miksi käytöshäriössä syinä pidetään perintötekijöiden yms lisäksi ehdottomasti vanhemmuuden vaikeuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mam"

Vieras
jopa laiminlyöntiä/pahoinpitelyä.

minä en pysty ymmärtämään. mä tiedän niin monta lasta joita on laiminlyöty,jopa annettu luunappeja/tukistettu, jotka juoksentelee 4vanhasta ulkona ilman aikuisia. yms mutta yksikään ei käyttäydy poikkeavasti. minä itse koin ahdistelua ja pahoinpitelyä 11v iästä ylöspäin enkä todellakaan häiriköinyt ikinä! yksi veljistäni taas on ollut juuri samanlainen kuin oma lapseni ja hän ei ole joutunut kokemaan pahoinpitelyä/ahdistelua tms.

oma lapseni täyttää käytöksellään kaikki käytöshäiriön kriteerit(no lähes kaikki) ja mitä luin että muutkin ehdot täyttyy. mutta lasta ei todellakaan ole laiminlyöty/ pahoinpidelty tms.

pikemminkin hän on saanut enemmän huomiota kuin yksikään toinen tuntemani lapsi. missä kiitos??? no ilmeisesti siinä että en voi tuon käytöksen takia enään kohta nauttia elämästä, sisko on vaarassa(vahdimme koko ajan tätä 6vuotiastakin, mutta välillä emme ehdi väliin ajoissa), ja ilmeisesti minua tullaan syyttämään tästä lapsen käytöksestä, eskari ei suju. alle vuoden päästä koulu edessä.

mä en ole kasvattanut tälläiseksi lastani,mutta tälläinen hän on eikä millään muutu.

:hug: Onko lasta tutkittu noiden käytösongelmia vuoksi?

Tasan ei käy juu onnen lahjat. Kun mietin taaksepäin niin kyllä me ollaan lasten kanssa tehty pienestä pitäen (mielestäni vielä aika sopivissa määrin) kaikenlaista, seurusteltu, luettu, laulettu, leikitty jne. Silti omat ongelmansa on molemmilla.

Ei tule tasapainoinen ja rauhallinen kuva vanhemmastakaan tämän tekstin perusteella. Aika vaikeaselkoista selitystä. Jokainen voi muuttua, sinä ja lapsesi. Ota vain apua vastaan, jos sitä tarjotaan. Ulkopuolinen voi nähdä paikkoja, joissa kehittyä puolin ja toisin.

Käytöshäiriöiden etiologia

Mikään yksittäinen riskitekijä ei selitä käytöshäiriön syntyä. Kyseessä on yleensä usean riskitekijän yhteisvaikutus sekä lapsen yksilöllisten ominaisuuksien ja ympäristön vuorovaikutus. Riskitekijöitä ovat mm.
perintötekijät
traumat, hylkäämiskokemukset, turvattomuus, deprivaatio
krooniset sairaudet tai vammat
vanhemmuuden ongelmat, erityisesti ongelmat johdonmukaisuudessa, ennakoitavuudessa ja lapsen turvallisessa rajaamisessa

http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Lasten_k%C3%A4yt%C3%B6sh%C3%A4iri%C3%B6t

Ei tule tasapainoinen ja rauhallinen kuva vanhemmastakaan tämän tekstin perusteella. Aika vaikeaselkoista selitystä. Jokainen voi muuttua, sinä ja lapsesi. Ota vain apua vastaan, jos sitä tarjotaan. Ulkopuolinen voi nähdä paikkoja, joissa kehittyä puolin ja toisin.

kuule en olekkaan rauhallinen tällä hetkellä!! en todellakaan, entäs sitten,minäkin olen ihminen ja sattumoisen tuon lapsen käytöksen takia ollut aika kovilla hyvin pitkän aikaa.eikä tähän mennessä kukaan vielä ole osannut kertoa miten hänen käytös muuttuu toisenlaiseksi. sepä se hyvä päteä täällä minulle kun et tiedä juuri mitään.

:hug: Onko lasta tutkittu noiden käytösongelmia vuoksi?

Tasan ei käy juu onnen lahjat. Kun mietin taaksepäin niin kyllä me ollaan lasten kanssa tehty pienestä pitäen (mielestäni vielä aika sopivissa määrin) kaikenlaista, seurusteltu, luettu, laulettu, leikitty jne. Silti omat ongelmansa on molemmilla.

psykologin ja toimintaterapeutin toimesta kyllä, mutta erikoissairaanhoidossa ei. on vähän nihkeää lähetteen saaminen

Yhteistyössä