Miksi jotkut matematiikan opiskelijat ei tajua luovuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tiettävästi matematiikkaa on helppo päästä opiskelemaan mutta pärjääminen on hankalaa. Olen kolmannen vuoden opiskelija ja tänään yritettiin muutaman muun kanssa lukea tenttiin viisi tuntia. Paikalla oli vaan eräs ensimmäisen vuoden opiskelija joka ei vain pärjää. Hän sitten kysyi meiltä jatkuvalla syötöllä yhtä sun toista ja oletti että me näytetään hänelle miten jopa lukiotason tehtäviä ratkaistaan. Käytännössä puhutaan siitä että meidän piti tehdä hänen demot valmiiksi hänelle.
Hän on opiskellut saman periaatteen mukaan koko lukuvuoden ja sanomattakin selvää ettei hän ole läpäissyt montaa kurssia. Olen ymmärtänyt että hän ulkoistaa mielellään kaiken muunkin tekemisen muille. Hän itse on kertonut että lähetti uuden tietokoneensa veljelleen että tämä saisi asentaa Linux Mintin. Siinä on vaan se että se on varsin yksinkertainen toimenpide joka hoituu normaalisti varttitunnissa.
Onko muilla kokemusta tällaisista tapauksista? Ihan kun hän olisi lyönyt päänsä joskus ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Hän ei vaan tajua ettei muut voi tehdä kaikkea hänen puolesta, ja että hän on väärässä paikassa ja pitäisi valita joku muu pääaine.

Itse olin aika huono oppilas yliopistossa ja moni ajatteli kohdallani samanlailla kuin sinä ajattelet hänestä. Sitkeästi vaan menin eteenpäin ja apua tarvitsin todella paljon.. yksinkertaisetkin asiat olivat minulle vaikeita. Nytpä sitten työelämäs oman alan hommissa. Tosin omalla alallani lopetusprosentti oli 30-40% pinnassa. Voihan olla, että hän on lopettamassa kevään jälkeen mutta kokeilee silti käydä vielä kursseja läpi. Onhan niistä hyötyä opintotukeen yms..