Miksi käynnistetty ennen l.a.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olivia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Olivia

Jäsen
07.11.2004
231
0
16
Miksi synnytys käynnistetty ennen l.a.?

Aloin miettimään asiaa, kun tuli mieleeni esikoisen odotusaika. Mulla oli todella korkea verenpaine ja prot. ym monta plussaa, mutta silti käynnistystä odoteltiin laskettuun päivään ja määrättiin vaan lepoa (joka ei auttanut yhtään) :whistle:

Eikä tuota olis vielä tuolloinkaan käynnistetty, mutta paineet nousi todella hälyyttävästi, alapaine reippaasti yli sadan... Muuten olis odoteltu vielä pidempään... :/

Mulla käynnistettiin ennen la:tä koska omat paineet nousi tosi paljon valkuaista oli virtsassa jatkuvasti hirveitä määriä. Ja kun vauva ei tuntunut enää viimeiseen 3 viikkoon kasvavan lainkaan. Käynnistys rv39 ja muksu oli 3000g ja 48cm eli pienehkö mutta ihan normaalin rajoissa.

Mulla ois käynnistetty Cytotecilla rv:lla 39+3, kun vauvan painoarvio oli vain 2300 g... Kasvua seurattiin toista kuukautta polilla, mutta mitään ihmeellistä ei havaittu, muuta kun tuo sikiön tosi pieni koko. No, kuiteski kävi niin, että vedet meni kotona puoli vuorokautta ennen ku mun ois pitänyt mennä osastolle käynnistykseen!

Tipalla kuitenki hommaa vauhditettiin, eli ei niitä omia suppareita oikein kuulunut. Tyttö kun syntyi oli vain 2175-grammainen ja istukka oli pieni ja jotain häikkää siinä toiminnassaki oli ollut alusta alkaen. No, tyttö on terve ja aivan suloinen, joten loppu hyvin kaikki hyvin! ;)

käynnistettiin pojan koon takia 40+2. Painoarvio oli 4,5kg, synnytys ei edennyt kuitenkaan halutulla tavalla ja sitten sydänäänet laski hetkellisesti ja sektioon mentiin. Terve poika syntyi ja paino oli 4,3kg :)

Mulla yritettiin käynnistää viikolla 38 vauvan perätilan ja liian vähäisen lapsiveden vuoksi. Oksitosiinia laitettiin pieniä määriä kerralla, kahtena päivänä peräkkäin ja kun synnytys ei käynnistynyt minut lähetettiin kotiin lepäämään. Viikolla 38+6 uusi käynnistys ja koska sekään ei onistunut niin samana päivänä leikattiin.

Mulla keskimmäisen synnytys käynnistettiin muutama päivä ennen l.a, vauva ei ollu iso, mutta lantio on ahdas, joten pientä ei saanu päästää enää suuremmaksi.

Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla rv.37+3, syynä hepatoosi (+ perätila vaikutti synnytystapan). Synnytys tosin myös käynnistyi samaisena aamuna joten parilla tunnilla vaan operaatiota aikaistettiin.

Samoin kolmannessa olisi käynnistetty samoilla viikoilla myös hepatoosin takia, mutta tyttö ehti ensin rv.36+0 ;)

Mulla yritettiin käynnistää rv 38 koska rv 37 painoarvio oli huimat 4,1kg! Eipä neiti syntynyt vasta kun toisella cytotec käynnistyskierroksella just laskettuna päivänä ja painoi 3,9kg. Se siitä arviosta :whistle:

raskaushepatoosin takia käynnistettiin miulla puolitoista viikkoa ennen laskettua aikaa...puolitoista viikkoa käynnistelivät ja poika tuli loppujen lopuksi itse rv 40+4

Mulla käynnistettiin rv 37+2 suun kautta otettavilla tableteilla, koska ultrassa vauva vaikutti pieneltä (alta 2,5kg). Päivän sain tabletteja ja sitten oli lääkkeistä vapaapäivä, jolloin pyysin päästä kotiin, sillä mulla ei ollut supistuksia ollut lainkaan.. Vain armoton selkäsärky, josta en huomannut mainita, sillä luulin sen johtuvan huonosta sairaalasängystä..

Sitten menin torstaina kotiin siivoamaan ja käymään kaupassa, yms. ennen kuin mun oli määrä mennä perjantaiaamulla osastolle, että tipalla jatketaan käynnistystä.. Sitä ei ehditty odotella, kun keskiyöllä meni vesi ja heti ihan hirveet supistukset n. puolen tunnin ajan.

Muuten mulla vaan pääasiassa tuntui supistukset selässä.. ja esikoista odotin, niin luulin, että synnytys tapahtuu vatsan ja pimpan kautta, mutta mulla oli kaikki tuntemukset ihan toisella puolella vartaloa ;)

Ihana poika sieltä sitten syntyi 37+4 ja painoakin oli kivat 2730g. Eli ei se ultra ole ihan niiiin varma sitten kuitenkaan.

Mulla oli äippäpolilla käynti päivää ennen laskettua aikaa kun odotin neljättä. Mulla on ollut kaikki muut synnytykset "yliaikaisia" viikon tai kaksi. Muistaakseni silloin mitattiin sopiiko vauva syntymään ja sitten alkoi limainen ja hiukan verinen vuoto. Suppareita ei ollut juuri ollenkaan ja ehdotin lääkärille että eikö jo voitais käynnistellä tämä kun aikaisemmista kaksi on jouduttu käynnistään. Siinä se sitten vähän aikaa mietti ja sanoi että tämä äiti lähtee nyt saliin :D . Sitten tippa käteen ja meni sellaiset neljä tuntia ja tyttö oli minuutin ponnistuksen jälkeen maailmassa. Vauva oli sopivan kokoinen 3640g ja ei tullut yhtään alapäähän jälkiä.

Mulla käynnistettiin vauvan koon takia, painoarvio 3kg, mutta olis leikattu jos olis ollut isompi, syntyessään poika paino 3110g. Ja käynnistykseen vaikutti myös se että sairaalan synnäri oli menossa kesälomalle. Toiveeni oli saada synnyttää pienessä mukavassa omassa sairaalassa, eikä Taysin vauvtehtaassa. Rv oli 39+2.

Yhteistyössä