kukaan muistanut kertoa että likka pelkää koiria.
Toinen isommista oli sitten siinä vaan todennut että toi pelkää koiria ja hoitaja oli kääntynyt kysyäkseen pelkääkö, kun oli huomannut että likka peruttaa autotielle missä menee autoja. Onneksi tilanteesta selvittiin säikähdyksellä.

Noi tapaukset on hirveitä kun koira hyökkää ihmisten päälle varsikin lasten.
Toivottavsti koiran ulkoiluttaja saadaan kiinni ja saa sanktiot toiminnastaan.

Noita idiootteja riittää. Tuossa läheisessä koirapuistossa on sellaisiakin, jotka ovat jättävät jonkun koiran irtaalleen yksinään puiston ulkopuolelle ja ovat toisesten koiriensa kanssa sisällä. Yksi tuollainen kävi melkein kimppuun, käyttäytyi tosi uhkaavasti ja kun huusin heitä hakemaan sen pois, niin eivät kuulema voineet tulla, kun piti olla niiden toisten koirien kanssa. Onneksi eivät lapset olleet juuri sillä kertaa mukana, yksi on aivan vauhko koirien kanssa, kiitos yhden sukulaisen räyhääjäkoiran.

Itse saksanpaimenkoiran omistajana en voi kun surra näitä uutisia. Miksi pitää koiransa irti jos ei voi 100% luottaa siihen että koira ei tee mitään (lue: koira on hampaaton, sokea ja rampa).

Tosiaan itsellä on 1½-vuotias ylisuuri saksanpaimenkoira-uros jota ihmiset pelkää juuri näiden uutisten takia, joten mieleenkään ei tule päästää julkisella paikalla/taajamassa irti. En kuitenkaan luota koiraani niin että se ei varmasti/missään tilanteessa tee mitään. Kyseessä on kuitenkin eläin eläimen vaistoilla.

Vapaana käyn omaani juoksuttamassa lähinnä metsissä jossa ei yleensä kukaan kulje koskaan, mutta siltikään en koiraa päästä näkökentästä.

Harmittaa vaan kun näiden "egon-jatkeeksi" otettujen sakemannien takia me muutkin sakemannien omistajat ollaan yhtä hulluja koiriemme kanssa, ihmisten mielestä siis.

Toinen on se, kun vanhuksilla on rotuja joita ei pysty hallitsemaan....meille kävi niin, että tien toisellapuolen koira nykäisi vanhuksen kumoon ja hyökkäsi meidän tiibetinspanielin kimppuun, jolloin toinen koiramme tarrasi tätä koiraa kaulasta jolloin jouduin väkisin irrottamaan koirat toisistaan ja olemaan niiden välissä....vanhus tuli kyllä niin nopeasti kuin pääsi paikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
Toinen on se, kun vanhuksilla on rotuja joita ei pysty hallitsemaan....meille kävi niin, että tien toisellapuolen koira nykäisi vanhuksen kumoon ja hyökkäsi meidän tiibetinspanielin kimppuun, jolloin toinen koiramme tarrasi tätä koiraa kaulasta jolloin jouduin väkisin irrottamaan koirat toisistaan ja olemaan niiden välissä....vanhus tuli kyllä niin nopeasti kuin pääsi paikalle.

samoin lapsilta pääsee aivan liian usein ne koirat irti kohtaamistilanteissa. Meille käynyt näin todella usein. Lapsille ei saisi antaa mitään koiraa, ei pientä eikä suurta yksin ulos!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

samoin lapsilta pääsee aivan liian usein ne koirat irti kohtaamistilanteissa. Meille käynyt näin todella usein. Lapsille ei saisi antaa mitään koiraa, ei pientä eikä suurta yksin ulos!

Mun 15v kyllä vie noita meidän koiria ulos...on muuten vahvempi kuin äitinsä =D 8v poika ei saa muutakuin joskus aikuisen mukana ollessa tuota tipsua taluttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Lapsille ei saisi antaa mitään koiraa, ei pientä eikä suurta yksin ulos!

Ei tulisi mieleenkään tälläinen, meillä on tuon sakemannin lisäksi dreeveri jota 6-vuotias tyttö yleensä taluttaa lenkeillä, mutta itse olen vieressä ja tytön taluttamisen aikana on koiralla vedonesto-valjaat.

En ymmärrä kuinka ihmiset päästävät lapsensa yksin koirien kanssa ulos, yllättävän paljon voimaa löytyy jopa kääpiöpinseristä kun riehaantuu.

Tosi harmillinen seikkaus tämäkin. Tekee tosi hyvää mainetta rodulle jonkun pipipään omistajan takia. Ja kehtas vielä lähteä itse paikalta pois. Mitä jos olisi sattunut vielä pahemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Tosi harmillinen seikkaus tämäkin. Tekee tosi hyvää mainetta rodulle jonkun pipipään omistajan takia. Ja kehtas vielä lähteä itse paikalta pois. Mitä jos olisi sattunut vielä pahemmin?

Mä sanon aina kun aikuinen tulee silittelemään meidän koiria, ettei tuota urosta saa lähestyä, se tulee haistamaan jos haluaa mutta kättä ei saa antaa, se on entinen silloin. Koirien kanssa toimin samoin, ei uros pääse lähelle jos ei ole tuttu....jos iso koira niin en jää edes juttelemaan vaan uros viedään pois tai kävelen koirien kanssa nopeasti ohi.

Mä sanon aina kun aikuinen tulee silittelemään meidän koiria, ettei tuota urosta saa lähestyä, se tulee haistamaan jos haluaa mutta kättä ei saa antaa, se on entinen silloin. Koirien kanssa toimin samoin, ei uros pääse lähelle jos ei ole tuttu....jos iso koira niin en jää edes juttelemaan vaan uros viedään pois tai kävelen koirien kanssa nopeasti ohi.

Onpa sulla epäilyttävä koira. Päästätkö sää sen tosiaankin silti haistelemaan ihmisiä ja samalla sanot, että älä sit vaan silitä toista..? Mää en kyllä sinuna ottaisi edes sellaista riskiä, jos on vaara, että koira kokee silityksen uhkana tjms. ja reagoi siihen...

Onpa sulla epäilyttävä koira. Päästätkö sää sen tosiaankin silti haistelemaan ihmisiä ja samalla sanot, että älä sit vaan silitä toista..? Mää en kyllä sinuna ottaisi edes sellaista riskiä, jos on vaara, että koira kokee silityksen uhkana tjms. ja reagoi siihen...

Sitä on hakattu joten on paljon varovaisempi ja jos aikuinen laittaa käden sen eteen niin se pelästyy ja tarraa kiinni....normaalia käytöstä siis, kun se on haistanut ja antaa luvan silittää niin asia kunnossa....

Yhteistyössä