Miksi kasvatatte kiusaajia? HS tänään: listattu asiat, joilla teini epäsuosioon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yhdeks%C3%A4sluokkalaiset+listasivat+ep%C3%A4suosioon+johtavat+teinin+tyylirikot/1135251606360

Jostainhan nuoret saavat mieleensä, että erilainen harrastus tai vaatetus on huono ja ihmistä täytyy syrjiä.

Mulla pisti silmään se, että kaikki vaatteet pitäisi olla merkkivaatteita. Aivan kuin kaikilla olisi varaa! Ja ihan varmana ei kiusata sen takia että ei ole merkkivaatteita. Mitähän snobeja tuossa koulussa oikein on?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla pisti silmään se, että kaikki vaatteet pitäisi olla merkkivaatteita. Aivan kuin kaikilla olisi varaa! Ja ihan varmana ei kiusata sen takia että ei ole merkkivaatteita. Mitähän snobeja tuossa koulussa oikein on?
Tapiolalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Tarkoittaako se, että on epäsuosiossa, että on kiusattu? Minusta ne ovat eri asioita.

Onhan se passiivista kiusaamista, jos jätetään ulkopuolelle?

Minun lapsillani ei varmaan ole mitään mahdollisuuksia. Noh, luulisin kyllä, että koulussa, jossa on musiikkiluokatkin ei instrumentin soittaminen ole haitallista. Toisen lapseni koulussa toimii useampia tanssiryhmiä ja niissä on myös poikia. Merkkivaatteita ei ole, eikä ole tulossakaan.

Parempi kuitenkin pysyä uskollisena itselleen kuin kosiskella toisten huomiota hukaten oman identiteettinsä.

Mun ystävän poikaa kiusattiin koulussa koska sillä ei ole tietokonetta. Toka luokkalaista. Mä olin ihan että :o kun kerrottiin mulle tämä syy miks kiusataan.
Lapset on oikeasti ilkeitä ja julmia, toivon niin kovasti ettei minun lapsia kiusattais koulussa, tai etteivät olisi kiusaajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Tarkoittaako se, että on epäsuosiossa, että on kiusattu? Minusta ne ovat eri asioita.

Onhan se passiivista kiusaamista, jos jätetään ulkopuolelle?

Minun lapsillani ei varmaan ole mitään mahdollisuuksia. Noh, luulisin kyllä, että koulussa, jossa on musiikkiluokatkin ei instrumentin soittaminen ole haitallista. Toisen lapseni koulussa toimii useampia tanssiryhmiä ja niissä on myös poikia. Merkkivaatteita ei ole, eikä ole tulossakaan.

Parempi kuitenkin pysyä uskollisena itselleen kuin kosiskella toisten huomiota hukaten oman identiteettinsä.

Niin mutta eihän jokainen halua olla suosittu, jos tässä nyt on vastakohtana epäsuosittu ja suosittu. Silloin minusta ei käy samalla tapaa verrata käsitteitä kiusattu ja suosittu. Voi ihan hyvin olla neutraalisti sen enempää suosittu kuin epäsuosittukin, ilman että kiusataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Jos kysyttäisiin asiaa pk-seudun ulkopuolisesta koulusta, jostain maalaiskoulusta esim. niin vastaukset voisivat olla ihan erilaiset.
Eikä tarvitse mennä edes pk-seudun ulkopuolelle. Kas kun eivät tehneet kyselyä westendiläisille koululaisille :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Jos kysyttäisiin asiaa pk-seudun ulkopuolisesta koulusta, jostain maalaiskoulusta esim. niin vastaukset voisivat olla ihan erilaiset.
Eikä tarvitse mennä edes pk-seudun ulkopuolelle. Kas kun eivät tehneet kyselyä westendiläisille koululaisille :D

Se on vaan tarkoin valittava koulunsa, jos pitää klassisesta ja hankkii vaatteensa kirpparilta. Se on sitten varmaan Kallio tms., jossa saa olla vähän vapaammin erilainen. Espoo kyllä näyttäytyy aika erikoisena...

No vanhemmiltahan ne lapset saavat eväänsä elämään hyvin pitkälti. Peili olisi hyvä olla olemassa. :flower: En toisaalta yhtään ihmettele, miksi lapset alkavat syrjimään ja kiusaamaan vaikka siksi, että merkkivaatteita ei ole...ei tarvitse kuin olla hetki tällä palstalla, niin huomaa, mistä ovat sen oppineet.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
"Ei saa olla liikaa mitään mieltä"

Mitä tuo nyt niinkuin käytännössä tarkoittaa, kun kuitenkin murkkuikäiset oliot ovat kyseessä? :xmas:
Pitää olla asiasta kuin asiasta samaa mieltä kaveriporukan kanssa?

Mitä tuo nyt niinkuin käytännössä tarkoittaa, kun kuitenkin murkkuikäiset oliot ovat kyseessä? :xmas:

Niin joo tietty, mutta mun kokemusteni perusteella tuon ikäisillä kyllä saattaa olla erittäin jyrkkiäkin mielipiteitä erilaisista asioista. Toki mun kokemukseni ovatkin aika vaatimattomia ja vähäisiä. :xmas:

Niin joo tietty, mutta mun kokemusteni perusteella tuon ikäisillä kyllä saattaa olla erittäin jyrkkiäkin mielipiteitä erilaisista asioista. Toki mun kokemukseni ovatkin aika vaatimattomia ja vähäisiä. :xmas:

Voi myös tarkoittaa sitä, että voi olla jyrkkä mielipide, kunhan se on ryhmän yhteinen mielipide. Ryhmän mielipiteistä poikkeavia mielipiteitä ei saa olla.

Huh huh, meillä siis menee kaikki pieleen isomman neidin kanssa.Se tykkää nyt 10 veenä japanista ja sweet lolita vaatteista ja harrastaa kickboxingia ja mitähän muuta vielä osu.
No toisaalta mä tykkään että saa tehdä asioita joista tykkää ja katotaan mitä tapahtuu sitten kun yläaste koittaa.Mä en muistanutkaan mten julmia lapset voi olla toisilleen kun kaikkien pitää olla mukamas samasta puusta veistettyjä. :o

Pitäis varmaan olla "yes, yes" -poika tai tyttö. Mennä aina sen valtavirran mukana. Kammottavalta kuulostavat nuo "vaatimukset". Tuohonhan pitää olla suurinpiirtein hajuton, mauton ja väritön.

Mä olen kyllä eri mieltä ja mietin vähän samoja kuin Jätkä eli eikös teinit ole yleensä aikasen jyrkkiä mielipiteissään. Tai ehkä tämän listauksen takana on joku poikkeava porukka, totaalisen aivopesty robottilauma. Siltä tuo ainakin kuulostaa.

Siis oikeesti, mitä helvettiä :o

Että pitäs olla aivoton, mielipiteetön muovikopio kaikista muista?

Ei hitto sentään, toivottavasti meidän mukulat tulee löytämään ystävikseen oikeita ihmisiä :/
Täytyy yrittää panostaa entistä enemän vahvan itsetunnon kasvattamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Tossa on nyt kysytty noita juttuja ihan tietyntyyppisiltä lapsilta. En ottais niin kovin todesta. Tommoset tavikset saakin varmana olla omissa porukoissaan.
Näinpä. Vaikka mulla onkin jo aikuiset lapset, niin vielä 3 vuotta sitten kuopus oli peruskoulussa. Eikä tässä kolmessa vuodessa nyt niin merkittävästi maailma ole muuttunut.

Tuo kysely on aika subjektiivinen, sillä kukin vastaaja on määritellyt epäsuosioon joutumisen omasta näkökulmastaan. Ts millä ominaisuuksilla joku toinen joutuu vastaajan epäsuosioon. Jos kysymys olisi esitetty hevareille, gooteille tms artikkelissa epäsuosituiksi mainituille ryhmille, vastaus olisi varmasti ollut toisenlainen. Ja voi myös miettiä, haluaako edes joku hevari, gootti, nörtti, eläinaktivisti tms olla luokan pissisten suosiossa.

Yhteistyössä