Miksi joulu pitäisi aina viettää mummojen ja mammojen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimosa

Vieras
Eikö edes joulua saa viettää oman perheen kanssa vaikka takatimbuktussa. Miksi joulut täytyy aina olla samanlaisia, perinteisiä jne. Jos ollaan suunniteltu lähtevämme vaikka Intiaan jouluksi, niin miksi siitä taytyy aina suu vaahdossa mölistä. Eikö voi ottaa toisia huomioon sen verran, että jokainen viettää joulunsa niin kuin haluavat? Toinen nauttii perinteistä ja toinen haluaa jotain uutta ja mielenkiintoista. On ko se niin vaikea ymmärtää?

Joulu on perhe/ sukujuhla! Minä en ymmärrä, että ihmiset lähtevät jonnekin ulkomaille viettämään joulua! On aikamoinen loukkaus suvulle ja läheisille!

Alkuperäinen kirjoittaja Jouluna ollaan kotona:
Joulu on perhe/ sukujuhla! Minä en ymmärrä, että ihmiset lähtevät jonnekin ulkomaille viettämään joulua! On aikamoinen loukkaus suvulle ja läheisille!

jaahas. Se joulu voi olla perheen ainoa yhteinen loma (kaikki ihmiset eivät ole kotiäitejä/isiä) Sitä lomaa vain ei ole ja sitten kun on, niin onko väärin lähteä lomailemaan vain perheen kesken? Mielestäni ei.

Miksi ihmeessä pitäisi "mielistellä" muita jos haluaa mennä vaikka sinne timbuktuun jouluksi? se on voi voi niille jota se ei miellytä mutta minä en ainakaan omia suunnitelmia muuttaisi sululaisteni vuoksi!

Olen ap:n kanssa ihan samaa mielta!

Mä en kanssa ymmärrä miksi en saisi viettää joulua niinkuin tahdon ja tehdä omia perinteitä lapseni kanssa,miksi pitäisi joulu viettää äitini kanssa niinkuin aina ennenkin äitini perinteitä noudattaen...

|O
:kieh:

Must on ihanaa että sukulaisia tulee jouluksi, siksi heitä olemme kutsuneetkin, minusta joulu on perhe/suku juhla. Mutta jokainen tyylillään, etelään mua ei sais millään jouluna, lappiin visin lähteä johonkin pieneen mökkiin hankien keskelle.

Tottakai ihminen saa viettää joulunsa vaikka siellä TakaTimbuktukssa, jos se tekee onnelliseksi.
Ja toiset sitten haluaa olla lähisuvun parissa, niinkuin minä vaikkapa.

Minulle on todella tärkeää, ettei vanhan mummoni joudu istumaan mökissään jouluna yksin, vaan haluan, että perheeni viettää sen hänen kanssaan. Ja joulupäivänä siirrytään sitten miehen perheen pariin :)

Mä oon miettinyt, että joku joulu kyllä lähdemme jonnekin etelän lämpöön viettämään joulua :) Ei se ole paha asia jos haluaa joskus erilaisen joulun. Mummot voi tulla etelään mukaan jos haluavat :)

Alkuperäinen kirjoittaja VEE:
Tottakai ihminen saa viettää joulunsa vaikka siellä TakaTimbuktukssa, jos se tekee onnelliseksi.

Minulle on todella tärkeää, ettei vanhan mummoni joudu istumaan mökissään jouluna yksin, vaan haluan, että perheeni viettää sen hänen kanssaan. Ja joulupäivänä siirrytään sitten miehen perheen pariin :)

jotkut mummot vaan eivät suostu lähtemään sieltä mökistään mihinkään, vaan vaativat sitten muiden tulemaan sinne mökkiinsä joka joulu. Onko se oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jotkut mummot vaan eivät suostu lähtemään sieltä mökistään mihinkään, vaan vaativat sitten muiden tulemaan sinne mökkiinsä joka joulu. Onko se oikein?

No ei minusta ne mummot ja mammat saa vaatia muita viettämään joulua kanssaan!

No sehän riippuu ihan perhesuhteista.
Joulu pn perhejuhla ja jos suvulla/perheellä on vahvat perinteet, tuskin kukaan haluaa niitä särkeä, mutta jos perhe/suku on kovin hajanainen, niin on ihan luonnollista, että joakinen tekee mitä lystää. Mutta jos itse suhtautuu joulluun niin, että mummo istukoon mökissään, niin aika noloa sitä mummoa on sitten kysyä joskus lastenvahdiksi vaikka varmaan se mielellään näkisi perhettään muulloinkin kun jouluna.
Kyllä ihmisillä on myös kesäloma ja talviloma, ei se joulu ole työssäkäyvälle ainoa loma. Itse tykkään kyllä että arki katkeaa useamman kerran vuodessa ja pidän sen ulkomaanlomani mieluummin joskus muulloin kun jouluna.

MISSÄ NIIN SANOTAAN/MÄÄRÄTÄÄN ETTÄ JOULU ON PERHEJUHLA??

Suomen laissako?
Raamatussako?
Mistä te revitte näitä fraaseja että "joulu on perhejuhla" "joulu on jeesuksen syntymäjuhla" ->PUPPUA

MISSÄ NIIN SANOTAAN/MÄÄRÄTÄÄN ETTÄ JOULU ON PERHEJUHLA??

Suomen laissako?
Raamatussako?
Mistä te revitte näitä fraaseja että "joulu on perhejuhla" "joulu on jeesuksen syntymäjuhla" ->PUPPUA

No missä määrätään, että Vappu on ylioppilaiden juhla, juhannus on kesämökillä vietettävä juhla ja uutenavuotena ryypätään kaupungissa ilotulituksen ääressä?
Ne on niitä kansallisia perinteitä.

Mun mielestä jokainen viettäköön joulunsa ihan miten haluaa! Mummot ja mammat saa ihan rauhassa suuttua, jos haluaa oman joulun. Eihän kenenkään tarvitse, toivottavasti, muita mielyttää omien toiveiden kustannuksella. Ja jos suuttuu niin suuttukoon!

Musta just jouluperinteet on sellanen juttu mitä odotan joululta. En vaihtaisi kotijoulua pois mistään hinnasta, mutta en säti niitäkään jotka haluavat tehdä ihan jotain muuta.Mitä se mulle kuuluu? :)

Alkuperäinen kirjoittaja VEE:

Sepä se. Mummoni ei vaadi ketään sinne kanssaan mutta haluan antaa sen ilon hänelle, että menemme perheeni kanssa sinne hänen seurakseen.
Minusta on tärkeää, että hän ei ole jouluna yksin. Se on muutenkin hänelle vaikeaa aikaa, koska pappani kuoli muutama vuosi sitten Tapaninpäivänä.

Onhan se periaatteessa ihan sama, että jos se mummo vaikka haluaisikin lähteä sieltä mökistään, niin sittenhän se suorastaan tunkeutuu jonkun muun joulunviettoon.
Sitä paitsi, mieluummin menen sinne, kuin raahaan 84 vuotiaan mummoni meille.
Jos jaksaisi tulla, niin se olisi mukavaa mutta kun ei jaksa enää.

koolla oma perhe,eikä mitään anoppeja ja appeja örisemässä kännipäissään, eikä miehen hullua siskoa... että parempi olla ihan omalla porukalla, omat vanhemmat vaivautuu, jos pitää olla yhdessä jossain perhejuhlissa. eivät halua osallistua lasten ja lastenlapsien jouluun... joten olemme omalla perheellä

Eikö mummojen ja mammojen kanssa voi olla myös muulloinkin kuin jouluna? Sitten pitäisi saada hyvällä omalla tunnolla viettää joulunsa miten tykkää. Meillä ei perinteitä muuten kuin että hyvää ruokaa on saatava!

Eikö mummojen ja mammojen kanssa voi olla myös muulloinkin kuin jouluna? Sitten pitäisi saada hyvällä omalla tunnolla viettää joulunsa miten tykkää. Meillä ei perinteitä muuten kuin että hyvää ruokaa on saatava!

Kyllä. Mummojen ja mammojen kanssa vietään aikaa myös muulloin. N. kerran viikossa kyn lapsineni moikkaamassa mummoani.
Ja silti vietän myös joulunhänen kanssaan.
En ole silti mikään tekopyhä. Se on vain minun tapani.
Sitten kun mummosta aika jättää, niin sittenhän voin viettää jouluni vaikka Etelänavalla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No missä määrätään, että Vappu on ylioppilaiden juhla, juhannus on kesämökillä vietettävä juhla ja uutenavuotena ryypätään kaupungissa ilotulituksen ääressä?
Ne on niitä kansallisia perinteitä.

Sääli kun ihmiset sokeesti noudattaa tollasia typeriä "perinteitä" eivätkä uskalla kyseenalaistaa niitä että miksi näin tehdään? kun on aina tehty? eikö olisi jo aika muuttaa niitä?
:wave:

Älkää sitte joulun jälkeen tulko tänne palstalle parkumaan (lyön vaikka vetoa että muutamat tulee ) että joulu meni pilalle jonkun sukulaisen toimesta...

Yhteistyössä