Miksi lapsi ei voi sanoa olevansa huonovointinen/kipeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP.....

Vieras
Mietityttää kovasti kun 3-luokkalaineni ei sano huonosta olostaan ikinä mitään/vähättelee esim.päänsärkyä ennen kuin vointi on oikeasti niin huono että itkettää eikä voi enää ns peitellä.Esimerkkinä päänsäryt,vatsakivut,kurkkukipu,kaatruminen tm tapaturma jne.Tullut muutaman kerran kipeäksi kolussakin ja silti sitkeästi ollut loppuun saakka ja tullut sitten itkien ja kerran jopa todella kovassa kuumeessa kotiin.Itseäni surettaa tämä sillä en tiedä miksi lapsi kokee ettei voi kertoa,edes minulle.On ollut aina supertunnollinen ihan liiallisuuteen saakka,ihan pienestä asti.Aina olen painottanut että saa ja pitääkin kertoa minulle/isälle/opelle/harrastustenohjaajalle tai kuka aikuinen nyt tilanteessa sattuukin olemaan jota saadaan autettua.Tulee vaan niin paha mieli kun ei tiedä kuinka kauan lapsen vointi on ollut huono ja mitä jos sattuukin esim koulumatkalla jotain jos on todella kipeä.Ihan normaali perhe meillä,ollaan paljon yhdessä ja välit on aina olleet hyvät ja lampimät kaikkien kesken.Mikähän ihme tässä voisi olla ja mikä auttaisi,juteltu on tuhat kertaa asiasta,myös aikanaan neuvolassa ja nyt kouluterkkarin kanssa.Perheen muut lapset kyllä sanovat herkästi jos olossa jotain kummaa.

Pelkääkö sairauksia jostain syystä? Voi olla vaikea huomata/saada selville jos on kovin peittelevä... Voi kasvaa isoksi ongelmaksi jos ei saa aikasessa vaiheessa elämää käsiteltyä että kaikki ei ole kuolemaksi.

Tuli vaan mieleen kokemuksesta lähipiirissä.

Uusimmat

Yhteistyössä