Miksi lapsi omaan sänkyyn/huoneeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Tottakai joillekin lapsille ja perheille on luontevaa, järkevää ja toimivaa, että pieni lapsi nukkuu omassa sängyssä ja omassa huoneessakin, ja näissä perheissä kannattaa tietysti tehdä noin. Mutta koska monessa eri lähteessä (esim. sairaanhoitopiirien nettisivuilla, neuvoloiden lappusissa, MLL:n sivuilla jne.) esitetään, että lapsen on hyvä nukkua omassa sängyssä/huoneessa tai lapsen on hyvä siirtyä nukkumaan omassa sängyssä/huoneessa viimeistään jossain tietyssä iässä (4-12kk lähteestä riippuen), niin onko joku törmännyt siihen että tuota ohjetta olisi PERUSTELTU? Mua kiinnostaisi, mikä _itseisarvo_ sillä yksin nukkumisella on.

Meillä ainakin syynä ihan lapsen turvallisuus. On tosi kova liikkumaan unissaan (menee pinnasänkyä päästä päähän) eikä meidän sängyssä ole laitoja. Voisi siis aivan liian helposti pudota sängystä. Viime aikoina olen huomannut, että herää helposti, jos esim. Jompikumpi vanhempi vaikka yskäisee yöllä, joten olen ajatellut kokeillä siirtää omaan huoneeseen nukkumaan (kohta 8kk).

Joo, nuo on ihan ymmärrettäviä syitä nukuttaa joku lapsi omassa sängyssään. Mutta ei tuo sovi perusteluksi kaikille tarkoitetulle yleisohjeelle, koska siinä missä toisen lapsen unta rikkoo muiden ihmisten läheisyys ja äänet, toista ne rauhoittaa, ja siinä missä joku on parisängyssä putoamisvaarassa, toinen on siellä paremmassa turvassa kuin pinnasängyn laidan yli kiipeillessä.

Minusta ei oo ainoaa oikeaa tapaa ja ikää sille missä nukkuu. Kunhan kaikki nukkuvat. Mä sain neuvolasta erinomaisen ohjeen silloselta vauvaterkkarilta että nukkukaa miten nukutte kunhan se on kaikille hyvä. Vauva siis nukkui vieressä ja lapsen tahtiin päätyi reilu 2v omaan huoneeseen.

Meillä on molemmat lapset alkaneet nukkua yöt kunnolla vasta kun saatiin ne omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn. Mulloin heräilivät yöllä, pyörivät ja muutenkin nukkuivat huonosti. Nyt nukkuvat yöt läpeensä. N.vuoden ikäisinä siis pääsivät omaan huoneeseen, rauha kaikilla :) Meillä kyllä ihan vierekkäiset huoneet ja ovikin pidetään aina auki joten ihan yksinään eivät kuitenkaan jää.

Mä oon miettinyt lähinnä sitä, muten vanhemmat jaksavat käydä yöllä syöttämässä jne. vauvaa toisessa huoneessa. :D paljon kätevämpäähän kaikki on, kun vauva nukkuu vieressä/pinniksessä samassa huoneessa.

Meidän lapsi nukkui vieressä siihen asti kunnes täytti 3v. Pyysi itse saada oman sängyn. Aluksi hänen sänkynsä oli samassa huoneessa kanssamme, oman huoneen sai joskus vajaa 4 vuotiaana. Kaikki nämä vaiheet kävivät luonnostaan ja tavallaan itsestään, ilman ongelmia.

Mutta joo, silloin kun lapsi nukkui vieressä ja samassa huoneessa, joutui siirtämään nuo aikuisten jutut olkkariin. :P tuon takiakin on ihan kiva, ettei lapsi nuku ikuisesti samassa huoneessa.

Meillä lapsi nukkunut vauvasta asti omassa sängyssä. Vuoden ikään asti sänky oli meidän vieressä, sitten siirtyi omaan huoneeseen. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Ja varmasti ei lapsi ole kärsinyt.

Meillä nukkuu kaikki omassa sängyssä yksinään. Tai no mulla on koira kaverina. :D

Ehkäpä niissä ohjeissa on tausta-ajatuksena taata jokaiselle rauhallinen uni. Ja vanhemmille keskinäinen rauha läheisyyteen.

Meidän mukula synty keskosena rv25, joten vietti ekat 3kk turvattomasti omassa vuoteessa. Kotiin tullessa oli niin pieni, että en uskaltanut ottaa viereen etten tapa sitä. Oli omassa sängyssä joka oli kiinni meidän sängyssä. Muutaman kuukauden nukkui toisessa huoneessa, ku ei enää syönyt öisin mutta heräsin jokaiseen liikkeeseen ja äännähdykseen. Sit palasi mun huoneeseen ja siellä on nukkunut omassa sängyssään. Eikä halua viereen vaikka pyytäisin. :(

Mut hei hihkaistaa heti, jos joku törmää tuohon ohjeeseen niin että sille olisi mainittu myös perusteet.

Mun käsittääkseni nykyään pitäisi harjoittaa esimerkiksi näyttöön perustuvaa hoitotyötä eikä jaella mummovainaan mielipiteitä totuuksina (esim. siellä neuvolassa), siksi mietin onko tuon ohjeen taustalla jotain todellista dataa, että niin PITÄISI tehdä.

Enkä tarkoita että 1-vuotiaan _pitäisi_ nukkua samassa huoneessa/sängyssä. Nukkukoon missä perhe parhaaksi näkee.

Nuo MLL:n ohjekirjaset ovat ihan hyviä ja niistä voi saada ajatuksiakin, mutta pääsääntöisesti ovat niin vanhanaikaisia, ettei niitä pitäisi enää käyttää. Esim. ajatus siitä, ettei pikkulapsi saisi nukkua samassa huoneessa vanhempien kanssa, miksi ei? Niissä on myös tosi vanhanaikaisia käsityksiä esim. Lasten leikkimisestä, vaikka "rosvoja ja poliiseja". Nykyäänhän taitaa olla ennemmin örkkejä mallia pahikset ja hyvikset.

Yhteistyössä