Miksi lapsen yösyötöt pitäisi lopettaa väkisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Neuvolasta yösyöttöjen lopettamisesta aletaan puhua jo 6 kk tarkastuksessa, ja sen jälkeen joka kerta tyyliin "kyllä ne yösyötöt pitäisi nyt jo lopettaa". Mutta miksi? Jos haluan antaa lapseni syödä yöllä niin kauan kuin hän tuntee siihen tarvetta, ( johtukoon sitten nälästä tai tottumuksesta ) niin mitä pahaa siinä on? Jokainen lapsi on yksilö, ja jokainen vanhempi voi toimia mielestäni oman lapsensa yösyönnin suhteen niin kuin parhaaksi näkee.

Minulla on monta tuttavaa joiden lapset ovat lopettaneet itse yösyönnit alle 2-vuotiaana, kukaan ei ole sen vanhemmaksi öisin syönyt. En minäkään tuota nyt 1 v. 2 kk ikäistäni meinaa alkaa huudattaa asian takia, vaan syötän yhden kerran yössä edelleen, ja meinaan jatkaa niin kauan kun lapsi haluaa, uskon että lopettaa juurikin viimeistääm tuossa kahden vuoden korvilla, koska syöntikerrat ovat nytkin jo vähentyneet tuohon yhteen kertaan yössä.

Ugh, olen puhunut.:-)

mä kans syötin poikaani sen yhen kerran yössä johonkin 1v. 5kk. ja sitten se aika hyvin lopetti jo ite sen kun ei heti antanukkaan kun meni vieressä käymään, ni rauhottu sillä ja nukahti sit ilman.

Minun lapseni söi öisin 8 kuukauden ikään saakka eikä meillä kyll neuvolassa puhuttu lopettamisesta. Silloinkin se vaan loppui melkein itsestään, vähän psyykattiin siihen, että nukkuisi yöt läpi.

En tiedä missä vaiheessa olisi alettu puhua, mutta virallisesti kai lapsi ei enää n. kuuden kuukauden iässä tarvitse yösyöntiä.

Ei mulle ainakaan ole kukaan puhunut ekan kohdalla (sai pulloa 9kk asti kerran yössä ), eikä vielä tän tokankaan kanssa (6,5kk).
Itse kyllä haaveilen yösyöttöjen vähenemisestä, sillä vauva haluaa tissiä tunnin parin välein. Väsyttää.

No jos vaikka haluaisi nukkua välillä kokonaisia öitä itsekin ja lapsi söisi päivällä paremmin kun ei tankkaa yöllä. Meillä molemmilta lapsilta lopettu yösyöpöttely n. vuoden iässä ja aika helposti kävi sitten lopulta. Aikasemmin ei kyllä olisi onnistunut, mutta vuotta lisää yörumbaa en olisi jaksanut.

Mun pitää ainakin ne saada loppumaan mahdollisimman pian. KAtkonaiset yöt ja jatkuva heräily, liian vähän syvää unta vaikuttaa tosi paljon mun vointiini, niin fyysiseen kuin henkiseenkin. Esikoisen kohdalla mulle puhkesi kilpirauhasen tulehdus + vajaatoiminta ja tutkimuksenkin mukaan valvominen altistaa autoimmuunisairauksille. Toisaalta esikoinen heräsikin esim 9kk:n iässä 11 kertaa yössä.

Ja ehkä neuvolassa ajatellaan että lapsellekin on hyvä saada rytmi ja kunnon katkottomat yöunet, kyllä se vaikuttaa vauvankin jaksamiseen ja kehitykseen. Toki 1 herääminen ei nyt kuulosta pahalta

Meillä on lopetettu siinä vaiheessa kun yösyöttö on kääntynyt itseään vastaan eli lapsen uni ja ruuan syöminen on selvästi kärsinyt (herännyt väsyneenä aamulla, ei syö kunnolla päivisin jne). Tällöin syöttöjä ollut 5 tai enemmän yössä ja ikää 9-16kk. Vanhemman tehtävä on mun mielestä huolehtia myös lapsen riittävästä unensaannista ja syömisestä.

Terveen järjen juttuja.

Peesiä pukkaa ap :D mun lapset on syöny rintaa yöllä kunnes on kokonaan vierotettu rintaruokinnasta siinä about 2v + - lapsia neljä. Mut tuttua tuo fanaattinen yösyötöistä vierottaminen kyllä. Ja yksi vieraileva neuvolantätskä kysy, et oonko imetystuen aktiivi kun imetin n. vuoden ikästä siinä hetkellä :laugh: lisäksi halus vielä tietää että eikö se satu kun imettää lasta jolla on hampaat :saint:

Joo menipä pitkään tässä ketjussa ennen kuin otettiin nuo hampaat puheeksi! Itse ajattelen lähinnä hampaita ja omaa jaksamista yösyöntien lopettamisen kanssa.. joskus vuoden pintaan kuopus lopetti.

Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa:
jotta kehittyviä hampaita suojelis yön happohyökkäystauko..

Mulla on neljä lasta joilla on täysin terveet hampaat vaikka on kaikki imetetty sinne noin 2 vuotiaiksi ja myös yöllä :D Mut olen kyllä kuullu tuon urbaanilegendan hammaspeikosta joka iskee vauvan suuhun jos sitä imettää yöllä :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja muu:
Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa:
jotta kehittyviä hampaita suojelis yön happohyökkäystauko..

Mulla on neljä lasta joilla on täysin terveet hampaat vaikka on kaikki imetetty sinne noin 2 vuotiaiksi ja myös yöllä :D Mut olen kyllä kuullu tuon urbaanilegendan hammaspeikosta joka iskee vauvan suuhun jos sitä imettää yöllä :kieh:

Näin meilläkin. .ja ehjät hampaat on ja neuvossa ei tarvii kaikkea kertoa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vilijonkka:
Joo menipä pitkään tässä ketjussa ennen kuin otettiin nuo hampaat puheeksi! Itse ajattelen lähinnä hampaita ja omaa jaksamista yösyöntien lopettamisen kanssa.. joskus vuoden pintaan kuopus lopetti.

Heh, tuosta omasta jaksamisesta, meillä lapsi kärsi 11 kk asti suolioireisesta allergiasta, ja heräili sitä ennen 10-20 krt yössä itkemään. Niin että tuo yksi kerta ei tunnu missään. :-)

Joo hampaat on hyvä pointti. Iltamaidon jälkeen pestään aina hampaat, mutta yömaidon jälkeen ei. Ensi kuussa on eka hammashoitolakäynti, siellä nähdään onko hampaat kärsineet. Jos on, niin pitänee miettiä asia uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja hennu:
Mun pitää ainakin ne saada loppumaan mahdollisimman pian. KAtkonaiset yöt ja jatkuva heräily, liian vähän syvää unta vaikuttaa tosi paljon mun vointiini, niin fyysiseen kuin henkiseenkin.

Mulla on särkenyt päätä tauotta 1,5 viikkoa. Unenpuutetta. Tunnissa tai kahdessa ei tosiaan ehdi vajota syvään uneen .. ja taas neiti tahtoo tissille. Pari kuukautta nyt menty näin, ihan pienenä söi vain kerran yössä.

Ei mulle ole ketään neuvolassa puhunut mitään yösyöttöjen lopettamisesta koskaan. Eka ja kolmas lopettivat kyllä itse 2kk ja 5kk iässä mutta keskimmäiseltä lopetettiin 8,5kk iässä. Syynä oli ihan se, että se syöminen alkoi olla sellainen tapa, että lapsi alkoi haluta tunnin välein pienen hörpyn maitoa ja olisi halunnut nukkua pullo suussa. Siinä vaiheessa sitten laitettiin stoppi yösyötöille.

No, mulla esikoinen lopetti yösyötöt itsekseen 6,5kk ikäisenä. Mutta kuopuksen yösyötöt lopetin väkisin 11kk ikäisenä. Piti näet jaksaa itsekin käydä töissä päivisin! Ja kun yösyötöt loppuivat, alkoi lapsikin syödä päivisin ja monipuolisesti. Ja vaikka olen "sortunut" kuopusta noin pitkään yösyöttämään, olen täysin sitä mieltä, että yli puolivuotias (tai no, vaikkapa yli 8kk ikäinen, ei se nyt ihan niin tarkkaa ole...) vauva ei todellakaan tarvitse niitä yösyöttöjä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Heh, tuosta omasta jaksamisesta, meillä lapsi kärsi 11 kk asti suolioireisesta allergiasta, ja heräili sitä ennen 10-20 krt yössä itkemään. Niin että tuo yksi kerta ei tunnu missään. :-)

Joo hampaat on hyvä pointti. Iltamaidon jälkeen pestään aina hampaat, mutta yömaidon jälkeen ei. Ensi kuussa on eka hammashoitolakäynti, siellä nähdään onko hampaat kärsineet. Jos on, niin pitänee miettiä asia uudelleen.

Meillä oli myös näin ja juuri sen takia toinen allergiaton lapsi opetettiin nukkumaan alta vuoden ikäisenä kun heräili vain tavan vuoksi. Allergisen kanssa oppi unen merkityksen kantapään kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä oli myös näin ja juuri sen takia toinen allergiaton lapsi opetettiin nukkumaan alta vuoden ikäisenä kun heräili vain tavan vuoksi. Allergisen kanssa oppi unen merkityksen kantapään kautta.

Joo, ei ainakaan minulle tuo yksi 10-15 min. hereillä olo kerran yössä tunnu yhtään missään, ihan pirteä ja levännyt olo on aamuisin. Ja miksei olisi, kun vertailukohteena on ne yöt jolloin piti toistakymmentä kertaa herätä lohduttamaan kivusta itkevää lastaan.. jos kaksivuotiaanakaan ei öisin syömistä lopeta, niin silloin ehkä lopetan sen vasta itse, mutta tuskin aiemmin. Ellei tosiaan hampaiden kunto niin vaadi.

Mulle alettiin neuvolassa sanoa rinnalle nukuttamisesta, kun vauva oli noin 3 kk. Eli ei nukahtanut kuin rinnalle. Mua ei haitannut yhtään, mutta neuvolassa sanottiin, että myöhemmin on sit hankalampi vierottaa. Yritin sitten, kun kerta käskettiin, mutta se oli niin kamalaa, että päätin antaa neuvolan puhua mitä puhuu ja tehdä muutokset sitten, kun itse katson lapsen olevan valmis. Se aika tuli, kun lapsi oli 11 kk ja kaikki meni todella kivuttomasti. Samalla sitten jäivät ne yösyötöt kuin itsestään pois.

Mulle tuli neuvolan jälkeen aina kamala olo, kun tuntui, että ois pitänyt tehdä toisin kuin oma sydän sanoo. Sen jälkeen en ole neuvolassa puhunut kuin ympäripyöreätä diipadaapaa ja luottanut itseeni. Ei ole tarvinnut stressata turhasta ja tosi hyvin on menny.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Mulle alettiin neuvolassa sanoa rinnalle nukuttamisesta, kun vauva oli noin 3 kk. Eli ei nukahtanut kuin rinnalle. Mua ei haitannut yhtään, mutta neuvolassa sanottiin, että myöhemmin on sit hankalampi vierottaa. Yritin sitten, kun kerta käskettiin, mutta se oli niin kamalaa, että päätin antaa neuvolan puhua mitä puhuu ja tehdä muutokset sitten, kun itse katson lapsen olevan valmis. Se aika tuli, kun lapsi oli 11 kk ja kaikki meni todella kivuttomasti. Samalla sitten jäivät ne yösyötöt kuin itsestään pois.

Mulle tuli neuvolan jälkeen aina kamala olo, kun tuntui, että ois pitänyt tehdä toisin kuin oma sydän sanoo. Sen jälkeen en ole neuvolassa puhunut kuin ympäripyöreätä diipadaapaa ja luottanut itseeni. Ei ole tarvinnut stressata turhasta ja tosi hyvin on menny.
Tähän lisään vielä, että lapsen hampaat on hyvässä kunnossa ja hampaidenhoidosta saatiin paljon kehuja hammaslääkärissä.

Kukin tyylillään. Esikoisen yöimetykset vierotin 1v4kk iässä kun haluttiin saada pikkukakkonen alulle, imetys toimi siis valitettavasti ehkäisynä. Kakkosen kohdalla lopetin 9kk iässä, kun väsyin yörumbaan. Neuvolasta ei kyllä painostettu suuntaan tai toiseen.

Meillä lopetettiin yösyötöt kuuden kuukauden iässä, mutta se varmaan riippuu paljon lapsesta. Päätin yrittää yhtenä iltana ja kun lapsi alkoi pyötiimään sängyssä, niin en nostanutkaan rinnalle vaan silittelin. Siitä lähtien ei ole tarvinnut yöllä herätä syöttämään, eli ei tuo aina tarkoita mitään huudatusta, vaan tässäkin oli kyse tavasta herätä aina tietyllä kohtaa. Johon minä sitten hiukan liian äkkinäisesti tarjosin rintaa kun olin niin herkkä heräämään (ei ennen tätäkään yleensä ehtinyt itkemään yöllä, ennenkuin havahduin).

Sen takia, että minä haluan nukkua yöni rauhassa enkä 1-1.5h pätkissä. Se ei ole terveydelle hyväksi. Toiseksi - ei lapsi sitä tartte. Todiste: kahden yön jälkeen nukkuu ylnsä kunnolla.

Vastakysymys, miksi minun olisi pitänyt jatkaa turhaa imettämistä yöllä?

Meillä molemmat lopettivat yösyönnit noin puolen vuoden iässä ja ilman huudattamista: kunnon iltaruoka varmasti auttoi asiaa ja sama, mistä tsubaki tuossa jo puhui, eli aina kun lapsi yöllä herää, ei kyse ole nälästä. On ihan hassua tunkea heti tisua suuhun, kun lapsi vähän äännähtää siirtyessään unen vaiheesta toiseen :).

Yhteistyössä