Miksi kuulua liittoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työnraataja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työnraataja

Vieras
Kysymys kuuluu yksinkertaisesti
Miksi kuulua liittoon, jos kuuluu kuitenkin kassaan?
Apuakin saa mahdollisessa työpaikan riitatilanteissa ihan omasta perhepiiristä.

No alkuun tulis mieleen tuo yleissitova työehtosopimus. Useimmille liittoon kuulumattomille kelpaa kyllä työehtosopimuksiin neuvotellut edut kuten lomaraha ja äitiysvapaa-ajan palkka.

Onko omassa perhepiirissä tosiaan työehtosopimusten tulkinnan tunteva henkilö? Joka ei itse kuulu liittoon? Lakimiehet tuppaavat kyselemään nuo tulkinnat liitosta ja toki autetaan, jos edustettava työntekijä on liiton jäsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Varmaan kelpaa liittoon kuulumattomillekin liiton neuvottelemat etuudet. Inhoan näitä vapaamatkustajia.

Näinpä. Ja jos työntekijöistä vain pieni osa kuuluu liittoon, ei liitolla ole mahdollisuuksia neuvotella kaikille parempia etuja, koska lakko ei työnantajaa juurikaan hetkauta (vain liittoon kuuluvathan lakkoilevat).

Jos jää työttömäksi niin mun käsittääkseni työttömyyskorvaus on suurempi liiton kautta, kun pelkän kassan kautta. Liiton kautta on vakuutuksia mm. jos joutuu jostain (työ)asiasta oikeuteen niin voi saada korvausta kuluista. Ja onhan niillä ilmanen (suppea) matkavakuutuskin. Yksi iso etu mulla on JHL-liitosta ollut Kultajousen alennus. Sen liiton jäsenkortilla saa mm. kalevalakoruista -20%, timanttikoruista -25%, jne. Että koruostokset on kyllä keskittynyt Kultajouseen ;)

Voi myös kuulua pelkkään liiton työttömyyskassaan, jolloin ei tarvitse maksaa jäsenmaksua. Nämä ovat muuten vapaamatkustajia jos ketkä! Otetaan hyöty muttei vastuuta.

Yhteistyössä