miksi lapsella hattu kesällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nauriiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja pöljä?:
Auringonpistos eli helioosi on hypertermian lievä muoto ja se johtuu ruumiin liiallisesta päähän kohdistuvasta suorasta lämpösäteilystä. Auringonpistos aiheuttaa hermostollisia oireita, kuten päänsärkyä, huimausta, pahoinvointia ja ärtynyttä oloa. Vaikeissa tapauksissa se voi saada aikaan verenkiertosokin tai tajuttomuustilan.

Tässä faktaa!

Mutta jos lapsi ei ole suorassa auringonpaisteessa, niin miksi hän tarvitsee hattua?

no periaatteessa ei tarvitsekaan. vain auringossa. varjoisassa minäkin olen pojalta hatun ottanut pois

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko joku kysyä näin tyhmää kysymystä?

Samaa voisin sanoa sinulle. :) Mielestäni kysymys on aiheellinen, ja siinä pyydettiin vedenpitäviä perusteita sille miksi hattu on tarpeellinen. Tiedätkö sinä niitä, vai osaatko ainoastaan kysellä typeriä?

Ai mitä niitä?
Omituista, että ihminen osaa kysellä tyhmiä täällä, mutta ei osaa googlettaa sanalla: auringonpistos :)

Omituista, että sinun on sitten tarpeellista tulla tähän ketjuun aukomaan päätäsi. :) Kysytäänhän täällä monia muitakin asioita, miksi ei sitten tätä? Vai käytkö sinä nyt joka ketjuun kirjoittamassa, että miksi täällä kysytään tyhmiä eikä kirjoiteta googleen?

Alkuperäinen kirjoittaja nauriiksi:
Jos kysymys olis niin tyhmä niin kai sitten sais hyviä perusteltuja vastauksia?
Niiden puutteessa juurikin uskon, että lakkia pidetään vaan sen vuoksi kun muutkin pitää ja kuvitellaan että siihen on jokin tosi tärkeä syy.

Johan tuolla ylempänä annettiin hyviä vastauksia. :)

Mun mies sai viime kesänä auringonpistoksen maalatessaan tallin seinää kuumana päivänä, vaikka oli lippis päässä. Sen verran huonoon kuntoon veti että ei ole ollut ongelmia sen jälkeen muistaa laittaa lakkia päähän muksuille hellepäivinä. Oikeasti, en suosittele, mies oli tosi kipeä.

Auringonpistos eli helioosi on hypertermian lievä muoto ja se johtuu ruumiin liiallisesta päähän kohdistuvasta suorasta lämpösäteilystä. Auringonpistos aiheuttaa hermostollisia oireita, kuten päänsärkyä, huimausta, pahoinvointia ja ärtynyttä oloa. Vaikeissa tapauksissa se voi saada aikaan verenkiertosokin tai tajuttomuustilan.

Tässä faktaa!

Mutta jos lapsi ei ole suorassa auringonpaisteessa, niin miksi hän tarvitsee hattua?

No varmaan siksi, ettei jaksa olla ottamassa sitä hattua pois aina kun vaikka pilvi menee auringon eteen? Tai siksi, että lapsi tykkää pitää hattua?

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Auringonpistoshan tulee oikeasti kyllä nestehukasta... Ei siitä et aurinko paistaa paljaaseen päähän. Riittävästi juotavaa niin ei tuu auringonpistosta.

Kuule, lapsen päästä haihtuu suurin osa kehon nesteestä, joten kyllä sitä hattua kannattaa pitää! Ja ihoahan täytyy suojata auringolta muutenkin, törppö!

Ja miten se hattu estää sitä nestettä haihtumasta??

Pää ja niska tulee suojata auringolta leveälierisellä päähineellä, joka kuitenkin sallii ilmanvaihdon pään alueella.

Ja koska lapsihan on aikuisen armoilla, jokainen äiti voi aloittaa ihosyövän hankkimisen lapselleen jo lapsen ekana kesänä :)

Näillä perusteluilla toimin siis aivan fiksusti kun "pakotan" lakin päähän vain uimarannalla. Koska eihän suorassa auringonpaisteessa pienen lapsen kanssa saa ollakaan. Kuka nyt viihtis itsekään olla pitkissä lahkeissa suorassa auringonpaisteessa ja aurinkorasvojahan ei suositella. Sitäpaitti posket ja nenähän ne palaa joka tapauksessa vaikka olis pitkätkin lahkeet.

Vastausten perusteella siis ihmettelen entistä enemmän miksi lapsilla pidetään koko ajan hattuja. Meilläkin kaikilla naapureilla pohjoiseen tontit ja lapsilla on aina ulkona hatut päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija ejk:
Jos kysymys olis niin tyhmä niin kai sitten sais hyviä perusteltuja vastauksia?
Niiden puutteessa juurikin uskon, että lakkia pidetään vaan sen vuoksi kun muutkin pitää ja kuvitellaan että siihen on jokin tosi tärkeä syy.

Johan tuolla ylempänä annettiin hyviä vastauksia. :)

Mut ei näille kelpaa mikään selitys jotka uskoo ettei tarvi sitä hattua tai laseja. Ei kelpaa omat kokemukset, ei googletulokset eikä muukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Auringonpistoshan tulee oikeasti kyllä nestehukasta... Ei siitä et aurinko paistaa paljaaseen päähän. Riittävästi juotavaa niin ei tuu auringonpistosta.

Kuule, lapsen päästä haihtuu suurin osa kehon nesteestä, joten kyllä sitä hattua kannattaa pitää! Ja ihoahan täytyy suojata auringolta muutenkin, törppö!

Älä sinä siellä ala yhtään kitistä, sun kummilikka ainkin tarttee kesäksi pari samanlaista hattua kun viime kesänäkin oli B) Nih.

Kyllähän mä toki venyn ompelukoneen ääreen, teen omillenikin. Mutta ei ne niitä lierihattuja tartte, jos ne kävelee esim. kuistilta autoon, autosta Siwaan, Siwasta autoon ja autosta kuistille. Ei, vaikka porottaisi kuinka suoraan.

Jos ollaan koko päivä rannalla tai vaikka takapihan marjapuskissa, niin se on sitten eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mun mies sai viime kesänä auringonpistoksen maalatessaan tallin seinää kuumana päivänä, vaikka oli lippis päässä. Sen verran huonoon kuntoon veti että ei ole ollut ongelmia sen jälkeen muistaa laittaa lakkia päähän muksuille hellepäivinä. Oikeasti, en suosittele, mies oli tosi kipeä.

Lisään vielä... mulla itselläni herkästi palaa päänahka (ja nenä ja korvat... )auringossa ja sekin on tosi ikävä vaiva, vaikka ei niin vaarallinen. Mutta tukanpesu on aika ikävää muutaman päivän.

Alkuperäinen kirjoittaja no vaikka:

Tässä faktaa!

No varmaan siksi, ettei jaksa olla ottamassa sitä hattua pois aina kun vaikka pilvi menee auringon eteen? Tai siksi, että lapsi tykkää pitää hattua?

Eikä laps oo varjossa pysyny sen jälkeen kun kävelemään lähti vaan haluaa mennä ja leikkiä. Toki lakki on päässä vaikka välillä meniskin pilveen. Eihän sitä jaksa edestakasin laittaa. Kyl se varjossa itse ottaa pois jos siltä tuntuu.

Lisään vielä... mulla itselläni herkästi palaa päänahka (ja nenä ja korvat... )auringossa ja sekin on tosi ikävä vaiva, vaikka ei niin vaarallinen. Mutta tukanpesu on aika ikävää muutaman päivän.

Ihon palaminen on vakava asia! kannattaisi suojata pää!

Kyllähän mä toki venyn ompelukoneen ääreen, teen omillenikin. Mutta ei ne niitä lierihattuja tartte, jos ne kävelee esim. kuistilta autoon, autosta Siwaan, Siwasta autoon ja autosta kuistille. Ei, vaikka porottaisi kuinka suoraan.
Jos ollaan koko päivä rannalla tai vaikka takapihan marjapuskissa, niin se on sitten eri juttu.

Tuleppas kertomaan toi sama sille neitille, joka vetää itkupotkuraivarit jos ei saa meah-tätin tekemää hattua päähän aina kun ollaan ulkona yli kolme sekuntia :kieh:

Onko tää porvoosta....

hattu suojaa auringolta ja lipallinen hattu estää aurinkoa polttamasta kasvoja ja niskaa. Lapsethan ovat kesällä ihan jatkuvasti ulkona, joten kyllä tämä suojautumiskeino on eikä ulkonäkökysymys. Jos haluat ihosyövän lapsillesi, niitä jätä hattu pois.
Voiko näin typeriä kysymyksia olla.....????

Voisiko joku kertoa oikeasti faktatietoja siihen, miksi lähes kaikilla lapsilla pidetään hattua päässä kesällä joka päivä ja joka hetki?

joskus oon kuullut juttua että lapsen päänahka on liian ohut ja etenkin kun ei ole hiuksia. Meillä kuitenkin 1-vuotiaalla enemmän hiuksia kuin itselläni. Lisäksi paljonhan pidetään lierittömiä lakkeja vaikka vedotaan usein juuri siihen, että estää auringon häikäisyltä.

Itse olen alkanut uskoa siihen, että lakkeja vaan on alettu entistä enemmän pitää ja äidit on vuosi vuodelta alkaneet uskoa että niitä on pakko pitää lapsella ollakseen hyvä äiti, koska muutkin pitää ja katsoo pitkään jos jonkn lapsella ei ole.

Itse saan kesähattua pitämällä heti migreenin joten en pidä ikinä hattua kesällä. Lisäksi kannatan sitä että lapsi kyllä tietää milloin haluaa heittää hanskat pois ja lakin pois ja toisaalta osaa sanoa jos paleltaa tms joten en pakolla lakkia pidä. Tämän vuoksi pitävät perustelut lakin tärkeydestä kiinnostaisi. Mistään en niitä vaan löydä. Tietääkö joku?

Meidän lapsi ei halua lähteä kesällä ulos jos sillä ei ole lippistä päässään :D

Mitä tuohon kesäiseen lakin pitämiseen tulee niin kyllä se on ollut meillä aina käytössä. Parempi suojata pienen pää kun jälkeen päin katua ettei sitä tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja no vaikka:

Tässä faktaa!

Mutta jos lapsi on varjossa niin mihin sitä hattua tarvitaan? Jos lapsi siis istuu varjossa niin miksi se hattu pitää olla päässä muuta kuin siksi että lapsi tykkää käyttää hattua?

Ihon palaminen on vakava asia! kannattaisi suojata pää!

Joo, siis ilmaisin itseäni huonosti, juuri tuosta syystä pidän itsekin jotain lakkia auringon paahtaessa. Ihon palaminen on tietysti aina vakava juttu, joskaan ei niin paha kuin auringonpistos/lämpöhalvaus.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Tulee se paisteestakin. Mulle tulee migreeni jos ei oo hattua.Nimenomaan se päähän paistaminen tekee kipeäksi. Muksu haluaa hatun,hälläkin vissiin ottaa aurinko päähän. Ei auta neste jos pää ei oo suojattu. Mulla on sellanen ohut lierihattu ja samoin on pojallakin. Sisko sai pistoksen.
Auringonpistos ja migreeni onkin kaksi eri juttua...

kyllä mä olen hattuja, myös niskan peittäviä, pitänyt lapsella ihan sillä perusteella, että itelle tulee kauhea olo jos aurinko paistaa päähän/niskaan. Multa saattaa ihan yrjö lentää eikä tarvii olla ees kovin kauan aikaa. Ja se särky on kauhea eikä siihen hirveesti auta lääkkeet, mulla ainakaan.

Lisäksi kun niillä voiteilla ei viittis hirveesti läträtä pienten kans varsinkaan, niin hattu suojaa naamaa ja niskaa.

Niinpä! Usein käy varmaan niin, että hattu hiostaa ja nestettä haihtuu päästä vielä enemmän... Ja mä puhuinkin tässä nimenomaan tästä auringonpistosasiasta. En oo kieltäny etteikö lakin pitämisestä olis muuta hyötyä, esim. estää ihon palamista.

Onni on se, jos lapsi tykkää hatusta. Mutta kun meillä inhoaa. Turhaan en siis viitsi pakottaa vaan pitää olla perustelut. tässäkin ketjussa kun vaan vilisee tuo ihosyöpä ja auringonpistos rinnakkain. Ikuna ei ole auringonpistosta ollut vaikka teen ulkotyötä suorassa auringossa enkä pysty pitämään hattua. Että mikä lie senkin liskin suuruus sitten.

Yhtälailla sen syövän saa esim. paistetusta ruuasta mutta en minä silti kaikkea ruokaa pelkästään keitä. Suhteellista siis kaikki vaikka kuinka tyhmäksi ketjussa haukuttaisiinkin ;)

Ei aavistustakaan, miksi. :D

Tiivis lätsä hautoo ja altistaa lämpöhalvaukselle, kevyt "katos" varjostaa. Meillä ovat epelit saaneet ola aina ilman päähineitä, Thaimaassakin, eikä kukaan ole siitä mitään oireita saanut.

Itse olen kerran (!) saanut ns. auringonpistoksen, kun olin huivi päässä. Muuten en ikinä.

Kyllä on taas tyhmä ihminen liikenteessä..onko se niin vaikeeta laittaa se lakki lapsen päähän, joka suojaa pientä päätä auringonpistokselta ja palamiselta? Lapset pois tollasilta, jotka eivät osaa niitä ENNALTAEHKÄSEVÄSTI hoitaa/suojella!!

Yhteistyössä