Miksi kaikkien pitäisi olla sosiaalisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sosiaaliton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sosiaaliton

Vieras
Mua joskus vähän ottaa päähän, kun joka paikassa korostetaan, että pitää olla sosiaalinen ja verkostoitua jne muuta vastaavaa. Ja jotkut mammat vielä selittää, miten he oikein kasvattaa lapsistaan sosiaalisia, että pärjää sitten elämässä. Ikäänkuin muunlainen ihminen olisi täysin epäonnistunut ja luuseri.

Mun mielestä luonteenpiirteet on osittain kyllä synnynnäisiä, eikä kaikista voi tulla supersosiaalisia. Ja veikkaan, että monet nerot ja lahjakkaat ihmiset aikain saatossa ei ole mitään supersosiaalisia olleet...

mie en oo sosiaalinen, enkä pidä sitä huonona juttuna.. välillä toki harmittaa kun olen ujo, enkä osaa ihmisiin tutustua, mutta mä siedän huonosti ihmisiä joten sinänsä...

Riittävän hyvät sosiaaliset taidot helpottavat elämää merkittävällä tavalla ja on täysin luonnollista pitää sosiaalisuutta l. hyviä sosiaalisia taitoja toivottavana piirteenä ihmisessä. Epäsosiaalinen ihminen ei ole täysin epäonnistunut tai luuseri, mutta elämänlaatu saattaa kärsiä oleellisesti siitä, ettei osaa elää ja toimia muiden ihmisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän täysin:
Mä olen epäsosiaalinen ja hyväksyn luonteeni sellaisenaan. Tuntuu vaan siltä, ettei ympäristö sitä hyväksy.. Se on rasittavaa.

Niin, tätä just tarkoitin. Ei se epäsosiaalinen välttämättä pidä epäsosiaalisuuttaan ongelmana, mutta muut tuntuvat tekeävän siitä ongelman. Onhan monia esim. asiantuntija- tai tutkimustöitä, joissa luja ammattitaito ja osaaminen on ykkösjuttu, eikä se, että hölpöttää tyhjänpäiväisiä muitten kanssa.

Musta tuntuu lasten ja nuorten kohdalla pahalta, että supersosiaalisuus on jonkinlainen toivottava ja normi, ja muut ovat jotain poikkeavia. Pitäisi hyväksyä ja kunniottaa, että luonteet ovat erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Riittävän hyvät sosiaaliset taidot helpottavat elämää merkittävällä tavalla ja on täysin luonnollista pitää sosiaalisuutta l. hyviä sosiaalisia taitoja toivottavana piirteenä ihmisessä. Epäsosiaalinen ihminen ei ole täysin epäonnistunut tai luuseri, mutta elämänlaatu saattaa kärsiä oleellisesti siitä, ettei osaa elää ja toimia muiden ihmisten kanssa.

Ettäkö ei ole TÄYSIN epäonnistunut tai luuseri... Todella mieletöntä analyysia, mieletön tarkoituksessa "älyvapaa". Rajoittuneisuus hyväksyä ihmisiä on vakavampi vamma kuin sosiaalisten taitojen puute.

Ei se elämänlaatu siitä välttämättä kärsi, ellei muut tee asiasta ongelmaa ja leimaa tällaista ihmistä poikkeavaksi.

Mä ymmärrän tuon sosiaalisuuden korostamisen. Yleensä sosiaalinen ihminen = helppo tulla toimeen. Ja se on taas työpaikoilla aika tärkeää, että tulee toimeen ihmisten kanssa. Epäsosiaalinen ihminen taas mielletään helposti sellaiseksi hankalaksi ihmiseksi.

Ujo ihminen taas ei ole mun mielestäni välttämättä epäsosiaalinen. Epäsosiaalinen on sellainen, joka ei vaan halua olla ihmisten kanssa tekemisissä. Ujo ihminen tulee yleensä ihmisten kanssa hyvin toimeen, jahka tutustuu. Ei kaikkien tarvitse olla suupaltteja jokapaikan äänitorvia. Mutta täysi erakko työelämässä on aika hankala juttu.

Verkostoituminen toisaalta on mun mielestäni aika tärkeää. Tälläkin palstalla usein lukee juttuja, kun ei ole yhtään ketään ihmistä ympärillä. Kyllä ainakin mun elämäni olisi paljon hankalampaa ja köyhempää, jos mulla ei olisi minkäänlaista sosiaalista verkostoa.

"Sosiaalinen verkosto" kuulostaa terminä ihan hirveältä... miksi ei voisi puhua ihan vaan ystävistä, tuttavista, naapureista ja sukulaisista? :)

Ja hei, on jotain välimuotojakin olemassa... ei epäsosiaalinen ole välttämättä "täysi erakko".

Joo mun mielestä ihmisiltä vaatiminen on mennyt aika överiksi. Itse en ole lähtenyt siihen oravanpyörään yrittämään. Olen pieni ihminen ja sillä sipuli. En tarvitse varsinkaan työni takia mitään facebookeja enkä "verkostoja" ja kuolisin noloudesta jos pitäisi yrittääkin luoda sellaisia, heh heh!!

Alkuperäinen kirjoittaja pyh:

Ettäkö ei ole TÄYSIN epäonnistunut tai luuseri... Todella mieletöntä analyysia, mieletön tarkoituksessa "älyvapaa". Rajoittuneisuus hyväksyä ihmisiä on vakavampi vamma kuin sosiaalisten taitojen puute.

Ilmaisin "täysin epäonnistunut tai luuseri" koska ap käytti kyseistä lausetta. Itse en siis ole sitä mieltä että epäsosiaalinen ihminen olisi missään määrin epäonnistunut ihminen tai luuseri.
En todellakaan määrittelisi itseäni rajoittuneeksi. Meitä ihmisiä on moneen junaan ja kukin pärjää täällä kuten parhaiten taitaa, hyväksyn erilaiset luonteenpiirteet ja tavat toimia. Olen siis sosiaalinen mutta en välttämättä korostuneen seurallinen. Nämä käsitteet ymmärretään usein toistensa synonyymeiksi, vaikka sosiaalisuus on laajempi käsite...

Sosiaalisuus on useimmiten pois kaikista muista lahjoista. jos hengailee paljon kavereiden kanssa, ei tule koskaan missään muussa todella lahjakasta. tämähän on päivänselvää.

duunarit harrastavat paljon enemmän keskimäärin sosiaalisia suhteita kuin akateemiset.

mozartit, van goghit, bachit, einsteinit, da vincit eivät olleet varsinaisesti kovin sosiaalisia ihmisiä.

kirjailijat muusikot ym. ovat useimmiten yksin puurtaneet.

Sosiaalisuudella ajatellaan vähän eri asioita: itse olen epäsosiaalinen eli en viihdy ihmisjoukoissa, en halua tutustua uusiin ihmisiin jne. olen mieluummin omissa porukoissa MUTTA pystyn esimerkiksi puhuttelemaan ventovieraita kaupassa vaikka pyytämään reippaasti siirtymään pois tieltä tai osallistun aktiivisesti taloyhtiön kokouksiin ja saan siellä suuni auki, jos joku asia vaivaa jne., uskallan sanoa töissä pomolleni mitä ajattelen, vaikka tiedän hänen olevan eri mieltä jne.

Eli minusta ei tarvitse olla kaikkien kaveri ja sellainen sosiaalinen höpöhöpö, mutta sen verran pitää olla reippautta, että pystyy hoitamaan asiansa eikä jää kenenkään kynnysmatoksi. Sellaista sosiaalisuutta haluaisin lastenikin oppivan.

Ei tartte olla sosiaalinen. Ikävä kyllä siitä seuraa selittelyjä selittyjen perään. Ja pidetään outona, ujona..jne...
Ja vaikka vanhemmiten pääsee ujoudesta eroon (näin on), niin ei silti tartte olla sosiaalinen. Sitten voi vaan olla =)

Eläköön me oma itsemme, ärsyttäköön kaikki muut. Sillä se on oikeesti tosi ärsyttävää olla ujo.

Ja kun tulet vanhemmaksi, ujoutesi paranee ainakin jonkin verran (aika paljon). Elämä omana itsenä on aika kivaa. Olet voittanut liian ujoutesi, ja hymyilet voitonriemuisesti ihmiseille, jotka sua ennen piti ujona.

Ihan oikeesti, ujoudesta parantuu!

Aika vanhaksi varmaan täytyy tulla et ujoudesta parantuu. t. 29v. ujopiimä

Itse luokittelen itseni sosiaaliseksi, mutta hiljaiseksi. Koska haluan tutustua ihmisiin ja viihdyn heidän seurassaan. En vain osaa smaltalkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja sosiaaliton:

Ei se elämänlaatu siitä välttämättä kärsi, ellei muut tee asiasta ongelmaa ja leimaa tällaista ihmistä poikkeavaksi.

Kuten asian ilmaisin, elämänlaatu saattaa kärsiä. Elämme ihmisten keskellä ja jos epäsosiaalisuudella tarkoitetaan esim. kyvyttömyyttä luoda sosiaalisia kontakteja ja luovia erilaisten ihmisten keskuudessa, hyväksyntää saattaa olla vaikeaa löytää.

Ujo ja itsekseen viihtyvä ihminen ei ole välttämättä epäsosiaalinen. Yltiösosiaalinen ihminen taas saattaa olla epäsosiaalinen. Riittävän sosiaalinen ihminen kykenee luomaan ihmissuhteita ja toimimaan ihmisten parissa ja näkisin tämän helpottavan elämää merkittävästi.

Kuten asian ilmaisin, elämänlaatu saattaa kärsiä. Elämme ihmisten keskellä ja jos epäsosiaalisuudella tarkoitetaan esim. kyvyttömyyttä luoda sosiaalisia kontakteja ja luovia erilaisten ihmisten keskuudessa, hyväksyntää saattaa olla vaikeaa löytää.

Oletko tullut ajatelleeksi, että kaikki eivät koe tärkeänä luoda kontakteja tai luovia ihmisten keskuudessa tai etsiä muiden hyväksyntää? Näin ollen ei näiden puute aiheuta elämänlaadun heikentymistä.

Ujo ja itsekseen viihtyvä ihminen ei ole välttämättä epäsosiaalinen. Yltiösosiaalinen ihminen taas saattaa olla epäsosiaalinen. Riittävän sosiaalinen ihminen kykenee luomaan ihmissuhteita ja toimimaan ihmisten parissa ja näkisin tämän helpottavan elämää merkittävästi.

Sori vaan, mutta itsekseen viihtyvää ihmistä karsastetaan työpaikoilla, vaikka hän olisi ystävällinen. Pidetään leuhkana kun muiden seura ei kelpaa. TErmien sosiaalinen ja epäsosiaalinen merkitys on sulla hakusessa?

Esim. Yltiösosiaalinen ihminen taas saattaa olla epäsosiaalinen. ?????????

Oletko tullut ajatelleeksi, että kaikki eivät koe tärkeänä luoda kontakteja tai luovia ihmisten keskuudessa tai etsiä muiden hyväksyntää? Näin ollen ei näiden puute aiheuta elämänlaadun heikentymistä.

Kaikki eivät todellakaan koe näitä asioita tärkeinä ja silloinhan kaikki on niin sanoakseni tasapainossa. Yksilön kannalta ongelmallista on, jos puutteelliset sosiaaliset taidot haittaavat elämää ja väittäisin esim. lasten kohdalla valtaosan kärsivän asiasta jossakin vaiheessa lapsuuttaan.

Kiusatuksi joutuminen ja kaverittomuus ovat kipeitä asioita ja vaikuttavat pitkälle aikuisuuteen, jopa loppuiän. Aikuinen ei välttämättä kärsi sosiaalisten kontaktien puutteesta, etenkin jos työssäkään ei tarvitse olla ihmisten kanssa tekemisissä. Lasten maailma on erilainen.

Sosiaalisia taitoja ovat mm. toisen huomioiminen, empaattisuus ja kyky tulla toimeen ihmisten kanssa. Elämässä hyvin tarpeellisia taitoja ja siksi valtaosa vanhemmista pyrkii opettamaan näitä asioita lapsilleen

Alkuperäinen kirjoittaja ihme lätinää:

Sori vaan, mutta itsekseen viihtyvää ihmistä karsastetaan työpaikoilla, vaikka hän olisi ystävällinen. Pidetään leuhkana kun muiden seura ei kelpaa. TErmien sosiaalinen ja epäsosiaalinen merkitys on sulla hakusessa?

Esim. Yltiösosiaalinen ihminen taas saattaa olla epäsosiaalinen. ?????????

Tuohon tuli typo, tarkoitus oli kirjoittaa "yltiöseurallinen". Eli korostetun seurallinen ihminen ei välttämättä tule toimeen muiden ihmisten kanssa vaikka hakeutuukin hanakasti sosiaalisiin kontakteihin.

Se, ettäi itsekseen viihtyvää ihmistä saatetaan karsastaa erilaisissa yhteisöissä, lienee paljon kiinni yhteisöstä itsestään eli siihen kuuluvista ihmisistä ja siitä, millä tavalla yksin viihtyvä ihminen on kontaktissa muihin niinä hetkinä, kun kontakti on välttämätöntä.

Yhteistyössä