Miksi lääkärin ehkäisysuositusta pitäisi hyväksyttää vl-esivallalla(jotka eivät ole terveydenhuollon asiantuntijoita)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Matleena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Matleena"

Vieras
Miksi vl-uskovaiset eivät voi luottaa itseensä tai edes lääkäriinsä jaksamisensa kanssa ja käyttää ehkäisyä? Eihän se edes kuulu kenellekään muulle kuin parisuhteen miehelle ja naiselle. Näistä asioista voi vaieta ulkopuolisille ja keskustella vaikka terveydenhuollon asiantuntijan kanssa.

Vai onko niin, että kun perheen nuorin lapsi täyttää vuoden tai puolitoista niin vl-piireissä ruvetaan katselemaan äidin mahaa ja tekemään vihjailuja tulevista lapsista.

Miksi tässä uskonliikkeessä olemassaoleva elämä on turhempaa kuin potentiaalinen elämä? Onko tämä vain tapa pitää vl-porukan pääluku kasassa, koska jos ehkäisykielto kumottaisiin niin vl-usko hiipuisi 50 vuodessa?

koska vl-piireissä lapsiluku ei ole miehen ja naisen välinen asia. mikään syy ei ole riittävä ehkäisyn aloittamiseksi. sisäinen paine on valtava, ja katseet kääntyy vatsan seudulle viimeistään kun nuorin on parivuotias. olen itse ollut noissa piireissä 18-vuotiaaksi asti, ja muu perhe edelleen. harmittaa sisarusten puolesta, kun lapsia tulee ja tulee eikä selvästikään lisää haluttaisi. jokaisista menkoista osataan iloita... eräs sukulainen oli jopa hyvillään keskenmenosta... :(

Kuka sulle on tuollaista edes sanonut:) Ei kukaan tule vl-piireissä tarkastamaan että onko teillä nyt ehkäisykiletoa noudatettu. Se on ihan omantunnon asia. Jos haluat käyttää niin käytät..muiden mielipiteistä huolimatta. Ei sua sen takia ajeta pois. Siinä vain on usein käynyt niin että kun tekee yhdessä asiassa vl-yhteisön yleistä mileipidettä vastaan. Niin usein teet monessa muussakin eritavalla..Ja sitä ajautuu erilleen ihan kokonaan ja pian ei ajattele mistään samalla tavalla..

Kyllä se on miehen ja naisen välinen asia! Me esimerkiksi mieheni kanssa olemme sitä mieltä että kaikki lapset otetaan vastaan silloin kun niitä tulee. Uskomme itse niin olevan oikein. Se ei ole yhteisön käskyn noudattamista, vaan oman tahdon mukaan toimimista. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää? Samalla tavalla kuin sinä haluat ehkäistä, niin mekin haluamme olla ehkäisemättä. Ei se ole sen kummempaa. Ihan yhtä älyttömänä minä saatan pitää sinun ajatuksiasi. Mutta sinä teet niin kuin teet ja me teemme niin kuin me haluamme tehdä.

siksi koska luotamme Jumalaan. Jos uskomme että Jumala on elämän ja kuoleman herra emmekä halua ottaa päätäntä valtaa siitä omiin käsiimme niin mikä ongelma se on muille ihmisille. Kukaan "vl-esivalta ei tunne kaikkia vl:liä henk.koht eikä ole mitään kontrollia. Miten paljon voikaan olla väärinkäsityksiä ihmisillä. Kysymys on siis vain ja ainoastaan siitä että uskomme että kun elämme Jumalan tahdon mukaisesti pääsemme taivaaseen ja uskomme että lapset ovat Jumalan lahja. Siitä syystä emme ehkäise, emme suinkaan jonkun maanpäällisen "esivallan" pelossa. Ja jos ehkäisy on valintakysymys niin sitä on myös ehkäisemättä jättäminen. Olen siis tehnyt valintani oman henkilökohtaisen uskoni vuoksi.

Ja lisäisin vielä että joo tottakai ihmisiltä voit tehdä salassa mitä vaan mutta kun me emme usko ihmisiä varten vaan taivasta ja Jumala tietää kaiken, vaikka jotain salassa toisilta ihmisiltä teksimme. Tämän vuoksi en ehkäise "salaa" koska en TAHDO ehkäistä sillä uskon sen olevan Jumalan tahdon vastaista.

Siksi kun veeällät on aivopesty uskomaan, kuten edellä olevat vl-äidit sanovat.
Onhan se ok niille, joilla kaikki sujuu ja haluavat lapsia kymmenittäin. Mutta entä ne vl-perheet, jotka elävät mieluummin pienemmässä porukassa; tuntevat voimavaransa ja niiden riittävyyden, tietävät lasten kehityksestä ja mikä kellekin on hyväksi; eikö heillä ole oikeutta päättää itse asiasta??
Sinäkin, joka niin julistat, että "me haluamme tehdä näin, tee sinä niinkuin haluat", hyljeksit sellaista yhteisösi jäsentä, joka ajattelee toisin kuin SINÄ!!
Katsokaa vl-porukka peiliin ja miettikää pidemmälle. Millaiseen suljettuun yhteisöön lastasi kasvatat. Tyttäresi alistettuna miesten vallassa. Voit valita myös toisin, elämä kantaa.

Lapsi tarvitsee yksilöllistäkin huomiointia ja rauhaa, ei loppuunpalanutta riippavatsaista suonikohjuista kärsivää äitiä, sekaista köyhää kotia ja vauvan jatkuvaa huutoa. Jos on erityislapsia, tarve huomioon kasvaa vielä suuremmaksi. Kuka pystyy ja ehtii hoivata isoa lapsilaumaa. Ei ihme jos osa lapsista joutuu hyväksykäytetyksi jne.

Valitettavasti aivopesu saa paljon pahaa aikaa ihmisen aivoissa. Naisen tehtävä ei ole olla synnytys- ja imetyskone. Jos todella nauttii siitä niin asia on ok, mutta väsynyt äiti ei ole kenenkään etu.

[QUOTE="...";26173045]Kukaan ei oo alistettuna kenenkään vallassa. Jos nainen on raskaana ja synnyttää lapsen niin miksi se tekee naisesta alistetun??[/QUOTE]

Toistuvasti raskaana yhteisön painostuksesta. Opit taottu päähän jo lapsuudesta saakka. Ehkäisy kielletty. Hyvä olla sisäpiirissä, ulkopuolella paha maailma. Jos et tottele yhteisön sääntöjä, sinut hylätään.
Paljon on vaihtoehtoja...

Alistamista on vaikea tunnistaa, kun on syntymästään aivopesty.

Isojen perheiden äidit hoitavat usein kotona lapsiaan, joten lapset saavat vanhemmiltaan todellakin huomiota. En kiistä etteikö olisi väsyneitä perheitä joissa ei jakseta pitää lapsista parasta madollista huolta, mutta ei tämäkään koske pelkästään vl perheitä. Niitä löytyy myös yksilapsisista perheistä. Kaikki joilla on oma lapsi tietää millainen tunne on kun lapsi syntyy. Kuinka paljon omaa lasta rakastaa ja lapsestaan kantaa huolta. Se sama tunne tulee myös toisen ja kolmannen jne. lapsen kohdalla. Ei rakkaus rakastamalla lopu vaan tottakai sitä riittää aina uusille ihmisille. Jokainen lapsi on oma rakastettava yksilö. Työtä heissä on mutta eivät he ole taakka.

Kuka sulle on tuollaista edes sanonut:) Ei kukaan tule vl-piireissä tarkastamaan että onko teillä nyt ehkäisykiletoa noudatettu. Se on ihan omantunnon asia. Jos haluat käyttää niin käytät..muiden mielipiteistä huolimatta. Ei sua sen takia ajeta pois. Siinä vain on usein käynyt niin että kun tekee yhdessä asiassa vl-yhteisön yleistä mileipidettä vastaan. Niin usein teet monessa muussakin eritavalla..Ja sitä ajautuu erilleen ihan kokonaan ja pian ei ajattele mistään samalla tavalla..

... Se ei ole yhteisön käskyn noudattamista, vaan oman tahdon mukaan toimimista..

Ja sitä vahditaan kivalla tavalla rauhanyhdistyksen "vertaispiirissä"....kaksi tutkijaa, jotka ovat itse vl. ovat kirjoittaneet naisiin kohdistuvasta "kyttäämisestä" aika suorin sanoin.

Hintsala ja Manner: Naisen terveydentila arvioidaan rauhanyhdistyksellä, ei lääkärissä | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Lestadiolaisten ehkäisykielto on olemassa siksi että lestadiolaisia riittäisi myös tulevaisuudessa, ei siksi että jokaisen munasolun olisi tarkoitus hedelmöittyä. Tämähän on vahingossa jopa myönnetty liikkeen johdon taholta.

Seppo Lohi ssanoi v. 2003 MTV:n haastattelussa että jos lestadioaliset luopuisivat ehkäisemättömyydestä, niin koko herätysliike loppuisi 50 vuodessa. Tätä ne liikkeen johtajat pelkäävät.

On helppo pitää ihmiset talutusnuorassa pelottelemalla helvetillä. Käytännössä teitä vain ohjataan kuin pikkulapsia noilla säännöillä, jotka loppujen lopuksi ovat ihan ihmisen keksimiä ja vielä valheellisilla motiiveilla perusteltuja.

Teidän omat lapsenne ja avioliittonne kärsivät siitä että noudatatte joittenkin ukkojen 60-luvulla keksimiä oppeja. Normaali ihminen laittaa aina oman perheen hyvinvoinnin uskonnollisen ryhmän edun edelle.

• Tykkää
Reactions: Tepadj

Kyllä se on miehen ja naisen välinen asia! Me esimerkiksi mieheni kanssa olemme sitä mieltä että kaikki lapset otetaan vastaan silloin kun niitä tulee. Uskomme itse niin olevan oikein. Se ei ole yhteisön käskyn noudattamista, vaan oman tahdon mukaan toimimista. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää? Samalla tavalla kuin sinä haluat ehkäistä, niin mekin haluamme olla ehkäisemättä. Ei se ole sen kummempaa. Ihan yhtä älyttömänä minä saatan pitää sinun ajatuksiasi. Mutta sinä teet niin kuin teet ja me teemme niin kuin me haluamme tehdä.

Sinun mielestäsikö kaikki kertomukset painostuksesta vähälapsisia perheitä kohtaan ovat täysin tuulesta temmattuja? Ikinä koskaan ei ole vl-liikkeessä ketään painostettu tässä asiassa?

Lapsi tarvitsee yksilöllistäkin huomiointia ja rauhaa, ei loppuunpalanutta riippavatsaista suonikohjuista kärsivää äitiä, sekaista köyhää kotia ja vauvan jatkuvaa huutoa. Jos on erityislapsia, tarve huomioon kasvaa vielä suuremmaksi. Kuka pystyy ja ehtii hoivata isoa lapsilaumaa. Ei ihme jos osa lapsista joutuu hyväksykäytetyksi jne.

Meissä on niitäkin uskovaiia jotka ovat näitä pohtineet huolella ja Raamatun kanssa, pyytäen nöyrästi Taivaan isältä ymmärryksen valoa... lueppa tämä "kuusi syytä hyväksyä ehkäisy".

Meillä näin: Kuusi syytä hyväksyä ehkäisy | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Hassuja käsityksiä teillä. Ei me ainakaan olla hyväksytetty ehkäisysuositusta yhtään missään. Kahden ry:n alueella olemme asuneet ja molemmissa asia on ihmisten mielestä ollut ihan ok. Tai jos ei ole, ovat ainakin pysyneet siitä hiljaa. :)

Toki joillakuilla voi olla toisenlaisia kokemuksia, mutta ne eivät missään nimessä ole mikään yleispätevä totuus. Minä voin kertoa vain siitä, mitä olen itse nähnyt, kuullut ja kokenut.

Hassuja käsityksiä teillä. Ei me ainakaan olla hyväksytetty ehkäisysuositusta yhtään missään. Kahden ry:n alueella olemme asuneet ja molemmissa asia on ihmisten mielestä ollut ihan ok. Tai jos ei ole, ovat ainakin pysyneet siitä hiljaa. :)

Toki joillakuilla voi olla toisenlaisia kokemuksia, mutta ne eivät missään nimessä ole mikään yleispätevä totuus. Minä voin kertoa vain siitä, mitä olen itse nähnyt, kuullut ja kokenut.

Onko muuten sinun mielestä ookoo kun joillakin vl-äidellä on se luulo että ehkäisy on aina synti? Eikä heillä ole tietoa että se onkin sallittua ja uskovaisellekin sopivaa?

Koska sitä ei ole puhujat julistanet seuroissa, muuta kuin vaan sitä että se on syntiä ja kaikki lapset hlauamme ottaa vastaan....

[QUOTE="Epätietoinen";26189238]Onko muuten sinun mielestä ookoo kun joillakin vl-äidellä on se luulo että ehkäisy on aina synti? Eikä heillä ole tietoa että se onkin sallittua ja uskovaisellekin sopivaa?

Koska sitä ei ole puhujat julistanet seuroissa, muuta kuin vaan sitä että se on syntiä ja kaikki lapset hlauamme ottaa vastaan....[/QUOTE]

Eikö kaikilla uskovilla pitäisi olla samat säännöt, siis ne opilliset asiat? Eikö lestadiolaiset ole kauhean epäreiluja kun toisten naisten ei sallita ehkäistä ja toiset taas saa niin tehdä ja silti pidetään uskovina?

[QUOTE="Epätietoinen";26189238]Onko muuten sinun mielestä ookoo kun joillakin vl-äidellä on se luulo että ehkäisy on aina synti? Eikä heillä ole tietoa että se onkin sallittua ja uskovaisellekin sopivaa?

Koska sitä ei ole puhujat julistanet seuroissa, muuta kuin vaan sitä että se on syntiä ja kaikki lapset hlauamme ottaa vastaan....[/QUOTE]

Siis sehän menee niin, että perhesuunnittelu on sopimatonta. Mutta ehkäisy sairauden hoitona ei ole. Tämän olen ihan Päivämiehestäkin lukenut.

Minä en tiedä muitten luuloista mitään, siksi on vaikea ottaa sen enempää kantaa. Mutta sen voin sanoa, että helppo asia ehkäisyn käyttäminen ei kenellekään ole. Tai ei ainakaan minulle.

Yhteisö, jota johtaa 24 MIESTÄ, ei voi olla normaali. Miehet määrittelevät mikä on oikein NAISILLE ja koko yhteisölle. Ensimmäinen vl-pappi Mari Leppänen kuvasi tätä loistavasti vähän aika sitten Voimala-ohjelmassa.

Oletteko koskaan kuulleet, että joku vl-yhteisöä edustava NAINEN olisi julkisesti kertonut yhtään mitään yhteisöstä, sen arvoista, uskomuksista tai mistään? No ei tietenkään, koska se on sataprosenttisesti miesten käsissä ja he päättävät, mikä on naisille ja koko yhteisölle parasta ja mitä julkisesti voi sanoa.

Tämä on niitä asioita, joka saa kerta kaikkiaan verenpaineeni nousemaan. Ja kaikki tietenkin tehdään Raamatun nimissä! Ongelma tietty on, että sieltäkään ei löydy näille vanhojen ukkojen horinoille perusteluja. Sen takia onkin turvauduttava painostukseen niiden kohdalla, jotka eivät ymmärrä uskoa niin kuin nämä huru-ukot määräävät... Yök.

Me olemme pieni vanhoillislestadiolainen perhe. Ehkäisy on ollut käytössä jo vuosien ajan. Kenellekään uskovaiselle en ole myöntänyt ehkäiseväni, enkä aio myöntääkään.

Kun päätimme ottaa ehkäisyn käyttöön, olimme muiden uskovaisten kanssa samaa mieltä uskonasioista. Vuosien varrella olemme mieheni kanssa kohdanneet juoruilua, epäluuloa, huolehtimista, vihamielisyyttä ja jopa sääliä pienen perheemme takia. Monenlaista muutakin ikävää kohtelua olemme saaneet kärsiä juuri uskovaisten taholta. Tämä vuosia jatkunut suhtautuminen perheeseemme on pikkuhiljaa aiheuttanut sen, että olemme tietoisesti alkaneet vähentää seuroissakäyntiä. Olemme myös alkaneet pohtia sitä, että voiko tämä olla se oikea lauma, missä suurin osa tuntemistamme ihmisistä käyttäytyy uskovaiselle sopimattomasti...

Vastaan vielä tuohon epäreiluus-kysymykseen; Ajattelen, että kaikilla aikuisilla on meidänkin liikkeessämme vapaus tehdä asioita kuten itse haluaa. Jos joku on siinä uskossa, että ehkäisy vie kadotukseen, niin antaa hänen olla. Ne, joita minä tunnen ovat kaikki onnellisia vakaassa uskossaan; vaikka elämä tuntuu rankalta, niin kuoleman jälkeen odottaa ikuinen juhla! Jos minä menisin heille kertomaan, että kyllä se ehkäisy on ihan ok uskovaisellekin, niin he saisivat siitä yhden syyn masentua ja huolestua. 'Kel onni on, se onnen kätkeköön.'

Yhteistyössä