miksi lasten vaatteiden pitää olla kosteussuojattu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kike"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kike"

Vieras
ehkä olen toisen mielestä tyhmä tai toisen köyhä,ihan sama,koska kumpaakaan en ole..
Mutta miksi aina pitäisi olla kosteussuojattuja?
Ja Kyllä!!Olen niitä itsekkin ennen ostanut ja tuhlannut rahoja niihin-LIIKAA!!!
Tänä syksyksi ostin kirpparilta 3 lapselle vaatteet ja hyvät..Rahaa meni 45e kenkineen päivineen ,eikä mitään huonoja ollu=)
Kurakelillä kurikset päälle ja hyvä tulee=)
Olen valmiina ottamaan kurat niskaan...

En ole koskaan atvannut ihmsitä, jonka mielestä lasten vaatteiden tulisi aina olla kosteussuojattuja.

Mutta kostealla ja märällä kelillä kosteussuojavaatteet ovat paikallaan. Kurahousut ovat mielestäni turhat. Talvipuvun päällä ne vain hiostavat. Ehkä syksyllä ajavat asiansa yhtenä lämmittävänä kerroksena, mutta lämmön voi hankkia villahousuistakin.

Ei niiden pidä olla, jos ei halua.

Mä pidän helpompana laittaa 1v pojalle yhden haalarin, joka pitää pienen kosteuden. Ettei tarvii kurahousuja pistää sen takia, että maa on märkä.

Sama pätee 3v pojan kanssa, pukemista on vähemmän, kun laittaa yhdet housut ja yhden takin.

Siksi, ettei tartte niitä kuriksia käyttää. Kun pitää kolme pientä pukea/avustaa ulos, on suuri helpotus ettei kuriksia tartte. Siksi, että ulkoilemista voi jatkaa, vaikka sattuiskin sade kesken kaiken. Siksi, ettei housut kastu vaikka rymyäis lumessa ja loskassa ja ties missä useamman tunnin.

Mulla ei ole kylläkään tarvetta heittää mtn kuraa kenenkään niskaan. Jokainen saa pukea lapsensa niinkuin on omasta mielestään paras. Mun mielestä kosteussuojattu puku on paras, koska lapsen on helpompi olla ilman kuravaattaita ja säästyy enemmiltä pukemisilta. Lisäksi kosteussuojattuja pukuja saa samaan hintaan kun mitä maksaisi kuriksista ja tavan puvuista yhteensä. Mun 5-vuotiaalla tytöllä on ollut yhdet kurahousut elämässään.. silloin kun hän oli 1-vuotias enkä ollut ostanut hänelle kosteussuojattua välikausipukua. Muulloin ollaan pärjätty ilman, kiitos kosteussuojapukujen.

Ihan siksi, että minusta itsestänikin on mukava, että kostealla säällä olo ei ole märkä. Ei tulisi mieleenkään ostaa itselle muuta kuin kosteussuojattua. Kengätkin yritän löytää pääsääntöisesti goretexeinä, omatkin siis. Yhdistelmä kurahousua ja tavallista housua on taas epämukava, erityisesti liikkeellä ollessa. Päivähoidossa kurakelillä toki tarpeellinen. Ajatus, että pitäisi vielä kuravaatteita raahata mukana kävelyretkellä sateen varalta olisi kyllä inhottava.

Jos rakastat kuravaatteita, niin toki käytä niitä. Raha ei ole minulla ainoa ostospäätös vaan mukavuus ensin. Vaatteiden hinnat eivät vielä ole kultaa.

Viimeksi muokattu:
No koska; Märkänä lapsi vilustuu ja on inhottava olla. Suomessa on yksi kourallinen pakkaspäiviä jolloin lumi ei ole märkää ja sitä on joka kohdassa. Lisäksi esim.liukumäessä on pakkasellakin vettä kun se jäätyy ja sulaa kun sitä monta kertaa laskee. Kurahaalarit on vähän köykäset vesikelillä, koska niissä tulee kuuma, on tönkkö liikkua ja jos ei ole sadetakkiakin, niin hihat ja selkä kastuvat aina. Lisäksi lumisateella kastuu aina hattu jos huppu ei pidä kosteutta. Ja vielä, että puku joka pitää kosteuden, pitää yleensä myös tuulen, joka on talvella se pahin kylmyyden aiheuttaja.
Me ulkoillaan paljon. Joka päivä aamulla tunti-kaksi ja iltapäivällä reilu tunti ja lisäksi monesti vielä illalla käydään vajaa tunti ulkoilemassa. Viikonloppuisin ollaan talvellakin mökillä jossa ollaan ulkona PALJON ja syödäänkin ulkona laavulla jne. Puvun tulee pitää sitä lunta siis monta tuntia kastumatta kun istutaan hangessa, lasketaan mahallaan ja selällään mäkeä, maataan, ryömitään, kontataan. Jos ei ihan hurrikaani iske niin ulkoilemme sateessa, tuiskussa,rännässä, pakkasessa...Vedenpitävä on vaan niin helppo, jokasään asu..Niin..Siksi :D

Makuasia. Välikausihousuissa/ topassa voi olla hyvä jonkunasteinen suojaus, ettei niitä kuriksia tarvitse laittaa vain siksi, että lapsi istuu hieman aamukasteisessa maassa esim.

Sen sijaan kannatan kuriksia autollisena päiväkotihakijana, koska rapaiset housut voi huuhtaista ja jättää päiväkotiin odottamaan seuraavaa päivää. Autoon saan puhtaamman naperon.

Meillä on lapsille kahdet asut, toinen on kosteussuojattu ja toinen ei. Lisäksi on kurahousut ja sadetakki kaatosateiden ja isojen lammikoiden varalle. Suurin osa on kirpparilta hankittua =)

Kurahousut ovat loistava valinta silloin kun mennään märällä kelillä hiekkalaatikolle, mutta kun on tarkoitus esim. kävellä neuvolaan tihkusateessa, kuten tänä aamuna, on kosteussuojatut vaatteet ihan ehdottomat. Olen yhden kerran pyöräilyttänyt lapsen päiväkodista sadetakki päällä sateella ja häpeän edelleen kuinka kiukustuin lapselle kun hidasteli ja valitti ettei jaksa ajaa. Kotona sitten huomasin, että lapsi oli alusvaatteita myöten hiestä märkä kun sadetakki ei hengittänyt yhtään. Raukka 2,5- vuotias kun ei osannut sanoa, että hänellä on liian kuuma ja hiki.

Kurahousut siis kuraa vastaan, kosteussuojatut vettä vastaan.

meillä päikkärissä vetävät aina kosteussuojatun puvunkin päälle kurikset(ja kurikset on pakko olla päikkärissä, kun ovat pyytäneet). Mitään "välikausivaatteita" en osta enää kosteussuojattuna, mutta talvihaalarissa on yleensä jonkinlainen kosteussuoja ollut hyvä.

Ja kurahousujen saumat ratkeaa tosi helposti ja päästää veden läpi. Joka vuosi pitää hommata uudet kun ne ei kestä, vaikka muuten mahtuisi vielä päälle. Samoin jos ostaa kirppikseltä, ihan löystyneet ne saumat ja kuminauhat..

Välikausi puvut täälläkin ciraffin luokkaa, koska niitä tarvii vaan hetken ja monesti joutuu laittaa kurikset joka tapauksessa, joten helpomalla pääsee laittaa märällä kelillä collage vaatteiden päälle kurikset ja sadetakki ja kuivalla vaan se tuulipuku/verkkari.

Ei pidä olla, mutta mun mielestä on helpompaa laittaa vaan puku päälle. Mulla on nyt tuolla 1v3kk pojalla kirpparilta ostettu (15euroa, ei mitään kulumia) lassien vedenpitävä. Aivan huippu on, voi kaatua vesilätäkköönki eikä ole päästäny läpi. Kyllä meillä kuriksetki löytyy, mutta kivempi sen lapsen mun mielestä on liikkua ilman kurahousuja. :D

No eikai kukaan sano että PITÄÄ olla. Jokainen voi itse päättää mitä ostaa omille lapsilleen. Toinen ostaa halpishaalarin ja kurikset ja joku toinen haluaa että ulkovaate on kosteussuojattu ettei tarvis niitä kuriksia, taikka jostain muusta syystä. En ymmärrä miksi pitää niin tuoda tykö sitä omaa tapaa, oli kumpi tahansa. Annetaan jokaisen tehdä omat valintansa, pääasiahan on se, että lapset on puettu asianmukaisesti, oli niillä sitte kurikset tai reimatecci päällä. En oikein ymmärrä tuota vaahtoamista, en suuntaan enkä toiseen. En ymmärrä niitä jotka pitää tyhminä sellaisia jotka ostaa niitä kosteussuojavaatteita mutta en ymmärrä niitäkään joiden mielestä hyvään äitiyteen kuuluu ostaa ne kalleimmat haalarit. Jokainen tavallaan, eikö?? Jos on itse omiin valintoihinsa ja hankintoihinsa tyytyväinen niin ei silloin pitäis häiritä yhtään se, että mitä naapurin mamma ostaa lapselleen, vai mitä??

Mutta jos nyt tuohon ap:n kysymykseen vastaan, niin omasta puolestani haluan että lapsillani on kosteussuojavaatteet ihan käytännön takia. Mun mielestä se on helpompia käyttää kun ei aina tarvii olla kuravaatteita märän kelin takia. Me kuljetaan paljon pyörällä ja kävellen, myös pitkiäkin matkoja. Jos nyt vaikka lähden kävelemään 4km päähän ja matkalla alkaakin yhtäkkiä sataa, niin musta on äärettömän mukavaa että lapseni eivät kastu kun niillä on kosteussuojavaatteet päällä. Ne kestävät sen sateen ja laps pysyy kuivana. En minä ainakaan jaksa esim tässä esimerkkitapauksessa alkaa kuljettaa rattaiden alla kolmen lapsen sadevaatteita siltä varalta että jos se sadekuuro iskee niin kipin kapin sadetakit niskaan ettei kastuta. On helppoa kun haalari itsessään pitää jo vettä niin voin tunkea sinne rattaiden alle muuta kuin sadekamppeita kaiken varalta. Sen verran oon ostanu niitä halpoja ei-kosteussuojattuja haalreita ja takkeja että tiedän että jos esimerkin kaltaisella reissulla tulis se sadekuuro niin lapset olis litimärkiä ja pian niille tulis sitte kylmä. Mutta kun on kosteussuojatut päällä nii pysyvät kuivina vaikka alkais sataa. ja näitä esimerkin kaltaisia tilanteita on syksyisin varsinkin usein, ulkoilemme päivittäin ja kuljemme päivittäin pitkiäkin matkoja ja olemme silloin säiden armoilla. Joten meillä henk koht kosteussuojavatteet tulevat tarpeeseen. Ne helpottavat mun elämää tosi paljon. Mutta jos joku toinen kokee toisin eikä halua ostaa niitä niin ei se multa pois oo. Ihan vapaasti vaan. Jos joku kulkee aina autolla tai on valmis kuskaamaan sadekamppeet ja mahdollisesti myös vaihtovaatteet matkassa niin ei silloin kosteussuojavaatteella ehkä mitään teekään.

Ja vielä mitä hintaan tulee kun ap kirjoitti jotain köyhyydestä, niitä kosteussuojattuja vaatteita saa ihan edullisestikin kun on oikeaan aikaan liikenteessä. Mä en oo ainakaan koskaan maksanu 60-70 euroa enempää yhdestäkään mitä meillä on, useimmista oon maksanu alle 50e ja uutena pääosin oon ostanu.

No nyt syyskeleillä kyllä ainakin meillä tarvitaan kosteussuojaa. Ulkoilemaan lähdetään joka aamu 8.30, jolloin maa on märkä, vaikka olisi poutaa. Lisäksi sää on tosi epävakaista, ja olisi ikävää jos sadekuuro tulisi niskaan eikä olisi kosteussuojattuja vaatteita. Enkä kuitenkaan varmuuden vuoksi pue lapsille joka aamu kuravaatteita, vaan ainoastaan jos selkeästi sataa tai on sateisen näköinen päivä. Ei kuitenkaan käytetä kosteussuojavaatteita kura-asuina vaan ihan niitä inhoja perinteisiä kumiasuja:)

Tänäkin aamuna aurinko paistoi kun lähdettiin, ja sieltähän se sadekuuro niskaan tuli:)

Talvipuvuissa ei mielestäni ole niin tarpeellista olla kosteussuojaa, tosin jonkinlainen kosteuttahylkivä pinta kylläkin, ettei kastu pidemmissäkään lumileikeissä. Loskakeleille meillä on sitten ihan puvut erikseen.

Käytetää kosteussuojattuja esim. parhaillaan, maa on märkää ja välillä ripsottaa vettä niin ei kastu.
Kuriksia käytetään kaatosateessa, kun muksut pomppii lätäköissä ja oikein kura- ja loskakeleillä.

Yhteistyössä