Miksi kuulut kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallupin tynkää taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gallupin tynkää taas

Vieras
Oletko oikeasti uskovainen, eli uskot Jumalaan ja Raamatun teksteihin?
Vai oletko tapauskovainen, eli kun kasteessa sinne mätkäisty niin siinähän kellut?
Vai kenties joku muu muoto?
Itse erosin kirkosta 7 vuotta sitten, koska totesin ettei kirkolla ole minulle mitään annettavaa. Ja jos haluan antaa kirkon toiminnalle jotain ei silti tarvitse kirkkoon kuulua. Ev.lut. kirkko on siitä hauska, että jo vauva ilman omaa mielipidettä liitetään kirkkoon...

Kuulun kirkkoon, koska haluan kuulua kirkkoon. Uskon Jumalaan, ja en ole pelkkä tapauskovainen, käytän paljon kirkon palveluita ja vedän itsekin pyhäkouluja. Tuntuisi kovin ouudolta olla kuulumatta kirkkoon.

En kuulu, koska kaiken maailman hihhulit (lue lestadiolaiset), jotka ovat sitä mieltä että vain he pääsevät taivaaseen kuuluvat ev.lut kirkkoon. Ja minähän en ropoakaan laita hihhuleille. Ai niin, enkä myöskään ole uskossa ;) ehkä se nyt on se tärkeämpi syy...

Kuulun kyllä ja maksan mukisemattta kirkollisveron.
En käy kirkossa, enkä missään seurakunnan riennoissa.
Uskon, mutta en ole ns uskovainen.
Minusta nyt vain kuuluu kuulua kirkkoon. Siksi.
Verosta autetaan myös vähäosaisia, siksikin maksan mielelläni.

Alkuperäinen kirjoittaja gallupin tynkää taas:
Oletko oikeasti uskovainen, eli uskot Jumalaan ja Raamatun teksteihin?
Vai oletko tapauskovainen, eli kun kasteessa sinne mätkäisty niin siinähän kellut?
Vai kenties joku muu muoto?
Itse erosin kirkosta 7 vuotta sitten, koska totesin ettei kirkolla ole minulle mitään annettavaa. Ja jos haluan antaa kirkon toiminnalle jotain ei silti tarvitse kirkkoon kuulua. Ev.lut. kirkko on siitä hauska, että jo vauva ilman omaa mielipidettä liitetään kirkkoon...

Kuulun kirkkoon.
Olen uskossa. ((en lahkoile esim. lestat)
Kuulun kirkkoon, koska uskon Jumalaan ja raamatun mukaan pitää kuulua kirkkoon.

Kyse ei olekaan pelkästään siitä, mitä kirkolla/seurakunnalla on minulle annettavaa. Kyse on myös siitä, mitä srk:lla on annettavaa muille ihmisille SUOMESSA. Suurin osa kirkon rahoista menee suomeen ja auttamiseen. Pappi, kanttori, diakoni, nuorisotyöntekijä, perhetyöntekijä, lastenohjaaja ovat kaikki omalla tavallaan auttajia. Se, joka ei tunne seurakunnantyötä, ei voi sanoa etteikö srk:lla olisi mitään hyötyä ihmisten elämään.

Niin ja ulkomaille laitetaan rahaa mielellään, mutta entä kotimaiset kohteet? Esim kriisityö koulusurmien jälkeen? Myös kirkko on ollut NÄKYVÄSTI läsnä ihmistenn hädässä. Ei vain sponsoroinut, vaan ihan pohjois-suomea myöten on pappeja ja diakoneja lähtenyt auttamistyöhön koulusurmien jälkeen. Ja kirkko tekee ennaltaehkäisevää työtä joka päivä!

Hauskaa minusta on se, että antaa avustusjärjestöille rahaa ja kirkolle ei, koska siitä ei ole MINULLE ITSELLENI mitää hyötyä! :D Mitä muuta hyötyä on auttamisjärjestöjen rahallisessa tukemisessa on, jollei se, että tulee itselle hyvä mieli? Siitä kirkollisveron maksamisesta tulee monelle ihmiselle juurikin samat fiilikset ;)

Jaa-a, vähän vaikea sanoa. Kuulun kyllä edelleenkin kirkkoon vaikka olenkin ateisti joskaan en mikään kiihkoilija-ateisti. Mielestäni uskonto on turhaa hömppää ja osallistun usein provosoivasti kaikenlaisiin hihhulikeskusteluihin. Vähän niinkuin leikilläni riitaa haastaakseni.

Mutta sitten asiaan. Kirkon "listoilla" olen pysytellyt lähinnä sen vuoksi että kirkon jäsenenä voin hyvillä mielin käyttää kirkon palveluita esimerkiksi lasten kastamista. En ole halunnut lapsilleni kastetta niinkään uskonnollisin perustein vaan näkisin että se on ikäänkuin perinne tai jotain. Koen lisäksi tärkeäksi että lapseni on liitetty kirkkoon ja he voivat tehdä omat ratkaisunsa sitten kun siihen kykenevät. En halua sulkea heitä valtaväestön ulkopuolelle vain omia tarkoitusperiäni vaalien.

Nyt kun lapset on tehty ja kastettu niin miksi en nyt eroaisi kirkosta? Niin, hyvä kysymys. Enpä ole asiaa oikeastaan tullut edes ajatelleeksi. Laskin juuri että maksan vuodessa lähes 700? kirkollisveroja. Summa on suuri mutta toisaalta kirkon tekemä työ on joillekin ihmisille erittäin tärkeää ja jos saisin valita niin maksamistani veroista korkeakulttuuriin lohkaistu siivu ohjattaisiin ooperatalon sijasta mielummin vanhojen kirkkorakennusten kunnossapitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Jaa-a, vähän vaikea sanoa. Kuulun kyllä edelleenkin kirkkoon vaikka olenkin ateisti joskaan en mikään kiihkoilija-ateisti. Mielestäni uskonto on turhaa hömppää ja osallistun usein provosoivasti kaikenlaisiin hihhulikeskusteluihin. Vähän niinkuin leikilläni riitaa haastaakseni.

Mutta sitten asiaan. Kirkon "listoilla" olen pysytellyt lähinnä sen vuoksi että kirkon jäsenenä voin hyvillä mielin käyttää kirkon palveluita esimerkiksi lasten kastamista. En ole halunnut lapsilleni kastetta niinkään uskonnollisin perustein vaan näkisin että se on ikäänkuin perinne tai jotain. Koen lisäksi tärkeäksi että lapseni on liitetty kirkkoon ja he voivat tehdä omat ratkaisunsa sitten kun siihen kykenevät. En halua sulkea heitä valtaväestön ulkopuolelle vain omia tarkoitusperiäni vaalien.

Nyt kun lapset on tehty ja kastettu niin miksi en nyt eroaisi kirkosta? Niin, hyvä kysymys. Enpä ole asiaa oikeastaan tullut edes ajatelleeksi. Laskin juuri että maksan vuodessa lähes 700? kirkollisveroja. Summa on suuri mutta toisaalta kirkon tekemä työ on joillekin ihmisille erittäin tärkeää ja jos saisin valita niin maksamistani veroista korkeakulttuuriin lohkaistu siivu ohjattaisiin ooperatalon sijasta mielummin vanhojen kirkkorakennusten kunnossapitoon.

Eikö lapsilla ole juuri silloin suurempi valinnan vapaus jos heitä ei liitetä kirkkoon ja anneta valmista uskomisen mallia.
Itse olen kirkkoon kuulumattomana pitänyt hyvin tärkeänä,että lapsiani ei johdatella ajattelemaan/uskomaan tietyn valtavirran mukaisesti.Myös en itse tuputa heille näkemyksiäni.

Alkuperäinen kirjoittaja aitisaurus:

Eikö lapsilla ole juuri silloin suurempi valinnan vapaus jos heitä ei liitetä kirkkoon ja anneta valmista uskomisen mallia.
Itse olen kirkkoon kuulumattomana pitänyt hyvin tärkeänä,että lapsiani ei johdatella ajattelemaan/uskomaan tietyn valtavirran mukaisesti.Myös en itse tuputa heille näkemyksiäni.

Höpö höpö! :D
Päiväkerhossa pidetään usein alle 5minuutin mittainen kertomus Jumalasta, Jeesuksesta, enelistä, onnesta, rakaudesta, välittämisestä jne jne.. Se ei ole aivopesua eikä se loukkaa kenenkään päiväkerholaisen uskonvapautta :) Minä olen kuulunut kirkkoon kasteesta lähtien ja kuulun ns. rivikristittyjen joukkoon ja muut sisarukseni uskovat myös mutta eivät ole missään tekemisissä uskon asioiden kanssa :) Ei meitä pakotettu esi rippikouluun ja erota saan kirkosta koska vaan haluan, mutta tokikaan en halua ;)

Usko Jumalaan, mutta en tarvitse uskoon kirkkoa. Liityin evlut-kirkkoon kun menin naimisiin että kuuluisin miehen kanssa samaan kirkkoon ja saisimme kirkkohäät. Nykyään kirkko on niin maallistunut, että harkitsen eroa.

Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Alkuperäinen kirjoittaja aitisaurus:

Höpö höpö! :D
Päiväkerhossa pidetään usein alle 5minuutin mittainen kertomus Jumalasta, Jeesuksesta, enelistä, onnesta, rakaudesta, välittämisestä jne jne.. Se ei ole aivopesua eikä se loukkaa kenenkään päiväkerholaisen uskonvapautta :) Minä olen kuulunut kirkkoon kasteesta lähtien ja kuulun ns. rivikristittyjen joukkoon ja muut sisarukseni uskovat myös mutta eivät ole missään tekemisissä uskon asioiden kanssa :) Ei meitä pakotettu esi rippikouluun ja erota saan kirkosta koska vaan haluan, mutta tokikaan en halua ;)

Niin ja pidän esim. lestadiolaisia (poikkeuksiakin on) aivopesijöinä. Ei liene sattumaan miksi 25-vuotiaalla saattaa olla jo viisikin lasta, usein myös enemmän. Aatteita, uskoa ja kristillisiin tapoihin perustuvia arvoja en periytä lapsilleni. Se on mielestäni väärin. Jokaisella on oikeus itse päättää elämästään ja ennen kaikkea omasta kropastaan.

Uskon Jumalaan omalla tavallani, koen että kirkko tekee paljon hyvää joten haluan tukea sen toimintaa, haluan myös että lapseni kastetaan, saan itse kirkkohäät ja hautaukset yms. Olemme miehemme kanssa päättäneet että vaikka kaikki suomalaiset eroaisivat me pysymme kirkossa.

Erosin aikanaan mutta liityin takaisin sen takia että lapseni kastettaisiin. Kaste on tärkeä minulle jo pappani takia joka on harras uskovainen, aktiivi luterilainen järjestömies ja hyvin rakas minulle. Kristinuskolla on myös minulle kulttuurillinen merkitys. Pidän kristinuskon kehitystä suomessa riemuvoittona esim. muslimiuskontoon verraten jossa ei saa olla esim. naiset imaameina tms. Tai mitä ne niiden uskojohtavat edes ovatkaan..

Mutta kirkkoa enemmän olen ex helluntalainen. Siksi ei kiinnosta kuulua kirkkoon aktiivisesti. Tulevaisuus näyttää eroanko taas. Ei huvita maksaa veroja kun olen enemmän helluntailainen. En mennyt edes kirkkonaimisiin.

Minut liitettiin kirkkoon aikanaan kun täytin 15v että pääsen ripille. Mutta minut myös on kastetty kirkossa. Eli olen ollut kirkon jäsen myös vauvana (? ).

Yhteistyössä