Miksi lapsia pitää tehdä putkeen niin monta kuin on tullakseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap vieraili tulevassa suurperheessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap vieraili tulevassa suurperheessä

Vieras
Ei voi kun ihmetellä. Jokaisen oma elämähän se on,tiedetään. Ja itse teen toisin. Huomaa vaan lapsista jo,että aika ylikierroksilla käydään. Ei minun pää kestäisi tuollaista huutoa ja riehumista. Ja nyt heillä on 3 lasta. 4 tulossa. Ja siihen ei jää. Ja tuntuu ettei lapsilla minkäänlaisia tapoja. Oih ja voih.
Mutta kyllä tiedän ettei kaikissa isoissa perheissä näin ole...
Sitä vaan miettii,miksi heidän on tehtävä lisää kun nyt jo tilanne tuollainen.
Kaikkea sitä tulee miettineeksi....

Miehen systeri teki sen vuoksi 4 lasta putkeen, jotta saa olla kelan rahoilla kotona... eka muksu 16 v ja seuraavat alle 3 vuoden ikäerolla. Nuorin muksu on nyt vähän yli vuoden, saa nähä onko kohta jälleen paksuna...

meillä 4 lasta ja huonoiten käyttäytyneitä ovat olleet 1 lapsisten perheiden lapset. Mutta silti en yleistä, noin suunnilleen kolmen perheen kokemuksella :)
Kannattaa sunkin huolehtia omista lapsistasi parhaasi mukaan. Meillä ainakin on käytöstavat opittu ja lapsia kehuttu ulkopuoleltakin, lapsilla kavereita ja kavereiden vanhemmat lapsista tykkää

käsitä sitä mikä idea on hommata vakkari työpaikka ja sitten on esim seuraavat 15v pois duunista. hakisi sitä paikkaa vasta kun tietää millon lopettaa lasten tehtailun. musta on typerää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkä heistä tilanne on ihan hyvä. ;)

Vähän ristiriidassa äidin jutut ainakin on. Väsynyt on ja huutaa vaan itsekin. Silti on vaan vauvakuume.

Sama juttu miehen systerillä... ja jaksaa aina kehua, kuinka on KOTIÄITI... lapset ei osaa käyttäytyä, mutta pakko saada lisää muksuja jottei tarvi lähteä kouluun.

Tuossa onkin selityksiä jo tullut, lisäisin vielä sen että jotkut ehkä kokee sen tilanteen vaan jotenkin turvallisemmaksi, eivätkä uskalla irrottautua siitä. Ahdistaako sitten se, että täytyy palata töihin/opiskelemaan, tai joku ihan vaan henkinen asia.

Omat lapseni kyllä hoidankin ja toivottavasti saan minäkin monta lasta. Mutta en halua vauvaa joka vuosi. Ja itseäni en halua paremmaksi tässä asettaa. Ei vaan tajua miksi he eivät näe,että nuorimmaiset kaipaisivat huomiota ja hoitoa nyt juuri eniten...

Alkuperäinen kirjoittaja mä en:
käsitä sitä mikä idea on hommata vakkari työpaikka ja sitten on esim seuraavat 15v pois duunista. hakisi sitä paikkaa vasta kun tietää millon lopettaa lasten tehtailun. musta on typerää.
Mä taas ymmärrän ihan hyvin. Jos ei tulekaan raskaaksi suunnitelmien mukaan, on ainakin työpaikka, johon palata. Työnantajan kannalta ei niin hyvä juttu, mutta työntekijän kannalta kylläkin.

Jos jaksaa ja pärjää jo olemassaolevien lasten kanssa, niin mikä ettei.

Jos taas ei jaksa, ei pärjää, rahat eivät riitä, elämä on lähes pelkkää stressiä ja väsymystä...no, silloin tietoinen raskaaksi hankkiutuminen on järjen köyhyyttä eikä mitään muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja mä en:
Mä taas ymmärrän ihan hyvin. Jos ei tulekaan raskaaksi suunnitelmien mukaan, on ainakin työpaikka, johon palata. Työnantajan kannalta ei niin hyvä juttu, mutta työntekijän kannalta kylläkin.

no mulle ei kelpaa toi selitys. ottaisi sijaisuuksia vastaan ja sitten eläisi tilanteen mukaan jos niitä lapsia alkaa tuleen. kun tehtailu on ohi hakisi sitten vakkaripaikkaa.

Minäkin odotan viidettä ja elämäni ei voisi onnellisempaa olla. Toki välillä väsyttää, mutta eikö jokaista äitiä ja riehumisesta ja metelistä en enää korviano lotkauta.
Minusta on ihanaa että on paljon lapsia. Kuusi olisi minulle ihanne, mutta sen näkee sitten mitä elämä tuo tullessaan.
=)

Jos taas ei jaksa, ei pärjää, rahat eivät riitä, elämä on lähes pelkkää stressiä ja väsymystä...no, silloin tietoinen raskaaksi hankkiutuminen on järjen köyhyyttä eikä mitään muuta.[/quote]

juuri näin heillä on...

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
no mulle ei kelpaa toi selitys. ottaisi sijaisuuksia vastaan ja sitten eläisi tilanteen mukaan jos niitä lapsia alkaa tuleen. kun tehtailu on ohi hakisi sitten vakkaripaikkaa.
Kaikilla aloilla ja paikkakunnilla ei niin vaan niitä sijaisuuksia ole. Vai miksi muuten Suomessa on niinkin paljon työttömiä kuin on? Tuskin kaikki työttömät työtävieroksuvia on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos taas ei jaksa, ei pärjää, rahat eivät riitä, elämä on lähes pelkkää stressiä ja väsymystä...no, silloin tietoinen raskaaksi hankkiutuminen on järjen köyhyyttä eikä mitään muuta.

juuri näin heillä on...[/quote]

varmaan monella tulee tuommoisia kausia joskus mutta se kuuluu elämään ja yleensä ohi menevää
B)

Alkuperäinen kirjoittaja mami--:
Minäkin odotan viidettä ja elämäni ei voisi onnellisempaa olla. Toki välillä väsyttää, mutta eikö jokaista äitiä ja riehumisesta ja metelistä en enää korviano lotkauta.
Minusta on ihanaa että on paljon lapsia. Kuusi olisi minulle ihanne, mutta sen näkee sitten mitä elämä tuo tullessaan.
=)

Suurperheet ovatkin ihania :) mutta ei minusta noin tiuhalla tahdilla! Tai voi olla jollekin supervanhemmille. He vaan eivät sitä minusta ole..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Kaikilla aloilla ja paikkakunnilla ei niin vaan niitä sijaisuuksia ole. Vai miksi muuten Suomessa on niinkin paljon työttömiä kuin on? Tuskin kaikki työttömät työtävieroksuvia on.

joo no ainakin niillä aloilla joissa olen työskennellyt sijaisuuksia riittää. ja ämmät makaa kotona sen 15-20v pitävät vakkari paikkasta kiinni. ei ymmärrä. kyl joku laikimuutos tähänkin olisi tultava. esim 7-10v max kotona oloa ja sitten paluu töihin ja sitouduttava töissä oloon enemmän kuin se että käyn hakemassa paremmat äippärahat.

Alkuperäinen kirjoittaja aitiliini83:
varmaan monella tulee tuommoisia kausia joskus mutta se kuuluu elämään ja yleensä ohi menevää
B)

Mä oon tuntenut yhden tällaisen tapauksen nyt reilu 4 vuotta. Se "kausi" alkoi ennen kun tutustuimme, ja jatkuu edelleen - perheeseen on syntynyt kolme uutta lasta sinä aikana kun ollaan tunnettu. Eikä lapsiluku kuulemma ole ollenkaan täynnä, vaikka lastensuojelu käykin viikoittain, ja kaksi lapsista on jo sijoitettu muualle :|

Jokaisella on toki joskus päiviä/viikkoja jolloin on raskasta, mutta toisilla se arjen raskaus, rahojen puute, uupumus, vihaisuus on kroonista ja silti pitää vaan tehdä lisää lapsia, vaikkei entistenkään kanssa pärjätä.

4 v aikana en oo kertaakaan kuullut tämän kyseisen perheen äidin sanovan mitään positiivista lapsistaan, senhetkinen vauva on toki kovin ihana aina, mutta ne isommat (ja ne ovat "isoja" äidin puheissa jo silloin kun ikää on 7-8 kk...) on pelkkä riesa :|

Meillä on 3 lasta vuoden ikäeroilla, ja monet tuntemattomatkin on kauhistelleet että kuinka me oikeen jaksetaan. Tottakai välillä on väsynyt ja tekis mieli sulkee korvansa noitten lasten kitinöiltä ja riitelyiltä, mutta kyllä sitä aina jaksaa. Ja kyllä mäkin saatan välillä karjasta ja huutaa noille jos ne on vaikeita, mutta kyllä ne on silti niin ihania! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja olen puhunut:
joo no ainakin niillä aloilla joissa olen työskennellyt sijaisuuksia riittää. ja ämmät makaa kotona sen 15-20v pitävät vakkari paikkasta kiinni. ei ymmärrä. kyl joku laikimuutos tähänkin olisi tultava. esim 7-10v max kotona oloa ja sitten paluu töihin ja sitouduttava töissä oloon enemmän kuin se että käyn hakemassa paremmat äippärahat.
Mutta et varmaankaan ole työskennellyt kaikilla aloilla etkä kaikilla paikkakunnilla? Siitä, onko tuo mahdollisuus pitää kiinni vakkaripaikastaan ja olla pois työelämästä toistakymmentä vuotta, oikein...se taas on ihan toinen juttu se. Mutta koska sellainen mahdollisuus naiselle annetaan, niin ymmärrän ihan hyvin niitä, jotka sen mahdollisuuden käyttävät hyödykseen.

Yhteistyössä