Miksi käsite "maidoton" on joskus niin vaikea käsittää? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä tosiaan ihmisiä joille ei mee jakeluun noi "maidottomat" ja muut..
Itse oon moni allerginen (esim vehnä). sitten ne ihmiset kyselee multa näyttäen keksejejään pulliaan leipiään jne et saatko tätä ja tätä. Haloo eikö nykyaikana tosiaan tiedetä edes mistä pulla tai leipä on tehty!! Samoin vois kuvitella et esim juusto on tehty maidosta, mut kait ihmiset vaan on niin ajattelemattomia.

Mahtaakohan kukaan maitoallerkikko vai mikä lie olla sille maidollle allerginen vaan sille että se käsitellään niin paljon. Kun monella tämmöisellä maito ja kaikki muut käy ulkomailla?

[QUOTE="vieras";22944615]Mahtaakohan kukaan maitoallerkikko vai mikä lie olla sille maidollle allerginen vaan sille että se käsitellään niin paljon. Kun monella tämmöisellä maito ja kaikki muut käy ulkomailla?[/QUOTE]

Maitoallergikko on allerginen maidon proteiinille.
Käsittelyllä sitä ei voi muuttaa.

[QUOTE="vieras";22944675]okei en tiennyt sitä mutta onko sekin pahasta kun se koko maito on kuitenki käsitelty.[/QUOTE]

Ei sillä ole tuon allergian kannalta mitään merkitystä onko maito käsitelty jollain lailla tai tuleeko suoraan lehmästä/vuohesta/mistälie nisäkkäästä.

[QUOTE="vieras";22944665]Varmaan moni erehtyy siksikin, että nykyään mm. mainoksissa hehkutetaan laktoosittomia tuotteita ja että ne käy, jos ei hyla sovi.[/QUOTE]
Totta. Ja jokin aika telkkarissa pyöri mainos, jossa nainen sanoi toiselle jotain siihen tyyliin, että ei voi käyttää maitoa, kun hänellä on laktoosi-intoleranssi, ja sitten sai laktoosittoman jugurtin. Jos henkilöllä itsellään ei ole kokemusta maidottomasta ruokavaliosta, niin ei välttämättä tajua eroa. Ajattelee siis vain, että jos maito ei käy, niin sitten laktoositon käy.

Ap:lle - tai siis lapselleen - kurja juttu kuitenkin. Mun siskoni laittoi aina lapselleen mukaan omat eväät juuri sen vuoksi, että ihmiset sekoittavat maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin.

muistan opiskelu ajoilta tapauksen kun ravitsemusalaa opiskelin. asuin asuntolassa jossa oli tyttö jolla mustapippuriallergia. hän sai usein allergisia reaktioita, ja ihmetteli miten kun koulun keittiölle on kyllä ilmoitetty ja hän itse on tarkkana. noh, sattui päivä kun olin keittiöllä emännän parina, joka vastasi aina diettiruuista. hän lisäsi tään allergisen ruokaan sitruunapippuria, johon minä että eikös se pitänyt olla ilman mustaapippuria? juujuu, tämä onkin sitruunapippuria... noh, kyllä meni emäntä vaikeaksi kun luki purkin kyljestä mitä se sisältää..loppuii tytön reaktiot siihen päivään.

Onhan se allergiselle inhottavaa, jos muut ei käsitteitä ymmärrä, mutta jos ei itsellä ole kokemusta niin ei sitä voi välttämättä tietää. On varmasti paljon asioita, joista tekään ette tiedä. Itse en esimerkiksi tiedä mitä eroa on gluteenittomalla ja luontaisesti gluteenittomalla.

Ei kaikkea tarvitse tietää, mutta jos asia on vieras, niin pitää uskaltaa tunnustaa oma tietämättömyytensä eikä vaarantaa toisen terveyttä.

Kurjaa, ettei ymmärretä. Mutta monella on tosiaan se kuva, että laktoositon ajaa saman asian, kuin "maidoton". Sun täytyy ohjeistaa, että soija-tuotteita voi käyttää, ja esim. kaurajuomaa, sellaista maidon näköistä valkoista juomaa.. Ja että lätyt voi paistaa vichyveteen ja ihan hyviä tulee. :)

Yhteistyössä