Miksi joulu pitäisi aina viettää mummojen ja mammojen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää:
tämä on juuri tätä itsekästä ajattelua! Sitten itketään kun niitä mummoja ja mammoja ei enää ole ja mietitään niitä jouluja!

Miks ihmeessä pitäis itkeä kun vanha ihminen kuolee?
Kun ei niistä muutenkaan välitä eikä ole muuta yhteistä kun geenit ja riitaa tulee kuitenkin kun samassa tilassa ollaan liian kauan.

saahan sitä viettää miten haluaa, mutta aika moni haluaa olla perheen/sukulaisten kanssa jouluna ja onhan se aika ikävää jos kukaan ei tule sen yksinäisen mummon luo edes jouluna.haluaisitko sinä vanhana viettää joulusi ihan ypöyksin kun itsekkäät lapsesi/lapsenlapsesi haluavat mennä timbuktuun??? se on sitä lähimmäisen rakkautta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tämä on juuri tätä itsekästä ajattelua! Sitten itketään kun niitä mummoja ja mammoja ei enää ole ja mietitään niitä jouluja!

Kun ei niistä muutenkaan välitä eikä ole muuta yhteistä kun geenit ja riitaa tulee kuitenkin kun samassa tilassa ollaan liian kauan.

ootko vähän katkera? sulla reppanalla ei taidä olla mitkään hyvät välit sukulaisiisi :(

Alkuperäinen kirjoittaja voih!:

ootko vähän katkera? sulla reppanalla ei taidä olla mitkään hyvät välit sukulaisiisi :(

Miks olisin katkera?
Itse olen päättänyt olla pitämättä sukulaisiin,mua ei kiinnosta rikollisuus,alkoholismi,huumeet,hyväksikäyttö...!
Reppanaksi en nyt itseäni kutsuisi,jos olisin jäänyt sukulaisieni lähelle voisin ollakin reppana...

Niin kaikilla ei tosiaan ole hyvät välit sukulaisiin,kuten meillä!;) Pitäskö sitä joullun kunniaksi esittää tekopyhää ja olla niiiin hyvää pataa sukulaisten kanssa?Outo ajattelutapa sulla!

voih! kyllä sitä soisi kaikille ihmisille hyvät läheiset, sulla käynnyt tosi huonosti kun olet joutunut noin huonoon perheeseen. toivottavasti pärjäät hyvin elämässäsi kun ei ole rakastavaisia sukulaisia lähelläsi.

Miks olisin katkera?
Itse olen päättänyt olla pitämättä sukulaisiin,mua ei kiinnosta rikollisuus,alkoholismi,huumeet,hyväksikäyttö...!
Reppanaksi en nyt itseäni kutsuisi,jos olisin jäänyt sukulaisieni lähelle voisin ollakin reppana...

Joo, joululla on kyllä ihan erityinen luonteensa ja se erottuu selkeästi muista juhlista just siten, et ne joulurituaalit ovat todella jäykät ja niitä on vaikea muuttaa. JOulun aikaan ihmiset kai tuppaavat odottamaan eniten toisiltaan; kaikkea sitä mitä perinteisesti jouluun liittyy, ja se yhdessäolo on kai sittenkin tärkeää. Mutta mä en tiedä onko se tärkeintä sisäisesti vai siten, että se on jokin sisäänrakennettu ulkoinen mekanismi..eli halutaanko oikeesti nähdä niitä läheisiä vai oletetaanko sen nyt vaan kuuluvan joulun luonteeseen?!
Mutta rohkea rokan syö. Hophop Intiaan vaan. Kyllä menisin miekin, hippulat vinkuen! :saint:

jokainen saa muodostaa omat jouluperinteensä ja viettää just haluamansa joulun, kunhan muistaa että niihin perinteisiin ei pidä sotkea muita ihmisiä, jotka ei välttämättä halua olla osana perinnettä. eli mummo saa viettää joulun mökissään, kunhan muistaa että hän ei voi pakottaa sinne muita sukulaisia toteuttamaan vain omia perinteitään.

Alkuperäinen kirjoittaja oijoi!:
voih! kyllä sitä soisi kaikille ihmisille hyvät läheiset, sulla käynnyt tosi huonosti kun olet joutunut noin huonoon perheeseen. toivottavasti pärjäät hyvin elämässäsi kun ei ole rakastavaisia sukulaisia lähelläsi.

Kiitos,kyllä pärjään mielestäni ihan hyvin. :flower: :)

Mä olen sitä mieltä ettei niiden rakkaiden ja läheisten ihmisten tarvitse välttämättä olla biologista sukua,vaan se "sielujen kumppanuus" on tärkeää.

Joidenkin perheeseen kuuluu vaan yksi aikuinen+lapsi ja toisten myös isovanhemmat =)
KOskas sun lapset lakkaa kuulumasta sun perheeseen ;) ?

Mä ajattelen niin, että haluanko itse viettää vanhuksena joulut yksin. Kurjaa se olisi, haluaisin viettää ne perheeni kanssa. Noh, jos mun lapset kaikki päättävät lähteä sinne timbuktuun jouksi, kyllä mä kestän, mutta en voisi valehdella, että olisin tyytyväinen tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Joidenkin perheeseen kuuluu vaan yksi aikuinen+lapsi ja toisten myös isovanhemmat =)

Sitten kun lakkaavat syömästä mun jääkaapiltani,jos tajuat... ;)

Mun puolestani kukin viettäköön joulun miten haluaa, vaikka lähtemällä Karibianmerelle risteilylle tai pohjoisnavalle telttailemaan. Tietenkin suvun ikäihmisten huomioiminen jouluna on sinänsä kaunis ajatus, mutta yhteisen joulunvieton tulisi olla mieleistä molemmille osapuolille. Ei niin, että toinen osapuoli joustaa aina toisen mielihalujen ja päähänpinttymien mukaan, esim. tapauksessa, jossa joulut vietetään vuodesta toiseen mummon luona ahtaassa kaksiossa, hammasta purren, koska muussa tapauksessa mummo heittäytyy syyllistävälle marttyyrilinjalle.
Ikä ei anna oikeutta jyrätä muita, vaikka lähimmäisenrakkaus ja vanhempien ihmisten huomioiminen jouluna puheissa korostuukin.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Sitten kun lakkaavat syömästä mun jääkaapiltani,jos tajuat... ;)

täh! no miksikäs niitä sitten sen jälkeen nimität? vieraiksi vai?

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä ajattelen niin, että haluanko itse viettää vanhuksena joulut yksin. Kurjaa se olisi, haluaisin viettää ne perheeni kanssa. Noh, jos mun lapset kaikki päättävät lähteä sinne timbuktuun jouksi, kyllä mä kestän, mutta en voisi valehdella, että olisin tyytyväinen tilanteeseen.

Samaa olin kirjoittamassa.

minä olen hiukan tuhma nyt, mutta usein nämä vanhukset ovat ihan omasta syystä yksin! Ensinnäkin: minun mummoni on niin itsepäinen, että hän ei suostu lähtemään mihinkään jouluksi Helsingistä, joten meidän kaikkien pitäisi sulloitua kerrostaloasuntoon. ei auta, vaikka ehdotamme meille tuloa tai mitään muuta. Minä teen kaiken mummoni vuoksi, mutta mieheni ei jaksa pomppia yhden ihmisen takia. Luulen, että mummo on minulle nyt sitten loppuelämän vihainen. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistus:
jotkut mummot vaan eivät suostu lähtemään sieltä mökistään mihinkään, vaan vaativat sitten muiden tulemaan sinne mökkiinsä joka joulu. Onko se oikein?

No ei minusta ne mummot ja mammat saa vaatia muita viettämään joulua kanssaan!

Katsotaan kun olet itse vanha. Ehkä se asia sitten avautuu kun elää tarpeeksi vanhaksi.

Samaa olin kirjoittamassa.

Minä ainakin mummona lähtisin mukaan jos pyydetään. Ei monella mummolla ole sairauksia yms. esteitä, että ei vaan voisi lähteä. Pitää vaan olla niin itsepäinen |O

No jos ap on aikuinen ihminen niin saahan hän joulun viettää haluamallaan tavalla. Mä en ymmärrä, että täällä tai missään purnataan että onko ihmisten vaikea tajuta ettei kaikki halua perinnejouluja, siis jokainen ihminen on vastuussa itsestään ja jos haluaa joulusta nauttia oamlla tavallaan niin sen tehköön.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mun puolestani kukin viettäköön joulun miten haluaa, vaikka lähtemällä Karibianmerelle risteilylle tai pohjoisnavalle telttailemaan. Tietenkin suvun ikäihmisten huomioiminen jouluna on sinänsä kaunis ajatus, mutta yhteisen joulunvieton tulisi olla mieleistä molemmille osapuolille. Ei niin, että toinen osapuoli joustaa aina toisen mielihalujen ja päähänpinttymien mukaan, esim. tapauksessa, jossa joulut vietetään vuodesta toiseen mummon luona ahtaassa kaksiossa, hammasta purren, koska muussa tapauksessa mummo heittäytyy syyllistävälle marttyyrilinjalle.
Ikä ei anna oikeutta jyrätä muita, vaikka lähimmäisenrakkaus ja vanhempien ihmisten huomioiminen jouluna puheissa korostuukin.

Hyvä kirjotus. Näinhän se on.

Yhteistyössä