Miksi koira räkyttää toisille koirille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En ymmärrä meidän koiraa, siitä on tullut hirveä räkyttäjä.
Kyseessä 1,5v uros.

Varsinkin uuden koiran tai ihmisen nähtyään läheltä, aloittaa kamalan räkytyksen.
Heiluttaa häntäänsä innoissaan uudelle koiralle ja haluaisi tutustua, mutta räkytys jatkuu vaikka kuinka kauan.
Koira käy ihan kierroksilla ja räkyttää.
Olen yrittänyt olla koiran turvana kohtaamistilanteissa, jos tuo johtuisi epävarmuudesta, mutta ei siitä ole apua.

Olen yrittänyt kieltää, mutta koira lopettaa maksimissaan pieneksi hetkeksi.

Muutenkin koira on ihan liian innoissaan ja kiinnostunut muista koirista lähistöllä.
Koira on käynyt pentukoulussa pienenä, olemme harjoitelleet paljon ohittamista ja käyneet koirakoulussa.
Näemme päivittäin vieraita koiria lenkkipoluilla, mutta ei vaan totu.

Koirakoulussakin ollut lähiaikoina hankalaa kun koira ei osaa rauhoittua ollenkaan, keskittyy ainoastaan muihin koiriin. Meille jo hieman vihjattiin ettemme voisi jatkaa toisella kurssilla kun koira ei oikein osaa käyttäytyä.

Vinkkejä mistä tämä johtuu ja mitä/miten koiran kanssa voisi harjoitella?

Jaa-a. Sellainen olisi kaikista parasta, jos menisit paikkaan, missä on niin paljon koiria, ettei edes kaikille ehdi haukkua.
Se, miten itse menettelet, ratkaisee asian, jos tilanne on tosiaan noin paha.

Paras olisi, jos saisit järkättyä niin, että joku tyyppi tulee oman koiransa kanssa paikalle. Menet mahdollisimman lähelle heitä, muttei niin lähelle, että koira pääsee kosketusetäisyydelle.
Koira tietenkin räkyttää, mutta äläpä puutu siihen. Katsot ihan toiseen suuntaan, et edes vilkaise koiraasi, etkä haukkumisen kohdettakaan. Katsele vaikka pilviä tms.
Koira menee hämilleen, kun et reagoi mitenkään. Sitten kun koira hiljenee totaalisesti, kehut vuolaasti koiraa.

Tämä on yksi monista vaihtoehdoista.

Mä tekisin niin, että aina kun koira alkaa räkyttämään, käännyt päinvastaiseen suuntaan muina miehinä. Näin koira tajuaa ettei saavuta rähjäämisellä mitään. Sitten voit kääntyä takaisin kun koira on rauhoittunut.

Ja muuten, ethän anna koiran välillä haistella muita hihnassa? Hihnassa ei morjestella/leikitä.

Aloitat kunnon hihnakoulutuksen: namilla houkutat huomion sinuun ja namiin aina kun toisia koirias näkyy. Se pitää tehdä niin että koira on ihan haltioissaan sun kehuista ja namin odotuksesta. Ja aina kovat kehut kun ohitus/muu tilanne menee hienosti.

ethän myöskään kiristä hihnaa kun koiria tulee vastaan? Tää on NIIN yleinen virhe...sitten ihmetellään, mistä koira on saanut päähänsä, että vastaantulijoista pitää hermostua? Daa?

Yhteistyössä