Miksi lapset oppii nykyään myöhemmin potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuosimallia -76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Mun kaverille sanottiin neuvolassa, että pottaan voi tutustua vasta 1,5-2-vuotiaana, kun hän oli asiaa tiedustellut 10 kk tarkastuksessa. Kuulemma sitä ennen on haitallista. Meidän tyttö oli jo lähes päiväkuiva puolitoistavuotiaana ja alle 2-vuotiaana jäi vaipat pois. Mutta minä en olekaan mitään neuvolasta kysellyt, vaan toiminut maalaisjärjellä.

Ai. No mua hävetti kun neuvolan täti kysyi 8kk neuvolassa, osaako poika jo istua potalla ja mä vastasin vähän yskien että kerran päiässä vaan harjoitellaa, eikä välttämättä joka päivä...

Jotkut psykologit ovat sitä mieltä, että liian aikaisin aloitetusta pottailusta on haittaa. Lapselta vaaditaan liikaa, koska hän ei ole vielä saavuttanut siihen tarvittavaa kehitystasoa. Muistelisin että jopa eräs nimekäs psykologi olisi ollut tätä mieltä..

Ei varmasti oo mitään haittaa jos lasta ei istuteta väkisin potalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Mun kaverille sanottiin neuvolassa, että pottaan voi tutustua vasta 1,5-2-vuotiaana, kun hän oli asiaa tiedustellut 10 kk tarkastuksessa. Kuulemma sitä ennen on haitallista. Meidän tyttö oli jo lähes päiväkuiva puolitoistavuotiaana ja alle 2-vuotiaana jäi vaipat pois. Mutta minä en olekaan mitään neuvolasta kysellyt, vaan toiminut maalaisjärjellä.

Ai. No mua hävetti kun neuvolan täti kysyi 8kk neuvolassa, osaako poika jo istua potalla ja mä vastasin vähän yskien että kerran päiässä vaan harjoitellaa, eikä välttämättä joka päivä...

Jotkut psykologit ovat sitä mieltä, että liian aikaisin aloitetusta pottailusta on haittaa. Lapselta vaaditaan liikaa, koska hän ei ole vielä saavuttanut siihen tarvittavaa kehitystasoa. Muistelisin että jopa eräs nimekäs psykologi olisi ollut tätä mieltä..

Ei varmasti oo mitään haittaa jos lasta ei istuteta väkisin potalla.

Kuka täysjärkinen nyt väkisin lasta potalle laittaisi?

En jaksanut koko ketjua lukea koska mulla on selkeä luulo,
että siksi kun vaipat ovat niin laadukkaita ja tuntuvat kuivilta.

Ja siksi luulen myös että kestoilija-lapset oppivat nopeemin kuin kertis-lapset?

(tarkennukseksi vaan että meillä on ollut kertislapsia ja kuopus 2v ei oo yhtään kiinnostunut vielä potasta)

Mä en voi uskoa, että varhaisesta pottailusta olisi lapselle haittaa. Meillä lapset on oppineet/opetettu eri aikoihin potalle. Esikoinen oppi n. 1,5v suunnilleen päiväkuivaksi kaksi seuraavaa 2v ja kukaan ei ole kastellut myöhemmin sänkyään, ei aikaisemmin oppinut sen enempää kuin myöhemminkään. Nyt mulla on vajaan 3kk:n ikäinen vauva ja pari päivää sitten luin netistä vaipattomista vauvoista. Ihan vastasyntynytkin osaa ilmaista hätänsä ja jos siihen tarpeeseen vastataan oppii vauva pidättämään hetken, kunnes pääsee sopivaan paikkaan pissalle/kakalle. Mä oon sitä nyt muutaman päivän testannut meidän vauvalla ja kyllä se paikkansa pitää. Oon harjoittanut sitä vain silloin, kun on vaipaton/ilmakylpyhetki vaipan vaihdon yhteydessä. Selvästi poika hermostuu ja kun nostan sen potan päälle, niin saman tien poika pissaa. Samalla lailla sain eilen kakat pottaan, kun poika hermostui hoitoalustalla, niin nostin sen potan päälle, niin samantien alkoi ähinä. Eikö se siis jotain kerro, että vauva ilmaisee sen hädän ja tyytyväisenä pissaa sitten, kun viestiin vastataan? Sen perusteella en siis usko, että lapselle haitaksi on pottailu pienempänäkään. Toisaalta en myöskään usko, että myöhemminkään aloitettu pottailu sen pahempi on. Tässä(kin) jokainen menköön omien voimien mukaan.

Yhteistyössä