MIKSI kotihoidontukea pitäisi korottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja J:
Minä ja mieheni päätettiin, että ei viedä noin pientä vielä hoitoon. Haluan olla poikani kanssa kotona siihen asti, kun täyttää 2-vuotta. Olen vielä äitiyslomalla. Otin sitten lopputilin töistä sen takia, kun tämä kotihoidontuki on niin pieni. En olisi voinut sillä kotihoidontuella maksaa omaa osuuttani laskuista. Saan nyt sitten sitä ansiosidonnaista ja se on paljon isompi. :) Vielä jos lähden jollekin kurssille, niin ns. tulot on ihan kivat. Karenssikin on sopivasti kulunut tässä äitiyslomalla. Voin palata sitten takaisin töihini, jos haluan. Olen erittäin tervetullut takaisin. :) Tai sitten etsin jotain uutta. Ihanaa! Tämä järjestelmä on Suomessa ihan älytön. Kyllähän se kotihoidontuki kuuluisi olla sama, kuin peruspäiväraha.

Kai tiedät, että sinun täytyy ottaa sitten töitä vastaan, jos niitä tarjotaan. Koulutussuoja on 3kk ja sen jälkeen napsuu, jos ei hommat kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti kolmelle:
Kyllä olisi vähintääkin kohtuullista, että kotihoidontuki olisi sen saman kuin peruspäiväraha. Kotiäiti tekee yhtä jos toista, mutta valtaosa työttömistä makaa perse homeessa eikä tee yhtään mitään eikä todellakaan etsi mitään töitä, vaikka pitäisi.

Ja olen tätä mieltä, vaikka olen ollut kotiäitinä jo 5 vuotta ja olemme pärjänneet tällä rahalla.

Ja kyllä niiden pitäisi olla minimissään samasuuruisia, jotta ihmiset olisi samalla viivalla. Vai miksi kotiäiti on nyt alempana kuin työtön?

Entäs opiskelijat? Opiskelijakin on alempana kuin työtön.

Niinpä! Jos joku hiukan vaivautuu tekemään jotain jonkun asian eteen (kuten opiskelemaan tai hoitamaan itse omat lapsensa kotona) heti tulee satikutia.

Jos joku (vaikkapa kahden lapsen yksinhuoltaja ) haluaisi hoitaa lapsensa kotona, hän törmää siihen tosiasiaan, että enemmän jää viivan alle jos ilmoitautuu työttömäksi työnhakijaksi ja ottaa lapsille päivähoitopaikat kunnalta. Aika omituista mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Ap hauskasti, vaan ei huomaa mitään kommetteja, jotka ei mielytä häntä...

No anteeksi etten joka sekuntti päivystä :D

Ihan ekasivulta asti tullut useampi kommetti siitä kuinka paljon yhteiskunta maksaa lapsista jotka hoidetaan muualla, kuin kotona. Turha selitellä...

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Ap hauskasti, vaan ei huomaa mitään kommetteja, jotka ei mielytä häntä...

juu on huomattu. Mutta niihän se täällä monesti menee. Jankataan ja jankataan vaikka asia on jo monesti sanottu...

onpa sekin hassua että työttömät ja opiskelijat saa kaikenmoisia alennuksia mutta kotiäidit ei.
Esim. Uimahalli maksaa 5? kerta. Opiskelija ja työtön maksaa 3? kysyin että koskee tuo myös kotiäitiä. Ei koske ja sitäihmettelin niin sanoi että valittakaa kelaan, ne tekee päätöksiä. Eli vissiin sieltä sitte maksetaan se loppu osa tai jotain.
no tämmöstä tää on. Kyllä tällä kituuttelee enkä mä lasta hoitoon vie vaikken saiskaan juur mitään tukea, mutta onhan se hullua kun puhutaan että hoitakaa lapset kotona, mutta silti halutaan maksaa sen kalliimman ja huonomman vaihtoehdon mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja laskupää:
PYH! Teillä oli muita tuloja tai saitte jotain tukea. Kukaan ei pysty elämään n. 300?/kk jos joutuu asumisestaankin jotain maksamaan...

Muita tuloja? Miehen palkka ja lapsilisät, siinäpä ne.

Vastaa nyt noihin muihinkin, ja perustele. Äläkä hypi yli sellaisten kommenttien mihin et osaa vastata. Teet itsestäs aika pellen.

Yhteiskunta voisi senkin rahan laittaa esim. hoitohenkilökunnan palkkaamiseen :attn:

Jos tarvitsette enemmän rahaa kuin kht on, menkää töihin! Tiestyti pk-paikat ovat kalliimpia kuin jos lapset hoidetaan kotona, mutta pk:ssa saa sitten paljon muutakin samaan hintaan.

Yhteiskunta voisi senkin rahan laittaa esim. hoitohenkilökunnan palkkaamiseen :attn:

Jos tarvitsette enemmän rahaa kuin kht on, menkää töihin! Tiestyti pk-paikat ovat kalliimpia kuin jos lapset hoidetaan kotona, mutta pk:ssa saa sitten paljon muutakin samaan hintaan.

Mitäköhän muuta saa kaupan päälle pk:ssa? :D

PYH! Teillä oli muita tuloja tai saitte jotain tukea. Kukaan ei pysty elämään n. 300?/kk jos joutuu asumisestaankin jotain maksamaan...

Niipä! Niitä "miehen palkkojakin" on erisuuruisia ehkä haitarilla 900?-9000?/kk todellisuudessa tuo heitto on vieläkin isompi...

Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
Ite oon miettiny samaa, et miksei kotiäideille ole noita "alennuksia" mitä annetaa työttömille, eläkeläisille,opiskelijoille ja varusmiehille...ei oo oikein tasapuolista :/

Totta, nekin olisi jo suuri apu!

Useampaankin aiempaan viestiin kommenttia:

- tosiaan, ihan kuka vaan lapsensa kotona hoitaa, se tulee meille kaikille veronmaksajille halvemmaksi kuin nollamaksuluokan paikka kunnallisessa päiväkodissa (se jonka työttömät saa jos kehtaa hakea).
- ja ottakaa ihan tosi huomioon se, ettei kaikilla kotihoidetuilla lapsilla ole kuin yksi tuloton vanhempi (hei mulla on sitten ihan avoin ilmainen netti, että sen turvin täällä roikutaan. Ei ole ne parikymppiä lasten vaatteista poissa)

TARKOITATKO RAHAA JOKA SÄÄSTYISI, KUN PÄIVÄKOTI LAPSET SIIRTYISI KOTIHOITOON?

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja J:
Minä ja mieheni päätettiin, että ei viedä noin pientä vielä hoitoon. Haluan olla poikani kanssa kotona siihen asti, kun täyttää 2-vuotta. Olen vielä äitiyslomalla. Otin sitten lopputilin töistä sen takia, kun tämä kotihoidontuki on niin pieni. En olisi voinut sillä kotihoidontuella maksaa omaa osuuttani laskuista. Saan nyt sitten sitä ansiosidonnaista ja se on paljon isompi. :) Vielä jos lähden jollekin kurssille, niin ns. tulot on ihan kivat. Karenssikin on sopivasti kulunut tässä äitiyslomalla. Voin palata sitten takaisin töihini, jos haluan. Olen erittäin tervetullut takaisin. :) Tai sitten etsin jotain uutta. Ihanaa! Tämä järjestelmä on Suomessa ihan älytön. Kyllähän se kotihoidontuki kuuluisi olla sama, kuin peruspäiväraha.

Kai tiedät, että sinun täytyy ottaa sitten töitä vastaan, jos niitä tarjotaan. Koulutussuoja on 3kk ja sen jälkeen napsuu, jos ei hommat kelpaa.

Tottakai otankin, jos maksavat tarpeeksi. Olen käynyt useissa haastatteluissa ja monta työpaikkaa olen ns. hylännyt, kun eivät ole maksaneet tarpeeksi. Ei ole ikinä mitään karensseja tullut.

johan sen tutkijat ja muut hutkijat on sanonu että alle 3v paikka on kotona ja niin kannustetaan sieltä heltsingin suunnilta!
Valitetaan kun ei oo hoitopaikkoja jne jne.

Sitte samat ihmiset ei tajua että kun tukea nostetaan useammat äidit/isät jäisi kotiin. Lapsi saisi olla siellä missä pitääkin ja se tulisi silti halvemmaksi yhteiskunnalle

etkö sä oikeesti tajua? sillä säästetään rahaa myös!!
pitäskö hakee tosta asemalta ratakiskoa vai miten luulet että ymmärtäsit? ;)

Totta tuo meille opiskelijoille :) Maksan muutaman kympin ja kolme lasta hoidossa. Kotona, jos olisivat niin jopa ruuan laittaminen (aamupala, lounas, välipala 5X viikossa kolmelle) tulisi kalliimmaksi minulle, kuin hoitomaksut.

Niipä! Niitä "miehen palkkojakin" on erisuuruisia ehkä haitarilla 900?-9000?/kk todellisuudessa tuo heitto on vieläkin isompi...

No jos ihan paskalla palkalla haluaa töitä tehdä, sekin lienee vain oma valinta :whistle:
Ja mieheni ihan tavallinen duunari.

Arvon ap: voisitko ystävällisesti kertoa, millaiset tulot miehelläsi oli, kun sinä olit kotiäitinä? Otitko vastaan kotihoidontuen, äitiysrahat, lapsilisät? Jos, niin miksi, eikös nekin ole näitä turhia, tarpeettomia tukia? Eihän Suomessa ole äidin pakko olla äitiyslomallakaan, kai lähdit samantien töihin synnytyksen jälkeen tienaamaan hoitopaikkarahoja lapsillesi?

Kyllä on aika paksua (ja kas, PROVOsoivaakin) tulla tänne mussuttamaan, että kotona lapsiaan hoitavien pitäis miettiä rahankäyttöään, kyllä tässä rahansa saa aikas tarkkaan laskea ja lapsiin ja elämiseen ne menee. Siksi epäilenkin, ettet ole kovin tiukilla joutunut olemaan ainakaan miehesi tulojen varassa. Ja tosiaan, mitä se ekstra siellä päivähoidossa on? Voisin sanoa, että sun lapsille ainakin on ekstraa mikä tahansa, mitä sieltä saa, sen verran kylmettyneeltä ihmiseltä vaikutat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäköhän muuta saa kaupan päälle pk:ssa? :D

Ammattitaitoisen henkilökunnan, kolme ateriaa päivässä, tarvittaessa elto:n tai kelto:n "palveluja" jne.

kaikki tuo tulee halvemmaksi kun hoitaa kotona eikä päiväkodissa. Ja kaikki nuo tukipalvelut on myös niiden lasten saatavilla jotka on kotona.

ja eiköhän aika moni äiti sen ruuan siihen hintaa kotona tee. Vai saitko sä jotain ruoka avustusta?

No jos ihan paskalla palkalla haluaa töitä tehdä, sekin lienee vain oma valinta :whistle:
Ja mieheni ihan tavallinen duunari.

Joskus on tehtävä paskallakin palkalla, jos ei halua loisia. Moni duunari tienaa ihan hyvin, jos töitä vain on tarjolla. Tarkoitat sii, että te, ette alentuis siistijäksi tai myyjäksi, jos muita töitä ei olisi?

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti kolmelle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi, että mahdollisimman moni halukas pystyisi hoitamaan lapset kotona.

Ja nyt ei onnistu vai? Miksei?
Siksikö, että mammat eivät ole valmiita luopumaan elintasostaan?

Ja sinäkin olet tätä mieltä vain, koska et itse enää ole kotiäiti. Jos olisit edelleen niin olisit ilmanmuuta korotuksen kannalla. Nyt et haluamuille, kun et ole itse saanut.

Ei. Pärjäsimme oikein hyvin (mistään ei tarvinnut tinkiä ), en ymmärrä miksei mut pärjää.
Ainahan olisi kivaa saada kaikkea enemmän ja parempana, mutta jo uhmaikäiselle opetetaan, että kaikkea ei voi saada ;)

Älä ap höpötä paskaa. Etkö tiennyt, että joillakin on esim. paljon asuntovelkaa tms. Ei siinä kuule paljon elintasolla sen jälkeen leveillä.