miksi lesbous tai homous on kielletty puheenaihe ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeps1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jeps1

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
4 007
0
36
Siis tarkoitan tällä sitä, että heti kun kirjoitetaan että joku julkisuuden henkilö on ehkä homo tai lesbo niin älähdetään että ei saa asiasta kirjoittaa.
Ja nytkin täällä poistettiin eräs ketju tämän syyn takia.
Tosin oliko siinä ketjussa muutoinkaan mitään syytä olla olemassa sen enempää kuin näitä vastaavia muitakaan.

Tälle varmaan löytyy joku hyvä syy, mutta mä en nyt taas heti hoksaa että mikä ???

Nyynä varmaan osais vastata, kun ilmeisesti poisti ko ketjun äsken.

mullakin jäi juttu kesken, kun ketju katosi. mutta ymmärään kyllä, että siinä käsiteltiin arkaa aihetta, sitä nimenomaisen julkisuuden hlön asiaa. Ehkä kyse ei ollut siitä ettei saisi puhua homo/lesboasiasta?

Eikös se ole ihan loogista, että jos kyseinen julkisuuden henkilö ei itse ole kertonut jukisesti olevansa lesbo, bi tms niin ei sitä kukaan muukaan pitäisi tulla tänne huutelemaan.

muoks. sitä kutsutaan myös yksityisyydeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Siis tarkoitan tällä sitä, että heti kun kirjoitetaan että joku julkisuuden henkilö on ehkä homo tai lesbo niin älähdetään että ei saa asiasta kirjoittaa.
Ja nytkin täällä poistettiin eräs ketju tämän syyn takia.
Tosin oliko siinä ketjussa muutoinkaan mitään syytä olla olemassa sen enempää kuin näitä vastaavia muitakaan.

Tälle varmaan löytyy joku hyvä syy, mutta mä en nyt taas heti hoksaa että mikä ???

Nyynä varmaan osais vastata, kun ilmeisesti poisti ko ketjun äsken.

Mulle tuli mieleen ed mainitussa ketjussa, että se ei ole perhettä tms kohtaan kivaa tuoda kuolleen ihmisen asioita julki jos tämä ihminen ei ole itse niitä tuonu julki ennen kuolemaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Eikös se ole ihan loogista, että jos kyseinen julkisuuden henkilö ei itse ole kertonut jukisesti olevansa lesbo, bi tms niin ei sitä kukaan muukaan pitäisi tulla tänne huutelemaan.

Niin, mutta muistatkos kuinka kauan epäiltiin ihan julkisesti että esim Marco Bjurström tai Jari Sillanpää on homoja...eikä sekään ollut mitenkään kiellettyä epäillä jonkun seksuaalista suuntautumista.

Ja juu, mä luulin et nyynä ois joku mode....sori erehdyksestä.

no ehkä kyse on siitä että jos sitä ei oo tuotu julkisuuteen kyseisen ihmisen toimesta niin jonku toisen kertomana huhuna se on aika vaikea asia?

enkä mie oo sitä ketjua poistanu vaan mode sen teki.

ihan hyvin täällä voi varmana puhua siitä että jari sillanpää tai jani koivula on homoja. tai että ellen de generes ja portia de rossi ovat lesboja. tai että pirjo honkasalo on lesbo. kun he ovat sen itse tuoneet esille.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Niin, mutta muistatkos kuinka kauan epäiltiin ihan julkisesti että esim Marco Bjurström tai Jari Sillanpää on homoja...eikä sekään ollut mitenkään kiellettyä epäillä jonkun seksuaalista suuntautumista.

Ja juu, mä luulin et nyynä ois joku mode....sori erehdyksestä.

Spekulointiahan ihmiset harrastaa kyllä, mutta että tullaan kertomaan "faktana" jonkun seksuaalisesta suuntautumisesta.. Ei reilua.

Olisko kyse siitä, että tällaiset spekuloinnit voidaan tulkita kunnianloukkaukseksi? JOs kyse on siitä ketjusta mitä luulen, niin on kyllä asiatonta puida edesmenneiden asioita nenäpitkällä ja esittää oletuksia ja arvailuja.

Alkuperäinen kirjoittaja miksi pitäs:
jauhaa? en jaksa jauhaa heteroistakaan. ihan normaalia olla myös homoseksuaali. miksi sitä edes pitää nostaa tapetille?

Voisi mielestäni verrata siis siihen, että joku kuolee -> jälkeenpäin kerrotaan ko tyypin seksi- tai seurustelusuhteista, kaivetaan esille exät ja kysellään kaikkea.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Olisko kyse siitä, että tällaiset spekuloinnit voidaan tulkita kunnianloukkaukseksi? JOs kyse on siitä ketjusta mitä luulen, niin on kyllä asiatonta puida edesmenneiden asioita nenäpitkällä ja esittää oletuksia ja arvailuja.

no mie oon ihan samalla käsityksellä. ku miettii vähän taaksepäin että mitä on netissä kirjotettu tietyistä julkisuushakuisista ihmisistä ja mitä siitä on seurannu.

No tässähän näitä näkökulmia tulee esille...ja onhan tuo yksityisyys kyllä iso asia joka pitäisi olla jokaisella. Eikä sen puoleen toi homous tai lesbous ole mitenkään hävettävä asia...jokainen taplaa tyylillään.
Eikä jonkun suuntautumisella ole mulle merkitystä, mutta mua vaan ihmetytti et miksi sen perusteella laitetaan ketju pois.
Toki alkujaankaan ei ollut hyvän maun mukaista tehdä edes koko ketjua siitä miten toinen on nyt sitten loppujen lopuksi kuollut...mutta näinhän tää menee aina kun on kyse edes b-luokan julkkiksesta...ihmisestä kuitenkin.

Mua ärsytti kovasti Kari S. Tikan kuoleman jälkeen miten perhe kielsi Karin homoseksuaalisuuden täysin. Karihan oli ihan avoimesti homo... Mutta ystävät eivät saaneet tulla hautajaisiin; Kari haudattiin perheen kesken erittäin kristillisin menoin vaikka Kari ei tietääkseni itse ollu kovin uskovainen.

Onneks ystävät piti hänelle omat menot, jossa muisteloitiin...

Mutta tosiaan, jos joku on ollu kaapissa jollakin asteella kuollessaan, niin kyllä sitä pitää kunnioittaa.

Toki alkujaankaan ei ollut hyvän maun mukaista tehdä edes koko ketjua siitä miten toinen on nyt sitten loppujen lopuksi kuollut...mutta näinhän tää menee aina kun on kyse edes b-luokan julkkiksesta...ihmisestä kuitenkin.

VArmaan kyse onkin perimmiltään siitä, että keskusteluissa usein unohtuu tai "unohtuu", että julkkikset on ihmisiä ja heillä on perheet ja läheiset, normaali elämä julkkiksen roolin ulkopuolella. Ajatellaan, että kun on kerran julkisuuteen tullut, niin on vapaata riistaa ja kuka tahansa voi laukoa mitä tahansa. TAi että on ihan ok nostaa esiin vanhoja asioita, joilla sinänsä ei ole mitään merkitystä muille kuin henkilön läheisille.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mua ärsytti kovasti Kari S. Tikan kuoleman jälkeen miten perhe kielsi Karin homoseksuaalisuuden täysin. Karihan oli ihan avoimesti homo... Mutta ystävät eivät saaneet tulla hautajaisiin; Kari haudattiin perheen kesken erittäin kristillisin menoin vaikka Kari ei tietääkseni itse ollu kovin uskovainen.

Onneks ystävät piti hänelle omat menot, jossa muisteloitiin...

Mutta tosiaan, jos joku on ollu kaapissa jollakin asteella kuollessaan, niin kyllä sitä pitää kunnioittaa.

Kaitpa nuo Kari S. Tikan omaiset eivät olleet mitenkään päin sinut asian kanssa. Kokivat aivan turhaan häpeää asian puolesta, sillä eihän se suuntautuminen sitä ihmisen sydäntä muuta miksikään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän se homo on edelleen haukkumasana.

joo, ikävä kyllä...vaikka toi on sellainen juttu että se oletko hetero, homo tai lesbo niin ei oo mitenkään rikollista joten mitä sitä häpeämään. Ja toisaaltaan mitä sitä lokeroimaan ketään tuonkaan takia.