Miksi lapsettomuus on niin yleistä nykyään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uneton

Vieras
Onko tutkittu syitä siihen? Tuntuu vaan, että se on paljon yleisempää nyt kuin ennen. Tietysti ennen ei asioista puhuttu, mutta ei se voi olla ainoa syy. Nykyään tuntuu, että joka toinen tuttava kärsii tästä asiasta!

ei siihen mitään syytä välttämättä ole. Ikä vaikuttaa, sairastetut sukupuolitaudit, Paleltuminen, anoreksia ja bulimia, erilaiset sairaudet jne. voihan noita syitä olla.

Ennen ei kyetty tutkimaan ja diagnosoimaan lapsettomuutta samoin ku nykyään, ehkä siinä yksi pointti muiden joukossa. Tuskin mitään yksittäistä juttua tohonkaan on olemassa.

Niin mutta onhan sitä ennenkin alkomahoolimaitunut ja savukkeita vedetty. Ei edes tiedetty vielä riskeistä mitään!

Jaa no naisten puolelta voi olla lisääntynyt tuo käyttö..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ehkä nykyään puhutaan enemmän, ennen vanhaan jäätiin lapsettomiksi, ei ollut hoitokeinoja! *Hali kaikille lapsettomille*

Juuri näin, ja sitten se naisten ikä on noussut, kun lasta aletaan yrittämään.

Minulla on syynä pco, lapsi on silti, onneksi, kauan yritimme.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ehkä nykyään puhutaan enemmän, ennen vanhaan jäätiin lapsettomiksi, ei ollut hoitokeinoja! *Hali kaikille lapsettomille*

Tätä mäkin mietin, että asiaa tuodaan enemmän esille nykyään. Luo korostavan vaikutelman, että lapsettomuus lisääntynyt rajusti ja ettei sitä ennen pahemmin ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin mutta onhan sitä ennenkin alkomahoolimaitunut ja savukkeita vedetty. Ei edes tiedetty vielä riskeistä mitään!

Jaa no naisten puolelta voi olla lisääntynyt tuo käyttö..

vielä 50-luvulla hieno nainen tupakoi :D savuke oli asuste siinä missä käsilaukkukin.. alkoholiakin tissuteltiin, mutta salaa, ei missään nimessä julkisesti.

Ympäristömyrkyt, ilmansaasteet ja stressaava elämä vaikuttavat myös edellä mainittujen lisäksi. Epäterveellinen ruokavalio, alkoholin käyttö ja himourheilu... Ennen on ollut kohtuullisempaa monessa mielessä.

No varmasti on lisääntynyt myös lapsettomuudesta puhuminen olihan ennenkin 40-50 luvalla lapsettomia pareja ja yksi lapsisia perheitä ja tuon ajan ehkäsyt kun oli mitä oli niin toden näköisesti taustalla oli lapsettomuutta.
Tietysti myös "lapsenteko" ikä on noussut, ympäristömyrkyt vaikuttaa ilmeisesti myös, sukupuolitaudit on yleistynyt ym... onhan noita syitä

En usko että on lisääntynyt. Eihän syövätkään ole; ne vaan havaitaan aikaisemmin ja niitä osataan etsiä paremmin.
Samalla lailla lapsettomuustutkimukset ovat parantuneet ja hoidot tulleet tuloksellisimmaksi, mikä lisää hoitoon lähtevien määrää.
Ennen asia hiljaa hyväksyttiin tai ei hyväksytty, mutta se oli "jumalan tahto, ja piste"

Ikä, ylipaino, epäterveellinen ruokavalio, liikunnan puute. Ja mä lisäisin vielä että lisäaineet, torjunta-aineet, saasteet ja muut ympäristömyrkyt. Päälle pläjäyksenä elämäntavat ja yhteiskunta, kiire, stressi, negatiivisuus, moraalin puute (-> useat seksikumppanit, mahdolliset taudit), karma. Näistä ei mitään todisteita ole, kunhan veikkailen.

Juu, enpä minäkään osannu ennen omaa lapsettomuutta edes ajatella, että yks vanha pariskunta erittäin todennäköisesti kärsi lapsettomuudesta. He ovat yli 80v jo ja miehellä yksi poika (pojan äiti kuoli synnytyksessä ), yhteisiä lapsia pariskunnalla ei ole.

Prosessoitu ravinto, etenkin trans-rasvat, meidän ikäpolvi on niitä, joiden äidit polttivat, stressi, ja sitten nuo jo moneen kertaan mainitut iät ja yli- ja alipainot jne.

mä luulen ettei toi ikä ole nostanut tuota lapsettomuuden määrää vaan jokin muu, kyllähän ihmisiä raskautuu yli kolmenkympin. mulla ystävä joka on 22v ja hoikka, syö terveellisesti ym. ym. niin ei silti vaan haikaraa ole kuulunut.

Yhteistyössä